تجربه سفر با واقعیت مجازی

پیشرفت تکنولوژی و فناوری همیشه در زندگی ما انسان ها تاثیرات بسزایی گذاشته است.جالب است بدانید که عرصه گردشگری نیز از پیشرفت تکنولوژی بی نصیب نمانده است!سفر با واقعیت مجازی تجربه ای شگفت انگیز و جالب است که شما می توانید تنها با نشستن بر روی مبل خود، صندلی در محل کار و یا هرجایی از دنیا به قطب جنوب سفر کنید!
چهارشنبه، 23 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تجربه سفر با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده مفهوم واقعیت مجازی را بیان کنیم می‌شود گفت به طور لغوی این تکنولوژی از ترکیب دو کلمه Virtual به معنی مجازی و Reality به معنی واقعیت ساخته شده است. ما دنیای اطراف خود را از طریق احساسات و ادراک خود می شناسیم. همانطور که از گذشته یاد گرفته ایم انسان دارای پنج حس چشایی، لامسه، بویایی، بینایی و شنوایی است که البته این‌ها تمامی حس‌های انسان نیستند و بسیاری دیگر از انواع احساسات در دنیا برای انسان وجود دارد. این احساسات و تجزیه و تحیل آن‌ها توسط ذهن ما هستند که به ما درک مناسبی از هر موقعیت و هر اطلاعاتی که دریافت می کنند می دهند و تمام چیزی که ما از واقعیت‌های اطرافمان تا به امروز می دانیم از طریق این احساسات دریافت شده است.

کاری که واقیعت مجازی انجام می دهد دقیقا همین است که این احساسات را به ذهن ما می دهد و اگرچه که چیزی که در نهایت مشاهده می کنیم واقعا آنجا حضور ندارد ولی از دید ما کاملا واقعی مشاهده می‌شود. در نتیجه اگر خلاصه بیان کنیم، واقعیت مجازی احساسات مورد نیاز را توسط یک ابزار هوشمند به صورت مجازی برای ذهن ما ارسال کرده و در نتیجه آن، ما محیط مد نظر را خیلی شبیه به واقعیت مشاهده می کنیم.(1)
 

ویژگی‌های اصلی واقعیت مجازی

انواع مختلفی از سیستم‌های واقعیت مجازی وجود دارند ولی اغلب در ویژگی‌های اصلی مشترک هستند که یکی از آن‌ها نمایش تصاویر سه بعدی است. این تصاویر در ابعاد نزدیک به واقعیت برای شخص نمایش داده می شوند و هرطور که شخص قرار گیرد و از هر زاویه‌ای، می تواند دقیقا به مانند واقعیت، آن منظره را مشاهده کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم واقعیت مجازی داشتن کمترین تاخیر در واکنش به حرکات مختلف شخص است تا مجازی بودن یک واقعیت کمتر قابل درک باشد. این ویژگی‌ها کمک می کنند تا این تصویر در عین مجازی بودن، واقعی به نظر رسیده و تجربه لذت بخشی را برای فرد به ارمغان بیاورد.(1)
 

شروع واقعیت مجازی در صنعت جهانگردی

بر خلاف آنچه تصور می‌شود کسب و کار‌های فعال در زمینه گردشگری حمایت‌های خیلی خوبی از تکنولوژی واقعیت مجازی در مسیر تجربه جهانگردی انجام داده‌اند. دلیل این امر این است که اغلب مشتریان این شرکت‌ها برای انتخاب آن‌ها به عنوان میزبان و همراه گردشگری خود، بیشتر ازین که علاقه‌ای به مشاهده کاتالوگ‌ها و یا عکس و توضیحات یک وب سایت باشند، ترجیح می دهند به گونه‌ای طعم این سفر و آنچه قرار است برای آن‌ها پیش بیاید را تجربه کنند.

واقعیت مجازی به خوبی این امر را ممکن ساخته است. تصور کنید بجای مشاهده تصاویر، توضیحات، ویدئوها و یا خواندن نظرات مشتریان سابق هنگام رزرو یک هتل برای مسافرت پیش روی خود، با استفاده از واقعیت مجازی هر طور که می خواهید مزایا و معایب این هتل را بررسی کنید، از بیرون هتل دیدن کنید، وارد آن شوید، نوع اتاق‌ها و امکانات را مشاهده کنید و به خوبی تصمیم بگیرید که می‌خواهید در چنین فضایی برای مسافرت خود اقامت داشته باشید یا خیر.(2)
 

واقعیت مجازی و صنعت جهانگردی – ساخته شده برای یکدیگر

از زمانی که تجارت گردشگری در دنیا شکل گرفت، همواره نوع ابتدایی‌ ای از واقعیت مجازی را در آن شاهد بوده‌ایم. در بارز‌ترین حالت، شرکت‌ها گردشگران را به نقاط مشخصی که محبوب و دیدنی هستند می‌برند، در حالی که شاید این نقاط ارتباط کمتری با محیط واقعی زندگی مردم آن کشور، محیطی که در آن کار می کنند و شب و روز خود را می گذرانند داشته باشند. در واقع گردشگران محیط‌های ساخته شده و خاصی را که بیشتر با هدف گردشگری ساخته و تدارک دیده شده اند را مشاهده می کنند.(3)

این دقیقا همان فرایندی است که واقیعت مجازی نیز به طور پیشرفته‌تر انجام می دهد و محیطی مصنوعی، خاص و مدیریت شده را برای افراد به نمایش در می آورد. در نتیجه این امر باعث شده است تا همواره حمایت خوبی از واقعیت مجازی در صنعت گردشگری وجود داشته باشد.(3)
 

موارد استفاده واقعیت مجازی در صنعت گردشگری

اگرچه ممکن است پیشرفتی که تا به امروز در زمینه واقعیت مجازی بدست آمده است نتواند به خوبی تجربه یک سفر در دنیای واقعی را برای انسان ایجاد کند، اما روز به روز شاهد پیشرفت این تکنولوژی هستیم. دیری نخواهد پایید تا شاهد این باشیم که بدون پیمودن مسیری زیاد از شهرهای مختلف و یا صرف هزینه و زمان، به طور مثال در حال بالا رفتن از قله دماوند یا در گشت و گذار بین جنگل‌های زیبای شمال کشورمان هستیم(4). اما تا رسیدن آن زمان، و در عصر حاضر نیز تجربیات خوب و ثابت شده‌ای برای این تکنولوژی در دنیای جهانگردی بدست آمده است.
 
  • تورهای مجازی هتل ها
همانطور که پیش‌تر نیز عنوان شد یکی از استفاده‌های VR در دنیای جهانگردی استفاده از آن در انتخاب هتل اقامت برای سفر گردشگران است. در این روش گردشگران به خوبی و با شفافیت و جزئیات بیشتری می توانند پیش از اقامت در آن هتل، مشاهده کنند که شکل هتل و طراحی آن چگونه است، اتاق‌ها از چه ویژگی هایی برخوردار هستند و خیلی دیگر از جزئیاتی که شاید برای گردشگران از اهمیت خاصی برخوردار باشد. در بیشتر مواقع این تجربه واقعیت مجازی در وب سایت هتل‌ها قرار داده می‌شود و برای استفاده از آن به یک هدست واقعیت مجازی نیاز است.

در اغلب مواقع به دلیل اینکه شاید در هر خانه‌ای چنین عینکی را نداشته باشیم، تصاویر به صورتی ساخته شده اند که توسط دستگاه‌های ساده‌تر نمایش واقعیت مجازی نیز قابل مشاهده باشند.(3)
 
  • رابط رزرو مجازی
در این بین برخی شرکت‌ها قدم‌های بیشتری برداشته اند و کل فرایند رزرو بلیط هواپیما، انتخاب هتل و ... را ازطریق یک رابط کاربری که از طریق یک هدست واقعیت مجازی انجام می‌شود، برای گردشگر انجام می دهند. در این روش حتی نیازی به استفاده از موس و کیبورد هم نیست و کاربر تنها با استفاده از صحبت کردن و هدست واقعیت مجازی خود تمامی مراحل را انجام می دهد.(3)
 
  • یک جهانگردی کاملا مجازی
این امر نیز به زودی برای انسان‌ها قابل تجربه خواهد بود؛ همانطور که موراد قبلی هر روز در حال پیشرفت هستند. به زودی شاهد این خواهیم بود که از طریق این تکنولوژی به یک جهانگردی کاملا مجازی بدون حتی بلند شدن از روی صندلی خود خواهیم رفت.(3)
 

جمع بندی

در نهایت، به نظر می آید که ذهن انسان همواره دارای یک سیستم مشابه VR در داخل خود است که به ما کمک می‌کند در تجریات قبلی خود زندگی کنیم. همانطور که زمان زیادی از بیداری ما به فکر در مورد گذشته و یا در مورد آینده سپری می‌شود. در این زمان‌ها ما بجای اینکه تمرکز حواس خود را روی حال داشته باشیم، در حال فکر به خاطرات قبل و یا ساختن یک آینده برای خود هستیم. واقعیت مجازی نیز به روش خود چنین فرایندی را برای ما ایجاد می کند و به زودی شاهد آن خواهیم بود که این تکنولوژی پا را فراتر از عرصه فعلی حضور خود که بیشتر در حد آزمون و خطا است، می گذارد.(5)
 
پی نوشتها
  1. www.vrs.org.uk
  2. www.revfine.com
  3. www.forbes.com
  4. www.thenational.ae
  5. www.theconversation.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.