درس‌های بحران کرونا ویروس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

در این جا به مواردی اشاره می‌شود که همه گیری کورونا ویروس می‌تواند در مورد مقابله با تغییرات آب و هوایی به ما بیاموزد؟
جمعه، 8 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درس‌های بحران کرونا ویروس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی
هر جنبه‌ای از زندگی ما تحت تأثیر کرونا ویروس قرار گرفته است. اقتصاد جهانی کند شده است، مردم به خانه‌های خود عقب نشینی کرده‌اند و هزاران نفر مردند یا به شدت بیمار شدند.
 
در این مرحله ترسناک بحران، تمرکز بر هر چیزی دشوار است. اما همان طور که آژانس بین المللی گفته است، اثرات کرونا ویروس به احتمال زیاد موقت است اما دیگر شرایط اضطراری جهانی - تغییر اوضاع - چنین نیست.
 
توقف گسترش کرونا ویروس بسیار مهم است، اما باید اقدامات اقلیمی را نیز ادامه داد. و ما می‌توانیم در هنگام مقابله با گرم شدن سیاره درس‌ها و فرصت‌های بسیاری را از بحران بهداشتی فعلی بگیریم.
 
درس‌های بحران کرونا ویروس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی 
تصویر: اقدام برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نباید توسط همه گیری کورونا ویروس به خطر بیفتد EPA / MAST IRHAM
 

اقتصاد "بدون رشد"

S&P Global Ratings  در این هفته اعلام کرد که اقدامات برای مهار COVID-19 اقتصاد جهانی را به سمت عدم رشد سوق داده است.
 
تحلیلگر اقتصادی، لاوری میلیویرتا، تخمین می‌زند که این بیماری همه گیر ممکن است تا به امروز باعث کاهش 200 مگاتن دی اکسید کربن در تولید گازهای گلخانه‌ای جهانی شده باشد، زیرا سفرهای هوایی در حال متوقف شدن هستند ، کارخانه‌ها بسته می‌شوند و تقاضا برای انرژی کاهش می‌یابد.
 
در چهار هفته اول این بیماری همه گیر، میزان مصرف زغال سنگ فقط در چین 36 درصد کاهش یافته و ظرفیت پالایش نفت 34 درصد کاهش یافته است.
 
از بسیاری جهات، آنچه که اکنون شاهد آن هستیم، نسخه سریع و غیرقابل برنامه ریزی از "تنزل اقتصادی" است – تبدیلی که برخی از دانشگاهیان و فعالان ده‌ها سال است گفته‌اند که وجود آن برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و بقی گذاشتن سیاره‌ای قابل سکونت برای نسل‌های آینده ضروری است.
 
عدم رشد (یاDegrowth ) یک رشد آهسته پیشنهاد شده در بخشهایی است که به محیط زیست آسیب می‌رسانند، مانند صنایع سوخت فسیلی، تا زمانی که اقتصاد در محدوده زمین فعالیت می‌کند. دولت های تایوان، کره جنوبی و سنگاپور به سرعت برای اجرای اقدامات قرنطینه و غربالگری عمل کردند و تعداد نسبتاً کمی از عفونت‌ها را مشاهده کرده‌اند. از طرف دیگر ایتالیا که دولتش خیلی صبر کرد تا عمل کند، اکنون مرکز این ویروس است. این یک انتقال داوطلبانه، برنامه ریزی شده و عادلانه در کشورهای توسعه یافته است که لزوماً شامل تمرکز بیشتر بر محیط زیست، بهزیستی انسان و قابلیت‌ها (سلامتی، کار مناسب، آموزش، و یک محیط امن و سالم) می‌شود.
 
چنین تحولی عمیق خواهد بود و تاکنون هیچ کشوری اراده اجرای آن را نشان نداده است. برای جلوگیری از بروز بحرانهای مربوط به اقلیم، اقتصادهای جهانی باید از کربن جدا شوند. اما کندی اقتصادی ناخواسته کنونی، دریچه چنین تحولی را باز می‌کند، که منافع بی شماری را به نفع آب و هوا به همراه خواهد داشت.
 
ایده کاهش پایدار رشد با رکود اقتصادی بسیار متفاوت است. این شامل مشمول کردن بخش‌های آسیب زننده به محیط زیست در کاهش رشد اقتصادی و تقویت دیگر بخش‌هاست.
 
درس‌های بحران کرونا ویروس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

تصویر: کاهش سفرهای هوایی به کاهش میزان انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. جیمز گورلی / AAP
 

یک حکایت از دو وضعیت اضطراری

تغییرات آب و هوایی به عنوان یک وضعیت اضطراری جهانی اعلام شده است، اما تا به امروز جهان تا حد زیادی نتوانسته است به آن رسیدگی کند. در مقابل، واکنش سیاست جهانی به وضعیت اضطراری کورونا  ویروس سریع و خشمگینانه بوده است.
 
دلایل مختلفی برای این تفاوت چشمگیر وجود دارد. تغییرات آب و هوایی یک بحران نسبتاً کند است، در حالی که کرونا ویروس به طرز چشمگیری در طی روزها و حتی ساعت‌ها افزایش می‌یابد و درک ما از خطرات درگیر را افزایش می‌دهد. یک چیز که تاریخ در مورد خطرات و سیاست‌ها به ما می‌آموزد این است که ما اغلب برای مقابله با تهدیدهای جدی رویکرد "مدیریت بحران" را اتخاذ می‌کنیم.
 
همان طور که دیگران مشاهده کرده‌اند، افزایش آهسته در دمای جهانی به معنای آن است که انسان می‌تواند همان طور که اوضاع بدتر می‌شود از لحاظ روحی و روانی خود را تنظیم کند، و این باعث می شود مشکل از نظر فوریت کمتر جلوه داشته باشد و به معنای این باشد که مردم تمایل کمتری به پذیرش اقدامات شدید سیاستی دارند.
 
درس‌های بحران کرونا ویروس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

تصویر: توانایی بشر برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی می‌تواند پرداختن به این امر را با ضرورت کمتری جلوه‌گر سازد. CHAMILA KUNUNARATHNE / EPA
 

دروس کلیدی از کرونا ویروس

واکنش جهانی به بحران کرونا ویروس نشان می‌دهد که دولت‌ها می‌توانند برای محافظت از رفاه همه، اقدامات اضطراری فوری، که فراتر از نگرانی‌های صرفاً اقتصادی است، انجام دهند.
 
به طور خاص، درس‌ها و فرصت‌هایی عملی وجود دارد که می‌توانیم از فوریت‌های کرونا ویروس بگیریم و به دنبال مقابله با تغییرات آب و هوایی باشیم:
 
* زود عمل کنید: همه گیری کورونا ویروس اهمیت اساسی اقدامات اولیه را برای جلوگیری از پیامدهایی فاجعه بار نشان می‌دهد. دولت های تایوان، کره جنوبی و سنگاپور به سرعت برای اجرای اقدامات قرنطینه و غربالگری عمل کردند و تعداد نسبتاً کمی از عفونت‌ها را مشاهده کرده‌اند. ایده کاهش پایدار رشد با رکود اقتصادی بسیار متفاوت است. این شامل مشمول کردن بخش‌های آسیب زننده به محیط زیست در کاهش رشد اقتصادی و تقویت دیگر بخش‌هاست. از طرف دیگر ایتالیا که دولتش خیلی صبر کرد تا عمل کند، اکنون مرکز این ویروس است.
 
 
* آهسته بروید، و به محل بروید: کرونا ویروس یک مقیاس فوری را در مورد نحوه سفر و زندگی به ما تحمیل کرده است. مردم در حال جعل ارتباطات محلی، خرید محلی، کار در خانه و محدود کردن میزان مصرفشان به نیازهای ضروری خود هستند.
 
محققان دریافته‌اند که ترس از تندرستی شخصی، مانع اصلی پشتیبانی سیاسی از جنبش کاهش رشد تا به امروز بوده است. با این حال با فاصله گیری اجتماعی مورد انتظار در محل برای ماه‌ها، زندگی‌های کوچک مقیاس شده ما ممکن است تبدیل به "حالت عادی جدید" شود. بسیاری از مردم ممکن است درک کنند که مصرف و تندرستی به گونه‌ای ناگسستنی با هم لینک نشده‌اند.
 
تفکر جدیدی در اقتصادی لازم است. انتقال به رشد پایدار می‌تواند کمک کننده باشد.
 
درس‌های بحران کرونا ویروس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی 
تصوبر: هزینه‌های محرک باید به سمت انرژی پاک سوق پیدا کند. سازمان حفاظت محیط زیست
 
* هزینه روی انرژی پاک: آژانس بین المللی انرژی (IEA) می‌گوید انرژی پاک باید "در قلب برنامه‌های محرک برای مقابله با بحران کورنو ویروس" باشد.
 
IEA  از دولتها خواسته است بسته‌های محرک پایدار با محوریت فن آوری‌های انرژی پاک را راه اندازی کنند. این سازمان گفته است که استفاده از هیدروژن و جذب کربن نیز به سرمایه گذاری عمده ای نیاز دارد تا آنها را به مقیاس بازار برساند، که این امر می‌تواند با پایین بودن نرخ بهره فعلی محقق شود.
 
منبع: Natasha Chassagne - University of Tasmania, University of Tasmania


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.