اینترنت اشیا و چالش‌ها

به این چگونه کشور می تواند از مزایای اینترنت اشیا استفاده و از خطرات آن اجتناب کند در این مقاله پرداخته می شود.
يکشنبه، 23 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اینترنت اشیا و چالش‌ها
اینترنت اشیا (IoT) در حال حاضر در اطراف ماست. وجود دستگاه های آنلاین در صنایع از تولید و مراقبت های بهداشتی گرفته تا کشاورزی و مدیریت محیط زیست ضروری شده اند، البته سوای خانه های خودمان. شرکت مشاوره دیجیتال Ovum  تخمین می زند که تا سال 2022 خانه های کشور میزبان بیش از 47 میلیون دستگاه اینترنت اشیا باشند و ارزش بازار جهانی بیش از 1 تریلیون دلار آمریکا باشد.
 
اینترنت اشیا فرصت های خوبی را ارائه می دهد، اما خطرات زیادی را نیز به همراه دارد. تا سال 2050 اینترنت اشیا می تواند بین 1 تا 5 درصد از برق جهان را مصرف کند. مشکلات شامل نظارت بیش از حد، از دست دادن حریم خصوصی، شفافیت و کنترل و اعتماد به سرویس ها یا دستگاه های ناایمن یا نامناسب است.
 
در بعضی از نقاط مانند اتحادیه اروپا، آلمان، کره جنوبی و انگلستان، دولت ها برای استفاده از این فناوری و کاهش اثرات مضر آن، به سرعت در تهیه سیاست ها و برخی مقررات محدود اقدام کرده اند. استرالیا دیر واکنش نشان داده است. حتی اقدامات اخیر دولت فدرال برای ایمن سازی دستگاه های اینترنت اشیا نیز بسیار عقب مانده تر از تحولات بین المللی در این زمینه بوده است.
 
گزارشی که توسط شورای آکادمی های آموخته استرالیا (ACOLA) ارائه شده است، می تواند به سرعت گرفتن کشور در این زمینه کمک کند. این مجموعه شواهدی وسیع و قابل بررسی توسط همتایان راجع به فرصت ها، مزایا و چالش هایی است که اینترنت اشیا در دهه آینده ارائه می دهد.
 

مزایای اینترنت اشیا

این گزارش بررسی می کند که چگونه می توانیم با فناوری های مرتبط با اینترنت اشیا زندگی های خود را بهبود ببخشیم. فقدان استانداردهای پایدار بین المللی اینترنت اشیا همچنین می تواند همکاری دستگاه های مختلف را با مشکل رو به رو کند. این مجموعه طیف وسیعی از برنامه ها را در شهرها و مناطق روستایی، منطقه ای و دور دست بررسی می کند.
 
برخی از خدمات اینترنت اشیا از قبل در دسترس هستند، مانند برنامه شهرهای هوشمند و حومه که توسط دولت های محلی و فدرال اجرا می شود. این برنامه پروژه هایی را در مناطقی مانند محل های ازدحام ترافیک، مدیریت پسماند و ایمنی شهری تأمین می کند.
 
کاربردهای بهداشتی نیز در حال افزایش است. دانشگاه نیو انگلند با استفاده از اکسی مترهای نبض مجهز بهIoT ، نظارت از راه دور بیماران COVID-19 که دارای علائم خفیف هستند را انجام داده است.
 
برنامه های افزوده و واقعیت مجازی نیز در حال رایج شدن هستند. دستگاه های اینترنت اشیا می توانند میزان انتشار کربن در زنجیره های تأمین و استفاده از انرژی در خانه ها را رد یابی کنند. خدمات اینترنت اشیا همچنین می تواند به دولت ها کمک کند تا زیرساخت های حمل و نقل عمومی را کار آمدتر کنند.
 
مزایای اینترنت اشیا فقط در شهرها احساس نمی شود. حتی ممکن است در مناطق روستایی، منطقه ای و دورافتاده چیزهای بیشتری به دست آید. اینترنت اشیا می تواند از بسیاری جهات به کشاورزی کمک کند، و همچنین برای جلو گیری از آتش سوزی و مدیریت آن و سایر بلایای زیست محیطی کار می کند. نو آوری کشاورزی که توسط اینترنت اشیا فعال شده است، با استفاده از توانایی ها و تخصص های موجود در کشور، زمینه امیدوار کننده دیگری برای سرمایه گذاری است. یاد گیری از راه دور و مراقبت های بهداشتی پیشرفته نیز به نفع افراد خارج از مناطق شهری خواهد بود.
 
 اینترنت اشیا و چالش‌ها
 
تصویر: در حالی که برخی از مزایای اینترنت اشیا در همه جا احساس می شود، برخی از آنها  تأثیرات بیشتری در شهرها و برخی دیگر در مناطق روستایی، دورافتاده و منطقه ای دارند.  ACOLA، CC BY-NC
 

فرصت هایی برای اقتصاد

اینترنت اشیا فرصت هایی حیاتی برای رشد اقتصادی را ارائه می دهد. در سال 17-2016، فعالیت اینترنت اشیا برای اقتصاد کشور 74.3 میلیارد دلار ارزش داشت.
 
اینترنت اشیا می تواند فرایندها و اتوماسیون مجهز شده با داده های اطلاعاتی بیشتر را تسهیل کند (که همچنین به عنوان صنعت 4.0 شناخته می شود). این امر پتانسیلی فوری برای ارائه منافعی قابل توجه دارد.
 
یک فرصت برای کشور تولید کالاهای با کیفیت است. ساخت محصولات سفارشی با قابلیت موجود در اینترنت اشیا، امری کارآمدتر خواهد بود. این امر باعث می شود مشاغل موجود در کشور به دلیل کمبود جمعیت کشور، به بازار مصرفی‌ای با طیف وسیعی از محصولات اما حجم تولید داخلی کم و قابل کنترل تر برسند.
 
نو آوری کشاورزی که توسط اینترنت اشیا فعال شده است، با استفاده از توانایی ها و تخصص های موجود در کشور، زمینه امیدوار کننده دیگری برای سرمایه گذاری است.
 

خطرات اینترنت اشیا

دستگاه های اینترنت اشیا می توانند مقادیر زیادی داده حساس را جمع آوری کنند و کنترل آنها و ایمن نگه داشتن آنها خطرات قابل توجهی را به همراه دارد. با این حال، جامعه به خوبی در مورد این مسائل مطلع نیست و برخی از ارائه دهندگان اینترنت اشیا در توضیح استفاده مناسب و ایمن از دستگاه ها و خدمات اینترنت اشیا کُند عمل می کنند.
 
این مسائل تشخیص خوب از بد را برای مصرف کنندگان دشوار می کند و اعتماد به اینترنت اشیا را بر نمی انگیزد. فقدان استانداردهای پایدار بین المللی اینترنت اشیا همچنین می تواند همکاری دستگاه های مختلف را با مشکل رو به رو کند و این خطر را ایجاد می کند که کاربران روی یک محصول از یک تامین کننده واحد قفل کنند.
 
در سیستم های اینترنت اشیا، همچنین به دلیل وجود بسیاری از ترکیبات احتمالی محصول، سخت افزار، نرم افزار و خدمات، تعیین مسئولیت هر گونه خطا یا مسئله خاص می تواند بسیار پیچیده باشد. خدمات اینترنت اشیا همچنین می تواند به دولت ها کمک کند تا زیرساخت های حمل و نقل عمومی را کار آمدتر کنند. همچنین قراردادها و توافق نامه های کاربر زیادی وجود خواهد داشت که پیچیدگی های قراردادی را ایجاد می کند و به سؤالات حقوقی دشوار اضافه می کند.
 
نظارت بیشتر که توسط اینترنت اشیا امکان پذیر است می تواند منجر به نقض حقوق بشر شود. تصمیم گیری جزئی یا کاملاً خودکار می تواند تبعیض و سایر نتایج غیرقابل قبول اجتماعی را نیز به همراه داشته باشد.
 
و اگر چه اینترنت اشیا می تواند به پایداری محیط زیست کمک کند، همچنین می تواند هزینه ها و تأثیرات زیست محیطی را افزایش دهد. گزارش ACOLA تخمین می زند که تا سال 2050 اینترنت اشیا می تواند بین 1 تا 5 درصد از برق جهان را مصرف کند.
 
از دیگر خطرات پیامدهای مضر اجتماعی می توان به افزایش پتانسیل برای خشونت خانگی، هدف قرار دادن کودکان توسط بازیگران مخرب و منافع شرکت ها، افزایش عقب نشینی اجتماعی و تشدید نابرابری های موجود برای جمعیت های آسیب پذیر اشاره کرد. مرگ اخیر یک زن در بخش روستایی نیو ساوت ولز که از طریق پزشکی از راه دور درمان می شد، فقط یک نمونه از این خطرات را ارائه می دهد.
 

به حداکثر رساندن مزایای اینترنت اشیا

گزارش ACOLA چندین توصیه برای استفاده از اینترنت اشیا و در عین حال کاهش نقاط ضعف آن ارائه داده است.
 
ACOLA  با تمرکز بر زمینه های قدرت از یک رویکرد ملی حمایت می کند. این پیشنهاد مستلزم ادامه سرمایه گذاری در شهرها و مناطق هوشمند و همکاری بیشتر بین صنعت، دولت و آموزش و پرورش است.
 
ACOLA  همچنین توصیه می کند تعامل با جامعه، چارچوب های اخلاقی و نظارتی بهتر برای داده ها و استانداردهای امنیتی پایه افزایش یابد.
 
گزارش ACOLA فقط یک آغاز است. برای این که اینترنت اشیا برای کشور و شهروندان آن کار کند باید کارهای مشخص تری انجام شود.
 
این گزارش زمینه های کلیدی برای تحقیقات آینده را بیان می کند. اینترنت اشیا فرصت های خوبی را ارائه می دهد، اما خطرات زیادی را نیز به همراه دارد. این ها شامل تجربیات واقعی مردم در شهرها و خانه های هوشمند، ارزش داده ها، تأثیرات زیست محیطی و استفاده از وسایل نقلیه دارای اتصال و وسایل نقلیه خود گردان است.
 
منبع: کِیلینگ مَنوارینگ، پیتر لئونارد، UNSW


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما