‏ سؤال روز صد و چهارم تولد

علت استفراغ یا بالا آوردن بیش از حد نوزادان چیست؟

بعضی از نوزادان پس از دریافت شیر مقداری از آن را بالا می آورند که این امر موجب نگرانی والدین می شود. در این مقاله به این ‏موضوع می پردازیم.‏
شنبه، 22 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علت استفراغ یا بالا آوردن بیش از حد نوزادان چیست؟
به عقیده دکتر شو در بسیاری از نوزادان مری مانند یک خیابان دو طرفه می ماند، حداقل در چند ماه اول و تا زمانی که عضله اسفنکتر موجود در بالای معده به قدر کافی قوی شود تا مواد غذایی را در پایین نگاه دارد. او در ادامه می افزاید که معده نوزاد خود را مانند یک بالن آب تصور کنید که قسمت بالایی آن باز است. به گفته دکتر شو در صورتی که آن را پر کنید و سپس کودک را بخوابانید یا او را محکم در آغوش بگیرید و به اصطلاح فشار دهید، یا حباب هوا در انتهای شیر گرفتار شده و به بالا حرکت کند، مقداری مایع از این بالن خارج می شود. وی توصیه می کند که برای به حداقل رساندن بالا آوردن غذا توسط نوزاد، او را در طول تغذیه و 20 دقیقه پس از آن، به حالت قائم نگاه داشته به طوری که سر بالاتر از معده قرار داشته باشد.
 
خبر خوب آنکه با سفت شدن عضلات معده این وضعیت در اکثر نوزادان متوقف یا بسیار کم می شود، آنها زمان بیشتری را به حالت نشسته می گذرانند و شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند. در این میان، تا زمانی که نوزاد به افزایش وزن خود ادامه می دهد و به طور کلی غذای کافی دریافت می کند و سیر می شود، حتی اگر مقداری از وعده غذایی را بالا بیاورد باز هم جای نگرانی نیست. با این حال اگر نوزاد شما به طور مرتب بالا می آورد و قادر به افزایش وزن نیست یا به نظر می رسد بعد از تغذیه دچار درد یا ناراحتی می شود، ممکن است دچار رفلاکس اسید معده (بازگشت اسید معده به مری) شده باشد، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. پزشک ممکن است دارویی جهت کاهش اسید معده تجویز نماید. دکتر شو اطمینان می دهد که در اکثر موارد بالا آوردن غذا بیش از آنکه یک مسئله پزشکی به حساب آید، بیشتر دردسر کثیف شدن لباسها را به همراه دارد.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.