به بهانه شروع به کار مراکز مختلف پس از کرونا

کرونا و محیط کار

این‌طور که معلوم است اگرچه کرونا تا حدودی کنترل شده است و اگرچه سیاستمداران باهدف راه‌اندازی بازار سرمایه و اقتصاد چراغ سبز پایان کرونا را روشن کرده‌اند و مارش پیروزی می‌زنند؛ اما باید بدانیم که کرونا هنوز ناشناخته است و هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که این ویروس در شرایط مختلف مثل گرمی و سردی هوا چه واکنشی از خود نشان می‌دهد و قرار است چه اتفاقی بیفتد.
دوشنبه، 22 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کرونا و محیط کار
این روزها و بعد از یک دوره سه ماهه و با کنترل تقریبی کرونا، کم‌کم شرایط به حالت طبیعی برگشته است و بیشتر مراکز تولیدی، اقتصادی، اجتماعی، وسایل حمل‌ونقل عمومی،‌ پاساژها و دیگر مراکز تجمع شروع به کار کرده‌اند و زمزمه‌هایی در باره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به گوش می‌رسد و این اگر چه نویدی برای مردم به خصوص اهل بازار و اقتصاد است ولی با توجه به اینکه بنا به اظهارات مقامات بهداشتی کشور این ویروس به صورت کامل مهار نشده و هنوز دارو و یا واکسنی برای آن به صورت قطعی کشف نشده است این گزک را به دل انسان می‌اندازد که مبادا در روزهای آینده و با از سر گیری مجدد فعالیت‌ها موج جدیدی از بیماری کرونا شروع شود و دوباره روز از نو روزی از نو؛ و این یعنی این‌بار برای یک دوره دو تا سه برابری باید همه چیز تعطیل شود که معنایش فروپاشی اقتصادی، ایجاد شکاف‌های اجتماعی و ناامنی‌های اجتماعی با منشأ فقر است؛ اما به عقیده کارشناسان مراعات نکاتی که چندان سخت هم نیست می‌تواند باعث تداوم فعالیت‌ها بدون آسیب شود و موج‌های بعدی کرونا را کنترل نماید.
 

کنترل تماس

تماس اصلی‌ترین عامل انتقال ویروس کرونا و سایر ویروس‌ها است و به همین دلیل اگر قرار است فاصله اجتماعی دوباره کم شود و فعالیت‌ها از سر گرفته شود باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر تماسی می‌تواند امکانی را برای انتقال ویروس فراهم بیاورد. دانستن این نکته ضروری است اگر چه در بسیاری از افراد هیچ اثری از نشانه‌های کرونا نیست اما بسیاری از افراد می‌توانند بدون نشانه ناقل ویروس باشند با این حساب وقتی صحبت از کنترل تماس‌ها می‌شود باید بدانیم که این یک قاعده عمومی است و ربطی به فقط افراد بیمار و یا مشکوک به بیماری ندارد.
 
برای آنکه بتوانیم تماس را کنترل کنیم باید به دو نوع از تماس دقت داشته باشیم که عبارت از تماس مستقیم و تماس غیرمستقیم است.
 
تماس مستقیم به معنای تماس بدون واسطه مثل دست داده و مصافحه با افرادی است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند ناقل باشند. جلوگیری از این‌گونه تماس‌ها اگرچه به خاطر سنت‌ها و شرایط فرهنگی ایرانیان بسیار سخت است؛ اما باید بدانیم گاهی ممکن است به خاطر یک دست دادن و یا مصافحه باکسی که او را خیلی دوست داریم زمینه از دست دادن او را فراهم کنیم؛ چرا که همان‌گونه که ممکن است طرف مقابل ناقل کرونا باشد ما نیز ممکن است ناقل باشیم پس به خاطر آنکه عزیزانمان را سال‌های طولانی در کنار خود ببینیم برای مدتی تا سفید شدن کامل شرایط کشور و جهان به روی این آداب و رسوم خوب چشم ببندیم و به عرض ادب از فاصله یک مترو نیمی کفایت کنیم.
 

تماس غیرمستقیم

تماس غیرمستقیم نوع دوم تماس است که باید نسبت به آن دقت لازم را داشته باشیم. البته باید بدانیم که جلوگیری از تماس غیرمستقیم بسیار سخت تر از مراعات تماس مستقیم است، چرا که در تماس غیرمستقیم باید به تمام اشیاء پیرامونی خود به نگاه ناقل ویروس نگاه کنم و با همه اشیاء با احتیاط برخورد کنیم؛ مثلاً زمانی که شما سوار آسانسور می‌شوید ممکن است دست شخص ناقل به دستگیره و یا کلید آسانسور خورده باشد و یا زمانی که شما برای عملیات بانکی به عابر بانک مراجعه می‌کنید ممکن است دست‌های ناقل زیادی به کلیدهای عابر بانک خورده باشد و یا خودکاری که در اداره استفاده می‌کنید و هر چیز دیگری.
 
البته باید بدانیم که با یک دستکش ساده می‌توان مثل سابق باکمی احتیاط از همه اشیاء پیرامون خود استفاده کنیم. البته با توجه به اینکه احتیاط‌های بیش از حد، ملال‌آور است بهتر است تا جایی که امکان دارد اشیاء پر استفاده را به صورت اختصاصی با خود داشته باشیم مثلاً خودکار شخصی، مهر نماز شخصی و هر وسیله‌ای که فکر می‌کنیم در شبانه‌روز با آن کار زیادی داریم با خود داشته باشیم.
 
نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشیم این است که با توجه به اینکه تحقیقات هنوز در مورد این ویروس کامل نشده است باید بدانیم که هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که این ویروس تا چند ساعت روی سطوح مختلف باقی می‌ماند، پس بهتر است علاوه مراعات در تماس اشیاء پر استفاده محیط کار مانند خودکار، کیبورد،‌ موس و سایر وسایل پر کاربرد را لا اقل روزی یک بار به گونه‌ای که به ابزار دیجیتال صدمه نخورد با مواد ضدعفونی‌کننده ضد عفونی کنیم.
 

نظافت شخصی

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که هرچقدر ما برای کنترل تماس تلاش کنیم و از تماس مستقیم و یا غیرمستقیم با افراد و اشیاء پیرامونمان بپرهیزیم در نهایت بازهم احتمال اینکه ویروس به ما برسد و ما را مبتلا کند وجود دارد. به همین دلیل باید نظافت فردی را جدی گرفته و اصول بهداشتی را مراعات کنیم. دانستن این نکته ضروری است که ویروس کرونا بیش از آنکه به واسطه تنفس وارد بدن شود به وسیله تماس دست آلوده خود فرد با دهان، چشم و گوش به بدن منتقل می‌شود، به همین دلیل علاوه بر اینکه باید نسبت به تماس دست با این ورودی‌های ویروس دقت داشته باشیم باید در فواصل زمانی منظم به خصوص قبل از خودرن و یا آشامیدن به شستشوی اصولی  دست‌ها و صورت بپردازیم و زمینه و بستر انتقال ویروس را از بین ببریم.
 

تقویت سیستم ایمنی بدن

در کنار مراعات تماس و نیز رعایت اصول بهداشتی باید به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز دقت کرد چرا که بدن‌هایی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند میزبان‌های بسیار خوبی برای این ویروس هستند و ویروس خود را پهلوان بی‌رقیب این بدن‌ها می‌داند، به همین دلیل کسانی که در روزهای پسا کرونا قصد حضور در اماکن عمومی و محیط‌های کاری را دارند باید بیش از پیش به تقویت سیستم ایمنی خود بپردازند؛ تغذیه مناسب و خوردن عسل و دیگر تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی بدن می‌تواند کمک خوبی به مقاومت در مقابل ویروس بکند. باید توجه داشته باشیم که نقص و یا ضعف سیستم ایمنی بدن به هیچ‌وجه ربطی به چاقی و لاغری و درشتی و کوچکی افراد ندارد و چه بسا انسان‌های به‌ظاهر تنومندی که به خاطر عدم مراعات در تغذیه و عفونت‌های پنهان و بیماری‌های زمینه‌ای از سیستم ایمنی ضعیف و یا حتی ناقصی برخوردارند و در اولین برخورد با کرونا ویروس در بدن آن‌ها فعال می‌شود.
 
خلاصه آنکه این‌طور که معلوم است اگرچه کرونا تا حدودی کنترل شده است و اگرچه سیاستمداران باهدف راه‌اندازی بازار سرمایه و اقتصاد چراغ سبز پایان کرونا را روشن کرده‌اند و مارش پیروزی می‌زنند؛ اما باید بدانیم که کرونا هنوز ناشناخته است و هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که این ویروس در شرایط مختلف مثل گرمی و سردی هوا چه واکنشی از خود نشان می‌دهد و قرار است چه اتفاقی بیفتد. به همین دلیل بهتر است به جای آنکه برای درمان در صورت ابتلا برنامه‌ریزی کنیم محیط کار و خانه خود را امن کنیم تا خدایی نکرده روزهای زیبای سلامتی به‌روزهای سخت بیماری بدل نشود.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.