ماه برکت؛ ماه رمضان؛ نوحه و مداحی تا تیتراژهای خاطره‌انگیز

ماه مهمانی خدا در حال آمدن است و کم کم مسلمانان جهان خود را برای این ماه پربرکت آماده میکنند. در ادامه به مرور برخی مداحی ها و تیتراژه های خاطره انگیز این ماه می پردازیم.
دوشنبه، 1 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ماه برکت؛ ماه رمضان؛ نوحه و مداحی تا تیتراژهای خاطره‌انگیز
صدای پای ماه مهمانی خدا میرسد و کم کم مسلمانان جهان خود را برای این ماه پربرکت آماده میکنند. ماه رمضان پر از خاطره‌های ماندگار و صداهای آشنای تیتراژهای ماه رمضان همچون مهدی یراحی است و از طرفی پر است از نوحه امام علی (ع) به خاطر شهادت مظلومانه آن حضرت.
 

ماه رمضان

ماه رمضان را ماه مهمانی خدا نامیده اند اما این مهمانی از لحاظ خوردن و آشامیدن نیست، از لحاظ باز بودن درهای رحمت الهی است. روایت است در این ماه حتی خواب مومن عبادت است. در ماه رمضان با انجام فریضه روزه تمرین بندگی خالصانه میکنیم و از طرفی با نخوردن و نیاشامیدن، حال فقرا و نیازمندان را بهتر درک میکنیم شاید که تلنگری باشد برای کمک بیشتر به این افراد.

به دلیل اهمیت این ماه، هم از جهت شادی و پربرکت بودن و هم از جهت حضور شبهای پرفیض قدر و شهادت جانگداز امام علی (ع)، همواره هرسال رقابت خوبی بین خوانندگان برای خواندن تیتراژهای ماه رمضان یا آهنگهای عرفانی و معنوی برقرار است. از طرفی به لطف تولیدات اختصاصی صدا و سیما برای این ماه، میبینم که از ماه رمضان‌های قبل، کلی برنامه و سریال خاطره انگیز مانده که تیتراژها و آهنگهای هرکدام از آنها یک دنیا حرف و خاطره اند.

بعد از خوانندگان، نوبت به مداحان معروف میرسد از نیمه دوم ماه رمضان با صدای سوزناک و اشعار پرمعنی خود در وصف امام اول شیعیان، شور و غوغایی در دل ما به پا کنند و هرکدام سعی میکنند تا در هیئت‌ها و مساجد، مراسم پرشورتر و عزاداری خالصانه تری به پا کنند که همین امر به زیبایی‌های این ماه افزوده است.
 

ماه رمضان و موسیقی

اگر دعا‌ها و مداحی‌ها را هم نوعی موسیقی عبادتی در نظر بگیریم، متوجه میشویم که همچون خیلی از اوقات و مناسبت‌های خاص دیگر، ماه رمضان هم وام دار این هنر است. ماه رمضان با صدای ربنای شجریان برای خانواده‌های ایرانی شروع میشود و با اذان موذن زاده اردبیلی ادامه پیدا میکند. از طرفی همگان منتظرند تا ببینند امسال کدام خواننده، تیتراژ کدام سریال را میخواند تا آن را از رسانه‌هایی همچون رسانه موزیکیشو دانلود کنند. با وارد شدن به نیمه دوم ماه رمضان، با رسیدن به تولد امام حسن مجتبی، مداحان و مولودی خوانان دست به کار میشوند و از طرفی نیز خود را آماده برپایی شبهای قدر و احیا و مراسم شهادت امام علی میکنند.

همه اینها باعث شده تا هر ساله ماه رمضان پر از خاطره باشد و قرار است باهم چندتا از تیتراژهای خاطره انگیز و آهنگهای عرفانی و تعدادی نوحه خوب و با کیفیت را بررسی کنیم.
 

معرفی تیتراژها و آهنگ‌های ماه رمضان

این روزها یکی از نام‌هایی که بسیار در شبکه‌های مجازی میدرخشد و بر سر زبان‌ها افتاده و حتی رسانه‌های خارجی هم به آن پرداختند، نام مهدی یراحی است.این خواننده مردمی و دوست داشتنی که همواره دغدغه‌اش راجع به مردم و اجتماع بوده، این روزها با انتشار مجدد اذان خود توانسته، در دنیای اسلام بدرخشد.
 
ماه برکت؛ ماه رمضان؛ نوحه و مداحی تا تیتراژهای خاطره‌انگیز
 
اذان مهدی یراحی، همان اذان آرامش بخشی است که بارها راجع بهش شنیده و یا خوانده ایم. صدای خاص و سوزناک مهدی یراحی در کنار اخلاق و منش خالصانه این خواننده باعث شده تا این اذان جهانی شود و حتی در مساجد اسپانیا هم پخش شود.

گذشته از اذان، مهدی یراحی یکی از تیتراژخوان های برجسته ماه رمضان است. همگان صدای او را با ماه عسل به یاد می‌آورند و این خواننده دوست داشتنی با خواندن آهنگ‌های سازش و هرجای دنیایی دلم اونجاست برای برنامه ماه عسل، توانست به شهرت و موفقیت خوبی برسد و پس از آن نیز با انتشار آهنگ‌های جذاب و فوق العاده در مسیر موفقیت باقی بماند و همین باعث شده که از صداهای ماندگار ماه رمضان باشد.

دیگر خواننده‌ای که در امر تیتراژخوانی بسیار موفق بوده خیلی ها با صدایش خاطره داریم، احسان خواجه امیری است. خواننده موفق و قدیمی موسیقی پاپ که صدای عاشقانه و احساسی اش امضای اوست و از پر طرفدارترین خواننده‌های موسیقی به شمار میرود. احسان خواجه امیری یکی از خوانندگانی است که بارها با تلویزیون همکاری داشته و در ماه رمضان نیز بسیار فعال بوده. آهنگ بغض او برای ماه عسل یکی از نمونه‌های کار اوست. اما شاید بتوان گفت یکی از 5 آهنگ معروف تیتراژهای ماه رمضان برای اوست که برای سریال میوه ممنوعه خوانده شد. سریال میوه ممنوعه که یکی از موفق ترین سریال‌های تلویزیون بود، با آهنگ احسان خواجه امیری، یکی از ماندگار ترین خاطرات ماه رمضان برای نسل قدیم است.

یکی دیگر از اتفاقات پر فیض ماه رمضان، وجود شبهای مبارک و پربرکت قدر است. در اهمیت این شبها فقط میتوان همین را گفت که حضرت حافظ، غزل دوش وقت سحر را راجع به این شبها سروده است و محمد اصفهانی، خواننده قدیمی و مشهور موسیقی کشور، آن را خوانده است. محمد اصفهانی، خواننده فوق العاده موسیقی کشورمان است که کمتر کسی پیدا میشود نام او را نشنیده باشد. فزل دوش وقت سحر با صدای استاد اصفهانی یکی از معروفترین کارهای ماه رمضانی است که برای خیلی‌ها یادآور شبهای پر فیض قدر سالهای قبل است.
 

معرفی نوحه‌های ماه رمضان

شهادت امام علی (ع) در ماه رمضان به طریقی صحنه هنرنمایی مداحان و عاشقان آن حضرت شده و هر مداحی سعی میکند تا بتواند بهترین نوحه و اثر خود را برای عزای مولای متقیان بخواند و ماندگار شود.

یکی از مداحان و عاشقان مخلص اهل بیت، حاج محمود کریمی است که از نوحه خوانان و مرثیه سرایان قدیمی هیئت‌های عزاداری ایران است. محمود کریمی که در وصف بیشتر مناسبت‌های مذهبی مداحی کرده یا مرثیه سرایی کرده است، از بزرگان این حوزه محسوب میشود و بارها نیز در حضور رهبر معظم انقلاب و در بیت ایشان به مداحی پرداخته است که همین امر نشان از اعتبار بالای این مداح بزرگ دارد.
 
ماه برکت؛ ماه رمضان؛ نوحه و مداحی تا تیتراژهای خاطره‌انگیز
 
یکی از معروفترین نوحه‌های این مداح در وصف امام علی (ع)، نوحه معروف از خون فرق مولامون میباشد

 که در هیئت اصلی وی واقع در میدان چیذر خوانده شده است. صدای سوزناک این مداح در کنار شعر پرمعنی این نوحه زیبا باعث رسایی و گیرایی آن شده است که باعث شده تا این نوحه در ذهن عاشقانه ائمه اطهار باقی بماند.

یکی دیگر از مرثیه سرایان و مداحان جوان و کاردرست کشورمان، میثم مطیعی است که استاد دانشگاه امام صادق است و به واسطه تسلط به زبان عربی، بارها شده که نوحه‌هایش در میان عرب زبانان نیز با محبوبیت و طرفداران زیادی مواجه شده است. یکی از معروفترین روضه‌های ماه مبارک در وصف امام علی (ع) را میثم مطیعی خوانده است که بسیار غمگین و سوزناک است و اشک از چشمان شنونده جاری میکند. روضه معروف بابا دیگه منو تنها نگذار که به نوعی از زبان فرزندان آن امام بزرگ است که دل سنگ را هم نرم میکند چه برسد به دل عاشقان آن حضرت. صدای دل انگیز این مداح و شعر فوق العاده آن از عوامل اصلی دلنشینی این روضه زیبا میباشد.

اینها فقط نمونه‌هایی از مداحی‌های عاشقانه اهل بیت بود که این مداحی‌های آنقدر زیاد است، مجال معرفی و فرصت نیست شما میتوانید از طریق رسانه موزیکیشو، به لیست کامل این مداحی‌های دسترسی داشته باشید.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.