سیستم‌های نظارت شهری و مسأله امنیت

حتی با وجود یک حلقه برای کنترل همه، فناوری هوشمند نظارت شهرها را ایمن‌تر نمی‌کند.
سه‌شنبه، 16 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سیستم‌های نظارت شهری و مسأله امنیت
تصویر: آمازون می‌گوید افزوده شدن فناوری تشخیص چهره را به دوربین‌های زنگ دار حلقه‌اش در نظر گرفته است. برخی سیاستمداران نگران مشارکت‌ها در زمینه اشتراک گذاری ویدیو با دپارتمان‌های پلیس در رابطه با تخطی به حریم خصوصی مردم و آزادی‌های مدنی آنها هستند. آسوشیتدپرس / جسیکا هیل
 
پاییز گذشته، درو دیلکنز، شهردار ویندزور، انتاریو، تصمیم گرفت این شهر را به اولین مرکز شهری کانادا تبدیل کند که به شبکه حلقه آمازون وصل می‌شود، که این شرکت آن را "ساعت جدید محله" می‌نامد.
 
حلقه قول می‌دهد محلات بیشتری را ایمن نگه دارد، اما آیا سیستم‌های نظارت هوشمند، فقط اگر اولویت ایمنی بسته‌های آمازون ما باشد، واقعاً کانادا را ایمن‌تر می‌کنند؟
 
حلقه، مجموعه‌ای از دستگاه‌های امنیتی خانه "هوشمند" از آمازون است بر اساس زنگ درب‌های ویدیویی اطراف و برنامه‌ای با نام همسایگان. این سیستم به مشتریان حلقه اجازه می‌دهد تا فیلم‌هایی را از درهای جلویی خود ارسال و مشاهده کنند و هر فعالیت مشکوکی را گزارش دهند.
 
مشتریان به عنوان هزینه بخشی از شبکه امنیتی، مبالغ ماهانه‌ای را پرداخت می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند سیستم‌های امنیتی داخلی متصل، روشنایی هوشمند، و یکپارچه سازی با آلکسای آمازون را به عنوان یک دستگاه خانه هوشمند خریداری کنند.
 
شکل گرفته به صورت راهی برای مقابله کردن با دزدیدن بسته‌های درهای ورودی توسط "دزدان دریایی ایوان" ("porch pirates")، سیستم حلقه نه تنها برای آمازون درآمد زایی می‌کند، بلکه به راحتی این شرکت را از ضرر و زیان‌های تحویل مجدد دارایی‌هاتی دزدیده شده نجات می‌دهد. فناوری تشخیص چهره به ویژه در تشخیص درست چهره زنان و افراد رنگین پوست ضعیف است. ویژگی "کلید" آمازون حتی به کاربران سیستم هوشمند اجازه می‌دهد تا ورود بدون کلید از راه دور به خانه‌ها، گاراژها یا اتومبیل‌های خود را به رانندگان تحویل آمازون اعطا کنند، و از این رو هیچ بسته‌ای دیگر سرگردان نخواهد ماند.
 
نگاه همه جانبه آمازون به گذر واژه‌ها، و دسترسی و نظارت نافذ آن در جوامع فقط یک سیستم شرکتی نیست. به طور فزاینده‌ای با قدرت مدنی در ارتباط است. در کنفرانس سالانه CES (که قبلاً نام نمایش الکترونیکی مصرف کننده یا Consumer Electronic Show را داشت) در سال 2020، آمازون اعلام کرد که حداقل 400 اداره پلیس در ایالات متحده در سال گذشته با Amazon Ring یا حلقه آمازون همکاری داشته‌اند.
 
هنگامی که یک جرم گزارش شود، پلیس می‌تواند از خانه‌های حلقه در شعاع موجود درخواست کند و در صورت رضایت صاحبان حلقه، از ضمانت نامه‌ها میانبر بزند. به نظر می‌رسد حداقل یک آژانس اجرای قانون، اداره پلیس لاک لند فلوریدا، به دلیل قراردادی موافقت کرده است که به عنوان مشارکت، این زنگ درب‌ها را تبلیغ کند.
 

این برای شهروندان و ایمنی چه معنایی در بر دارد؟

گذشته از حکایات دلپذیر شرکت، حداقل داده‌هایی وجود دارد که اثر بخشی حلقه را اثبات می‌کند. یک گزارش مثبت از سال 2016 از لس آنجلس وجود دارد که پیش بینی درآمد آمازون از حلقه است. روش کار آن گزارش علنی نشده است.
 
با این وجود، همان طور که شهرت و پیشگامی جین جیکوبز شهرستانی - یا هر کسی از یک شهر کوچک – می‌تواند به شما بگوید، چشمان اضافی در خیابان می‌تواند برای جلوگیری از وقوع جرم باشد.
 سیستم‌های نظارت شهری و مسأله امنیت
 
تصویر: تکامل ناشی از نظارت جامعه با یک لمس شخصی نظارت انبوه دیجیتالی در شهرها، نگران کننده است.(Shutterstock)
 
لکن عموی شما باب که از پنجره بیرون را می‌پاید، با حلقه یکسان نیست. در واقع دانستن و جستجوی همسایگان خویش مانند شبکه نظارت نیست. حلقه نمایانگر یک سیستم حاکمیتی نو ظهور است که پس از مستقر شدن، ما نه میتوانیم اختیاری در برابر آن داشته باشیم و نه پرده‌ها را در برابر آن بکشیم. ساخت حلقه به عنوان یک برنامه ایمنی ساده نمی‌تواند تصویری دقیق از خطرات زیر ساختی نظارت یکی شده شرکت‌ها را بکشد.
 
ممکن است مردم تصور کنند تا زمانی که چیزی برای پنهان کردن نداشته باشند هیچ خطری برای آنها وجود ندارد. صرف نظر از این، نظارت از این نوع هنوز خطراتی ایجاد می‌کند. در سطح اجتماعی، اقیانوس داده‌های ایجاد شده توسط فناوری‌های هوشمند فراگیر، مرزهای بین سیستم‌های مالی، مصرف کننده و دولت را محو می‌کند. اطلاعات داده اطلاعات شخصی ما در نهایت باعث می‌شود تا شهروندان به مجموعه‌ای از نقاط داده، باز برای سوء تفسیر، دستکاری و کسب درآمد تقلیل داده شوند.
 
آیا ما یک سیستم نظارتی اجتماعی میخواهیم که در آن اطلاعات جرایم عمومی در اختیار یک شخصیت حقوقی باشد؟ علایق آمازون در کسب سود و جلوگیری از ضرر است، نه حمایت از حقوق شهروندی.
 
تمام سیستم‌های هوشمند، دارای ریسک‌های ایمنی هستند، نه تنها ریسک هک شدن توسط مجرمان بلکه همچنین ریسک‌های موجود برای مشتریان. خبرهای اخیر پر از داستانهای مربوط به فناوری هوشمند و از بین رفتن امنیت آمازون است، از جمله هکرهایی که به اتاق و بلندگوی سیستم امنیتی حلقه در اتاق خواب یک دختر 8 ساله می سی سی پی دسترسی پیدا کردند و به او گفتند که آنها بابا نوئل هستند.
 
علاوه بر هک شدن ، نشت داده‌های کاربر در سیستم‌های امنیت سایبری رایج شده است. قابل توجه است که نشت هزاران کلمه عبور مشتری در دسامبر 2019 از حلقه، توسط شرکت رد شد.
 

ایمنی بیشتر یا مشکلات بیشتر؟

آمازون اعلام کرده است – هم به طور علنی و هم در اسناد به بیرون درز کرده - که علاقه دارد امکانات تشخیص چهره حلقه را برقرار کند. طبق اسنادی که توسط Intercept بررسی شده است، سیستم هر بار که یک "فرد مشکوک" ثابت شده در دارایی آنها ظاهر می‌شود، به صاحبان حلقه اطلاع می‌دهد.
 
برخی از شهروندان بیش از سایرین این لطمه‌ی آن ریسکِ درک شده را تحمل می‌کنند. همراه با حلقه، شرکت‌هایی مانند NextDoor  و Citizen نشان می‌دهند که رسانه‌های اجتماعی محله که مبتنی بر ترس پایه گذاری می‌شوند در حال افزایش بوده است. اعلان‌ها در باره افراد به اصطلاح مشکوک، سوگیری‌های نژادی و طبقاتی را تغذیه می‌کنند و رفتارهای پارتیزانی را تشویق می‌کنند.
 
و حتی تخلفات جزئی مانند فرار از اتومبیل می‌تواند به نظر رسد دلیلی برای تماس با پلیس است در صورتی که فیلمی از آن در دست باشد.
 
از همه بدتر این که فناوری تشخیص چهره به ویژه در تشخیص درست چهره زنان و افراد رنگین پوست ضعیف است. اعضای جامعه بی گناه قهوه ای و سیاه پوست موضوع مورد آزار و اذیت قرار گرفتن اشتباه و حتی صدمه دیدن هستند.
 
نهایتاً باید بدانیم که حقوق مدنی و شهروندی دارای اهمیت است و این باید در نظارت‌های هوشمند کاملاً لحاظ شود.
 
منبع: بونی استوارت - University of Windsor


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.