گفتگوی اختصاصی با دکتر ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل امریکا و سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا

امریکا و انفجار بغض تبعیض

ایجاد ساختار سهام در دنیا که امروز شاهد آن هستیم یکی از ترفندهای ایالات متحده برای جلوگیری از اعتراضات و شورش های اجتماعی در مقابل تکاثر طلبی طبقات الیت و محدود در آمریکا صورت گرفت. در سهام داری در ظاهر مردم مالک هستند اما مدیریت و کنترل در دست خود مدیران است.
جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
امریکا و انفجار بغض تبعیض
در حال حاضر ایالات متحده مسیر افول را طی می کند و اگر نتواند این مسیر را کنترل کند دچار فروپاشی خواهد شد. این اعتراضات یک جنبش اعتراضی برای اصلاح و تغییر است نه برای فروپاشی؛ در این مسیر هم سردمداران آمریکا تلاش خواهند کرد و امتیازهایی هم خواهند داد.
 
این روزها تظاهرات و اعتراضات مردم آمریکا نسبت به هر مقطعی در گذشته بیشتر شده است اما این نارضایتی ها  از تاثیر کووید ۱۹ بر اقتصاد آمریکا در حالی مطرح می‌شود که دولت ترامپ مدعی شد توانسته نرخ بیکاری را در یک ماه اخیر  به ۱۳.۳درصد کاهش دهد و در ماه مه (خرداد) ۲.۵ میلیون شغل ایجاد کند. 

اما در ادامه این نارضایتی ها جورج فلوید هفتم خرداد ماه در حالی که فریاد می‌زد «زانویت را بردار، نمی‌توانم نفس بکشم»  بدست پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا به قتل رسید. این مساله باعث گسترش موج نارضایتی از تبعیض نژادی و نابرابری در سراسر این کشور و جهان شد و مردم این کشور به خیابان ها امدند.

از همین رو خبرنگار راسخون با دکتر ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و کارشناس مسائل سیاست خارجی گفتگویی را انجام داده است.
 
راسخون: تحولات گسترده ای در آمریکا رخ داده است و یکسری اعتراضات و نارضایتی هایی وجود دارد. به نظر شما نوع اعتراضات در آمریکا چیست؟
تحولاتی که در حال حاضر در آمریکا شاهد آن هستیم در واقع بیانگر آن مطالبات و اعتراضات فروخفته ای است که شاید مربوط به دهه ها و حتی قبل از جنگ جهانی اول و دوم باشد. این اعتراضات در پی وقوع ظلم ها و بی عدالتی های فراوانی که در آمریکا رخ داده با جرقه ای کوچک اوج گرفته است.
 

آمریکا پرچم دار نظام سرمایه داری

منتها نظام سرمایه داری که آمریکا پرچم دار آن است در مقاطع مختلف این هنر را داشته است که خود را از بحران های این چنینی نجات دهد و انگشت اتهام را هم همیشه به مداخلات بیرونی مثل جریان کمونیزم نشانه برود و از اتهام فرار کند.

ایجاد ساختار سهام در دنیا که امروز شاهد آن هستیم یکی از ترفندهای ایالات متحده برای جلوگیری از اعتراضات و شورش های اجتماعی در مقابل تکاثر طلبی طبقات الیت و محدود در آمریکا صورت گرفت. در سهام داری در ظاهر مردم مالک هستند اما مدیریت و کنترل در دست خود مدیران است.
 

بورس در ظاهر مردمی است

این آسیب در تمام سیستم هایی که شبیه سهام داری است وجود دارد. حتی می توان گفت که این آسیب در بورس ما هم وجود دارد.در ظاهر مردمی است اما در باطن لایه های پشت صحنه و پشت پرده قرار دارد. این یکی از ترفند هایی بود که آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی نه افول انجام دادند.
 

افول آمریکا مدت هاست رخ داده است

راسخون: یعنی شما می فرماید افول اتفاق نیفتاده است و یا از افول آمریکا که حضرت آقا هم به آن اشاره کردند رد شده ایم و باید منتظر فروپاشی آمریکا مانند شوروی باشیم؟
بحث افول که اشاره می کنید رخ داده است. در واقع افول آمریکا مدت بسیاری است که اتفاق افتاده است یعنی شیب نزولی در ظرفیت نرم و مدیریتی ایالات متحده هم در صحنه داخلی و هم در صحنه بین المللی در حال جریان است.
 

ترامپ را برای جلوگیری از فروپاشی انتخاب کردند

در اتفاقات و مقاطع مختلف، افول آمریکا در صحنه بین المللی را شاهد بودیم. انتخاب آقای ترامپ در واقع یک انتخاب عادی نبود؛ آقای ترامپ را برای جلوگیری از فروپاشی انتخاب کردند. الان هم این شرایطی که دیده می شود نتیجه کار ترامپ نیست این نتیجه ناکارآمدی ساختار است.
 
 ساختار و جوهره تفکر لیبرال و این پارادایم فکری دچار عیب ذاتی و ناکارآمدی ذاتی است که هموار آن را پوشانده اند و تلاش کرده اند قبل از آن خود دچار فروپاشی شوند کلیه عوامل و عناصر و متغییر های بین المللی مثل کشورهای اثرگذار را از درون دچار فروپاشی کنند.
 

جریان مقاومت و تفکر انقلاب اسلامی مهمترین عامل افول آمریکا

جریان مقاومت و تفکر انقلاب اسلامی امروز بزرگترین مصیبت ایالات متحده شده است به همین خاطر است که آقای ترامپ می گوید هفت تریلیون دلار در این بخش از آسیا هزینه کردیم ولی هیچ چیزی جز بدهی بدست نیاوردیم.
 
امروز انعکاس هفت میلیون دلار در اعتراضات اجتماعی آمریکا دیده می شود. یکی از دلایل شعله ور شدن این اعتراضات می تواند انعکاس همین مسائل و بخشی هم مسئله نژاد پرستی باشد.
 
این که برخی به رفتن ترامپ و آمدن بایدن برای بهتر شدن اوضاع اشاره می کنند اشتباه است و این گونه نیست، ترامپ، بایدن و... همه معلول هستند آن لایه های پنهان و دولت های سایه هستند که کار را به این جا کشانده اند و محیط بین المللی را خراب کرده اند.
 

آمریکا هم مانند شوروی در مسیر فروپاشی است

اگر حضرت آقا اشاره به افول آمریکا می کنند مفهموم آن فروپاشی نیست، افول در واقع زمینه ساز فروپاشی است همان طور که شوروی مسیر افول و شیب نزولی در از دست دادن ظرفیت های نرم که در راس آن اعتماد ملی به ساختار را از دست داد. در فروپاشی شوروی یک متغیر بیرونی مثل آمریکا و یک فرد نفوذی و فریب خورده ای مثل رئیس جمهور شوروی ساختار کشور را از درون به فروپاشی دچار کرد.
 
در حال حاضر ایالات متحده مسیر افول را طی می کند و اگر نتواند این مسیر را کنترل کند دچار فروپاشی خواهد شد. این اعتراضات یک جنبش اعتراضی برای اصلاح و تغییر است نه برای فروپاشی؛ در این مسیر هم سردمداران آمریکا تلاش خواهند کرد و امتیازهایی هم خواهند داد.
 
امروز اگر ترامپ و کانون های قدرت در آمریکا دست به سرکوب بزنند حتما زودتر دچار فروپاشی خواهند شد و در ادامه حتما دچار جنگ داخلی می شوند. حداقل 300میلیون قبضه اسلحه در آمریکا در بین مردم وجود دارد که در صورت رخ دادن جنگ داخلی وارد صحنه خواهد شد که با هیچ چیزی نمی توانند کنترل کنند.
 
ولی فعلا با این مسیر فاصله دارد و می تواند اتفاقات دیگری مانند تغییر ترامپ و حذف فیزیکی او رخ دهد و یا اینکه امتیازاتی به سیاه پوستان و مردم بدهند تا کوتاه بیایند.
 

امروز نظام سرمایه داری و لیبرال دموکراسی در دنیا با اعتراض مواجه است

این موضوع تنها در ایالات متحده خلاصه نمی شود ما درحال حاضر در پاریس ، لندن ، آلمان ، ژاپن، کره جنوبی شاهد این موضوعات و اعتراضات هستیم که همه این ها در حلقه و زنجیره نظام سرمایه داری و نظام لیبرال دموکراسی قرار دارد.
 
رویای دموکراسی رویاخوبی بود که از دست رفت و امروز این رویا تبدیل به کابوس شده است و همین است که امروز لیبرال های داخلی را هم که به دنبال براندازی و ثروت اندوزی و انتقال به کشورهایی مانند آمریکا هستند را سراسیمه کرده است.
 
راسخون: آیا این اعتراضات مقدمه ای برای فروپاشی آمریکا است؟
نه؛ اولین کاری که آقای ترامپ کرد این بود که گفت حفظ نظام از اوجب واجبات است. نظام سیاسی که در آمریکا وجود دارد در سیمای قدرت و ثروت تعریف می شود یعنی نظام سرمایه داری است. هر نظامی که قرار باشد دچار فروپاشی شود قبل از آن هر کاری که لازم باشد انجام می دهد.
 

نظام ایران می تواند الگوبرای ملت های دنیا باشد

نظام سیاسی در ایران راه حل ملت های دنیا می باشد اما نه آن چیزی که در سیمای آقای روحانی است؛ نظام سیاسی یعنی مردم سالاری دینی با امامت ولایت مطلقه فقیه. دولت و حکومت ابزار های این نظام هستند که اگر ناکارآمد بودند باید تغییر کند.
 
امیدواریم که این افول ختم به فروپاشی شود ولی تا آن زمان باید ما خودمان را الگو کنیم تا دنیا بگوید ما مدل نظام ایران را می خواهیم در کشور خود اجرا کنیم.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.