راجع به رژیم برنج چه میدانید؟

رژیم برنج از بهترین و مناسب ترین رژیم های لاغری برای افراد مبتلا به فشارخون بالا ، بیماری های قلبی و دیابت است و شامل غذاهای کم کالری و کم سدیم می باشد.
شنبه، 12 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
راجع به رژیم برنج چه میدانید؟

رژیم برنج چیست و چگونه کار می کند؟

رژیم برنج یک رژیم کم کالری و کم سدیم است که در سال 1939 توسط دکتر والتر کمپنر ایجاد شده است. در حالی که به عنوان استاد دانشگاه دوک در دورام، کارولینای شمالی کار می کرد، دکتر کمپنر یک روش رژیم غذایی برای کمک به بیماران خود در کاهش فشار خون، بهبودی عملکرد کلیه و کنترل چاقی را ایجاد کرد.

دلیل اینکه این رژیم در درمان افراد مبتلا به فشار خون بالا یا چاقی جوابگو است، مصرف غذاهای خاص است. اینها شامل غذاهای پر از کربوهیدرات پیچیده، لبنیات محدود و غذاهای کم سدیم است.

کربوهیدراتهای پیچیده مدت زمان بیشتری برای هضم شدن نیاز دارند، و در نتیجه گرسنگی را کاهش می دهند.

مصرف کم سدیم از ذخیره ی انرژی اضافی در بدن جلوگیری می کند و فشار روی کلیه ها را کاهش می دهد.

رژیم غذایی کم کالری(800 کالری در روز) در ابتدا مجاز است، که پس از آن تا 1200 کالری در روز افزایش می یابد.

به طور خلاصه، غذاهای کم کالری، کم سدیم و پر فیبر، دلایل موفقیت رژیم برنج هستند.1
 

ارزش غذایی برنج در چیست؟

-از نظر طبقه بندی هرم غذایی، برنج در گروه نان و غلات قرار دارد. با توجه به این هرم غذایی باید گفت که انسان به دو دلیل نیاز به غذا دارد. ابتدا برای این که بتواند انرژی مورد نیاز بدن را برای انجام امور روزمره تامین کند و دوم برای این که بتواند مواد اولیه برای رشد و ترمیم بافت های فرسوده ذخیره کند.

گروه نان و غلات یکی از مهم ترین گروه های غذایی است که تامین کننده اصلی انرژی مورد نیاز بدن است. بر اساس هرم غذایی، گروه نان و غلات از جمله برنج، نان، ماکارونی و ... حدود 55 درصد مواد غذایی روزانه ما را تشکیل می دهند. البته باید به موضوع ترکیب مواد غذایی توجه داشت زیرا باید همه مواد غذایی مورد نیاز بدن تامین شود و گروه نان و غلات یکی از آنهاست. برنج یکی از اقلام این گروه است که همه ویژگی های آن را دارد.4
 

برنج سفید یا برنج قهوه ای؟

بستگی به سلیقه و ذائقه خودتان دارد که اگر برنج سفید دوست دارید ، به سراغ آن بروید و اگر تصمیم دارید که برنج قهوه ای مصرف کنید ، کاملا در این باره مختار هستید .

برنج قهوه ای سالم تر است زیرا حاوی فیبر غذایی بیشتری است اما می توانید با اضافه کردن سبزیجات اضافی به کاسه برنج سفید تان آن را جبران کنید.

مطمئنا برنج سفید خوشمزه تر است اما ممکن است شما بافت جویدنی برنج قهوه ای را دوست داشته باشید اما فقط در نظر داشته باشید که برای پخت و پز طولانی تر می شود و حداقل باید 20 دقیقه آن را خیس کنید.

در کل دکتر کمپنر توصیه کرده است که برنج سفید مصرف کنید زیرا در آن زمان ها برنج سفید بسیار زیاد مصرف می شده است.2
 

غذاهایی که باید مصرف کرد:

میوه های تازه

سبزیجات

لوبیا کم نمک

غلات

پروتئین ناشی از گوشت لخم

لبنیات بدون چربی.3
 

غذاهایی که باید از خوردن آن ها اجتناب کرد

نوشابه

آب میوه های درون بطری

آب نبات

شیر کاکائو

غذا های منجمد

غذا های سرخ شده

غذا های حاضری و فست فود ها

آرد تصفیه شده

قند تصفیه شده

غذاهای دارای چربی ترانس دار.3
 

چه کسی باید رژیم برنج را دنبال کند؟

اگر موارد زیر را دارید، باید از رژیم برنج پیروی کنید :

فشار خون بالایی دارید.

دیابت دارید.

بیماری قلبی دارید.

از نارسایی مزمن کلیه رنج می برید.

کلسترول بالایی دارید.

حساس به گلوتن هستید.

توجه: این رژیم را تنها درصورتی دنبال کنید که پزشک شما به شما اجازه بدهد.1
 

مزایای رژیم برنج (ممکن است که این اتفاقات برای بدن رخ دهد )

کمک به کاهش چربی بدن

کمک به کاهش سطح کلسترول

کمک به کاهش فشار خون.

کمک به بهبود سلامت قلب

محافظت از بدن در برابر دیابت نوع دوم.2
 

عوارض جانبی رژیم برنج (ممکن است که این اتفاقات برای بدن رخ دهد )

ایجاد کمبودهای غذایی

بی حوصله شدن

احساس زیاد گرسنگی

احساس تحریک

حالت تهوع

ضعف.3
 

کدامیک از شیوه های پخت برنج برای فرد سالم تر است؟

- عمدتا برنج در کشور ما به دو نوع کته یا آبکش استفاده می شود. در نوع آبکش برخی محتویات مفید برنج که در آب آبکشی وارد شده از دست می رود و به عبارت دیگر خواص برنج را کمتر دریافت می کنیم. البته اگر فرد در کنار این نوع پخت برنج، سایر مواد غذایی را به خوبی مصرف کند، مواد مغذی از دست رفته جبران می شوند. در نتیجه الزاما کسی که برنج آبکشی شده را مصرف می کند، دچار مشکل نمی شود. با این حال کته مفیدتر است. البته این دو نوع سبک طبخ، تفاوتی در میزان کالری ندارند و ارجحیتی برای کاهش وزن وجود ندارد.4
 

چند پیشنهاد

خیلی از کسانی که می خواهند وزن کم کنند برنج نمی خورند تا چاق نشوند. در این مطلب، سعی شده کالری پلوهایی که به طور معمول در هفته می خوریم بررسی شود.
 
عدس پلو
یکی از غذاهای سنتی ما ایرانی ها عدس پلوست که شامل عدس و برنج است. عدس پلو حتی اگر ساده و بدون گوشت مرغ یا کشمش هم مصرف شود، از لحاظ کیفیت تغذیه ای یک غذای کامل به حساب می آید. در هر قاشق غذاخوری عدس پلو حدود 35 کیلوکالری وجود دارد.
 
لوبیاپلو
پلوی مخلوط بعدی، لوبیاپلوست که شامل پیاز، گوشت قرمز (تکه ای یا چرخ شده)، روغن، لوبیا سبز، رب گوجه فرنگی و برنج است. کالری پلوهای مخلوط بر حسب میزان محتویات داخل پلو و روغن مصرف شده در آن می تواند متغیر باشد اما به طور متوسط در هر قاشق غذاخوری از لوبیاپلو حدود 30 کیلوکالری انرژی وجود دارد.
 
آلبالوپلو
یکی از غذاهای رسمی و اصیل ایرانی که البته ممکن است به سبب طعم شیرینش همه آن را دوست نداشته باشند، آلبالوپلوست. این غذای خوشمزه را می توان با مرغ یا گوشت قلقلی های کوچک سرو کرد. این پلو شامل آلبالوهای پخته شده در شکر، برنج و روغن است. به سبب شکر استفاده شده در تهیه این غذا، کالری این پلو نسبت به سایر پلوهای مخلوط بالاتر است، در هر قاشق غذاخوری آلبالوپلو حدود 50 کیلو کالری انرژی نهفته است.
 
باقلاپلو
یکی از پلوهای رسمی ما ایرانی ها باقلاپلوست که معمولا با مرغ، گوشت یا ماهیچه سرو می شود. این پلوی رسمی شامل باقلاسبز، برنج، روغن و شوید است. از آنجایی که معمولا باقلا روغن به خود جذب می کند و ممکن است پلو خشک به نظر برسد، باقلاپلو را نسبت به سایر پلوهای مخلوط چرب تر درست می کنند. در هر قاشق غذاخوری از باقلاپلوی ساده حدود 40 کیلوکالری انرژی وجود دارد.4

پینوشتها
1.www.azshanbe.me
2.www.namnak.com
3.www.idat.ir
4.www.bartarinha.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما