بررسی چرایی درد سینه پس از قطع شیردهی

به عنوان یک مادر، قطع شیردهی و از شیر گرفتن کودکتان ممکن است با دردهایی در سینه ها پستان همراه باشد که این امری کاملا طبیعی است. درد سینه بعد از شیر گرفتن، معمولا به دلیل قطع یکباره ی شیردهی رخ می دهد و به همین دلیل گفته می شود بهتر است به مرور و در طی دفعات روند شیردهی را کاهش دهید و در نهایت آن را کم کنید تا سلامتی شما و کودکتان به خطر نیفتد.
دوشنبه، 19 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
بررسی چرایی درد سینه پس از قطع شیردهی

دلایل متداول از شیر گرفتن کودک

شرایط زیر موجب می‌شود که مادران از ادامه شیردهی منصرف شوند یا نوزادان خود را از شیر بگیرند:
 
۱. درد و سوزش شدید در پستان
از آنجایی که مادران پس از زایمان، عادت به شیردهی ندارند، شیر دادن برایشان کاری سخت و دردناک است. ترک خوردن و زخم شدن نوک پستان‌ها در اولین روز‌های شیردهی و درد ناشی از آن موجب می‌شود که مادران به قطع شیردهی فکر کنند.
 
۲. کافی نبودن شیر
نگرانی بیشتر مادران در روز‌های اول تولد، کافی نبودن شیر برای نوزاد است. به همین دلیل تصمیم می‌گیرند که به نوزاد شیرخشک بدهند تا نیاز‌های تغذیه‌ای او به طور کامل برآورده شود.
 
۳. شاغل بودن مادران
برخی از مادران تمایل دارند که هر چه زودتر به سر کار بازگردند و از آنجایی که در بیشتر مواقع امکان شیردهی برایشان وجود ندارد، چاره‌ای جز از شیر گرفتن نوزاد ندارند. البته برخی از مادران شیر خود را پیش از رفتن به سرکار می‌دوشند تا در طول روز نوزاد از آن تغذیه کند.
 
۴. رشد نوزاد
شیر مادر تا ۶ ماهگی تنها منبع تغذیه نوزاد است. اما پس از شش ماهگی نوزاد آمادگی دریافت غذای کمکی را دارد. بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که شیر مادر تا یکسالگی غذای اصلی نوزاد را تشکیل بدهد، اما پس از آن مادر با توجه به شرایط می‌تواند کودک را از شیر بگیرد.3
 

علل درد سینه بعد از اینکه شیردهی را قطع کردید چیست؟

بدن ممکن است به تولید کردن شیر به مدت چند هفته حتی پس از شیر مادر ادامه پیدا کند.مادران شیرده که شیر بیشتری تولید می کنند و یا بیشتر پمپ می کنند ممکن است پس از شیر گرفتن نوزاد، شیر درست کنند این شیر ممکن است در مجاری شیر جمع شوند.

مجاری مسدود شده ممکن است منجر به شرایط دردناکی به نام ورم سینه شود که در آن سینه ها به خاطر عفونت باکتریایی از طریق نوک پستان آسیب دیده و یا پوست ترک کننده، ملتهب می شوند.

شیر در سینه جمع می شود و چون هیچ رهایی یا خروجی وجود ندارد اغلب باعث درد و ناراحتی شبیه آنچه در طول دوران بارداری یا روزهای اولیه شیردهی احساس می کردید، ایجاد می شود.1
 

نشانه ها و تغییرات بعد از شیردهی

با توجه به گفته های مشاور شیردهی می توان ادعا کرد که درد سینه بعد از شیر گرفتن نوزاد ، ممکن است در هر نقطه از پستان های او رخ دهد.این درد ممکن است در یکی از سینه ها یا هر دو اتفاق بیفتد. این دردها در چند روز اول حاد و شدید است اما به مرور آرام تر می شود.

لازم است به عنوان یک مادر شیرده بدانید از جمله مناطقی که درگیر این مشکل می شوند، می توان ناحیه آرئول و یا کل قسمت های پستان مادر شیرده را نام برد.

درد به وجود آمده در یک پستان و یا در هر دو آن ها، اغلب در چند روز اول بعد از شیر گرفتن کودک به اوج خود می رسد، که بعد از مدتی به آرامی و به طور طبیعی کاهش خواهد یافت.

در این مواقع، معمولا سینه های مادر متورم شده و او احساس می کند که سینه ها سخت یا ناصاف شده اند، حتی ممکن است این علائم با بروز تب زیاد در مادر هم همراه باشد.

خوب است بدانید که نشت شیر از نوک سینه ها در روزهای پس از گرفتن کودک از شیر مادر، امری طبیعی است، به ویژه هنگامی که شما در حمام در حال دوش هستید یا پس از شنیدن صدای گریه فرزندتان یا زمانی که اصطکاک پیراهن و یا سینه بند با نوک سینه های شما بیشتر باشد، این حالت دیده خواهد شد.

از جمله رایج ترین نشانه های که به همراه درد سینه بعد از شیر گرفتن مشاهده می شود، عبارتند از:

علائم شبه آنفولانزا، مثل تب و لرز، خستگی و بی قراری، خستگی فراوان، سردی بدن، اضطراب.

افسردگی و ضعف روحی

افزایش وزن

قرمزی و تورم ناحیه ی نوک سینه

بزرگ و سفت شدن سینه ها

به وجود آمدن توده های سفت در سینه ها

نشت شیر هنگام اصطحکاک سینه

اگر مبتلا به عفونت ورم سینه شده باشید ممکن است علائمی چون قرمزی، سوزش و گرما و گاهی سفتی سینه داشته باشید.

درد سینه ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد.

درد ها با گذشت زمان کمتر و در نهایت بهبود می یابند.

درد ها از روزهای اول در اوج خود هستند.

اگر دردها و علائم در طی چند روز اول کاهش نیافت یا شدت گرفت با پزشک در میان بگذارید.2
 

روش های درمانی درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

 
چای مریم گلی
نوشیدن چند فنجان چای مریم گلی در روز می تواند باعث کاهش ترشح شیر در سینه های شما شده و درد شما را تسکین دهد. 
 
پمپاژ شیر
فقط یکبار در روز یا دو روز، در صورت غیرقابل تحمل بودن درد می توانید از تخلیه و پمپاژ شیر استفاده کنید.
 
حمام داغ
استفاده از حمام آب داغ باعث کاهش تورم و بهبود انسداد مجرای شیردهی در سینه ها می شود. اگر مجاری شیردهی شما مسدود شده با ماساژ ملایم آنها با آب گرم به درد خود تسکین داده و مجرا را نرم تر کنید.

البته برای رفع انسداد مجاری شیردهی آب داغ بسیار مفید است اما بعد از آن از کمپرس آب سرد استفاده کنید؛ زیرا آب گرم موجب افزایش تولید شیر می شود.
 
برگ کلم تازه
قرار دادن برگ کلم تازه و خنک روی سینه و پستان ها و تعویض مداوم آنها پس از پژمرده شدن، درد و ورم سینه را کاهش می دهد. برگ کلم آنزیم هایی را رها خواهد کرد که به فرآیند خشک کردن شیر کمک بسیاری می کند.

در هر کاپ سوتین خود یک برگ کلم تازه و خنک قرار دهید و به محض پژمرده شدن تعویض کنید. برای اثربخشی بهتر کلم، آن ها خرد کرده و به شکل رولی بپیچانید تا آنزیم ها بیشتر تولید شوند.

در صورت استفاده ی چند روزه و عدم اثربخشی از روش دیگری استفاده کنید. در کل کلم به عنوان شناخته شده ترین درمان برای درد سینه بعد از شیر گرفتن از دیرباز محسوب می شود.
 
کمپرس آب سرد
آب سرد موجب انسداد رگ های سینه شده و منجر به کاهش تولید شیر می شود. علاوه بر آن بر تسکین درد و راحتی شما هم تاثیر خوبی دارد.
 
رژیم سالم و قوی
مصرف مولتی ویتامین ها و ویتامین های ضروری و مورد نیاز بدن در دوران شیردهی و بعد از شیردهی می تواند به تقویت قوای بدنی و روحی کمک کرده و موجب تسکین دردها شود.
 
ورزش
انجام حرکت شناسوئدی در طول روز می تواند به کاهش درد و تقویت عضلات سینه کمک کند و موجب کاهش بافت چربی در اطراف سینه می شود؛ در نتیجه درد سینه بعد از شیر گرفتم کودک تسکین می یا بد.

داشتن خواب کافی
خوابیدن به میزان مناسب و با کیفیت مناسب می تواند در بهبود و به دست آوردن توان بدنی کمک کند.

نوشیدن فراوان آب و مایعات
با نوشیدن آب فراوان و مایعات می توانید به دفع بیشتر سموم بدن کمک کرده و از تجمع باکتری و عفونت جلوگیری کنید.
 
استامینوفن و ایبوپروفن
در صورت ادامه ی درد می توانید از مسکن های ملایمی از جمله استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.2
 

درمان‌های دارویی

مصرف برخی از دارو‌ها موجب کاهش تولید شیر مادر می شود. پزشک با توجه به شرایط، برای خشک شدن شیر، دارو‌های زیر را تجویز می‌کند.
 
قرص‌های پیشگیری از بارداری
اولین دارویی که در این شرایط توسط پزشک تجویز می‌شود، ترکیبی از قرص‌های پیشگیری از بارداری است. قرص‌هایی که دارای استروژن و پروژستین هستند، برای این منظور مناسبند. استروژن موجود در قرص، مانع از تولید شیر می‌شود.

توجه: اگر قصد بارداری مجدد در این بازه زمانی دارید، مصرف این قرص‌ها به شما توصیه نمی‌شود.
 
دکونژستان‌ها
دسته دوم دارو‌های دکونژستان هستند، که معمولاً در هنگام سرماخوردگی تجویز می‌شوند. pseudoephedrine (با نام تجاری Sudafed) موجب کاهش شیر مادر می‌شود. نتیجه یک مطالعه، نشان داده است که مصرف ۶۰ میلی گرم سودوافدرین موجب کاهش شیر مادر به میزان ۲۴ درصد می شود.
 
دارو‌هایی دیگر
برخی از دارو‌ها نیز در گذشته برای خشک کردن شیر مادر استفاده می‌شده اند. اما به دلیل عدم کارایی یا عوارض جانبی متعددشان کنار گذاشته شده اند. دارو‌هایی مانند پیریدوکسین، پارلودل (بروموکریپتین) و دوز‌های زیاد استروژن، از این نمونه اند.

نکته مهم: مصرف خودسرانه هیچ یک از دارو‌های یاد شده برای خشک شدن شیر، بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود. پزشک با توجه به شرایط شما بهترین گزینه با کمترین عوارض جانبی را به شما پیشنهاد می‌کند.3
 

پیشگیری و راه های درمان درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

وقتی که شما مادر شیرده می خواهید کودکتان را از شیر بگیرید، این کار را به آرامی و با کم کردن تعداد دفعات شیردهی روزانه به کودک خود آغاز کنید، تا جلوی جمع شدن شیر و درد و تورم سینه های شما گرفته شود.

حذف یک جلسه شیردهی در هر سه روز یک بار، کمک می کند تا بدن مادر، تولید شیر را با کاهش تقاضای کودک، تنظیم کند. همچنین، به یاد داشته باشید که کاهش تدریجی زمان تغذیه نوزاد با شیر مادر هم در حد کاهش 1 الی 2 دقیقه ای در هر جلسه، بسیار مفید خواهد بود.

با این کار، جلو پمپاژ بیشتر شیر توسط مکیدن زیاد کودک گرفته شده و تورم و دردناک شدن سینه های مادر هم کم خواهد شد.4

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.mamanam.com
3.www.akharinkhabar.i
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.