جنبش شیعیان یمن و جنگ ششم صعده

در یمن بیداری بزرگی شكل گرفته است. اگر این بیداری اسلامی به وجود نمی آمد حكومت عربستان به شیعیان یمن حمله نمی كرد. من بارها این عبارت را تكرار كرده ام: اگر میلیونها دلار در اختیار داشتم نمی توانستم تشیع را در یمن، به اندازه ای كه علامه حسین حوثی موفق شد، توسعه دهم. به بركت جنبش اسلامی پدید آمده توسط علامه حسین حوثی، مردم گروه گروه به مذهب تشیع وارد می شوند، چنانكه بسیاری از مردم یمن كه با شیعه آشنا نبودند، با استفاده از آثار علامه حسین حوثی، شیعه را
شنبه، 19 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جنبش شیعیان یمن و جنگ ششم صعده
جنبش شیعیان یمن و جنگ ششم صعده
جنبش شیعیان یمن و جنگ ششم صعده






گفتگوی ویژه با آقای عصام العماد
در یمن بیداری بزرگی شكل گرفته است. اگر این بیداری اسلامی به وجود نمی آمد حكومت عربستان به شیعیان یمن حمله نمی كرد. من بارها این عبارت را تكرار كرده ام: اگر میلیونها دلار در اختیار داشتم نمی توانستم تشیع را در یمن، به اندازه ای كه علامه حسین حوثی موفق شد، توسعه دهم. به بركت جنبش اسلامی پدید آمده توسط علامه حسین حوثی، مردم گروه گروه به مذهب تشیع وارد می شوند، چنانكه بسیاری از مردم یمن كه با شیعه آشنا نبودند، با استفاده از آثار علامه حسین حوثی، شیعه را شناختند

جنبش شیعیان یمن و جنگ ششم صعده

1. شیعیان یمن از چه مذهبی هستند جمعیت آنها چه مقدار است؟
شیعیان در یمن به سه مذهب تقسیم می شوند:
• شیعیان جعفری
• شیعیان زیدی
• شیعیان اسماعیلی
تقارب مذهبی خوبی میان شیعیان جعفری و شیعیان زیدی برقرار است. یكی از علل به وجود آمدن این همبستگی مذهبی، شخصیت «علامه حسین حوثی» بوده است. پروژه فكری ایشان موفق شد. قبل از شروع به فعالیت علامه حوثی، كتابهایی از طرف شیعیان زیدی علیه شیعیان جعفری و به عكس كتابهایی از طرف شیعیان جعفری علیه شیعیان زیدی منتشر می شد ولی علامه حوثی توانست این تفرقه مذهبی را پایان بدهد. در حقیقت حكومت یمن تلاش می كرد میان شیعیان جعفری و زیدی فتنه انگیزی كند ولی علامه حوثی این فتنه را خنثی كرد. پروژه وحدت آفرین علامه حوثی میان شیعیان زیدی و جعفری در یمن، یكی از دلایل اصلی عصبانیت حكومت یمن از علامه حسین حوثی بود.
2. رهبر این جریان چه كسی است؟ چه تفكراتی دارد؟
رهبر این گروه علامه شهید حسین حوثی می باشد. او توانست گروهی اعتقادی و نظامی را به نام گروه «جوانان مومن» به وجود آورد. اعضای این گروه دارای ویژگیهای اخلاقی منحصر به فردی هستند. این خصوصیات فقط رفتارهایی سطحی و ظاهری در این گروه نیست، بلكه تربیت علامه حسین حوثی باعث ریشه دارشدن بزرگواریهای اخلاقی در عمق جان این مجاهدان شده است.

جنبش شیعیان یمن و جنگ ششم صعده

علامه حوثی شیوه تربیتی ویژه ای داشت: تك تك جوانان طرفدار خود را كاملا زیر نظر داشت و از نظر تربیتی به آنها توجه می كرد. او تلاش می كرد طرفدارانش وقت بیهوده نداشته باشند و اوقات فراغت آنها را با برنامه های سازنده تربیتی پرمی كرد. علامه حوثی در تبلیغ دینی و سازماندهی تشكیلات جوانان مومن، از بهترین و جذابترین شیوه های تربیتی استفاده می كرد، در نتیجه محبوبیت و عشق جوانان به ایشان در تاریخ یمن كم نظیر است. با وجود همه تلاشهای رژیم یمن و عربستان برای تخریب چهره شهید حوثی در میان پیروانش تا كنون موفق نشده اند. بهترین سخنرانان و نویسندگان كشورهای عربی را برای تاثیرگذاری بر اعضای گروه جوانان مومن استخدام می كردند و در زندانها شستشوی فكری می دادند ولی هر تلاش آنها بیشتر می شد، عشق جوانان مومن به شهید حوثی افزایش می یافت. از طرف دیگر تلویزیون رسمی یمن برنامه های دائمی علیه این جریان دارد ولی نتوانسته محبوبیت این جریان را در میان مردم یمن كم كند.
یكی از دشمنان حسین الحوثی علل گرایش به حسین الحوثی را در مقاله ای بررسی كرده بود. او نوشته: وقتی به منطقه «مران» رفتم دیدم بسیاری از مردم نوارهای حسین حوثی را گوش می دهند. تعجب كردم حوثی چطور توانسته منطقه ای به این وسعت را تحت تاثیرخود قرار دهد، در حالی است كه منطقه «مران» زادگاه حوثی نیست!
علامه حسین حوثی توانست نگاه جامعی به تمامی جنبه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و ... در تربیت هواداران خود داشته باشد. او قرآن را محور حركت تربیتی همه جانبه خود قرار داده بود. همچنین بر اساس مبانی مكتب اهل بیت(ع) جوانان را تربیت می كرد.
او بر بیداری و بصیرت سیاسی تاكید بسیار داشت. طرفداران خودش را دائما به پیگیری اخبار و تحلیلهای شبكه المنار توصیه می كرد. جلساتی در منزل خودش تشكیل می داد و همراه شركت كنندگان در جلسه شبكه ماهواره ای المنار را مشاهده می كردند سپس مطالب طرح شده را تحلیل و بررسی می كرد.
تلاش آقای حوثی این بود كه جوانان مومن گرایش و موضعگیری متحد در مسایل مختلف داشته باشند و در یك مسیر مشخص حركت كنند.

تاثیر شهادت حسین حوثی در یمن

شهادت علامه حسین در جامعه یمن تأثیر بسیار عمیقی داشت. شاید اگر حسین حوثی تا امروز زنده بود به اندازه شهادتش نمی توانست در جامعه تاثیرگذار باشد. به یك نمونه از این تاثیرگذاری در نوشته های نویسنده مشهور یمن آقای «محمد المقالح» اشاره می كنم. با این كه این نویسنده ارتباط تشكیلاتی با گروه «جوانان مومن» ندارد ولی شهادت مظلومانه ایشان در آثارش بسیار به چشم می خورد.
قابل توجه این كه سخنرانیهای ایشان كه به شكل جزوه های متعدد منتشر شده بود، بعد از شهادتشان، در یمن میان مردم دست به دست می شد.
برخی شخصیت های بزرگ یمن از رئیس جمهور درخواست كردند جسد شهید حسین الحوثی را به مردم صعده تحویل دهد. رئیس جمهور در پاسخ گفته بود: آیا قصد دارید حرم مقدسی برای همه مردم یمن بسازید؟
و بعد از گذشت سالها از شهادت علامه حوثی، هنوز جسدش را به خانواده اش تحویل نداده اند.
شش جنگ ایجاد شده در یمن نه تنها جوانان مومن را از مقاومت خسته نكرده بلكه علاقمندی و عمق اندیشه های این متفكر جهان اسلام را در بین جوانان بیشتر می كند.
حكومت یمن در جنگ اول صعده با وجود ضعف و اندك بودن این گروه، نتوانست پیروز شود و نتوانست این گروه را از بین ببرد، مسلما با افزایش توان این گروه، در این جنگ هیچ تأثیری نخواهند پذیرفت.
3. آینده شیعیان یمن را چگونه می بینید؟
در حقیقت در یمن بیداری بزرگی شكل گرفته است. اگر این بیداری اسلامی به وجود نمی آمد حكومت عربستان به شیعیان یمن حمله نمی كرد. من بارها این عبارت را تكرار كرده ام: اگر میلیونها دلار در اختیار داشتم نمی توانستم تشیع را در یمن، به اندازه ای كه علامه حسین حوثی موفق شد، توسعه دهم. به بركت جنبش اسلامی پدید آمده توسط علامه حسین حوثی، مردم گروه گروه به مذهب تشیع وارد می شوند، چنانكه بسیاری از مردم یمن كه با شیعه آشنا نبودند، با استفاده از آثار علامه حسین حوثی، شیعه را شناختند، چون علامه حسین حوثی حقایق و ویژگی های تشیع را به زبانی تاثیرگذار و جذّاب مطرح كرده است به همین دلیل من ایشان را پیشرو بیداری شیعه در یمن می دانم.
پیش از آغاز جنبش حوثی ما از ترس حكومت، تشّیع خودمان را آشكار نمی كردیم ولی امروز تبدیل به قدرتی قابل توجه و تعیین كننده در عرصه سیاسی یمن شده ایم.
4. نتایج جنگ تا الان چه بوده؟ انتظارات شیعیان یمن از ایران چیست؟
در حقیقت جنگ حكومت علیه شیعیان، تا كنون به نفع تشیع در یمن بوده به دلایل زیر:
1. بسیاری از شیعیان انتساب ظاهری به تشیع داشتند و شیعه شناسنامه ای بودند حتی برخی از آنها، اعتقاداتی مخالف تشیع پیدا كرده بودند ولی این جنگ باعث بازیابی هویّت شیعه در یمن شد.
2. این جنگ شیعیان را به معادله سیاسی یمن وارد كرد، تا جایی كه حكومت یمن از شیعیان درخواست می كند حزبی سیاسی تشكیل دهند، در حالی كه قبل از جنگ، حكومت یمن، وجود شیعیان را به رسمیّت نمی شناخت.
3. این جنگ به شیعیان جرأت داد تا وجود و محبّت خود به اهل بیت را رسما اعلام كنند در حالی كه قبل از این جنگ، شیعیان می ترسیدند خود را به مذهب اهل بیت منتسب كنند.
4. پیروزی های بزرگی كه شیعیان در جنگ علیه حكومت یمن و عربستان به دست آوردند به شیعیان یمن قداست بخشیده است. بسیاری از پیروان مذاهب اسلامی دیگر، درباره علل مقاومت تعداد اندكی از شیعیان در مقابل ارتش مسلح یمن و عربستان تحقیق می كنند. این جنگ در قلب دشمنان مكتب اهل بیت در یمن، ترس و رعب افكنده چنانكه قلوب پیروان اهل بیت در یمن را شاد كرده است.
5. آقای دكتر عصام به جهت حمایت جوانمردانه از شیعیان مظلوم یمن مورد هجوم شدید و تخریب شخصیت از طرف حكومت یمن قرار گرفته است. به حمد الهی فضل و كمال آقای عصام برای محافل علمی و دینی ایران روشن است و هیچ كس نمی تواند شخصیت بزرگوار ایشان را برای ما تخریب كند. آقای عصام لطفا هجماتی را كه به شما در این راه شده، توضیح دهید.
از روزی كه از مذهب وهابیت به شیعه دوازده امامی تغییر اعتقاد دادم مورد هجمه شدیدی از طرف شخصیت های دشمن مذهب اهل بیت قرار گرفته ام.
در خصوص دفاعم از شیعیان یمن نیز، هم از طرف وهابیت و هم از طرف حكومت یمن تحت فشار قرار گرفتم. سفارت یمن در تهران شخصی را مسوول مبارزه با من كرده است و تا امروز سایت های وهابی و سایتهای مرتبط با حكومت یمن را پر از نوشته هایی علیه علامه حوثی و علیه بنده كرده است. همچنین حكومت یمن یكی از اعضای خانواده ام را به قم فرستاد و بعد از جنگ سوم علیه شیعیان در منزل من ساكن شد ولی بعد از گذشت مدتی شروع به صدور بیانه های تند علیه من كرد و حركت همه جانبه ای را همراه با چند نفر یمنی دیگر در ایران علیه بنده شروع كردند. او هم اكنون به یمن برگشته و با رئیس جمهور یمن دیدار كرده است و دلیل انجام ماموریتش از طرف علی عبدالله صالح مورد استقبال واقع شده است. او و شخصی كه از طرف حكومت یمن علیه من مقاله می نویسد، توسط خود بنده به مذهب تشیع دوازده امامی وارد شده است و شاگرد من بودند ولی پولهایی كه از حكومت یمن گرفتند مسیر زندگیشان را عوض كرد. می توانید به نوشته های این افراد علیه علامه حسین حوثی و بنده در سایت های وهابیت یا سایتهای همسو با حكومت یمن مراجعه كنید.
6. شیعیان عربستان به جنبش حوثی چه نگاهی دارند؟
شیعیان در همه جای دنیا، اهل بیت را دوست دارند به همین جهت شیعیان جهان به شكل عمومی و شیعیان عربستان به شكل خاص طرفدار حوثی ها هستند به ویژه این كه دو مساله وجود دارد كه باعث نزدیكتر شدن شیعیان عربستان به حوثی ها می شود: اول همسایگی حوثی ها با عربستان و دوم تشابه در مظلومیّت. حكومت عربستان پیش از ستمگری علیه حوثی ها، شیعیان عربستان را مورد ظلم قرار داده است. مسلما مظلوم است كه فقط می تواند حال مظلوم را درك می كند.
7. خواسته اصلی شیعیان یمن چیست آیا قیام آنها نسبتی با انقلاب اسلامی دارد؟
شیعیان در یمن از هستی و حق حیات خود دفاع می كنند. حكومت یمن قصد دارد شیعیان را از بین ببرد، كتابهایشان را می سوزاند، مساجدشان را ویران می كند، شخصیت هایشان را تخریب می كند، به شخصیت امام علی(ع) و امام حسین(ع) توهین می كند... كتاب نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را ممنوع اعلام كرده... مراسم عید غدیر و مراسم عاشوراء را ممنوع كرده است و ... حكومت یمن همانند حكومت بعثی صدام در عراق با شیعیان رفتار می كند. صدام معتقد بود كه نیازی به شیعیان در عراق ندارد، امروز هم علی عبدالله صالح معتقد است شیعیان در یمن جایی ندارند.حكومت یمن و عربستان هر دو برای محو تشیع در یمن دست به دست هم داده اند. حوثی ها از زندگی خود، ناموس و فرزندان و اموالشان دفاع می كنند. می خواهند حق حیات داشته باشند، معتقدند اگر مقاومت نكنند همگی از بین خواهند رفت.
بله، بدون شك انقلاب اسلامی، باعث به وجود آمدن بیداری اسلامی در جهان اسلام شده است، هم در میان شیعیان و هم در میان اهل سنّت. طبیعی است كه شیعیان یمن هم تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار بگیرند. ولی این تاثیرپذیری فكری از انقلاب اسلامی تنها منحصر به شیعیان یمن نیست بلكه بسیاری از عالمان اهل سنّت نیز از انقلاب اسلامی تأثیر گرفته اند. بسیاری از رهبران فكری اهل سنّت در جهان اسلام مانند شیخ محمد غزالی، فتحی یكن، ابوالاعلی مودودی، راشد غنوشی، حسن ترابی را دیده ایم كه از انقلاب اسلامی متأثر شده از آن دفاع كرده اند. علامه حسین حوثی هم از این قبیل عالمان است.
ولی متاسفانه حكومت یمن و عربستان میان تاثیرپذیری فكری از انقلاب و مساله دریافت كمك های نظامی از ایران خلط كرده است. جهان اندیشه از دنیای ارتباطات نظامی فاصله دارد. عجیب این است كه حكومت عربستان با بمب های فسفری كه استفاده از آن در قوانین بین المللی جنگی ممنوع است، شیعیان یمن را بمباران می كند، عربستان به شكل رسمی و علنی وارد یمن شده ولی ایران را به دخالت در مسایل یمن متهم می كند.
8. من چیزی در این باره نشنیدم. اگر امكان داره بفرمایید كه اصل ماجرا چیه و آیا مثل اكثر جنگ های عصر حاضر علل سیاسی دارده؟ آیا واكنش سران عرب شبیه واكشنشون در رابطه با عراق و فلسطینه؟ شما فكر می كنید كه پشت پرده این جنگ چه گروه یا چه كسانی هستند؟
رئیس جمهور مصر، حسنی مبارك قبل از جنگ یمن، درباره «هلال شیعه» و خطر رشد شیعیان برای خاورمیانه سخن می گوید. بسیاری از رهبران سیاسی از بیداری شیعیان در كشورهای عربی و غیر عربی داد سخن داده اند. دكتر یوسف قرضاوی از حركت تبشیری شیعه و جنبش تحوّل به مذهب شیعه در جهان سخن گفته است. با توجه به همسایه بودن یمن با عربستان كه مركز اصلی وهابیّت به شمار می آید، این جنگ به عنوان جنگی پیشگیرانه برای محاصره تشیع در یمن آغاز شد. به تعبیر آنها و تصریح رهبران ارتش یمن و عربستان، تشیع ابتدا یمن و سپس عربستان را می بلعد! قبل از این اتفاق باید آنها را قتل عام كرد!
این جنگ، علیه مذهب و طایفه شیعه به راه انداخته شده است هرچند ریشه های سیاسی دارد ولی علل سیاسی آن درجه دوم است. البته نباید فراموش كنیم عربستان در جنگ خود علیه شیعیان یمن، شیعیان را به ایران رببط می دهد. هدف عربستان این است كه ذهن مردم را از خطر آمریكا و اسرائیل منحرف كرده و دشمنی خیالی برای آنان بسازد. عربستان خطر ایران را جایگزین خطر آمریكا و اسرائیل كرده است. عربستان می خواهد جنگ را از مبارزه با آمریكا در خاورمیانه به جنگ میان شیعیان و اهل سنّت بكشاند.
9. اگر منابع معتبری را برای شناسایی شیعیان یمن می شناسید معرفی كنید.
مجموعه های از شیعیان در یمن فعال هستند كه بیانیه های زیادی در دفاع از شیعیان جعفری و شیعیان زیدی صادر كرده اند، مانند: «الرابطه الجعفریه» و «جمعیه علماء الجعفریه»
برخی سایت ها نیز مظلومیت شیعیان یمن را منتشر می كنند مانند سایت «المنبر نت»، تالار گفتگوی «مجالس آل محمد»، سایت «حضرموت» و سایت «صعده آنلاین» و...
10. آقای دكتر عصام العماد! خواهشمندم جواب این سوال را كاملا واضح، صریح و بدون پرده پوشی بدهید. همان طور كه مطلبع هستید روایات بسیار موثقی درباره قیام یك رهبر شیعه یمنی در آخر الزمان وجود دارد كه با جنبش ایرانیان نیز هماهنگ خواهد بود. از سوی دیگر می دانیم كه حوثی ها تنها گروه شیعه اثناعشری در یمن هستند كه به انقلاب ایران نیز اعتقاد دارند. با توجه به دو موضوع فوق، آیا این امكان وجود دارد كه یمانی موعود از میان همین حوثی ها باشد؟ یا شیعیا دیگری از درون حوادث جاری سربرخواهند آورد كه یمانی موعود، رهبر آنان خواهد بود؟ لطفا هر گونه اطلاعات تكمیلی و میدانی در این خصوص دارید بفرمایید. ممنون
در حقیقت مساله تشخیص مصداق در مورد «یمانی» كه زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) است و در روایات به او وعده داده شده، و اینكه آیا یمانی در میان حوثیان هست یا نه، جزو امور غیبی است. ما نمی توانیم به شكل قطعی این مساله را اثبات یا رد كنیم. من نمی توانم اثبات یا نفی كنم ولی می توانم به قانون مهمی اشاره كنم كه باید همیشه در نظر داشته باشیم. اینكه ما پیرو اهل بیت(ع) هستیم، به همین جهت باید جنبشهای پدید آمده در ایران، عربستان، عراق و یمن را به شكل ویژه مورد توجه قرار دهیم چون حركت حضرت مهدی(عج) و یاوران اصلی ایشان در ایران، یمن، عراق و عربستان هستند. همین مساله باعث می شود تا جنبش حوثی را مورد توجه قرار دهیم. جنبش حوثی در منطقه ای استراتژیك قرار دارد كه در دوران ظهور، محور برخی تحولات خواهد بود بنابراین نمی توانیم به این جنبش به چشم حركات دیگر شیعیان مثلا در لیبی یا فرانسه بنگریم.
به همین جهت هم من با توجه ویژه ای، جنبش حوثی ها را پیگیری می كنم. من دهها مقاله درباره این جریان نوشته ام. توجه من به این جنبش به دلیل این نیست كه یمانی را در میان حوثیها پیدا كرده باشم، نه. ولی به آنچه در یمن می گذرد توجه دارم زیرا اهل بیت(ع) به ما خبرداده اند كه یمنی ها نقش مهمی در عصر ظهور دارند و با همكاری ایرانی ها زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) خواهند شد. شكی نیست كه جنبش حوثی، جنبشی پربركت و یاری شده از جانب خداست ولی این دلیل كافی نیست كه ادعا كنیم یمانی در این مجموعه قرار دارد.
11.چرا جمهوری اسلامی شیعیان یمن را جدی نگرفته و هیچ موضع گیری در مورد آن ندارد؟
فشارهای شدیدی علیه جمهوری اسلامی در سطح بین الملل وجود دارد. البته رسانه های بین المللی ایران به شكل رسمی و علنی مظلومیت شیعیان یمن را مطرح می كند. به همین دلیل هم عربستان و مصر پخش برنامه های شبكه العالم را از ماهواره های «عرب سات» و «نیل سات» قطع كرده اند چون شبكه العالم زبان مظلومیت شیعیان یمن است. جالب اینكه این تصمیم تقریبا سه روز قبل از هجوم عربستان علیه شیعیان یمن اجرایی شد.
منابع :
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
پایگاه موسسه گفتگوی دینی





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.