همه چیز راجع به خونریزی بعد از زایمان

خوشبختانه فرزندتان در کنار شماست. اما آنچه پس از زایمان رخ می‌دهد، می‌تواند برای بسیاری از مادران سرگردان کننده باشد، مگر اینکه بدانید باید در انتظار چه چیزهایی باشید. یکی از مسایلی که معمولاً مادران تازه فارغ شده را نگران می‌کند، میزان و مدت خونریزی‌ های بعد از زایمان است.
جمعه، 20 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به خونریزی بعد از زایمان

آیا خونریزی بعد از زایمان طبیعی است؟

بعد از زایمان طبیعی و یا سزارین خونریزی امری طبیعی است . ترشحات بعد از زایمان سبب می شود که خون باقیمانده، موکوس، و بافت جفت از رحم خارج شود . این ترشحات که منبع آن محل اتصال جفت به دیواره رحم می باشد یا با حجم زیاد و ناگهانی و یا آهسته مثل خون قاعدگی خارج می شود.

بعد از خونریزی اولیه هنگامی که ترمیم صورت می گیرد، ترشحات از قرمز روشن به صورتی و سپس به رنگ زرد تغییر رنگ می دهند. یعنی بعد از چند روزکه معمولا یک هفته تا 10 روز است میزان خون ریزی کمتر شده و ترشحات تقریبا به رنگ سفید درمی آیند که بیشتر حاوی گلبول سفید است و کم کم این ترشحات سفیدرنگ قطع می شود.1
 

شکل و روند خونریزی طبیعی

در چند روز اول بعد از زایمان، میزان خونریزی شما نسبتاً زیاد و به رنگ قرمز روشن است. این خونریزی شاید به صورت متناوب و در لخته‌های کوچک یا یکنواخت‌تر باشد. اگر مدتی دراز کشیده باشید و خون در واژن جمع شده باشد، ممکن است وقتی بلند می‌شوید چند لخته خون از بدنتان خارج شود. اما این لخته‌ها مثل لخته‌های پریودهای قبلی شماست.

با گذشت هر روز، مقدار خونریزی کمتر و رنگ آن کم‌رنگ‌تر می‌شود. با گذشت دو تا چهار روز از زایمان، خونریزی شما آبکی و صورتی رنگ می‌شود و پس از ۱۰ روز بعد از زایمان، فقط مقدار کمی به رنگ سفید یا سفید مایل به زرد خارج می‌شود. در این مقطع، خونریزی بیشتر شامل گلبول‌های سفید خون و سلول‌های بافت داخلی رحم می‌شود.

خونریزی به تدریج کمتر و کمتر می‌شود و بعد از دو تا چهار هفته قطع می‌شود، اما تعداد کمی از زنان تا چند هفته بیشتر هم لکه‌بینی دارند. اگر شروع به مصرف قرص جلوگیری از بارداری محتوی فقط پروژسترون کرده‌اید یا آمپول ضدبارداری تزریق کرده‌اید، احتمالاً تا یک ماه بعد یا حتی بیشتر لکه‌بینی خواهید داشت که آن هم طبیعی است.2
 

خونریزی بعد از زایمان چقدر طول می‌کشد؟

اکثر بانوان یک روز پس از زایمان به مدت حدوداً 2 تا 3 هفته دچار خونریزی می‌شوند که با گذشت 10 روز معمولاً از شدت آن کاسته می‌شود. شما ممکن است همچنان تا 6 هفته خونریزی سبک یا لکه بینی را تجربه نمایید. در نتیجه تا این زمان اگر ویژگی‌های یک خونریزی طبیعی را داشته‌اید نباید از طولانی شدن پریود خود نگران باشید.3
 

چه زمانی ترشحات غیر طبیعی است؟

در صورتی که ترشحات تا 4 هفته یا حداکثر 6 تا 8 هفته بعد از زایمان باقی بماند و تمام نشود ، غیرطبیعی می باشد زیرا ممکن است . قسمتی از نسج جفت ، داخل رحم باقی مانده باشد و رحم جمع نشده باشد و یا اینکه همه نسج جفت خارج شده اما یک عفونت داخل رحمی که دلیل آن کلامیدیا می باشد عامل این خون ریزی است در اینصورت فرد علائمی مانند تب دارد.1
 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر خونریزی به حدی است که تمام پد بیمارستانی را درکمتر از یک ساعت می‌پوشاند یا بعد از چند روز متوقف نمی‌شود باید با پزشک تماس بگیرید. ضمنا نکات زیر را هم در صورت وجود با دکتر مطرح کنید:

علائم عفونت مانند وجود ترشحات بدبو؛

تب بالای ۳۸ سانتی‌گراد یا لرز؛

وجود خونی که در هفته دوم همچنان قرمز روشن و سنگین است؛

وجود دردی ملایم در یک سمت یا طرفین شکم؛

سرگیجه و حالت ضعف؛

تپش و ضربان قلب غیرعادی.

اگر لخته‌های خونی بزرگ یا زیاد دارید هم باید با پزشک تماس بگیرید؛ چون چنین ترشحاتی به معنای ناتوانی رحم‌تان در بازگشت به اندازه پیشین خود است.

زایمان کردن، تجربه بسیار بزرگ و همراه با وقوع تغییراتی در بدن و زندگی است. برای اینکه روال زندگی و بدن‌تان بعد از این تجربه به حالت طبیعی بازگردد، به کمی زمان نیاز دارید. پس باید به خودتان کمی زمان بدهید و اگر دیدید که بدن و روحیه‌تان به حالت عادی بازنمی‌گردد، با مشاوران و پزشکان صحبت کنید.4
 

تفاوت خونریزی بعد از زایمان طبیعی و سزارین

بسته به نوع زایمان شما که به صورت طبیعی یا عمل سزارین انجام شده ممکن است خونریزیتان تفاوت‌هایی داشته باشد. ما در ادامه به ویژگی‌های خونریزی بعد از زایمان طبیعی و سزارین اشاره کرده‌ایم.
 
خونریزی بعد از زایمان طبیعی
در زایمان طبیعی شما یک تا سه روز پس از تولد فرزند خود با خونریزی مواجه خواهید شد که رنگ آن می‌تواند از قرمز روشن تا قرمز تیره متفاوت باشد. در این دوران احتمالاً با لخته‌های خونی کوچکی به اندازه دانه‌های انگور نیز مواجه خواهید شد که علامتی طبیعی محسوب می‌شود. با گذشت 4 تا 7 روز اکثراً خون به رنگ صورتی مایل به قهوه‌ای یا قهوه‌ای روشن درمی‌آید و لخته‌ها نیز از بین می‌روند.

در پایان هفته اول ترشحات احتمالاً به رنگ سفید یا زرد تغییر خواهند کرد اما متناسب با شرایط بدنی هر فرد این دوران خونریزی ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی خونریزی با گذشت 3 تا 6 هفته پس از زایمان طبیعی باید متوقف شود.
 
خونریزی بعد از زایمان سزارین
معمولاً افراد بعد از زایمان سزارین خونریزی و لخته‌های دفع شده کمتری را تجربه می‌کنند. با این حال در این حالت نیز ممکن است برخی بانوان بین 3 تا 6 هفته خونریزی داشته باشند. رنگ خون دفع شده در این دوران نیز همانند زایمان طبیعی در ابتدا قرمز بوده و سپس به صورتی و قهوه‌ای روشن تغییر می‌کند تا در نهایت فرد به ترشحات واژینال طبیعی سابق خود بازگردد.3
 

روش‌های مدیریت و کنترل خونریزی

در ابتدا بهتر است از پد‌های بهداشتی بزرگ یا پوشک‌های بیمارستانی بزرگ استفاده کنید. شاید هنگام مرخص شدن از بیمارستان تعدادی از این پد‌ها به شما داده ‌شود، اما در صورت نیاز لازم است تعداد بیشتری تهیه کنید. با کاهش خونریزی می‌توانید از نوار بهداشتی یا پدهای کوچک‌تر استفاده کنید.

حداقل تا شش هفته از تامپون استفاده نکنید، چون احتمال بروز عفونت در واژن و رحم رو به بهبود را افزایش می‌دهد. زیاد ادرار کنید، حتی اگر احساس نیاز به این کار نمی‌کنید.

در چند روز اول بعد از زایمان، مثانه نسبت به حالت معمول حساسیت کمتری دارد، بنابراین شاید حتی وقتی مثانۀ شما پر شده است، احساس نیاز به دفع ادرار نکنید.

مثانۀ پر، علاوه بر مشکلات ادراری، انقباض را نیز برای رحم سخت می‌کند و منجر به درد و خونریزی می‌شود. همچنین اگر تحرکتان زیاد باشد، مدت طولانی‌تری خونریزی خواهید داشت یا حتی بعد از کم شدن یا قطع خونریزی، ممکن است با فعالیت بیش از حد دوباره شروع شود. پس بهتر است تا آنجا که می‌توانید استراحت کنید.2

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.madarsho.com
3.www.honarehzendegi.com
4.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.