همه چیز راجع به رشد نوزاد دو ماهه

از بدو تولد, نوزاد در حال توسعه و رشد سریع می باشد. نوزاد دو ماهه قادر است اولین نشانه های لبخند را بروز دهد و توانایی بینایی و شنوایی نوزاد بهبود یافته و قادر است, اشیاء را بهتر ببیند. نوزاد دو ماهه به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد.هنگامی که کودک به دو ماهگی می رسد, وارد مرحله دیگری از رشد و تکامل می شود و به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد.
چهارشنبه، 18 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به رشد نوزاد دو ماهه

نمودار رشد نوزادان دو ماهه

نوزاد در 2 ماهگی، فرصت‌های زیادی برای رشد دارد؛ در واقع، می‌توان ادعا کرد که همه نقاط عطف او در حال پیشرفت خواهد بود. به همین دلیل، وقتی که فرزند دو ماهه خود را بر روی شکم قرار می‌دهید، او سر خود را تا  45 درجه بالا آورده و در صورت نیاز، می‌تواند سر را به اندازه 90 درجه تغییر مسیر دهد.

همچنین، این نوزادان در حین نشستن به راحتی از سر خود پشتیبانی نموده و آن را راست نگه می‌دارند. علاوه بر این موارد، یک نوزاد دو ماهه می‌تواند از وزن بدن خود بر روی آرنج‌ها حمایت جزئی نموده و وزن کامل بدن خود را بر روی آرنج و ساعد تحمل کند.

به دلیل رشد حس بصری نوزادان دو ماهه، آن‌ها با چشمان خود به دنبال حرکت اشیا بوده و برای این کار، سر خود را تا 180 درجه در خط دید تغییر مسیر می‌دهند. همچنین، این نوزادان برای جستجوی منبع صدا با چرخاندن سر، عکس‌العمل نشان داده و می‌توانند به طور مستقیم به سمت منبع صدا برگردند.

علاوه بر این موارد، نوزادانی که دو ماهگی خود را به اتمام می‌رسانند، در تشخیص افراد و اشیا مهارت پیدا کرده و به راحتی چهره‌ها، اشیاء و صداها را تشخیص می‌دهند.

جالب است بدانید که وقتی فرزند دو ماهه شما بیدار باشد، می‌تواند صداهای مختلفی مانند جیر جیر و بل بل را از خود درآورد. همچنین، او در هنگام دیدن چهره‌های آشنا لبخند به لب داشته و ممکن است به دلخواه، برای برخی افراد غریبه هم لبخند بزند.

اما هنگامی که فرزند شما خسته می‌شود، بهت‌زده و بی حوصله شده و فقط در شرایط خاصی میل به بروز عکس‌العمل از خود خواهد داشت. جالب است بدانید که هر نوزاد دو ماهه برای پاسخ به صداها اطرافیان، سعی می‌کند صداها و لحن آن‌ها را تقلید نمایند.1
 

راهکارهای والدین برای رشد بهتر کودک در یک و دو ماهگی

توجه و ارتباط پدر و مادر به عنوان والدین و نزدیک‌ترین افراد به کودکشان در رشد بچه‌ها نقش مهمی دارند. برای رشد و شکل‌گیری یک ارتباط بهتر راهکارهایی وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:
 
از آشنا شدن با نوزادتان لذت ببرید
کودک را در آغوش بگیرید، با او صحبت کنید و یاد بگیرید که گرسنگی یا خواب‌ آلودگی‌ اش را با چه علائمی نشان می‌دهد. به کودکتان توجه کنید و پاسخش را بدهید و مطمئن باشید که نمی‌توان یک نوزاد را لوس کرد.
 
کودک را با فضای بیرون خانه آشنا کنید
نوزاد از بیرون بودن در کنار شما و دیدن بچه‌های دیگر لذت خواهد برد، پس اطمینان حاصل کنید که زمان کافی را بیرون از خانه می‌گذراند. شما می‌توانید روزهایی که هوا آلوده نیست با او برای یک پیاده‌روی کوتاه به جاهای نزدیک خانه بروید.
 
با کودکتان ارتباط برقرار کنید
وقتی با نوزادتان حرف می‌زنید، برایش آهنگ یا کتابی می‌خوانید، بهتر است به او نزدیک شوید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید.
 
با کودک بازی کنید
وقتی هوشیار و سرحال است با او بازی کنید. به عنوان مثال با او دالی‌موشه بازی کنید یا صدایش را برایش تقلید کنید و واکنشش را ببینید.
 
به زمان استراحتش اهمیت بدهید
یاد بگیرید و از روی رفتارش بفهمید که چه زمانی او دیگر به اندازهٔ کافی بازی کرده است و نیاز به استراحت دارد.2
 

وزن نوزاد دوماهه

پزشک کودکتان، مرتباً به اندازه گیری وزن ، طول و دور سر کودک می ‎پردازد و رشد او را طبق نمودار رشد بررسی می ‎کند ( نمودار رشد برای دختران و پسران متفاوت است )، ممکن است در این ارزیابی ها کودک شما بزرگ ، کوچک و یا متوسط باشد و تا زمانی که الگو رشد پایدار باشد، کودک شما از رشد خوبی برخوردار خواهد بود .

وزن نوزاد در حالت طبیعی باید هرهفته افزایش داشته باشد؛ وزن 5 تا 6 کیلوگرم برای نوزاد 2 ماهه وزن خوبی است ولی باید توجه داشته باشید که نمودار وزن گیری نوزاد در طول زمان است که مورد اهمیت است.

در توضیحی مختصر مفید در مورد وزن نوزاد 2 ماهه دختر و پسر باید بگوییم که :
 
برای نوزاد دختر  در دو ماهگی
حداکثر وزن در دو ماهگی 6/150 - حد متوسط 4/600 - و حداقل 3/300 است .
 
برای نوزاد پسر در سن دو ماهگی
حداکثر وزن 6/600 - حد متوسط 4/850 و حداقل 3/250 است.3
 

مهارت های حرکتی نوزاد دو ماهه

در دو ماهگی نوزاد توانایی بیشتری برای کنترل بدن خود به دست می آورد. نوزاد دو ماهه بهتر می تواند سر خود را کنترل کند. در این مرحله از زندگی, کودک قوی تر از گذشته عمل مکیدن را انجام می دهد و مادر در هنگام شیردهی متوجه خواهد شد که نوزاد دو ماهه اش با سرعت و قدرت بیشتری عمل مکیدن پستان را انجام می دهد.

یکی از روش هایی که کودک در این ماه توسط آن, آرامش پیدا می کند, مشت کردن دستانش بر روی پستان مادر هنگام شیر مکیدن است. نوزاد دو ماهه هنوز با بازی و اسباب بازی هماهنگی ندارد. با این حال وسایل آویزان برای او جذابیت دارد و به آن ها نگاه می کند.4
 

روند رشد اجتماعی و عاطفی نوزادان دو ماهه

 نوزادان در پایان دو ماهگی خود رشد فوق‌العاده‌ای در بعد اجتماعی و عاطفی نموده و در مهارت‌های احساسی خود پیشرفت غیر قابل باوری خواهند داشت. روند رشد اجتماعی و عاطفی نوزادان دو ماهه به شرح زیر است:
 
1- نوزادان دو ماهه بر روی همه افراد لبخند می‌زنند
 مهارت لبخند زدن مهم‌ترین نقطه عطفی در دوران رشد هر نوزاد دو ماهه است، زیرا لبخند آن‌ها برای اولین بار در سن دو ماهگی توسط اطرافیان مشاهده می‌شود. معمولاً نوزاد در این دوره با لبخند به افراد آشنا، به خصوص به والدین، پاسخ محبت آن‌ها را می‌دهد.
 
2- نوزادان دو ماهه به سؤالات اطرافیان پاسخ می‌دهند
 شاید دیده باشید هنگامی که والدین یا افراد نزدیک با یک نوزاد دو ماهه  صحبت می‌کنند، او با ادا و صداهای مختلف پاسخ آن‌ها را می‌دهد؛ مثل اینکه سعی در صحبت کردن با اطرافیان داشته باشد. البته تمام این صداها بی‌معنی بوده و فقط به عنوان پایه‌ای جهت انجام مکالمات معنی‌دار او در زندگی آینده به کار می‌رود.
 
3- نوزاد دو ماهه خیلی راحت، آرام می‌شود
معمولاً همه نوزادان دو ماهه سعی می‌کنند در طول گریه کردن، با مکیدن دست یا  انگشت شست خود آرام شوند. این روش آن‌ها بسیار تسکین‌دهنده بوده و در شرایط استرس‌زا بسیار مؤثر می‌باشد.

علاوه بر این مورد، هنگامی که نوزادان دو ماهه بی‌حوصله هستند، گریه کرده و برای اولین بار، اعتراض خود را نسبت به خستگی و بی‌خوابی در طول روز نشان می‌دهند. البته همان‌طور که گفته شد آرام کردن آن‌ها با انجام برخی فعالیت‌ها یا دادن اسباب بازی به دست نوزاد امکان‌پذیر است.1
 

خواب نوزاد دو ماهه

الگوهای خواب نوزاد دو ماهه در حال تحول می باشد اما در دو ماهگی این الگو ها هنوز هم کامل مشخص نمی شوند. نوزادان در این ماه اغلب به مدت ۱۵ تا ۱۶ ساعت در روز می خوابند که خواب آن ها غالبا به صورت پراکنده است و معمولا نوزادان در این ماه برای خواب شب آماده نیستند.

این مسئله به خصوص برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند صحت دارد چرا که نوزاد ۲ ماهه هر ۳ ساعت برای خوردن شیر بیدار می شود. تمام نوزادان نیاز دارند که به پشت خوابیده شوند و این کار باعث می شود تا خطر ابتلا به سندرم که سبب مرگ ناگهانی کودک می شود, کاهش یابد.

همچنین  زمانی که نوزاد بیدار است می توان زمانی را به حالت رو به شکم, اختصاص داد. به علاوه توصیه می شود تمام اشیاء نرم از جمله بالش, پتو و ضربه گیرهای نرم از تخت کودک حذف شوند. در این ماه, نوزاد قادر است به مدت بیشتری بخوابد.4
 

روند رشد شناختی نوزادان دو ماهه

رشد شناختی نوزادان دو ماهه، نقطه عطف توسعه مغز آن‌ها است. در واقع، عملکرد و توانایی شناختی نوزادان با ورود به دو ماهگی از زندگی خود افزایش می‌یابد. روند رشد شناختی نوزادان دو ماهه به شرح زیر است:
 
1- نوزادان دو ماهه به چهره افراد توجه می‌کنند
دو ماهگی، روزهایی است که نوزاد به چهره اطرافیان طوری نگاه می‌کند که گویی آن‌ها را قبلاً دیده است. نوزاد با نگاه دقیق به چهره افراد، آن‌ها را شناسایی نموده و به طور چشمگیری با مخاطب‌های آشنا مانند والدین ارتباط برقرار می‌کند.
 
2- نوزاد دو ماهه می‌تواند منبع صدا را پیدا کند
هماهنگی بیشتر بین حس شنوایی و مغز نوزاد در دو ماهگی، توانایی تشخیص منبع تولید صدا را برای او فراهم می‌کند. به همین دلیل، این نوزادان به راحتی سر خود را به اطراف چرخانده و به دنبال منبع صدا خواهند بود؛ به عنوان مثال، نوزاد دو ماهه می‌تواند محل یک جسم در حال حرکت یا افرادی را که با هم صحبت می‌کنند، شناسایی کند.
 
3- نوزادان دو ماهه گریه‌های مختلفی را از خود بروز می‌دهند
همان‌طور که می‌دانید همه نوزادان زمانی که گرسنه هستند یا نیاز به تعویض پوشک دارند، گریه می‌کنند. اما گریه یک نوزاد دو ماهه برای خوردن با گریه او زمانی که خسته است، متفاوت می‌باشد. در واقع، ذهن نوزاد در دو ماهگی قادر به ایجاد صدای متفاوت بوده و او برای تحقق احساسات خود، از انواع مختلف این حربه استفاده می‌کند.
 
4- نوزاد دو ماهه افراد را از فاصله دور تشخیص می‌دهد
حافظه و یادآوری خاطرات چند روز قبل و جهشی که در روند رشد مغز نوزادان در طی دو ماه رخ می‌دهد، باعث می‌شود نوزاد چهره‌های آشنا را حتی از  فاصله دور به راحتی تشخیص دهد.1
 

علائم نیاز به پیگیری پزشک در یک و دو ماهگی

هر کودکی با سرعت خودش رشد می‌کند، اما لازم است در صورت دیدن موارد زیر در کودک یک یا دو ماههٔ خود با پزشک کودکتان صحبت کنید:

آهسته شیر می‌خورد یا خوب نمی‌مکد.

به نظر نمی‌رسد که چشم‌هایش را روی چیزی متمرکز کند یا اشیای در حال حرکت در اطرافش را دنبال کند.

به نورهای‌ روشن واکنش نشان نمی‌دهد.

بدنش خیلی شل و ول یا خیلی سفت به نظر می‌رسد.

به صداهای بلند واکنشی نشان نمی‌دهد.2

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.madarsho.com
3.www.namnak.com
4.www.niniban.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.