هرآنچه که باید راجع به زگیل در کودکان و درمان آن بدانیم

زگیل، کلمه‌ای است که شنیدن آن به ما انگیزه می‌دهد تا به اسب‌ها و قورباغه‌ های فکر کنیم، زیرا قدیمی‌ها عقیده داشتند که این معضل بر اثر ارتباط کودکان با چنین حیواناتی، بر روی پوست بدن آن‌ها ظاهر می‌شود. با این حال، فکر کردن به زگیلی که بر روی پوست بدن فرزند خود ایجاد شده است، یک ایده بسیار ترسناک به نظر می‌رسد به یاد داشته باشید که ظاهر شدن زگیل‌های پوستی در بدن نوزادان و کودکان امری بسیار رایج است.
دوشنبه، 12 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به زگیل در کودکان و درمان آن بدانیم

زگیل در کودکان چگونه ایجاد می شود؟

در اینجا چند روش وجود دارد که فرزند شما ممکن است به HPV مبتلا شود، که منجر به ایجاد زگیل می شود. تماس با فرد آلوده ممکن است بعضی اوقات باعث ایجاد زگیل در کودکان شود. اگر فرزند شما از پارچه یا شیء شخصی که دارای HPV است  استفاده کرده است، ممکن است در مقابل انقباض ویروس آسیب پذیر باشد.

زگیل در کودکان همچنین از سطوح کف اتاق و قفل ها منتقل می شود. کودکان همچنین ممکن است هنگام گزش ناخن هایشان یا کندن پوسته ی باریک کنار ناخن، به زگیل مبتلا شوند، این ها جاهایی هستند که ویروس پنهان شده و رشد می کند.

اگر فرزند شما در حال حاضر زگیل دارد، برداشتن یا خراشیدن آن می تواند منجر به زگیل های بیشتری در بدن شود. کودکانی که مدت زمان زیادی را پابرهنه در زمین های بازی می گذرانند، می توانند به زگیل های خاکی مبتلا شوند.1
 

برخی از آمارها در مورد بروز زگیل‌های پوستی در بدن نوزادان

جالب است بدانید که نوزادان دختر، نسبت به پسران با رشد زگیل‌های پوستی بیشتری بر روی بدن خود مواجه می‌شوند.

همچنین، کودکان مبتلا به مشکل زگیل‌های پوستی بیشتر در سنین 12 تا 16 سالگی قرار دارند.
 

علت بروز زگیل در نوزادان چیست؟

اگرچه زگیل‌های پوستی یک معضل مسری هستند؛ اما کاملاً بی‌ضرر می‌باشند. در نهایت، خبر خوب در مورد زگیل‌های پوستی بر روی بدن نوزادان این است که احتمال رشد زگیل در اعضای داخلی بدن این فرشته‌های کوچک خیلی کم می‌باشد؛ اما با بزرگ شدن این افراد، شانس رشد زگیل‌های پوستی نیز در بدن آن‌ها افزایش می‌یابد.2

 

انواع زگیل

 
زگیل‌های رایج و معمول
 این نوع که بیشتر روی انگشتان، دست‌ها، زانوها و آرنج‌ها یافت می‌شود، یک برآمدگی سخت کوچک و گنبدی شکل و معمولاً متمایل به خاکستری و قهوه‌ای است. این نوع سطح سختی دارد که ممکن است شبیه سر یک گل کلم با نقطه‌های سیاه رنگ درون آن به نظر برسد.
 
زگیل‌های مسطح
این زگیل‌ها تقریباً به اندازه یک سر سنجاق و نرم‌تر از دیگر انواع زگیل و دارای سرهای مسطح هستند. زگیل‌های مسطح ممکن است به رنگ‌های بنفش، قهوه‌ای کمرنگ یا زرد باشند.

بیشتر کسانی که مبتلا به زگیل مسطح می‌شوند آن را روی صورت خود دارند اما این زگیل‌ها می‌توانند روی بازوها، زانوها یا دست‌ها نیز رشد کنند و به صورت خوشه‌ای به نظر برسند.
 
زگیل‌های کف پا
این زگیل‌ها که روی قسمت زیرین پاها دیده می‌شوند، می‌توانند بسیار ناخوشایند باشند. وجود این زگیل‌ها مثل این است که دائم روی یک سنگ کوچک راه می‌روید.
 
زگیل‌های رشته مانند
این زگیل‌ها ظاهری مانند انگشت دارند و معمولاً به رنگ گوشت هستند و روی دهان یا اطراف آن، چشم‌ها یا بینی رشد می‌کنند.3
 

دلایل و عوامل بروز زگیل

زگیل‌ها توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند؛ اگر دقیق‌تر بگوییم توسط ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV که انواع متفاوت دارد. زگیل‌ها خیلی واگیردار نیستند، اما اگر کودک شما مستعد باشد، می‌تواند این ویروس را از طریق تماس مستقیم با یک کودک مبتلا یا از تماس با شیئی که آن کودک لمس کرده است مانند یک حوله مبتلا شود.

با این حال، اگر کودکتان یک زگیل دربیاورد، لزوماً به این معنا نیست که او مستعد ابتلا به آن است. همچنین زگیل‌ها می‌توانند در بدن فرزندتان پخش شوند، به ویژه اگر کودک پوست آسیب دیده دارد و مثلاً پوست کناره‌های ناخن‌هایش ریش‌ریش شده است.4
 

زمان مراجعه به پزشک برای زگیل

هر زمان که به نظرتان رسید زگیلی روی پوست کودکتان وجود دارد، ابتدا به پزشک کودک مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهدهٔ هر کدام از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

اگر زگیل خیلی سریع در حال رشد و بزرگ شدن است.

اگر باعث احساس درد کودک شده است.

اگر رنگ زگیل تغییر کرد.

اگر زگیل عفونی شد که علائم عفونت شامل داشتن رگه‌های قرمز، ترشح یا تب بی‌دلیل است.

اگر کودک در دهانش زگیل دارد.

اگر کودک در مقعد یا اندام‌های تناسلی‌اش زگیل دارد که ممکن است زگیل تناسلی باشد.4


علائم زگیل در کودکان

زگیل در کودکان یک شبه ظاهر نمی شود. ویروس مکانی برای خود بر روی پوست پیدا می کند و به آرامی رشد می کند. با پیشرفت زمان به یک زگیل کاملاً رشد یافته و قابل مشاهده تبدیل می شود، هر چند این پروسه ممکن است ماه ها و گاهی اوقات سال ها طول بکشد. در این مواقع چگونه می توانید زگیل را شناسایی کنید.

زگیل ها به رنگ صورتی مایل به قرمز هستند و می توانند توده های براق، مسطح یا خشن باشند.

آن ها معمولاً بزرگ هستند.

زگیل در کودکان معمولاً دردناک نیستن، اما بعضی از آن ها که روی کف پا ظاهر می شوند ممکن است دردناک باشند.

آن ها نیز ممکن است خارش داشته باشند.

ممکن است زگیل های صاف روی صورت کودک ظاهر شود و مانند برآمدگی های صاف روی پوست به نظر برسد.

اگر کودک آن ها را کند، و زگیل معمولی باشد ممکن است خونریزی کند.

برآمدگی هایی با پوست کوچک مانند زگیل های رشته ای، روی بینی، پلک ها و دهان ظاهر می شود.1
 

پیشگیری از ابتلا کودک به زگیل

شما قادر نخواهید بود که فرزندتان را از قرارگیری در معرض ویروس پاپیلوم انسانی محافظت کنید، بنابراین اگر او مستعد زگیل باشد، کار زیادی نیست که بتوانید برای جلوگیری از آن انجام دهید. کارشناسان نمی‌دانند چه چیزی یک شخص را مستعد زگیل می‌کند. بنابراین بعد از دست زدن به زگیل کودک و سوهان ناخنی که برای کودک استفاده کرده‌اید، حتماً دست‌های خود را بشویید.4
 

درمان مشکل زگیل‌های پوستی در بدن نوزادان

همان‌طور که می‌دانید مشکل زگیل‌های پوستی در انسان یک مسئله پزشکی جدی نیست؛ برای درمان زگیل‌های پوستی در بدن فرزند خود، لازم نیست او را به بیمارستان منتقل کنید. این نکته، کاملاً درست است که اگر شما برای درمان زگیل‌های پوستی فرزند خود کاری انجام ندهید، اکثر آن‌ها با گذشت زمان خود به خود حل می‌شوند.

با این حال اگر دیدن این معضل بر روی پوست صورت و بدن فرزندتان، شما را ناراحت می‌کند، می‌توانید از گزینه‌های درمانی مختلف برای از بین بردن این مشکل استفاده کنید.
 
1-روش کانالی برای درمان زگیل‌های پوستی
اگر در خانه خود نوار ضخیمی دارید، می‌توانید از آن جهت از بین بردن مشکل زگیل‌ بر روی پوست کودک خود استفاده کنید. برای این منظور، کافی است نوار را برای مدت حدود شش روز بر روی زگیل قرار دهید. سپس، نوار را برداشته و زگیل‌های پوستی را بشویید؛ حتماً همه آن‌ها از بین خواهند رفت.

البته روند درمان باید تا زمانی که زگیل‌های پوستی به طور کامل از بین بروند، تکرار شود. در برخی موارد هم ممکن است فرایند درمان زگیل‌های پوستی در بدن نوزادان مدت یک یا دو ماه طول بکشد.
 
2-OTC Wart Removers
به خاطر بسپارید که استفاده از یک نوارهای دارویی برای از بین بردن زگیل‌های پوستی در بدن کودکان بسیار مؤثر هستند. البته داروهای موجود در این چسب‌ها متفاوت بوده و شامل موارد زیر می‌باشد:
 
سالیسیلیک اسید
شما می‌توانید از این پدهای چسب مانند یا نوارهایی که حاوی سالیسیلیک اسید هستند، برای از بین بردن مشکل زگیل‌های پوستی در بدن کودکان خود استفاده کنید. همه کاری که شما باید در هنگام استفاده از این روش انجام دهید، این است که منطقه رشد زگیل‌های پوستی را کاملاً تمیز نموده؛ سپس چسب مذکور را بر روی آن بچسبانید.

در هنگام رفتن به حمام یا تعویض پد می‌توانید پوست‌های مرده ناحیه مورد نظر را با کشیدن سنگ پومیس به سادگی حذف کنید. در نهایت، یادتان باشد که این روش درمانی یک گزینه وقت‌گیر برای از بین بردن زگیل‌های پوستی بوده و ممکن است تا 12 هفته طول بکشد.
 
پروپان یا فرن
شما به عنوان مادر یک کودک مبتلا به زگیل‌های پوستی می‌توانید روش پروپان یا فرن را برای درمان مشکل فرزند خود امتحان کنید. این محصولات بهترین روش درمانی برای از بین بردن زگیل‌های پوستی بوده و می‌تواند به سرعت فرزند شما را از شر این بیماری خلاص نماید.

اگر روزی تصمیم گرفتید از این دارو برای درمان زگیل‌های پوستی در بدن فرزند خود استفاده کنید، به یاد داشته باشید که هرگز از آن بر روی چهره یا کنار لب‌های او استفاده نکنید.2
 

داروهای خانگی زگیل در کودکان

علاوه بر درمان های پزشکی، برخی از داروهای خانگی ممکن است به درمان زگیل کمک کنند. توجه داشته باشید که همه این راه حل ها ممکن است به اندازه سایرین مؤثر نباشد و نیز شواهد علمی کمی برای اثبات اثربخشی خود دارند.
 
سیر
گفته می شود سیر دارای خاصیت ضد ویروسی بوده و می تواند رشد سلول های آلوده به ویروس را مهار کند. مطالعه ای که با استفاده از عصاره کلروفرم سیر انجام شد، باعث از بین رفتن زگیل بدون عود پس از 3-4 ماه شد.
 
سرکه سیب
سرکه سیب اسیدی است و ممکن است در از بین بردن زگیل کمک کند. با این حال، برای اثربخشی ACV، تحقیقات بیشتری لازم است.
 
آلوئه ورا
گفته می شود آلوئه ورا دارای خاصیت ضد ویروسی است. مطالعه ای با هدف ارزیابی اثربخشی آن در برابر ویروس HSV (همچنین باعث ایجاد زگیل) می شود که آلوئه ورا اثرات امیدوارکننده و بدون هیچ گونه سمیت قابل توجهی نشان داد.
 
پوست موز
گفته می شود که پوست موز خاصیت فیتوشیمیایی دارد که ممکن است در از بین بردن زگیل کمک کند.
 
خمیر زردچوبه
مطالعات ثابت کردند که کورکومین موجود در زردچوبه دارای طیف گسترده ای از فعالیت ضد ویروسی است.بنابراین، این ممکن است به از بین بردن زگیل کمک کند.1

پینوشتها
1.www.hidoctor.ir
2.www.mamanam.com
3.www.mashreghnews.ir
4.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.