مديريت شادماني در لحظه‌هاي سفر

«تكرار خاطرات ممكن است كمي سخت باشد اما امري محال نيست.» اين جمله را دكتر رضا رضامندي، روانشناس مي‌گويد، او معتقد است: «با اين‌كه شرايط زندگي افراد در هر دوره و يا به عبارت ديگر در هر روز تغيير مي‌كند اما تصميم گرفتن براي رفتن به يك سفر دسته جمعي يا تفريح جمعي كار سختي نيست كه نياز به زمان و مكان مناسب داشته باشد. سفرهاي دسته جمعي به افراد كمك مي‌كند طعم واقعي يك تفريح شاد و هيجاني را چشيده و تجربه كنند. از آنجايي كه انسان موجودي جمع‌گراست بيشتر
چهارشنبه، 25 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مديريت شادماني در لحظه‌هاي سفر
مديريت شادماني در لحظه‌هاي سفر
مديريت شادماني در لحظه‌هاي سفر






فوايد سفرهاي دسته‌جمعي براي كاستن از فشارهاي روحي

«تكرار خاطرات ممكن است كمي سخت باشد اما امري محال نيست.» اين جمله را دكتر رضا رضامندي، روانشناس مي‌گويد، او معتقد است: «با اين‌كه شرايط زندگي افراد در هر دوره و يا به عبارت ديگر در هر روز تغيير مي‌كند اما تصميم گرفتن براي رفتن به يك سفر دسته جمعي يا تفريح جمعي كار سختي نيست كه نياز به زمان و مكان مناسب داشته باشد. سفرهاي دسته جمعي به افراد كمك مي‌كند طعم واقعي يك تفريح شاد و هيجاني را چشيده و تجربه كنند. از آنجايي كه انسان موجودي جمع‌گراست بيشتر دوست دارد در جمع باشد و حتي هنگام شادي و تفريح نيز با جمع باشد. بنابراين اگر كسي براي مدت طولاني است كه به يك سفر دسته جمعي نرفته به او توصيه مي‌شود يك برنامه‌ريزي مناسب براي اين كار انجام دهد.»
مسافرت‌هاي دسته جمعي انواع مختلفي دارند. الهه شفايي، كارشناس ارشد روانشناسي تربيتي در اين باره مي‌گويد: «يك نوع از مسافرت‌هاي دسته جمعي، مسافرت با گروه همسال است، دسته ديگر مسافرت با ساير اعضاي خانواده و نيز مسافرت عده‌اي از افراد كه به لحاظ كاري، ورزشي و ... با هم دسته جمعي سفر مي‌كنند.»
يك دسته از اين مسافرت‌ها، مسافرت با دوستان است. دكتر رضامندي اشاره مي‌كند: «تجربه نشان داده است افراد بيشتر ترجيح مي‌دهند با دوستاني سفر كنند كه به لحاظ خلق و خوي عاطفي، فرهنگي، رفتاري و حتي سطح رفاه همانند آنها هستند. معمولاً افراد، اين دوستان را از ميان دوستان دوره كودكي و دوره دانشگاهي و يا محل كار خود انتخاب مي‌كنند و مطمئن هستند سفر با اين افراد فوايد زيادي براي آنها دارد.»

فوايد سفرهاي دسته جمعي

بسياري از روانشناسان براي درمان برخي از اختلالات رواني مثل افسردگي سفرهاي دسته جمعي را پيشنهاد مي‌كنند. روانشناسان معتقدند سفرهاي دسته جمعي به افرادي با خلق افسرده و نيز افراد درونگرا و در خود فرو رفته كمك مي‌كند تا آنها كاملاً من گمشده‌شان را پيدا كرده و خلقشان را شاد كنند. الهه شفايي درباره فوايد مسافرت‌هاي دسته‌جمعي مي‌گويد: «اولين مورد مفيدي كه در مسافرت‌هاي دسته‌جمعي وجود دارد پيدايش و افزايش صميميت‌ ميان افراد است. به علاوه در سفر چون افراد در خيلي از موقعيت‌ها ناچارند از من خود بگذرند تا به خواست جمع نزديك شوند لذا «گذشتن از من» يكي ديگر از فوايد سفرهاي دسته جمعي است. مسئوليت‌پذيري، داشتن روحيه جمع‌گرايي، افزايش شناخت نسبت به خود و ديگران، مشاركت‌پذيري، افزايش روحيه نشاط و شادي و در نهايت ارضاي نياز تفريح از جمله موارد مثبتي است كه سفرهاي دسته‌جمعي به همراه دارد.»

در سفر هميشه شاد شاد نيستيم

هر كسي حتي اگر يكبار تجربه سفر داشته باشد، خوب مي‌داند ساعات خوش و لحظات شاد سفر نامحدود نيست. خيلي وقت‌ها افراد در سفر دچار دلگيري‌ها و دلتنگي‌هاي محدود نيز مي‌شوند. حتي ممكن است ساعاتي از روز خسته شده و برخلاف نياز همسفران نياز به خواب داشته باشند. تجربه كساني كه به سفرهاي دسته‌جمعي بيشتر رفته‌اند نشان داده است افراد در سفر معمولاً خلقيات متفاوتي داشته و برحسب گذشت زمان نيز خلق‌شان تغيير مي‌كند. دكتر رضامندي مي‌گويد: «هنگام صبح افراد خلقي شادتر و واكنش عاطفي مثبت‌تري دارند ولي با گذشت زمان كم‌كم اين گرايش عاطفي كمتر مي‌شود. معمولاً افراد در ساعات عصر خلق مثبت بالايي ندارند و كمي احساس دلتنگي مي‌كنند بهتر است در اين مواقع اين افراد تنها بوده و به آنچه دوست دارند فكر كنند. بنابراين بهترين زمان تفريح و بازي و شادي بين ساعات 8 صبح تا 5عصر است.»
وي در ادامه مي‌گويد: «اگر افراد در پايان روز دچار خلق افسرده شوند مي‌توانند تا زمان محدودي تنها باشند، زيرا در غير اين صورت ممكن است آنان به مشكلات و موارد ناراحت‌كننده‌ زندگي‌شان با نگرشي منفي فكر كنند و در آن صورت مشكلات زيادي پيدا كنند بنابراين معمولاً توصيه مي‌شود هنگام پائين آمدن خلق در مسافرت، فرد دعوت به ساعتي خوابيدن بشود، زيرا در اين صورت خواب بهترين راه‌حل براي برگشت مجدد خلق عاطفي مثبت است و در بسياري از مواقع افراد به‌دليل خستگي و خواب‌آلودگي دچار خلق منفي مي‌شوند.
در پايان روز معمولاً افرادي كه با هم همسفر هستند بيشتر دوست دارند دور هم جمع شده و بحث‌هاي اجتماعي، سياسي، منطقي، فلسفي و يا حتي هيجاني كنند كه خود اين گرايش به صحبت كردن با يكديگر نيز به افراد كمك مي‌كند تا روحيه جمع‌گرايي خود را افزايش داده و با مشاركت در بحث‌ها خلق خود را بهبود بخشند.»
دكتر صديقه ابراهيم‌زاده، روانشناس سلامت در اين باره مي‌گويد: «مديريت در سفر بسيار مهم است. در يك سفر دسته‌جمعي حتي اگر افراد با هم همسن و هم سنخ باشند ولي باز نياز به يك فرد براي هدايت گروه هست. كسي كه بتواند روزها و حتي ساعات سفر را برنامه‌ريزي كند اين فرد بايد خلقيات روحي و رواني افراد را شناسايي كرده و براساس آن برنامه‌ريزي كند و او حتي بايد بتواند قبل از سفر اين برنامه را بچيند. با اين كار افراد مي‌دانند چه زماني براي تفريح و چه زماني براي تنها بودن و يا حتي بحث‌هاي دسته‌جمعي دارند. اگر عده‌اي همسفر صرفاً براي رفع خستگي و فراغت از كارهاي روزمره به اين سفر آمده‌اند بهتر است كاملاً برنامه‌هاي تفريحي براي آنها چيده شود،البته گاه بحث و درد دل با يكديگر نيز در يك سفر لازم است كه سفرهاي دسته‌جمعي معمولاً چنين موقعيت‌هايي را براي افراد فراهم مي‌كند. ناگفته نماند عده‌اي از افراد بطور كلي طالب هيجان هستند و تمايل دارند ساعاتي از روز را با بحث‌ها يا بازي‌ها يا گردش‌هاي هيجاني سپري كنند كه بهتر است هدايت‌كننده گروه اين روحيه را نيز براي پيش‌بيني و برنامه‌ريزي سفر در نظر بگيرد.»
رضامندي مي‌گويد: «البته مقصود از هدايت گروه آن نيست كه افراد بطور كلي در يك سفر غيرمنفعل باشند و نتوانند تصميمي بگيرند بلكه مقصود آن است كه اين فرد با تشخيص موقعيت‌ها شرايط را براي بازي، تفريح، بحث و... فراهم آورد.»

رعايت برخي اصول براي داشتن يك سفر خوب

سفر با اين‌كه در بطن خود درس‌هاي بسياري دارد و از آن انتظار شادي و فرح‌بخشي مي‌رود ولي رعايت نكردن برخي اصول بسيار سخت و غيرقابل تحمل مي‌شود. دكتر رضامندي مي‌گويد: «رعايت ادب و احترام از مواردي است كه در سفرها بايد مورد توجه قرار گيرد. از آنجا كه در يك سفر دسته جمعي با دوستان همگي داراي يك خلق و فرهنگ نيستند بنابراين اين اصل تعيين و رعايت حدود احترام باعث مي‌شود كه بسياري از افراد مشكلات بعدي نداشته باشند. افراد بايد موقعيت‌شناسي خود را بالا ببرند و در هر زمان و هر مكاني با هم شوخي نكنند و قالب احترام را در روابط خود حفظ كنند.»
دكتر ابراهيم‌زاده همچنين مي‌گويد: «براي داشتن يك سفر خوب لازم است كه افراد احساس مسئوليت و همدلي خود را بالا ببرند، زيرا وقتي قرار است كه يك كار دسته جمعي صورت گيرد اگر يك فرد به‌‌رغم توانمندي‌اش در امور جمعي مشاركت نداشته باشد، از سوي دوستان طرد شده و ممكن است در سفرهاي بعدي وي را مشاركت ندهند. همچنين ابراز و احساس همدلي با ديگري نيز مي‌تواند روابط بين فردي را مستحكم‌تر كرده و به آنها كمك كند تا بر مشكلات فائق آيند.»
منبع: www.iran-newspaper.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.