نعناع و فواید بی نظیر آن

نعناع گیاهی است که دارای خواص دارویی و درمانی بی نظیری است، البته نعناع گیاهی معطر است که در آشپزی هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با خواص بی نظیر آن بیشتر آشنا می شوید.
يکشنبه، 13 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
نعناع و فواید بی نظیر آن
نعناع گیاهی است باطبع گرم و خشک که دارای خواص فراوان دارویی است و مصرف آن به اشکال مختلف از جمله تازه، خشک شده، اسانس، دمکرده، پودر و... امکان پذیر است. نعناع یک گیاه بسیار معطر و با طراوت است که به طور گسترده در آشپزی و در کرم ها،خمیردندان، آدامس، خوشبو کننده ها، آبنبات ها و به عنوان یک ترکیب باشکلات در کوکی و کلوچه مورد استفاده قرار می گیرد. نعناع یک گباه رایج و پرمصرف است که بیشتر آن در نزدیکی بدنه های آبی رخ می دهد و در طول سال رشد می کند. نعناع هم چنین به طور گسترده در محصولات آرایشی، در آروماتراپی و به طور طبیعی از حشره کش ها استفاده می شود.

در اساطیر یونانی، نعناع به عنوان گیاه مهمان نوازی شناخته می شود. در روزه ای اول کشف، از ضرابخانه به عنوان یک اتاق تنها تا زمانی استفاده می شود که مزایای متعدد دیگری می تواند فراهم کند و به نور داده می شود. نعناع که عموماً به پوندیا در هندمعروف است، به طور گسترده در غذاهای خاور میانه ای، هندی، انگلیسی و آمریکایی به شکل چای، نوشیدنی، آب نبات، ژله، شربت، بستنی و غیره استفاده می شود.


ارزش غذایی نعناع

برگ های نعناع حاوی بالاترین مقدار آنتی اکسیدان نسبت به سایر گیاهان موجود می باشند. روغن نعناع شامل اسیدهای فنولیک, فیتوسترون, ساپونین ها, تریترپین ها, فلانوئیدها، کاروتنوئید, آنتوسیانین ها و غیره است. روغن نعناع به طور گسترده برای مصارف مختلفی استفاده می شود. این روغن امروزه به طور گسترده ای در آماده سازی خوراک ها, عطرها و برای درمان انواع مختلفی از مشکلات استفاده می شود.


فواید سلامتی نعناع و خواص این سبزی معطر برای درمان بیماری ها


کاهش و درمان اختلالات تنفسی
نعناع به شکل چای یا جویدنی برای رفع گرفتگی گلو, بینی, برونشیت و ریه ها استفاده می شود. به تسکین بینی, گلو و مجاری تنفسی و جلوگیری از یک اختلال طولانی که معمولاً با آسم یا سرما شروع می شود, کمک می کند. نعناع یک درمان طبیعی موثر برای این حالت است و در پمادها استفاده می شود.

تقویت کبد
نعناع برای کار کردن موثر کبد شناخته شده است و نعناع به خاطر وجود مواد مغذی ضروری و خواصی چون آرامش بخشی و تسکین دهنده اش, یک گیاه بسیار مفید برای افزایش قدرت کبد است.1

بهبود سندرم روده تحریک پذیر 
سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع دستگاه گوارش است. این بیماری با علائم گوارشی مانند درد معده ، گاز ، نفخ و تغییر در عادات روده مشخص می شود.

اگرچه درمان IBS اغلب شامل تغییرات رژیم غذایی و مصرف دارو است ، اما تحقیقات نشان می دهد که مصرف نعناع به عنوان داروی گیاهی نیز ممکن است مفید باشد.
 
روغن نعناع حاوی ترکیبی به نام منتول است که تصور می شود از طریق اثرات آرامش بخش آن بر عضلات دستگاه گوارش ، در کاهش علائم IBS کمک می کند.

تسکین سوء هاضمه  
نعناع ممکن است در رفع سایر مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده و سوء هاضمه نیز مؤثر باشد. سوء هاضمه هنگامی اتفاق می افتد که غذا قبل از ورود به قسمت دیگر دستگاه گوارش مدت طولاتی در معده بماند. مطالعات متعدد نشان داده است وقتی افراد روغن نعناع را با وعده های غذایی مصرف می کنند، غذا سریعتر از معده عبور می کند، که می تواند علائم این نوع سوء هاضمه را تسکین دهد.

بهبود عملکرد مغز 
علاوه بر مصرف خوراکی نعناع ، ادعاهایی وجود دارد که استنشاق رایحه روغنهای اساسی از گیاه نعناع می تواند مزایای سلامتی از جمله عملکرد مغز را بهبود بخشد. یک مطالعه بر روی 144 دانش آموز نشان داد که بو کردن عطر روغن نعناع به مدت 5 دقیقه قبل از امتحان باعث بهبود قابل توجهی در حافظه می شود.

مطالعه دیگری نشان داد که بو کردن این روغنها هنگام رانندگی باعث افزایش هوشیاری و کاهش سطح ناامیدی ، اضطراب و خستگی می شود.2

کاهش آلرژی‌های فصلی
نعناع نوعی آنتی‌اکسیدان به نام اسید رزمارینیک دارد. این آنتی‌اکسیدان در انواع گیاهان وجود دارد اما هیچ‌‌یک به اندازه‌ی نعناع دارای این ماده‌ی ارزشمند نیستند. تحقیقات زیادی روی اثر این ماده بر آلرژی‌های فصلی انجام شده است و به‌خاطر خواص ضدالتهابی‌اش، یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی علائم آلرژی است.

نعناع و خواص ضددرد آن
دفعه‌ی بعد که سردرد داشتید، به‌جای رفتن به داروخانه، کمی نعناع مصرف کنید. بنا به نتایج تحقیقات دانشگاه نیو‌کاسل، جویدن نعناع به اندازه‌ی مسکن‌های موجود در بازار مؤثر است. دانشمندان ترکیبات ضددرد نعنای برزیلی را امتحان کردند و دریافتند که اثر آن به اندازه‌ی آسپرین‌های مصنوعی است.

کمک به درمان حالت تهوع
اگر حالت تهوع دارید می‌توانید چند برگ نعناع را در کف دست خود خرد و آنها را بو کنید. رایحه‌ی این گیاه به‌سرعت حال شما را خوب می‌کند.

کمک به درمان خارش پوست
از نعناع می‌توانید برای درمان خارش پوست ناشی از گزش حشرات، حساسیت و جوش استفاده کنید. شما می‌توانید به صورت موضعی، نعناع را روی پوست قرار دهید و سبب آرامش آن شوید.3

تهوع و سردرد
برگ نعناع، به خصوص برگ های تازه خرد شده به شما کمک می کنند تا با حالت تهوع و سردرد مقابله کنید. عطر و طراوت قوی نعناع، درمان سریع و موثر برای تهوع است. از روغن نعناع یا هر محصول دیگری که حاوی نعناع است برای تسکین مشکلات معده استفاده کنید. در حقیقت، بسیاری از افراد برای جلوگیری از تهوع، روغن مانتول (منتول) یا محصولات دیگر با طعم نعناع، را با خود همراه دارند. روغن هایی با پایه نعناع یا جوهر نعناع، هنگامی که روی پیشانی و بینی مالیده میشوند، در صورت وجود، سردرد و سرگیجه را تسکین می دهند. این گیاه یک ماده طبیعی آرامش بخش است، بنابراین می تواند موجب تسکین تورم یا بالا رفتن درجه حرارت شود که اغلب با سردرد و میگرن همراه است.

افسردگی و خستگی
نعناع یک محرک طبیعی است و بوی آن به تنهایی می تواند به اندازه کافی برای شارژ کردن باتری شما و عملکرد مغز شما در سطح بالا کافی باشد. اگر احساس گرسنگی، اضطراب، افسردگی یا به سادگی احساس خستگی می کنید، نعناع و روغن های ضروری آن می توانند کمک کنند. نعناع می تواند خورده شود، به طور موضعی به شکل پماد استفاده شود، یا به صورت بخار استنشاق شود، و تمام این تکنیک ها می توانند به شما برای تقویت مورد نیاز کمک کنند. یک روش محبوب برای به دستیابی به نتایج خوب به روشی آسان این است که چند قطره روغن اسانس نعناع یا روغن مونول را شب بر روی بالش خود بریزید و اجازه دهید در حین خواب بر روی بدن و ذهن شما اثر بگذارد.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.chetor.com
4.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما