با نوجوان بداخلاق چه کنیم؟

نوجوانی یک دوره بسیار سخت برای والدین است و از شایع‌ترین مشکلات این دوره می‌توان به بداخلاقی نوجوان اشاره کرد. نوجوانان در این سن رفتارهای عجیبی همچون پرخاشگری، افسردگی، انزواطلبی و غیره از خود نشان می‌دهند به طوری که ممکن است تمام اعضای خانواده تحت تاثیر قرار گیرند.
پنجشنبه، 19 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
با نوجوان بداخلاق چه کنیم؟

بداخلاقی نوجوانان

از شایع ترین مشکلاتی که والدین در رابطه با تربیت فرزندشان با آن درگیرهستند بد اخلاقی نوجوانان است. این معضل گاهی آنقدر طاقت فرسا می شود که زندگی را برای کل خانواده غیر قابل تحمل می کند. نوجوانان در این سن دچار انواع بیماری های روانی و گوشه گیری و افسردگی های شدید می شوند.

در واقع نمی دانید که چه رفتاری حال او را خوب می کند. حتی مدتی که حالش بهتر می شود دوباره بهانه گیری هایش را از سر می گیرد. مدام کلافه است و شما را کلافه می کند. به طوری که کاملا از او نا امید می شوید.

بد اخلاقی نوجوانان حتی باعث افسردگی شما نیز خواهد شد زیرا کودکی که قبلا آرام و ساکت بود تبدیل به فردی بی ادب، بد رفتار و پرخاشگر کرده است.3
 

نشانه‌های بداخلاقی نوجوان

بداخلاقی نوجوانان با نشانه‌هایی در رفتار و ظاهر آنان همراه است. آگاهی از این نشانه‌ها به کنترل و مدیریت بداخلاقی نوجوان کمک می‌کند. این علائم شامل موارد زیر هستند.

نشانه‌های ظاهری بداخلاقی نوجوان
_ برافروختگی و تعریق بدن

_ بالا بردن تن صدا هنگام صحبت کردن

_ قرمزی چشم‌ها

_ لرزش صدا
 
نشانه‌های رفتاری بداخلاقی نوجوان
_ تحریک پذیری

_ استرس و اضطراب مزمن

_ مشکلات خواب از نشانه‌های رفتاری بداخلاقی نوجوان

_ احساسات نامتعادل و ناراحتی مداوم

_ لجبازی و خودخواهی شدید

_ کوتاه نیامدن در بحث‌ها و دعوا‌ها

_ کناره گیری از جمع.3
 

علل سرکشی نوجوانان

یکی از علل اصلی سرکشی ، محیط  متخاصم این دنیاست . دنیای متخاصم امروزی همیشه بدنبال دربند کشیدن نوجوانان و جوانان است و این موضوع بصورت فرهنگی مضر در آمده است که باید در مقابل چنین روشی مقابله نمود. باید اذان کرد که قسمت اعظم این فرهنگ بیش از گذشته زشت ، خطرناک و مملو از تأثیرات بد است . اگر والدین به فرزندان خود آموزش و هشدار ندهند و از آنان حمایت نکنند ، این نوجوانان می توانند به آسانی تحت تأثیر « روحی که الحال در فرزندان معصیت عمل میکند » قرار بگیرد .

فشار از جانب دوستان و معاشران نیز به آن مربوط میشود . اگر والدین اهل مطالعه باشند براحتی میتوانند توصیه هایی از کتب مختلف و یا انترنت جهت پرورش صحیح نوجوان خود  کسب کنند . بقول معروف که می گوید : « با حکیمان رفتار کن و حکیم خواهی شد ، اما رفیق جاهلان ضرر خواهد یافت . » به همین ترتیب ، کسی که با افراد آکنده از روحیه زشت این دنیا ، معاشرت می کند به احتمال زیاد تحت تأثیر این روحیه قرار میگیرد.

نمونه های این موضوع را ما در اغلب کشورها می بینیم بخصوص در کشور عزیز خودمان ایران . هر چند که می بایست به قوانین کشور خودمان احترام گذارم و مقامهای کشوری را همانند والدین خود محترم بشماریم ، ولی در بعضی مواقع دست به سرکش می زنیم .

علت دیگر سرکشی ممکن است محیط خانه باشد . بطور مثال ، اگر یکی از والدین به مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر معتاد باشد یا با همسر خود رفتاری خشونت آمیز داشته باشد ، دیدگاه نوجوان خانه درباره  زندگی ممکن است دچار انحراف شود. حتی در برخی از خانه های نسبتا آرام نیز نوجوان ممکن است بدلیل فقدان محبت و علاقه  در خانه دست به سرکشی بزند با وجود این ، سرکشی نوجوانان همیشه به علت تأثیرات خارجی نیست .

برخی از نوجوانان با وجود آنکه والدینشان اصول اخلاقی  ، اصول روحانی را بکار گرفته و تا حد زیادی فرزندان خود را از گزند دنیای اطراف ، حفظ کرده اند باز هم به معیارهای والدین خود پشت می کنند . چرا ؟ شاید دلیل آن ریشه دیگر مشکلات ما یعنی ناکاملی بشر باشد.2
 

راهکارهای کنترل بداخلاقی نوجوان

مسئولیت کنترل و مدیریت بداخلاقی نوجوان به عهده والدین است. برخی از راهکارهای کنترل این مساله شامل موارد زیر هستند.
 
مدیریت شرایط
اولین قدم برای کنترل بداخلاقی‌های فرزندتان این است که کنترل اوضاع را به دست بگیرید. در صورتی که والدین بتوانند خود را کنترل کرده و آرامش‌شان را حفظ کنند، شرایط به نفع آن‌ها تغییر خواهد کرد. فرزندان نوجوان از والدین‌ ‌خود الگوبرداری کرده و رفتار آن‌ها را تقلید می‌کنند.

اگر والدین هم با کوچکترین پرخاش و بداخلاقی نوجوان عصبی شوند، دعوا ادامه پیدا می‌کند و بداخلاقی نوجوان نیز به تدریج شدیدتر خواهد شد. در عوض اگر شما آرامش خود را حفظ کنید، فرزندتان نیز آرام شده و می‌توانید صحبت خوب و موثری باهم داشته باشید.
 
مشخص کردن قوانین از راه‌های کنترل بداخلاقی نوجوان
قوانین خانواده و شکستن محدودیت‌ها یکی از دلایل مهم بداخلاقی نوجوانان است. نوجوانان می‌خواهند که آزادی‌های خود را بیشتر کنند و والدین نیز در حفظ محدودیت‌های خود مسر هستند. برای حل این مساله توصیه می‌شود که به جای بحث و دعوا، با فرزند خود صحبت کرده و قوانین خانواده و دلایل آن‌ها را برایش توضیح دهید.

همچنین می‌توانید به او بگویید که در صورت عدم رعایت قوانین با چه پیامدهایی مواجه خواهد شد. در این صورت او نیز حرف‌های منطقی شما را قبول می‌کند و بی اخلاقی کاهش می‌یابد. 
 
ورزش
در دوره نوجوانی، انرژی فرد به طور چشمگیری افزایش می‌یابد پس بهتر است که یک ورزش پرانرژی را دنبال کند. تشویق والدین، شروع و ادامه دادن منظم؛ ورزش را برای آنان راحت تر می‌کند. ورزش‌هایی مانند شنا، فوتبال، یوگا و غیره در تخیله انرژی نوجوان بسیار موثر هستند و بداخلاقی‌های آنان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
 
آرامش محیط خانه از راه‌های کنترل بداخلاقی نوجوان
محیط خانه بر اخلاقیات تمام اعضا تاثیر می‌گذارد و در نوجوانان این تغییر محسوس‌تر است. توصیه می‌شود که والدین دکوراسیون خانه را طوری بچینند که احساس آرامش را القا کند. همچنین انجام کارهای ساده‌ای مانند روشن کردن شمع و پخش موسیقی ملایم در کاهش بداخلاقی نوجوان بسیار تاثیرگذار است.
 
صحبت با نوجوان
با نوجوان خود مثل یک انسان بالغ صحبت کنید و از او بپرسید که از چه چیزی خشمگین و عصبانی است. همچنین از او بپرسید که چه کاری برای آرامش و کاهش خشم او می‌توانید انجام دهید. این کار تاثیر بهتری نسبت به دعوا و جروبحث دارد. با صحبت کردن هم می‌توانید علت بداخلاقی را شناسایی و آن را درمان کنید و هم رابطه خود و فرزندتان را تقویت خواهید کرد.
 
استقلال نوجوان
نوجوانان علاقه زیادی دارند که خود را بزرگسال قلمداد کنند و از محدودیت زیاد از حد و کنترل والدین خوششان نمی‌آید، در نتیجه شروع به بداخلاقی و پرخاشگری می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود آزادی‌های نسبی در اختیار نوجوان قرار دهید و بگذارید که خودشان برخی از کارهای بی خطر را تجربه کنند.

در بسیاری از مواقع، نوجوان با تجربه یک کار دیگر علاقه‌ای به انجام آن نشان نمی‌دهد و دیگر نیازی به بحث و دعوای والدین نخواهد ماند. البته این آزادی‌ها باید اصولی داشته باشد و خطری برای نوجوان ایجاد نکند.
 
خودداری از بحث و دعوا میان والدین
یکی از مهم ترین دلایل بداخلاقی نوجوانان، مشاهده رفتار والدین و بحث و دعوای آنان است. دعواهای خانوادگی علاوه بر اینکه جو خانه را متشنج می‌کنند باعث الگوبرداری فرزندان نیز می‌شوند. پس توصیه می‌شود که والدین در مرحله اول روابط خود را مدیریت کنند. با کاهش دعواهای والدین، بداخلاقی نوجوان نیز به صورت چشمگیری بهبود می‌یابد.
 
کمک گرفتن از روانشناس
در نهایت اینکه روانشناس می‌تواند با بررسی شرایط، علت پرخاشگری و بداخلاقی نوجوان را شناسایی کرده و راهکارهای موثری برای کاهش این رفتار ارائه دهد. همچنین روانشناس پلی میان شما و فرزندتان خواهد شد و به بهبود روابط شما کمک می‌کند.1

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.asriran.com
3.www.rahyabmoshaver.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.