جلوۂ حیات پاک در بعد اندیشه و اعتقاد
اندیشه و اعتقاد صحیح است که از ویژگی ثبات و پایداری برخوردار است و در مثل، مانند درختی دانسته شده که ریشه ای استوار دارد.
شنبه، 2 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مقصود از سخن پاک در این آیه، اندیشه و اعتقاد صحیح است که از ویژگی ثبات و پایداری برخوردار است و در مثل، مانند درختی دانسته شده که ریشه ای استوار دارد. از این رو در ادامه آیه به کسانی اشاره شده است که اعتقاد صحیحی دارند به آن ایمان یافته اند و خداوند آنان را به سبب سخن ثابتی که دارند، در دنیا و آخرت ثابت قدم می گرداند. در مقابل، سخن پلید حاکی از اعتقاد موهوم و بی بنیاد است که مثل آن، مثل درخت بی ریشه ای است که نه قرار دارد و نه ثمره ای به دست می دهد به همین دلیل، مشرکان از جمله به سبب اعتقاد ہی بنیاد شان در شریک گرفتن موجودات موهوم برای خدا «پلید» نامیده شده اند. به این ترتیب، یکی از جلوههای زندگی پاک، آن است که فرد در عرصه اندیشه و اعتقاد، تصورات موهوم و شرک آمیز را کنار می زند، به درکی توحیدی از هستی نایل می گردد و به خداوند ایمان می آورد.
سومین جلوه گاه حیات پاک، عرصه گرایشها و هیجانات است. در متون اسلامی، در این عرصه نیز از دوگونه پاک و پلید سخن به میان آمده است. دو مفهوم «وسوسه» و ذکر حاکی از دو نوع احساس و گرایش است؛ اولی حاکی از نوع پلید و دومی حاکی از نوع پاک. وسوسه ناظر به تحریک و تهییج شیطانی است. وسوسه یا تهییج هم در مورد شهوت و هم در مورد غضب صورت می پذیرد. در مورد شهوت، با اشاره به وسوسه شیطان به خوردن میوه ممنوعه آمده است: «پس شیطان، آن دو [آدم و حوا را وسوسه کرد تا آنچه را از عورت هایشان برایشان پوشیده مانده بود، برای آنان نمایان گرداند...» در مورد غضب، با اشاره به تهییج شیطان برای گسترش دشمنی و کینه توزی آمده است: «همانا شیطان می خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد...».
در مقابل این گرایش های پلید، «یاد خدا» یا «ذکر» حاکی از توجه و گرایش انسان به خداست. این گرایش یا تمایل پاکی است که هجوم وسوسه را مهار می زند: «در حقیقت، کسانی که از خدا پروا دارند، چون وسوسه ای از جانب شیطان بدیشان رسد خدا را به یاد آورند و بی درنگ بینا شوند»
چهارمین جلوه گاه حیات پاک، عرصه نیت و اراده است. نیت و اراده آدمی نیز در متون اسلامی، به دو دسته پاک و پلید تقسیم شده است. در اشاره به اراده پلید، از جمله در قرآن آمده است: «آن سرای آخرت را برای کسانی قرار می دهیم که در زمین خواستار برتری و فساد نیستند و فرجام (خوش) از آن پرهیزگاران است». در این جا از اراده معطوف به برتری و فساد سخن به میان آمده است که ناظر به اراده و نیت پلید است. در مقابل، از اراده معطوف به پا کی یاد شده است: «... و کنیزان خود را - در صورتی که خواهان پاکدامنی باشند . برای این که متاع زندگی دنیا را بجویید، به زنا وادار مکنید و هرکس آنان را به زور وادار کند، در حقیقت خدا پس از اجبار نمودن ایشان، نسبت به آنها آمرزنده مهربان است» در این جا از اراده و خواست پاکدامنی سخن به میان آمده است و این همان اراده معطوف به پاکی است که موجب پاکی خود اراده نیز خواهد بود، چنان که هرگاه اراده معطوف به پلیدی نیز موجب پلیدی خود اراده است.
پنجمین جلوه گاه حیات پاک، عرصه اعمال و رفتارها، اعم از فردی و جمعی است. اعمال آدمی و دستاوردهای وی نیز در متون اسلامی به دو دسته پاک و پلید تقسیم شده است. در مورد اعمال پلید، در آیه زیر، به چند نمونه اشاره شده است: «ای کسانی که ایمان آورده اید، شراب و قمار و بت ها و تیرهای قرعه پلیدند و از عمل شیطانند. پس، از آنها، دوری گزینید، باشد که رستگار شوید». در نمونه دیگر، زنا چون عملی پلید معرفی شده و مصون ماندن از آن، به منزله پاکی دانسته شده است: بی گمان، کسانی که به زنان پاکدامن بی خبر از همه جا و با ایمان نسبت زنا می دهند، در دنیا و آخرت لعنت شدهاند... زنان پلید برای مردان پلید و مردان پلید برای زنان پلید. و زنان پاک برای مردان پاک، و مردان پاک برای زنان پاک...».
چنان که اشاره شد، اعمال آدمی - اعم از فردی و جمعی - به پاک و پلید تقسیم میشود. عرصه جمعی اعمال یا اعمال جمعی نیز از این جهت که بخش مهمی از حیات پاک را تأمین می کنند، در متون اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. فقر، فحشا و تعدی یا خشم، سه جلوه بارز اعمال پلید جمعی است. در مقابل، غنا، عفت و عدالت با رأفت، به منزله جلوه های بارز اعمال پاک جمعی آدمی است. در اشاره به اعمال پلید جمعی در قرآن آمده است: «شیطان شما را از تهیدستی بیم می دهد و شما را به زشتی وا می دارد؛ ولی خداوند از جانب خود، به شما وعده آمرزش و نعمت می دهد و خداوند گشایشگر داناست».
منبع: درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، جلد أول، خسرو باقری، صص90-87، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، چاپ دوم، 1389
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
حجاب مقدم است یا اقتصاد مردم؟
اهمیت و ثمرات حضور قلب در نماز از منظر امام خمینی (رحمه الله)
حج برائت چیست ؟
باطن نماز در کلام امام خمینی (رحمه الله)
پاسخ به پرسشنامه همراه با هدایای نقدی به بهترین پاسخ ها
ارواح آدمیان در عالم برزخ چند گروهند؟
5 آموزشگاه برتر تعمیر تلویزیون در تهران
قبل از رزرو هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
تحجر چیست؟
خواص نقره در اسلام با توجه به روایت ها و برکات الهی
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
محل تولد امام زمان (ع)
آلرژی به توت فرنگی و نحوه درمان آن
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
نحوه خواندن نماز والدین
لیست ویژگیهای شخصیتی
سمبل پرندگان و معانی آنها
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
راهكارهای تقويت فرهنگ ايثار و شهادت در بين دانش آموزان و دانشجويان
موارد بیشتر برای شما
پنجره متفاوتی به حضور صبح امروز رهبر انقلاب در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
لحظاتی از حضور رهبر انقلاب در دورههای مختلف نمایشگاه کتاب تهران
هیچ چیز جای کتاب را پر نمیکند
نماهنگ | برای پرچم برافراشته
مثبت ۱۰۰ ثانیه | ما از شما بیزاریم
خط دیدار | تاکید رهبر انقلاب بر اهمیت دور دوم انتخابات در تکمیل مجلس جدید
پاسخ رهبر انقلاب به سوال خبرنگار رسانه ملی
فیلم کامل حضور رهبر معظم انقلاب در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
دختر حسنه الهی است
اگه مشهد میری/محمدرضا نوشه ور
رئیسی: نظر من در مورد عفاف و حجاب نظر اسلام است
رئیس جمهور به زیارت حرم حضرت معصومه(س) رفت
تلاوت قرآن کریم | آقای سید پارسا انگشتان
دلم با تو آروم کرم داری معلومه/محمدحسین حدادیان
هرچند گریانم تبسم میکنم امشب/محمدحسین حدادیان