آثار و نتایج قناعت در زندگی

قناعت به معنای مصرف از دارایی‌های خود در حد کفاف بی‌آنکه خود را گرفتار قرض کند و دست تمنا به سوی این و آن دراز نماید، یکی از فضایل اخلاقی است که در اسلام مورد تائید و تاکید قرار گرفته است.
يکشنبه، 27 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آثار و نتایج قناعت در زندگی

آرامش روان با گنج قناعت

روح انسان هروقت دچار کثرت می‌شود، اضطراب او را می‌گیرد. هرقدر تعلقات را کم کنید در هر تصمیمی و انتخاب و ارتباطی می‌بینید که زندگی شیرین‌تر می‌شود. کسی که قانع باشد، اندوهگین نمی‌شود. قناعت مایه آسایش تن است. بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی از اعصاب است.

امیرالمؤمنین «علیه‌السلام» فرمودند: انسان با قناعت به غنا می رسد.

هرکس به کفاف زندگی بسنده کند به زودی به آرامش می رسد.

دومین اثر قناعت عزت و عفت است. شخصیت انسان در سایه قناعت حفظ می‌شود. حرص، انسان را به ذلت می‌کشاند.

کسانی که روح حریص دارند قانع به آنچه خداوند داده نیستند. مجبورند برای اینکه روحشان را آرام کنند به ذلت و خواری تن در دهند.

بعد از اعتیاد بیشترین زندانیان ما از مسائل اقتصادی است به حرص برمی‌گردد. هوس کردند یک شبه ثروتمند شوند. خواستند در مختصات و جایگاه زندگی دیگران زندگی کنند. متوسط سن ازدواج در آقایان 7/29 و خانم‌ها 9/27.

به دلیل سخت‌گیری‌های بیهوده، خیلی‌ها عفت و شخصیت خودشان را از دست داده‌اند و عزت خودشان را پایمال کرده‌اند. تن به انواع دین‌فروشی و... آخرت‌فروشی داده‌اند. چون به آنچه دارد، قانع نیست. قیمت این جز له شدن و تحقیر شدن نیست.

یک حرص و طمع انسان را به انوع ظلم‌ها و جنایات می‌کشاند. آزادگی و شرافت را از انسان می‌گیرد. خداوند برای اینکه یک نفر زندگی آبرومند داشته باشد، راه گذاشته است. به شرط اینکه قناعت باشد. اگر روح قناعت را بر خود حاکم کنید، آزادگی دارد که به انسان خیلی شجاعت و آرامش می‌دهد. وام‌دار کسی نبودن خیلی چیز خوبی است.

در روایت داریم: تا می‌توانید به سمت قرض نروید. در صورت نیاز از دوست صمیمی بدون منت بگیرید.

امیرالمؤمنین «علیه‌السلام» فرمودند: هرکس که نفسش قانع باشد، در پاکی و عفت به او کمک می‌کند. عفت یعنی به آلودگی و چیزی که شأنش نیست آلوده نشود. امیرالمؤمنین «علیه‌السلام» فرمودند: هرکس نفسش قانع نباشد، در عین تنگدستی عزیز است.

قرآن می‌فرماید: به کسانی کمک کنید که اهل عفت هستند.

بیش از 90% گدایان بی‌نیاز هستند. دائماً ذلیل هستند. بعضی اگر دارا هم شوند، روح گدایی را دارند و این روح را نمی‌شود با کثرت مال آرام کرد.

اگر نتوانیم روح قناعت را در خودمان تقویت کنیم، باید تن به خیلی خواری‌ها بدهیم.

امام رضا «علیه‌السلام» فرمودند: قناعت باعث خویشتن‌داری و ارجمندی و آلوده شدن از زیاده‌خواهی و... می‌شود.

خداوند در قرآن فرمودند: از روی رحمت بال‌های تواضع را در مقابل پدر و مادر باز کن.

راه قناعت را جز دو کس نپیمایند: 1 ـ عبادت‌پیشه‌ای که خواهان مزد آخرت است. او به بلندای ابدیت عاشق خودش است. کسی که ابدیت را می‌بیند، می‌تواند از دنیا چشم‌پوشی کند. می‌داند اگر از دنیا نگذرد، حتماً از آخرت او کم می‌شود. تا زمانی که کیفیت دنیا را بالا ببری از کیفیت آخرتت کم می‌شود.

پیامبر «صلی‌الله علیه و آله و سلم» فرمودند: حلاوه الدنیا مراره الآخره (چون به هر میلی که دل خواهی سپرد / از تو چیزی در نهان خواهند برد)

2 ـ بزرگواری که از مردمان فرومایه کناره‌گیری می‌کند.

امیرالمؤمنین «علیه‌السلام» فرمودند: ثمره قناعت این است که انسان در به‌دست آوردن روزی میانه‌روی می‌کند و خویشتن‌داری از دست دراز کردن پیش مردم.

اصل مسلم: آنهایی که در آوردن ثروت زیاده‌روی می‌کنند، دنیا و آخرتشان را خراب می‌کنند. نه به وظایف دنیایی‌شان می‌رسند نه به وظایف معنویشان.

راحتی و شیرینی زندگی، دیگر از آثار قناعت است. آدمی که قانع است، آرامش روان دارد.

حضرت سلیمان «علیه‌السلام» فرمودند: من هر دو زندگی را امتحان کردم، اما شیرینی در سادگی است.

اگر کسی می‌خواهد فشار روانی و دلشوره‌هایش کم شود، مهم‌ترین کاری که باید بکند، این است که به خداوند و معصومین «علیهم‌السلام» روابط اقتصادیش را تنظیم کند به سمت سادگی برود. سادگی برای کسب آرامش و شادی.

با قناعت، برکت عاطفی و معنوی زیادی پیدا خواهیم کرد. اعضای خانواده با معنویت بیشتر لذت می‌برند.

شیرین‌ترین زندگی قناعت است. در ذرات سادگی شیرینی است. روح انسان هروقت دچار کثرت می‌شود، اضطراب او را می‌گیرد. هرقدر تعلقات را کم کنید در هر تصمیمی و انتخاب و ارتباطی می‌بینید که زندگی شیرین‌تر می‌شود. کسی که قانع باشد، اندوهگین نمی‌شود.

قناعت مایه آسایش تن است. بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی از اعصاب است.

بسیاری از بیماری‌ها با قناعت شفا پیدا می‌کند و اصلاً سراغ ما نمی‌آید.


منبع: سایت منتظران منجی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.