بهترین توصیه های تغذیه برای سلامت پرستاران

پرستاری به عنوان یکی از ارزشمندترین مشاغل خدماتی در حوزه پزشکی و درمان محسوب می­‌شود. در گذشته به تمام مراقبان بیماران و ناتوانان پرستار گفته می‌شد اما امروز برخلاف تصور عموم، وظیفه یک پرستار، تنها تزریقات و کمک‌های اولیه نیست. پرستار در واقع به عنوان عضو مهم در یک تیم مراقبت بهداشتی، مسئول پذیرش، آماده سازی، مراقبت و حمایت‌های روحی، جسمی و اجتماعی بیمار است.
پنجشنبه، 25 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهترین توصیه های تغذیه برای سلامت پرستاران

تغذیه پرستاران

بدون تردید پرستاران را باید از اقشار فداکار جامعه برشمرد که تنها به خاطر عشق و کمک به همنوع حاضرند ساعات طولانی را از زندگی شخصی شان، صرف رسیدگی به بیماران کنند .

در این میان بیشتر آنها شیفت کاری چرخشی دارند و روزهای متعددی از ماه را باید در زمانی که همه ی شهر در سکوت شبانه به خواب رفته اند، کاملا هوشیار و بیدار سپری کنند.

چنین شرایطی به دلیل تغییر در نظم بیولوژیک بدن و خستگی مداوم بر وضعیت سلامت عمومی آنها تاثیر می گذارد که اگر مدیریت درست تغذیه و خواب نباشد قطعا زمینه ساز بیماری های مختلف خواهد بود.
 

کاربردی ترین توصیه ها برای تغذیه پرستاران کدامند ؟

 
وعده های غذایی در شیفت پرستاری و شام
پیش از آنکه عازم محل کارتان شوید، تقریبا حدود ساعت ۶ یا ۷ شب، شام تهیه شده از منابع پروتئینی مانند گوشت مرغ، ماهی و تخم مرغ میل کنید زیرا پروتئین ها بر نورآدرنالین؛ هورمون استرس تاثیر می گذارد.

در واقع، به طور مشخص تر، اسید آمینه ای به نام تیروزین موثر برای تشکیل پروتئین ها، در سنتز هورمون های آدرنالین، نورآدرنالین و دوپامین نقش دارد. این اسید آمینه به مقدار کمتری در پنیر و لبنیات، سویا، آووکادو، موز، بادام و دیگر مغزها وجود دارد.

به علاوه، مصرف پروتئین در شب سبب افزایش ترشح هورمون های رشد می شود که مسئول بازسازی فیبرهای عضلانی که در نتیجه فعالیت های جسمی ضعیف شده اند، خواهد بود.

از طرفی، این وعده غذایی باید بدون چربی ها و قندها باشد زیرا زمینه ساز اضافه وزن و خواب آلودگی حتی در صورت همزمانی با مصرف پروتئین ها می شود. مصرف قندهای کامل مانند نان، پاستا، برنج و … نیز باید با توجه به شدت فعالیت فرد باشد.

در کل، سالاد هویج، خوراک مرغ یا بوقلمون، مقداری لوبیا سبز پخته، ماست کم چرب، سالاد میوه و آب (در صورت تمایل) یک برنامه شام ایده آل برای پرستارانی است که شیفت کاری شب دارند. بهتر است میوه « به » چند ساعت بعد و در زمان کاری شب میل شود.
 
وعده صبحانه در تغذیه پرستاران
صبحانه پس از خواب (۷-۶ صبح)، پس از چند ساعت کار شبانه، صرف صبحانه ای کامل و مغذی لازم است. این توصیه حتی در حالی که چشم های شما از خستگی بسته می شود از چند جنبه اهمیت دارد؛ نخست اینکه می توانید پس از بیدار شدن با صرف یک نوشیدنی گرم به فعالیت های روزمره تان بپردازید و دستگاه گوارش مجبور به هضم غذا در حالت فعالیت بدنی نخواهد بود. از طرفی، مصرف منابع نشاسته ای فرایند به خواب رفتن را آسان می کند.
 
وعده ناهار در تغذیه پرستاران
گرچه قرار است شام کامل میل شود، اما دلیلی نمی شود که ناهار تنها به تکه ای شیرینی خلاصه شود. این وعده نیز باید کمی سبک تر از شام و حاوی گوشت، ماهی یا تخم مرغ به عنوان منبع پروتئین، سبزیجات و حبوبات باشد. لبنیات و یک میوه تازه نیز توصیه می شود.

خوراکی هایی که در این وعده میل می شوند باید دو ویژگی داشته باشند؛ نخست اینکه کمک کنند فرد پس از صرف ناهار کمی بخوابد تا در طول شب کاملا سرحال و با انرژی باشد و از طرف دیگر، به تقویت عضلات برای ذخیره سازی گلیکوژن به عنوان منبع انرژی کمک کنند. سوپ عدس به عنوان پیش غذا، یک تکه فیله ماهی، نصف بشقاب کدو مسما، کمی پنیر سفید، کمپوت سیب بدون شکر و آب پس از صرف غذا (در صورت تمایل) نمونه ای از ناهار مطلوب است.
 

تاثیر ورزش منظم در سلامت پرستاران

بهترین راه حل برای کاهش مشکلات جسمی در این گروه از افراد، ورزش است. اجرای فعالیت های هوازی و استقامتی، استقامت پرستاران را در مقابل فعالیت های روزانه خود بالا می برد. این فعالیت ها می تواند بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه باشد. فعالیت های هوازی شامل دوچرخه سواری، پیاده روی، شنا و… است.

اگر محل کارتان نزدیک به منزل است می توانید پیاده به آنجا بروید، اگر نسبتا دور است می توانید از دوچرخه استفاده کنید و در صورت دور بودن مسیر، بخشی از مسیر را با وسیله نقلیه و بخش دیگر را پیاده بروید.

در کل، قدرت در حرفه پرستاری بسیار مهم است زیرا بعضی اوقات پرستار بیماری سنگین تر از خود را بلند می کند، بنابراین باید تمرینات قدرتی نیز انجام دهد، اما پرستاران با توجه به مشغله کاری و زمان ناکافی چگونه می توانند به فعالیت بدنی بپردازند؟

زمانی که صحبت از ورزش می شود، افکار به سمت باشگاه های ورزشی می رود؛ دویدن روی تردمیل، جابه جا کردن دمبل و هالتر، اما این گونه نیست. اجرای فعالیت های بدنی در هر مکان و زمانی شامل ورزش می شود. نیازی نیست حرکات ورزشی را به ترتیب و به صورت متوالی انجام دهید.

اجرای یک تا دو تمرین کششی ساده نیز می تواند موثر باشد. برای مثال نیازی نیست تمرینات قدرتی را صددرصد در باشگاه ورزشی انجام دهید، بلکه می توانید مقابل دیوار بایستید و تمرین شنا را اجرا کنید، یا پشت به دیوار بایستید و تمرین اسکوات انجام دهید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.