نقد سریال نون خ 2

از سعید آقاخانی تا نورالدین خانزاده...یا مقلب القلوب!

یکی از نقاط قوت سریال نون خ 2 علاوه بر داستان، بازی بازیگران کمتر شناخته شده آن است. این گروه بازیگری کاراکترهایی خلق کرده اند که علاوه بر ارتباط برقرار کردن با مخاطب، به پیشبرد قصه هم کمک زیادی می کنند. کاراکترهایی مثل خواستگار چاق سمج، داماد بیکار و خونسرد و خواهرزاده ای که علی رغم دختر بودن اما روحیه جنگندگی مردانه دارد! و البته گروه هم روستایی هایی که هر کدام خصوصیات خاص خود را دارند و بعضا توانسته اند تبدیل به کاراکترهای اصلی قصه شوند
جمعه، 29 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حبیب خلیفه
موارد بیشتر برای شما
از سعید آقاخانی تا نورالدین خانزاده...یا مقلب القلوب!
فصل دوم سریال نون خ به کارگردانی سعید آقاخانی با عنوان «نون خ 2» بعد از تعطیلات نوروز روی آنتن شبکه یک سیما رفت. سریالی طنز که حال و هوای مفرحی دارد. داستان این سریال و پیش بینی از پر مخاطب بودن آن، مدیران سیما را مجاب کرد تا در فاصله بین ایام نوروز و ماه رمضان که برنامه های سیما به لحاظ مخاطب دچار افت می شوند، این سریال را در کنداکتور پخش قرار دهند.

پیش از این قرار بود «نون خ 2» در شب های ماه رمضان از تلویزیون پخش شود. در روزهایی که بسیاری از خانواده ها به سبب شیوع کرونا و از بیم مبتلا شدن به آن، خانه نشینی را انتخاب کرده اند، چنین تصمیمی از سوی دست اندرکاران سیما درست به نظر می رسید.


نورالدین خانزاده 2 !

بر طبق آنچه در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیده می شود و همینطور بازخوردها، باید گفت نون خ 2 به هدف اولیه خود رسید و توانست مخاطب تلویزیون را در گپ بین تعطیلات نوروز و شروع ماه رمضان روی آنتن نگه دارد. دومین فصل از سریال نون خ به مراتب پخته تر از سری اول ساخته شده و توانسته بیننده بیشتری را هم جذب کند.

از مهمترین عوامل جذب بالای مخاطب از سوی این سریال، قصه و بازی های آن هستند. در داستان نون خ سعی شده از مولفه های امتحان پس داده شده مثل ماجرای خواستگاری، روابط فامیلی و خانوادگی و روزمرگی های چند قوم خویش و هم ولایتی در بستر یک روستای کرد نشین استفاده شود. مخاطب «نون خ» با روستا و شخصیت هایی که در آن زندگی می کنند، ارتباط خوبی برقرار کرده و قصه ها و اتفاقاتی که در آن میفتد را باور دارد.

پرداختن به موضوعی که خاطر جمعی بسیاری از ایرانیان را متاثر کرد یعنی زلزله سر پل ذهاب و کرمانشاه یا مفاهیمی مثل کار جمعی و حس همدلی در بحران ها و البته انعکاس فرهنگ، گویش، لباس و زندگی بخشی از مردمان کرد با لحنی صمیمی از نقاط قوت این سریال هستند.

هرچند نباید از برخی ضعف های «نون خ 2» هم گذشت. شاید از مهمترین ضعف های سریال ناهمگن بودن فضای روستایی سریال با برخی از قسمت ها و سکانس های شهری باشد. مساله ای که در فصل اول سریال هم بود و باعث افت سریال به لحاظ ضرباهنگ و روند حرکتی قصه آن شد. اگر سعید آقاخانی و امیر وفایی؛ نویسنده «نون خ» از وسوسه داستان بخش شهری سریال دل می کندند یا می توانستند پل ارتباطی مناسبی بین روند داستان در قسمت های روستایی و شهری ایجاد می کردند، شاید ضرباهنگ آن به خوبی حفظ می شد.

بردن شخصیت های روستایی داستان به شهر و پرتاب کردن آنها به ورطه موضوع سایت های همسریابی و ازدواج های مجازی، شاید چندان با روح قصه «نون خ» همخوانی نداشت.


شباهت ها و تفاوت ها با «پایتخت»

طی روزهای ابتدایی پخش سریال نون خ 2 بسیاری از شباهت های این سریال با سریال پایتخت گفتند. مثل نقش محسن تنابنده به عنوان طراح و بازیگر اصلی سریال پایتخت با سعید آقاخانی به عنوان کارگردان و بازیگر نقش اول یا فضای جمعی و کاراکترهای محلی در هر دو سریال و البته فوت دو شخصیت آنها مثل بابا پنجعلی در پایتخت و مه لقا در نون خ 2

هر چند می توان مولفه های مشابه دیگری هم بین دو سریال پیدا کرد اما نقاط افتراق دو سریال بسیار بیشتر از شباهت های آنهاست. در «نون خ 2» داستان از موقعیت های خانوادگی رها شده و بیشتر به جامعه روستایی و همدلی قومی پرداخته است. «نون خ 2» از بازیگران کم نام و نشان تری استفاده کرده و اجازه هنر نمایی بیشتری به بازیگران محلی داده است. فضای پایتخت بیشتر بر مبنای زندگی شهری می گذشت حال آنکه نون خ بر مبنای زندگی روستایی و محلی ساخته شده است.


کاراکترها

همانطور که پیشتر ذکر شد یکی از نقاط قوت سریال نون خ 2 علاوه بر داستان، بازی بازیگران کمتر شناخته شده آن است. این گروه بازیگری کاراکترهایی خلق کرده اند که علاوه بر ارتباط برقرار کردن با مخاطب، به پیشبرد قصه هم کمک زیادی می کنند. کاراکترهایی مثل خواستگار چاق سمج، داماد بیکار و خونسرد و خواهرزاده ای که علی رغم دختر بودن اما روحیه جنگندگی مردانه دارد! و البته گروه هم روستایی هایی که هر کدام خصوصیات خاص خود را دارند و بعضا توانسته اند تبدیل به کاراکترهای اصلی قصه شوند. در این میان نباید از «نورالدین خانزاده» با بازی سعید آقاخانی هم گذشت که شخصیتی شوخ طبع و صبور دارد و در مواقع حساس با گفتن «یا مقلب القلوب» کارهای خود را پیش می برد! در فصل دوم آقاخانی در مواقعی خاص این شخصیت را به حاشیه می برد تا جا برای نمایش کاراکترهای دیگر باز شود.


امیر وفایی

نام امیر وفایی؛ نویسنده سریال نون خ 2 برای اولین بار در سریال «در حاشیه 1» مطرح شد. سریال های «عطسه»، « شب عید»، «نون خ 1» و البته مجموعه دورهمی از مهمترین کارهای امیر وفایی در چند سال اخیر بوده اند. این سومین همکاری وفایی با سعید آقاخانی ست. همکاری که به نظر موفقیت آمیز بوده است.


سعید آقاخانی

سعید آقاخانی را در طی این سال ها با نقش آفرینی های متعددش در فیلم ها و سریال ها می شناسیم. او توانایی های زیادی در بازیگری دارد و توانسته نقش های متنوع بسیاری را در تلویزیون یا سینما بازی کند. در کارنامه کاری آقاخانی آثار زیادی به لحاظ کیفیت کاری دیده می شود. از سریال های ضعیف تا مجموعه ها و فیلم هایی که توسط منتقدان تحسین شده اند.

سعید آقاخانی برای اولین بار در مجموعه «ساعت خوش» در نقش «سعید» خواهرزاده خان دایی (با بازی نادر سلیمانی) چهره شد. او دانش‌آموخته تئاتر از دانشگاه تهران است و شاید به خاطر بازی در این مجموعه طنز بود که آثار بعدی او بیشتر طنز بودند. آقاخانی تجربه کار در زمینه نویسندگی، بازیگری، کارگردانی و بازیگردانی را در سینما و تلویزیون دارد.

او بازیگری را سال 72 با «ساعت خوش»، نویسندگی را سال 83 با سریال «خانه به دوش»، بازیگردانی را سال 85 با سریال «زندگی به شرط خنده» و کارگردانی را سال 88 با سریال «عید امسال» آغاز کرد. آقاخانی همچنین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و سومین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «خداحافظی طولانی» دارد.

«نون خ 2» بی شک نتیجه تجربه آقاخانی در طی این سال ها بوده است. این سریال توقعات را از آقاخانی بالا برده و انتظار می رود او از این به بعد سریال هایی با استاندارهای بالا بسازد!


اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما