غذا‌های مفید برای مغز را بشناسید

تغذیه مناسب تا زمانی که مغز بچه ها در حال رشد و تکامل است، نقشی اساسی در افزایش میزان هوش ایفا می کند بنابراین هر مادری که دوست دارد فرزند باهوش تری داشته باشد، باید به نوع خورد و خوراک خود در دوران بارداری اهمیت زیادی بدهد و حواسش به تغذیه سالم فرزندش تا رسیدن به سن ۲ سالگی هم باشد.
سه‌شنبه، 11 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
غذا‌های مفید برای مغز را بشناسید
مطالعات نشان داده است که سهم مغز و سیستم عصبی در رژیم غذایی همانند قلب و سیستم گردش خون است. بخصوص در سنین بالا باید از مصرف مواد غذایی که باعث تضعیف مغز می شود دوری کرد.
 

در یک سفره غذایی سالم چه چیزهایی باید وجود داشته باشد؟

میوه‌هایی مانند سیب، موز، انگور و توت فرنگی. مصرف میوه به دلیل داشتن فیبر و ویتامین های بیشتر باید به آبمیوه ترجیح داده شود.

سبزی هایی که منبع غنی از آنتی اکسیدان که ضد پیری و سرطان هستند مانند سبزیجات با برگ های سبزِ تیره مانند اسفناج، سبزی خوردن، کاهو و بروکلی و در کنار آن ها از سبزیجات رنگی مانند فلفل دلمه‌ای، هویج، کدو و سیب زمینی نیز استفاده شود.

کلسیم : خوردن روزانه شیر پنیر و ماست کم چرب

پروتئین : مصرف یک تا یک و نیم گرم پروتئین در طول روز به ازای هر یک کیلو گرم وزن برای افراد بالای ۵۰ سال

ویتامین ب : با افزایش سن میزان ترشح اسید معده کاهش می یابد که این امر باعث عدم جذب ویتامین ب 12 که برای سلامتی خون و مغز بسیار مهم و ضروری است، می شود. خوردن مقدار مناسبی از گوشت مرغ ماهی شیر و تخم مرغ این کمبود را جبران می کند.

میزان آب در سنین مختلف

غذا‌های مفید برای مغز را بشناسید

آب : با افزایش سن توانایی بدن در تنظیم میزان مایعات درون کاهش می‌یابد و باعث بروز کم آبی می شود.

برای آگاهی و اطلاعات بیشتر در مورد ذهن، خلاقیت، طراحی،بهبود فردی و ارگونومی به وبسایت ارگونوین سر بزنید.
 

نقش مهم تغذیه

محققان انگلیسی معتقدند تغذیه مناسب تا زمانی که مغز بچه ها در حال رشد و تکامل است، نقشی اساسی در افزایش میزان هوش ایفا می کند بنابراین هر مادری که دوست دارد فرزند باهوش تری داشته باشد، باید به نوع خورد و خوراک خود در دوران بارداری اهمیت زیادی بدهد و حواسش به تغذیه سالم فرزندش تا رسیدن به سن ۲ سالگی هم باشد.

البته، این بدان معنا نیست که هوش ما بعد از ۲ سالگی قابلیت ارتقا ندارد اما نقش تغذیه در باهوش شدن بچه ها تا ۲ سالگی، بیشتر از زمانی است که مثلاً آن ها دیگر کنکوری شده اند و می خواهیم خوراکی هایی برای افزایش هوششان در برنامه غذایی آن ها بگنجانیم.

البته ما تا آخر عمرمان هم می توانیم حافظه کوتاه یا بلندمدت خود را با کمک مواد غذایی سالم یا ورزش های فیزیکی و فکری تقویت کنیم اما بعد از طی روند تکامل مغز، دیگر نمی توان به افزایش خارق العاده هوش یا همان IQ با کمک تغذیه و ورزش چندان امیدوار بود.

غذا‌های مفید برای مغز را بشناسید

بهترین و بدترین خوراکی ها

حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اگر مادری بخواهد در دوران بارداری، با نوع تغذیه خود، فرزند باهوش تری به دنیا بیاورد، باید چه کند یا بهترین تغذیه برای بچه هایی که می خواهیم باهوش تر بشوند، چیست؟ یکی از مهم ترین مواد مغذی که باعث افزایش هوش می شود، اسیدهای چرب امگا۳ است.

به همین دلیل مردم کشورهای جنوب شرق آسیا و سواحل مدیترانه که ماهی و روغن زیتون بیشتری در برنامه غذایی شان دارند، باهوش تر از سایر مردم جهان هستند. اسیدهای چرب امگا۳ می توانند به تکامل بهتر مغز، افزایش هوش و عملکرد مغز و تقویت حافظه در افراد مختلف کمک کنند.

میگو و ماهی های چربی مانند سالمون، قزل آلا، کیلکا، خال مخالی و ساردین و روغن های گیاهی مغذی مثل روغن زیتون، بذر کتان و کانولا، سرشار از امگا۳ هستند. گردو هم جزو منابع امگا۳ محسوب می شود.

بد نیست بدانید مصرف گوشت ها و غذاهای فرآوری شده مانند انواع سوسیس، کالباس، ناگت ها، غذاهای آماده و کنسروی، فست فودها و غذاهای چرب و سرخ شده، تأثیری منفی بر رشد مغز جنین می گذارد و باعث کاهش هوش بچه ها می شود. پس هرچقدر که فرزندان خود را دیرتر با این گروه غذاها آشنا کنید، کمک بیشتری به ارتقای هوششان کرده اید.

مصرف فراوان میوه و سبزی تازه از دوران کودکی تا ۳۰سالگی نیز باعث می شود میانگین هوش حداقل ۵ نمره بالاتر برود. فلفل تند هم سرشار از ویتامین C است و اگر در برنامه غذایی مادر باردار و شیرده جای بگیرد، می تواند کمک زیادی به رشد مغزی و افزایش هوش فرزندشان بکند.

بذر کتان هم یکی دیگر از منابع بسیار غنی از امگا۳ محسوب می شود که مادران باردار می توانند روزی یک مشت بسته از آن را در برنامه غذایی خود جای بدهند و از زمانی که فرزندشان توانایی خوردن خوراکی های سفره خانواده را داشت، روزی ۵ عدد تخم کتان آسیاب شده را داخل غذاهای او بریزند.

گوجه فرنگی، جزو دیگر خوراکی هایی است که به دلیل داشتن لیکوپن، با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند و جلوی تخریب سلول های مغزی را می گیرد. بهتر است گوجه فرنگی تازه در رژیم غذایی تمام مادران باردار و شیرده جای بگیرد.

کلم بروکلی، جزو سبزی های برگ سبز تیره طبقه بندی می شود و سرشار از ویتامین K، و ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان هاست. ویتامین K در بهبود عملکرد مغز و افزایش هوش جنین و کودکان خردسال، نقش بسزایی دارد.

غذا‌های مفید برای مغز را بشناسید

نقش انکارناپذیر ژنتیک

هرچند تغذیه مناسب می تواند نقش مهمی در افزایش هوش بچه ها بازی کند، اما به هر حال نمی توانیم از نقش ژنتیک هم در افزایش یا کاهش میزان هوش چشم پوشی کنیم؛ یعنی اگر پدر و مادری با متوسط هوش ۸۵ با یکدیگر ازدواج کنند نباید توقع داشته باشند بتوانند با کمک تغذیه، هوش فرزند خود را به بالای ۱۲۰ برسانند! دکتر پیتر کاندن، روان شناس، معتقد است حدود ۷۰ ۶۰ درصد هوش ما به زمینه های محیطی و ژنتیکی مان برمی گردد و والدین می توانند فقط ۴۰ ۳۰ درصد در باهوش تر شدن کودکشان نقش داشته باشند.
 

بادام را فراموش نکنید

بادام حاوی فسفر، منیزیم، پتاسیم، گوگرد و آهن است و بهترین مغز برای سلول های عصبی است. یک فرمول ساده که در کتاب اکسیر اعظم هم آمده برای افرادی که مشکل قند خون نداشته باشند، هفت عدد بادام پوست کنده به همراه همان قدر نبات را افراد بکوبند، شب، پیش از خواب با کمی آب در صورت لزوم میل کنند؛ در مصرف درازمدت ثابت شده است که به افزایش قوای ذهنی می تواند کمک کند.
 

مواد غذایی مظلوم!

چند ماده غذایی هم وجود دارد که خیلی مظلوم اند و به حاشیه رانده و فراموش می شوند و برای حافظه مفید هستند. افراد لوبیا زیاد مصرف می کنند ولی ماش سر سفره کم مصرف می شود؛ جو، مصرفش زیاد نیست، حالا شاید بعضی ها در سوپ استفاده کنند، ولی عموماً خیلی مظلوم است. “به” فراموش شده است؛ سیب و “به” خیلی کم مصرف می شوند. در بشقاب های میوه ما نیستند. زردک یا همان هویج ایرانی واقعاً فراموش شده است، در بعضی از شهرها اصلاً پیدا نمی شود. زردک را به صورت پخته مثل هویج پخته استفاده می کنند یا مربای عسلی زردک که در تقویت مغز، قلب، معده کبد و نیروی عمومی بدن فوق العاده است. خیلی ساده است همه افراد می توانند زردک را بخرند و بشویند و رنده کنند و بگذارند بپزد، کمی هم عسل اضافه کنند تا به قوام بیاید به این ترتیب مربای زردک تهیه می شود؛ خیلی هم توصیه شده که می تواند مفید باشد.
 

برای تقویت مغز بخورید

برای تقویت حافظه و سیستم عصبی مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم٬ آهن و ویتامین B توصیه می شود. این مواد در غلات و شیر وجود دارند. ویتامین B12  برای نگهداری سلول های عصبی مفید است و اسیدفولیک نیز برای تقویت حافظه مؤثر است.

برخی از گیاهان دارویی مانند آویشن نیز توصیه می شود چرا که این گیاه تقویت کننده اعصاب است.

مصرف ویتامین E نیز مغز را از آسیب حفظ می کند و علاوه بر رقیق شدن خون از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می کند.

اسید های چرب امگا ٣ که در ماهی بسیار یافت می شود نیز به سلول های مغزی کمک می کند.

مصرف انجیر نیز برای تقویت حافظه توصیه می شود. انجیر حاوی ویتامین های A ،B، C و مواد معدنی مانند آهن و گوگرد است که برای سلول های مغزی مفید است.

 چغندر نیز به دلیل داشتن مقادیر بالایی از فسفر تقویت کننده حافظه است.

مصرف زعفران، سیر، کندر و عسل نیز برای تقویت حافظه توصیه می شوند.
 

8غذا که مغز را جوان و سالم نگه می‌دارد

فرتوتی، آلزایمر و کاهش حافظه ناشی از افزایش سن:این شرایط افول ذهنی که مربوط به افزایش سن می‌باشد می‌توانند به تاخیر بیفتند و یا جلوگیری شوند. علاوه بر درگیری با فعالیت روزانه که برای مغز مفید می‌باشد، یک رژیم متوازن و مرتب غنی از اسید‌های آمینه ضروری، روغنهای امگا، مواد معدنی و ویتامین‌ها حافظه تیز و پر شور را به همراه دارند. برای اینکه بتوانید مواد مغذی مورد نیاز را به مغز خود برسانید از غذاهای زیر استفاده کنید.
 
غذا‌های مفید برای مغز را بشناسید

1-ماهی:

پروتئین به عنوان یک جزء در ساخت انتقال دهنده‌های عصبی یا نوروترانسمیتر‌ها(موادی که ضربان عصبی را در طول یک سیناپس انتقال می‌دهند)، برای بهبود فعالیت ذهنی ضروری می‌باشدگذشته از منبع عالی پروتئین، ماهی سرشار از روغن‌های ضروری، از قبیل امگا 3 می‌باشد. امگا 3 از عملکرد مغز محافظت می‌کند. ماهی‌های دریایی غنی‌ترین منبع اسید‌های چرب می‌باشند. این ماهی ها شامل ماهی آزاد، هالیبوت، ماکرل و ساردین می‌باشند.
 

2-زغال اخته:

این میوه لذیذ سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است که رادیکال‌های آزاد را که سبب پیری می‌شوند از بین می‌برد. همچنین این میوه دارای خواصی می‌باشد که شروع کاهش مربوط به افزایش سن را به تاخیر می‌اندازد. این کار را از طریق حفاظت سلولهای مغز و جلوگیری از تخریب آنها به وسیله مواد شیمیایی، پلاک‌ها یا ضربه روحی انجام می‌دهد. زغال اخته بر علیه دیگر فاکتور های عامل پیری نیز می‌جنگد.
 

3-آجیل و دانه ها:

آجیل و دانه ها غذاهایی شگفت انگیز برای مغز انسان می‌باشند. این غذاها حاوی پروتئین و اسید‌های چرب و آرژینین آمینه می‌باشند که غده هیپوفیز را تحریک می‌کنند تا هورمون رشد را آزاد سازد. هورمون رشد ماده‌ای است که بعد از 35 سالگی کاهش می‌یابد و فایده ضد پیری برای مغز دارد. مخلوطی از مواد ضد پیری را که شامل یک فنجان گردو، 2/1فنجان دانه کدو تنبل، 3/1 فنجان توت خشک، 4/1 فنجان دانه کنجد، 2/1 فنجان برگه زرد آلو می‌باشد تهیه کنید و همه جا همراه خود داشته‌باشید و در بین وعده‌های غذایی از آنها بخورید. این مخلوط مغز را تغذیه می‌کند. ضمناً در پاکت فریزر یا در ظرف در‌دار بریزید تا تازه بمانند.
 

4-سبزیجات خانواده کلم:

کلم بروکلی، گل کلم و کلم فندقی سرشار از ماده مغذی با نام کولین می‌باشند. این ماده برای حافظه و سلامت مغز ضروری می‌باشد. کولین پیش در آمد استیل کولین می‌باشد. استیل کولین در فرایند‌های مغزی مشارکت دارد. همان طور که سن افزایش می‌یابد، خروجی کولین طبیعی بدن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان با خوردن غذاهای مملو از کولین، تولید استیل کولین را افزایش داد و قدرت مغز را بهبود بخشید. منابع دیگر کولین تخم مرغ، دانه سویا، بادام زمینی، کلم، لوبیاچیتی و لوبیا قرمز می‌باشند.


منبع: سایت ویرگول
سایت برنا
سایت طبایع
سایت بیتوته


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.