روز کارگر

جایگاه و نقش جامعه کارگری در گام دوم انقلاب

آرمان‌ها و اهداف والایی را که ما در جامعه اسلامی به دنبال آنها هستیم در صورتی به خوبی محقق می‌شوند که جامعه کارگری را به خوبی مورد تکریم قرار داده و حقوق آنها رعایت کنیم و بتوانیم این سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی را تقویت و یاری نماییم.
جمعه، 12 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی بیرانوند
موارد بیشتر برای شما
جایگاه و نقش جامعه کارگری در گام دوم انقلاب
در روز جهانی کارگر بر آن شدیم که با بزرگداشت یاد و نام مجاهدان خط مقدم جبهه اقتصادی علاوه بر تجلیل و گرامی داشت یاد و نام آنها، به اهمیت و جایگاه پیشه و فعالیت‌های این قشر زحمتش و مجاهد در عرصه جبهه اقتصادی و جهش تولید اشاره داشته باشیم. قشر ارزشمندی که بار و زحمت اصلی جهش تولید را همواره به دوش می‌کشند و در این بین آنچنان که شایسته است، مقام و منزلتشان در جامعه پاس داشته نمی‌شود، و  «تأمین امنیت شغلی» و «تأمین معیشت» آنها آن‌چنان که شایسته است مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 
جایگاه و اهمیت پیشه‌ی کارگری  

فرهنگ و اندیشه اسلامی به طور جدی با تنبلی، بی‌کاری و راحت‌طلبی مخالف بوده و  از طرفی جایگاه ویژه و ممتازی برای فعالان عرصه اقتصادی و کارگری قائل بوده و همگان را به کار و تلاش در حیات مادی دعوت کرده است. روایت‌های شگفت‌انگیزی که در خصوص فعالیت برای کسب روزی در منابع روایی نقل شده به خوبی شامل این قشر مجاهد و زحمت‌کش نیز می‌شود، جامعه پر تلاشی که هر روز عرق‌کار و تلاش بی‌وقفه را به جان دل می‌خرند تا اینکه روق و روزی حلالی برای اهل و اعیال خود بدست آورند. در منابع روایی از رسول خدا(صلی الله علیه و اله) نقل شده است: «اگر مرد بر دوش خود هیزم کشد و نیازش را با آن تأمین نماید و بیش از نیاز خود صدقه دهد، بهتر از این است که از دیگران در خواست نماید، زیرا دست دهنده بهتر از دست گیرنده است».[1]

 
وظایف جامعه کارگری در گام دوم انقلاب

آرمان‌ها و اهداف والایی را که ما در جامعه اسلامی به دنبال آنها هستیم در صورتی به خوبی محقق می‌شوند که جامعه کارگری را به خوبی مورد تکریم قرار داده و حقوق آنها رعایت کنیم و بتوانیم این سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی را تقویت و یاری نماییم. در ادامه به برخی از این آرمان‌های طلایی اشاره خواهیم داشت، اهداف بسیار ارزشمندی که بدون حضور جهادی جامعه کارگری به تحقق نخواهد رسید، اهداف و انتظارات بسیار مهمی که در گام دوم انقلاب نیز مورد درخواست مقام معظم رهبری(حفظه الله) بوده است.

1-سرباز عرصه‌ی آرمان‌های انقلاب
یکی از مؤلفه و شاخص‌های بسیار مهمی که در گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه مقام معظم رهبری(حفظه الله) قرار گرفت، مسأله استقلال و آزادی و عزّت ملّی است. در واقع این شعار آرمانی ریشه در مبانی و معارف قرآنی دارد، جامعه اسلامی نباید در هیچ زمینه‌ای بخصوص در مباحث تولید و اقتصاد وابسته به جهان سرمایه‌داری غربی باشد؛ کما اینکه باری تعالی در قرآن کریم می فرماید: «وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ؛[2] و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب مى‏شود آتش شما را فرا گیرد؛ و در آن حال، هیچ ولىّ و سرپرستى جز خدا نخواهید داشت؛ و یارى نمى‌‏شوید».
جامعه استکباری با ایجاد تحریم‌های ظالمانه و قطع‌کردن شریان‌های حیاتی سایر کشورها تمام تلاش و توان خود را بر این مهم متمرکز کرد که قلب تپنده اقتصاد را که عبارت باشد از کارگاه‌های تولیدی را نابود نمایند.در واقع جامعه اسلامی اگر به جای تکیه بر ابرقدرت‌های غربی به دانش و توان داخلی اعتماد و تکیه داشته باشد، نه تنها معضل خانه‌برانداز بی‌کاری از کشور رخت برخواهد بست، بلکه تولید و کارگر ایرانی نیز به جایگاه و منزلت واقعی خود در کشور دست خواهد یافت؛ چرا که وقتی تولید افزایش یابد، امنیت شغلی و  مالی جامعه کارگری نیز تأمین خواهد شد، در نهایت این خودکفایی، و اتکای به نیروی داخلی عزّت ملّی و استقلال اقتصادی را برای جامعه اسلامی به بار خواهد آورد. بی‌توجهی به جامعه کارگری و معتل‌کردن کارگاه‌های تولیدی، یعنی وابستگی به غرب، یعنی فلج کردن جامعه کارگری و فرو ریختن اقتدار و توان اقتصادی. همان طور که مقام معظم رهبری(حفظه الله) در بیانیه گام دوم به مسأله درون‌زا بودن اقتصاد توجه داشتند. این موضوع تنها و تنها در سایه توجه به جامعه کارگری و همچنین حضور جهادی این قشر زحمت‌کش در میدان جنگ اقتصادی قابل دست‌یابی است.
 
2- جهش تولید در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده
یکی از حربه‌های  بسیار خطرناک و ویرانگری که جامعه استکباری همواره با استفاده از آن به دنبال استثمار سایر کشورهای است، ایجاد یأس و ناامیدی در آنها است، یأس و ناامیدی از جمله ویروس‌های بسیار خطرناک و مهلکی است که مانع شکوفایی ظریفت و توانایی‌های خدادادی می‌شود. جامعه استکباری با ایجاد تحریم‌های ظالمانه و قطع‌کردن شریان‌های حیاتی سایر کشورها تمام تلاش و توان خود را بر این مهم متمرکز کرد که قلب تپنده اقتصاد را که عبارت باشد از کارگاه‌های تولیدی را نابود نمایند، ولی در این بین مدافعان استقلال و خودکفایی کشور با امید و نگاه خوشبینانه تمام نقشه‌های شوم و شیطانی آنها را نقش بر آب کردند. در گام دوم انقلاب این نگاه پر امید و خوشبینانه بیش از  پیش باید در بدنه کارگری تقویت شود؛ کما اینکه مقام معظم رهبری(حفظه الله) نیز در گام دوم به این عنصر حیاتی تأکید فراوان داشتند:

«امّا پیش از همه‌چیز، نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت. آنچه می‌گویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّت‌های عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بی‌جا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر می‌دارم. در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است».[3]

یأس و نا امیدی در واقع هیچ گونه سنخیت و رابطه‌ای با زندگی توحیدی ندارد، جامعه کارگری با تمام مشکلات و گرفتاری‌های از ناحیه جهان استکباری و یا سوء مدیریت داخلی به آنها تحمیل شده است نباید از رحمت و مدد الهی ناامید باشند؛ چرا که این زمزمه‌های امید بخش وحیانی است که این چنین نوید به یاری  و دست‌گیری می‌دهد: «وَ هُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا ؛[4]او کسى است که باران مفید را پس از مأیوس شدن مردم نازل می‌کند».
 
جایگاه و نقش جامعه کارگری در گام دوم انقلاب
 
3- استفاده از ظرفیت‌های بالای اقتصادی
یکی از نکات بسیار مهمی که جامعه کارگری و همچنین متولیان سامان دادن به امور کارگری باید به آن توجه داشته باشند، این است که کشور ایران اسلامی دارای ظرفیت‌های بالای منابع طبیعی و اقتصادی است، در ابعاد مختلف کشاورزی، صنعت، معدن، دریا، نعمت‌های فراوان الهی در اختیار ایران اسلامی قرار گرفته است که آبادانی آنها می‌تواند خودکفایی و اقتدار ملّی را برای جامعه اسلامی به بار آورد، «هُوَ أَنشَأَکُم مِنَ الأَرضِ وَاستَعمَرَکُم فیها؛[5] ! اوست که شما را از زمین آفرید، و آبادى آن را به شما واگذاشت!». مقام معظم رهبری(حفظه الله) در بیانیه گام دوم در خصوص ظرفیت‌های بالای اقتصادی به نکات طلایی و زیبایی اشاره داشتند:

«ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصل‌خیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوّع، بخش‌هایی از ظرفیّتهای کشور است؛ بسیاری از ظرفیّت‌ها دست‌نخورده مانده است. گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیّت‌های استفاده‌ نشده‌ی طبیعی و انسانی در رتبه‌ی اوّل جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید». [6]
 
4- حضور جهادی و اصل «ما می توانیم»  
برای دست‌یابی به ظرفیت‌های بالای طبیعی و خدادادی و نیرو و ظرفیت جوانی باید روحیه اقتدار و عزّت را در وجود جامعه کارگری بارور نگه داشت، جامعه کارگری باید به توان و مهارت خود ایمان داشته باشند، که در سایه این روحیه ارزشمند و رویکرد جهادی معجزه‌های شگفت‌انگیزی ایجاد خواهد شد، رویکرد جهادی یعنی اینکه خود را در خط مقدم جنگ اقتصادی مشاهده کرد و با شور و انگیزه صد چندان به کار و تلاش اقدام نمود. مقام معظم رهبری(حفظه الله) در خصوص این ویژگی طلایی در بیانیه گام دوم انقلاب این چنین بیان داشتند: «مدیریّت‌های جهادی الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» که امام بزرگوار به همه‌ی ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه‌ی عرصه‌ها رسانید».
 
پی‌نوشت‌ها:
[1]. مجموعة ورام ؛ ج‏2 ؛ ص229، وَ قَالَ ص‏ «لَأَنْ یَحْتَطِبَ الرَّجُلُ عَلَى ظَهْرِهِ فَیَبِیعَهُ وَ یَسْتَغْنِیَ بِهِ وَ یَتَصَدَّقَ بِفَضْلِهِ خَیْرٌ مِنْ أَنْ یَسْأَلَ رَجُلًا آتَاهُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَیُعْطِیَهُ أَوْ یَمْنَعَهُ إِنَّ الْیَدَ الْعُلْیَا خَیْرٌ مِنَ الْیَدِ السُّفْلَى‏».
[2]. سوره مبارکه هود، آیه 113.
[3]. بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران ۱۳۹۷/۱۱/۲۲.
[4]. سوره مبارکه شوری، آیه. 28 .
[5]. سوره مبارکه هود آیه ۶۱.
[6]. بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران ۱۳۹۷/۱۱/۲۲.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما