ما به زودی ده برابر بیشتر ماهواره در مدار خواهیم داشت - این به چه معنی است

در این مقاله خواهیم دید با گسترش استفاده از اینترنت به ویژه با گسترش اینترنت اشیاء، گرایش به سمت افزایش تصاعدی ماهواره‌های کوچک و ارزان‌تر برای بهبود سرویس دهی اینترنت ماهواره‌ای فراگیر با افزایش سرعت پهن باند است. قرار است این ایده تا چند سال آینده حتی الامکان به طور کامل محقق شود.
يکشنبه، 18 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ما به زودی ده برابر بیشتر ماهواره در مدار خواهیم داشت - این به چه معنی است
ماموریت Iridium-7 با موفقیت از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا راه اندازی شد و آخرین ده ماهواره از شبکه نسل دوم این شرکت آمریکایی را در مدار قرار داد. ایریدیم با استقرارElon Musk's SpaceX ، در حال حاضر 65 ماهواره جدید NEXT در آسمان دارد، فقط یکی کمتر از آنچه در کل هدف قرار داده بود.
 
ایریدیم خدمات تلفن ماهواره‌ای و سایر ارتباطات را از دولت ایالات متحده گرفته تا خطوط هوایی، از شرکت‌های معدن گرفته تا کوهنوردان، برای همه فراهم می‌کند. این شرکت با حدود 500،000 مشترک مالیات ده در فهرستش، قصد دارد خود را به سمت شبکه جدید ارتقاء دهد. این شرکت اتصال بهبود یافته به اینترنت و سرعت‌های باند پهن برای طیف گسترده‌ای از مشتریان مشتاق برای داده‌ها و ارتباطات ایمن در مناطق با دسترسی مشکل به اینترنت ارائه می‌دهد. همچنین نقش مهمی در گفتگو و مراوده با یک دیگر در اینترنت اشیاء از جمله در مورد اتومبیل بدون راننده ایفا می‌کند.
 
نکته مهم فروش ایریدیم این است که تنها ارائه دهنده دارای پوشش جهانی است. این شرکت رقابت می‌کند با رقبایی آمریکایی‌ مثل گلوبستار و Orbcomm ، و اینمارسَت در بریتانیا، که با داشتن شبکه‌ی ماهواره‌ای بسیار کوچکتری در مدار بالاتر، بازار را هدایت می‌کند، و اگر در مکان مناسبی باشید، جاذبه آن بسیار قابل اطمینان است. ایریدیم معتقد است که پیشنهاد NEXT او برای اولین بار امکان رقابت در برابر اینمارسَت در باند پهن را برای او فراهم می‌آورد.
 ما به زودی ده برابر بیشتر ماهواره در مدار خواهیم داشت - این به چه معنی است
 
شکل: تنها راه، به سمت بالا است. SpaceX، CC BY-SA
 
این شرکت در اواخر دهه 1990 با پشتوانه سنگین از موتورولا راه اندازی شد تا ناوگان اصلی 77 ماهواره خود را به بازار عرضه کند و بعداً هنگامی که پول از دست داد، توسط دولت آمریکا وثیقه داده شد. با نزدیک شدن شبکه اول به پایان عمر عملیاتی خود، ایریدیم چندین میلیارد دلار برای خرید 81 ماهواره جدید جمع آوری کرد (15 تای مابقی یدکی هستند). ایریدیم تاکنون ماهواره‌های قدیمی را از مدار خارج کرده است.
 

هشدار شروع

در کنار ایریدیم و سایر ارائه دهندگان مستقر، نسل جدیدی از شرکت‌های فضایی شروع به ظهور می‌کنند. هزینه پرتاب با سرعتی سریعتر از هر زمان دیگر در تاریخ اکتشافات فضا، کاهش می‌یابد. در جایی که ارائه دهندگان سنتی پرتاب بین 14000 تا 17000 دلار در هر کیلوگرم را صورت می‌دهند تا ماهواره‌ها را در مدار زمین خاکی قرار دهند، Falcon 9  از Space X  می‌تواند این کار را با کمتر از 5000 دلار آمریکا در هر کیلوگرم انجام دهد. تغییر اساسی در این پیشنهاد، کوچک سازی فناوری ماهواره است. این نویدِ تغییری در جهت دور شدن از معماری سنتی ماهواره‌های بزرگ، سنگین و گران قیمت مانند شبکه‌های Iridium NEXT و Globalstar  به سمت "مجمع الکواکب‌های میلیونی" متشکل از دستگاه‌های بسیار کوچکتر را می‌دهد. به لطف ظهور سیستم‌هایی پرتابی که می‌توان از آنها استفاده مجدد کرد، مانند SpaceX Falcon Heavy و همچنین Falcon 9 Block 5  که چندی پیش برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت، این هزیته حتی بیشتر کاهش خواهد یافت.
 
به زودی با پیوستن موشک Jeff Bezos’ Blue Origin  به این رقابت، هزینه پرتاب در هر کیلوگرم در آینده نزدیک می‌تواند به زیر 2000 دلار کاهش یابد. و با توسعه ماهواره‌های کوچکتر و سیستم‌های پرتاب افقی، مانند مورد پیشنهادی Virgin Orbit ، به زودی می‌توان هزینه را تا حتی به ازای هر کیلو چند صد دلار کاهش داد.
 
دومین تغییر اساسی در این پیشنهاد، کوچک سازی فناوری ماهواره است. این نویدِ تغییری در جهت دور شدن از معماری سنتی ماهواره‌های بزرگ، سنگین و گران قیمت مانند شبکه‌های Iridium NEXT و Globalstar  به سمت "مجمع الکواکب‌های میلیونی" متشکل از دستگاه‌های بسیار کوچکتر را می‌دهد. این امر تأثیر عمده‌ای بر تجارت پهن باند ماهواره‌ای خواهد گذاشت.
 
تاکنون، پهنای باند ماهواره‌ای در مقایسه با گزینه‌های مبتنی بر زمین مانند ADSL و فیبر نوری مضرات قابل توجهی داشته است. با توجه به مسافتی که سیگنالها باید از آن عبور کنند و با در نظر گرفتن تغییرات آب و هوایی، مشکلاتی در رابطه با زمان تأخیر و کندی وجود دارد که برای لایک‌ها و بازی کنندگان مشکل ساز است. سرعت اینترنت ماهواره‌ای به طور قابل توجهی کندتر از حتی ارزان‌ترین ارائه دهنده مبتنی بر کابل است. در حال حاضر آن گونه که دیده می‌شود تنها کمی بهتر از یک سیستم مساعدت شده اینترنتی در مناطق روستایی یا سخت دسترس است.
 
چشم انداز، این است که از مجمع الکواکب‌های میلیونی ماهواره‌ها برای در هم گسیختن بازار داخلی و خانگی پهن باند، با ارائه اینترنت مقرون به صرفه و دارای تأخیر کم و دارای پوشش جهانی و دارای سرعتی قابل مقایسه باASDL ، استفاده شود. OneWeb  در این رابطه در جلوی همه  قرار دارد، که استارتاپی مستقر در ایالات متحده است. امید است تا سال 2027 بر شکاف بین باند پهن مبتنی بر کابل و باند پهن ماهواره‌ای کاملاً پل زده شده باشد.
 
در حالی که Iridium NEXT از 66 ماهواره با وزن 860 کیلوگرم استفاده می‌کند، OneWeb  با بیش از 640 ماهواره شروع می‌کند که هر یک از آنها 150 کیلوگرم وزن دارند. در همین حال، شرکت‌های دیگر، مانند Sky و Space Global  انگلستان، پیشنهاد می‌کنند از یک مجمع الکواکب متشکل از 200 ماهواره بسیار کوچک که وزن هر یک آنها تنها 10 کیلوگرم است، استفاده کنند تا ارتباطات صوتی یا متنی را از طریق تلفن‌های همراه برای افراد واقع در مناطق با دسترسی سخت فراهم کنند.
 
این تصویر وقتی رقابتی‌تر می‌شود که برنامه‌های بلند پروازانه SpaceX وارد بازار شود. شرکت الون مسک به دنبال ارائه کار بسیار بیشتری است در مقایسه با این که صرفاً یک پرتاب کننده باشد. در سال 2016 ، SpaceX  طرحی را برای راه اندازی مجمع الکواکب‌های میلیونی متشکل از بیش از 4000 ماهواره ارائه دهنده پهن باند جهانی با سرعت بالا تا اواسط سالهای 2020 اعلام کرده است.
 
ما به زودی ده برابر بیشتر ماهواره در مدار خواهیم داشت - این به چه معنی است 

فراوانی ماهواره‌ها

هم اکنون 1،738 ماهواره فعال در مدار قرار دارند. مجمع الکواکب‌های میلیونی در طی سالیان آینده در حجم‌های بزرگ افزایش قابل ملاحظه‌ای به این عدد می‌دهد. علاوه بر فشار به پهنای باند، مدارهای اطراف زمین قرار است پر ازدحام‌تر شود.
 
این مسئله مشکلات مهم زیست محیطی را ایجاد می کند. برخی از اپراتورها مانند OneWeb صداهایی دلگرم کننده درباره مدیریت پایان دادن به عمر ماهواره‌های خود به گوش می‌رسانند، اما نگرانی های جدی همچنان باقی است. فرصتی برای نسل بعدی کارآفرینان فضایی وجود دارد که با ایجاد یک روش پایدار برای کار در فضا، در این زمینه پیشگامانی واقعی باشند.
 
منبع: کریستوفر نیومن - Northumbria University, Newcastle


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.