ویژگی‌هایی که لازم است یک فرودگاه داشته باشد

فرودگاه مکانی است که هواپیما در آن فرود آمده و به هوا برمی‌خیزد. مسافران هواپیما در فرودگاه به هواپیما سوار و از آن پیاده شده، محموله‌ها و سایر وسایل در فرودگاه بارگیری و تخلیه می‌شوند.
يکشنبه، 4 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ویژگی‌هایی که لازم است یک فرودگاه داشته باشد
سفر هوایی به نوع اصلی حمل و نقل در فواصل طولانی تبدیل شده است و هواپیماهای مدرن جزء ایمن‌ترین راه سفر محسوب می‌شوند. هر روزه میلیونها نفر با هزاران هواپیما در سرتاسر جهان پرواز می‌کنند. در حال حاضر بیش از چهل هزار فرودگاه در گوشه گوشه جهان وجود دارد. بزرگترین آنها شبیه به شهرهایی کوچک هستند. آنها دارای هتل، رستوران، بانک، اداره پست و مغازه‌های دیگر و همچنین اداره پلیس یا ایستگاه آتش نشانی هستند. هر روز هزاران نفر در فرودگاه مشغول به کارند.
 

انواع فرودگاه‌ها

انواع فرودگاه‌ها عبارتند از:
 
* فرودگاه‌های خدمات تجاری که خطوط هوایی بزرگ داخلی و بین ‌المللی را شامل می‌شوند. هواپیماها از سراسر جهان در این فرودگاه‌ها نشست و برخاست می‌کنند.
 
* فرودگاه‌های هواپیمایی عمومی، فرودگاه‌های کوچکتری را شامل می‌شوند که هواپیماهای خصوصی، تجاری و چارتر و همچنین هواپیماهایی که مسافرین را از این فرودگاه‌ها به فرودگاه‌های بزرگتر و از فرودگاه‌های بزرگتر به این فرودگاه‌ها انتقال می‌دهند را اداره می‌کنند.
 
* فرودگاه‌های کوچک نظامی که توسط ارتش اداره می‌شوند و گاهی اوقات با سایر فرودگاه‌ها فضا به اشتراک می‌گذارند.
 

ترمینال یا پایانه

ترمینال بزرگترین ساختمان در یک فرودگاه است. تمام مسافرین هنگامی که مسافرت خود را شروع یا به پایان می‌رسانند باید از میان آن عبور کنند. در جایگاه بلیط می‌توانید کارت پرواز خود را دریافت کنید و چمدان و وسایل‌تان در این قسمت چک و وزن می‌شوند. سپس کارمند خط پرواز برچسبی را با کد سه حرفی به چمدان وصل می‌کند. این برچسب فرودگاه مقصد را نشان داده و با این برچسب اطمینان حاصل می‌شود که چمدانها به فرودگاهِ درست ارسال شود.
 
در حالی که منتظر سوار شدن به هواپیمای خود هستید می‌توانید وقت خود را در مغازه‌های فراوانی مانند دکه‌های روزنامه فروشی، رستوران، مغازه سوغاتی فروشی یا حتی بانک بگذرانید. بسیاری از فرودگاه‌های بین ‌المللی دارای مغازه‌های معاف از عوارض گمرکی هستند. در صورتی که در حال بازدید از یک کشور خارجی هستید، می‌توانید بدون پرداخت حقوق گمرکی یا مالیات وارداتی خرید کنید. برخی فرودگاه‌ها دارای سالنی با پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ هستند که می‌توانید از آن جا نشست و برخاست هواپیماها را مشاهده کنید.
 
پیش از رفتن به گِیت باید از ناحیه امنیتی بگذرید. در قسمت امنیتی پاسپورت شما چک شده و وسایل و چمدانهایتان با اشعه ایکس بررسی می‌شود تا در آنها سلاح یا سایر اشیاء غیر مجاز جهت بردن به هواپیما نباشد. فرودگاه‌ها در اصل دور از مراکز شهر ساخته شده‌اند. آنها جا به جا نشده‌اند اما شهرها بسیار رشد کرده و امروزه بسیاری از حومه‌های شهر نزدیک به آنها قرار گرفته‌اند. گیت محلی است که ساختمان فرودگاه را به منظور سوار شدن به هواپیما ترک می‌کنید. گیت اغلب ممکن است بسیار دورتر از مرکز ترمینال باشد. پیاده روهای متحرک شما را به گیت‌هایی که دورتر هستند انتقال می‌دهند. در فرودگاه‌های بزرگتر به وسیله اتوبوس یا قطار به آن جا انتقال داده می‌شوید. فرودگاه‌های بزرگ ممکن است تا حدود صد یا بیشتر گیت داشته باشند. مسافران ورودی نمی‌توانند به یکباره ترمینال را ترک کنند. آنها ابتدا به بخش تحویل چمدان رفته و در آن جا چمدان خود را پس از تخلیه از هواپیما تحویل می‌گیرند.
 

باند پرواز

هواپیماها بر روی باند فرود آمده و از روی آن به پرواز درمی‌آیند. هواپیماهای مسافربری بزرگ به باندهای طویل که به طول 4 یا 5 کیلومتر باشد نیاز دارند. آنها ممکن  است شبیه به جاده‌های آسفالتی معمولی به نظر آیند اما از موادی به خصوص ساخته شده‌اند که به هنگام فرود هواپیماهای سنگین، ترک بر نمی‌دارند. برف روب‌ها و ماشینهایی که نمک می‌پاشند باندهای فرودگاه را در زمستان از یخ زدگی و پوشیده شدن از برف و یخ حفظ می‌کنند. چراغهای سبز، قرمز و سفید بر روی باند قرار گرفته به طوریکه خلبانان بتوانند در شب و به هنگام نداشتن دید کافی این چراغها را ببینند. هواپیماها از تاکسی وی (taxiway) یا باند تاکسی استفاده می‌کنند تا به سمت باند اصلی یا آشیانه هواپیما حرکت کنند. تراک یا کامیونهای کوچکی هواپیماهای بزرگ را از منطقه پارکینگ خارج می‌سازند.
 

برج مراقبت

برج مراقبت مرکز کنترل ترافیک فرودگاه است. کارکنان برج مراقبت هوایی از رادار، رادیو، چراغهای راهنما و سایر تجهیزات الکترونیکی جهت هدایت هواپیما به هنگام نشست و برخاست استفاده می‌کنند. آنها به خلبانان اجازه بلند شدن از باند را صادر کرده یا به آنها می‌گویند از کدام باند استفاده کنند. در فرودگاه‌های پر رفت و آمد، برج مراقبت تا 200 هواپیما را در ساعت هدایت می‌کند.
 

آشیانه هواپیما

آشیانه هواپیما، ساختمانی است که در آن هواپیماها تعمیر یا سرویس می‌شوند. اکثر خطوط هوایی دارای آشیانه مخصوص به خود هستند که در آنها می‌توانند به طور همزمان چندین جت را پارک نمایند. اکثر آشیانه‌ها دورتر از ترمینالها و باندهای پرواز هستند به طوریکه در ترافیک فرودگاه اختلال ایجاد نمی‌کنند.
 

سایر امکانات

فرودگاه‌ها دارای ساختمانهای دیگری نیز هستند. آشپزخانه‌های مواد غذایی یا شرکتهای پذیرایی، غذایی که به هواپیما برده می‌شود را آماده می‌کنند. شرکتهای هواپیمایی بزرگ اغلب دارای ادارجات مخصوص به خود در ساختمانهای خود هستند. تمامی فرودگاه‌ها دارای پارکینهای بزرگ یا خانه‌هایی هستند و اکثر فرودگاه‌ها از طریق قطار یا مترو به داخل شهر متصل می‌شوند.
 

مدیریت فرودگاه

فرودگاه‌های تجاری عمدتاً متعلق به دولت هستند اما آنها نیز بایستی راه‌هایی برای کسب درآمد داشته باشند. این فرودگاه‌ها فضاهایی را به شرکتهای هواپیمایی جهت اختصاص باجه‌های ثبت ورود یا مکانی برای چمدانها اجاره داده و مبالغی جهت فرود از آنها دریافت می‌کنند.
 
شرکتها و مؤسسات بایستی به منظور دایر کردن مغازه و رستوران پول پرداخت کنند. به علاوه فرودگاه‌ها پول زیادی از پارکینگها دریافت می‌کنند. مدیر فرودگاه و کارکنانش مسئولیت اداره تمام فرودگاه را به عهده دارند. بخشهای مختلف مسئول امور مالی، اداری، ایمنی یا مهندسی هستند.
 

مشکلات فرودگاه

فرودگاه‌ها در اصل دور از مراکز شهر ساخته شده‌اند. آنها جا به جا نشده‌اند اما شهرها بسیار رشد کرده و امروزه بسیاری از حومه‌های شهر نزدیک به آنها قرار گرفته‌اند. اکثر خطوط هوایی دارای آشیانه مخصوص به خود هستند که در آنها می‌توانند به طور همزمان چندین جت را پارک نمایند. اکثر آشیانه‌ها دورتر از ترمینالها و باندهای پرواز هستند به طوریکه در ترافیک فرودگاه اختلال ایجاد نمی‌کنند. کارهای زیادی در حال انجام است تا زندگی را برای افرادی که در نزدیکی نواحی پر سر و صدای فرودگاه به سر می‌برند، قابل تحمل‌تر سازد. در برخی فرودگاه‌ها، در طول ساعات شب تردد ممنوع است. امروزه فرودگاه‌ها بزرگ و بزرگتر می‌شوند. هرچه مردم بیشتر و بیشتری مسافرت هوایی را به عنوان راهی مناسب برای مسافرت انتخاب کنند، ترمینالها و سایر امکانات دیگر بایستی ساخته شوند تا بتوانند از عهده تعداد در حال افزایش مسافران برآیند.
 
منبع: English - Online


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.