راه‌اندازی اولین آزمایشگاه متحرک تشخیص کرونا توسط بسیج

همه با هم علیه کرونا

طراحی و راه‌اندازی سامانه تلفنی ۴۰۳۰ با حضور هزاران پزشک و کارشناس و آماده‌باش کامل ۱۷۰ هزار نفر پزشک بسیجی در بحث بیماریابی و درمان کروناویروس بخشی از اقدامات پزشکان بسیجی است که با ارائه آموزش‌های رایگان بهداشتی به مردم همراه شده است.
يکشنبه، 10 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
همه با هم علیه کرونا
متولیان مسئول بسیج جامعه پزشکی کشور از راه‌اندازی اولین آزمایشگاه متحرک تشخیص کرونا توسط بسیج خبر داد و گفت: PCR متحرک یک تجربه جدید است که اگر انتظارات را فراهم کند در آینده یک آزمایشگاه بیولوژیک متحرک برای همه‌چیز در سازمان بسیج راه‌اندازی خواهیم کرد.
 
 
دکتر ابراهیم متولیان مسئول بسیج جامعه پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ویروس منحوس کرونا، اظهار داشت: مردم به راهنمایی‌های وزارت بهداشت و پزشکان گوش کنند تا از این فاز با موفقیت بیرون برویم، ما جامعه شیعه هستیم که انشالله اهلبیت (ع) ما را در این مسیر کمک خواهند کرد.

وی گفت: این بیماری یک بیماری ویروسی و بیولوژیکی است که همه باید با همدلی و هماهنگی با یکدیگر در مقابل این ویروس بایستیم.

مسئول بسیج جامعه پزشکی کشور بیان داشت: بسیج بر اساس رسالت خود باید خلأهای موجود را پر کند و در این زمینه در مقوله پیشگیری، کمک به مراکز درمانی، تأمین نیروی انسانی و امکانات برای مقابله با این ویروس منحوس وارد شدیم.

وی در ادامه با اشاره به ساخت دستگاه تشخیص کرونا، خاطرنشان کرد: امروز یکی از خلأهایی که وجود دارد بحث آزمایشگاهی است که به این فکر افتادیم تا در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهیم.

دکتر متولیان تأکید کرد: در انجام آزمایش‌های مربوط به ویروس کرونا دو ژن آزمایش می‌شود که منفی و یا مثبت بودن آزمایش اول تقریباً 72 ساعت طول می‌کشد و در صورت مثبت بودن آزمایش دوم باید انجام شود.

وی اضافه کرد: در خصوص این مسئله آزمایشگاه سیاری طراحی شده است که می‌تواند جواب این آزمایش را در 3 ساعت اعلام کند و هر دستگاه می‌تواند روزانه 200 مورد آزمون را انجام دهد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی کشور با اشاره به اینکه این سیستم متحرک است و می‌تواند در مواقع بحرانی به هر مکانی منتقل شود، افزود: بر روی این سیستم آزمایشگاهی متحرک یک راننده و یک کمک‌راننده و سه گروه 9 نفره در سه نوبت آماده فعالیت هستند.

وی تأکید کرد: پزشکانی که در این سیستم فعالیت می‌کنند متخصص ویروس‌شناسی و آزمایشگاهی هستند که با درخواست از شهرستان‌ها آماده خدمت شدند. این سه گروه در سه نوبت بحث آماده‌سازی کیت‌های نمونه، PCR و آماده کردن جواب آزمایش را انجام می‌دهند.

دکتر متولیان با اشاره به گرفتن نمونه تا گزارش دهی جواب آزمایش در این سیستم انجام می‌شود، گفت: این PCR متحرک یک تجربه جدید است که می‌توان دستگاه‌ها را جابجا کرد و آزمایش‌های ویروسی را انجام داد.

وی تصریح کرد: با این دستگاه چندین آزمون انجام شده است و در حال حاضر زیر بار است اما به‌صورت رسمی روز شنبه رونمایی خواهد شد و انشالله اگر انتظارها را برآورده کند در آینده تصمیم خواهیم گرفت که یک آزمایشگاه بیولوژیک متحرک برای همه چیز در سازمان بسیج راه‌اندازی کنیم.

مسئول بسیج جامعه پزشکی کشور با اشاره به اینکه در قطع زنجیره انتقال ویروس باید اقدامات مؤثری انجام شود، گفت: از این سیستم آزمایشگاه متحرک فعلاً دو دستگاه برای کمک به کشور طراحی شده است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بسیج جامعه پزشکی در سراسر کشور برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: از همان روزهای نخست جهادگران درمانگر، بدون اتلاف وقت وارد میدان  شدند و کار خدمات‌رسانی به شهروندان و مبتلایان به کروناویروس را آغاز کردند.

دکتر متولیان افزود: طراحی و راه‌اندازی سامانه تلفنی ۴۰۳۰ با حضور هزاران پزشک و کارشناس و آماده‌باش کامل ۱۷۰ هزار نفر پزشک بسیجی در بحث بیماریابی و درمان کروناویروس بخشی از اقدامات پزشکان بسیجی است که با ارائه آموزش‌های رایگان بهداشتی به مردم همراه شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی استراحتگاه‌های بیمارستانی در کشور و فراخوان نیروهای جهادی داوطلب برای مقابله با شیوع کرونا را در بحران کرونا، تأکید کرد: در آغاز سال نو و علیرغم تذکرات بهداشتی و درخواست از مردم برای در خانه ماندن، متأسفانه شاهد موج مسافرت‌های نوروزی هستیم.

مسئول بسیج جامعه پزشکی کشور اذعان داشت: در چنین شرایطی  بسیج جامعه پزشکی کشور تصمیم گرفت تا با حضور در ورودی و خروجی‌های استان‌ها و انجام طرح غربالگری مردم در عوارضی‌ها در راستای مقابله با ویروس کرونا به نیروهای امدادی و درمانی کمک کند.

وی ضدعفونی کردن تمام مناطق محروم کشور و مناطق عشایری را از دیگر اقدامات سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در روزهای آغازین سال نو دانست و خاطرنشان کرد: ارسال رایگان چندین هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده به مناطق محروم و کمتر برخوردار نیز ازجمله اقدامات مؤثر این سازمان در راستای کنترل و مهار ویروس کرونا است.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.