سؤال روز صد و شصت و نهم

نقش پزشک متخصص اطفال در رفع افسردگی پس از زایمان چیست؟

بعضی از خانمها پس از تولد فرزندشان دچار افسردگی پس از زایمان می شوند در این مقاله نکاتی در خصوص نحوه تشخیص آن آورده شده است.
چهارشنبه، 16 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش پزشک متخصص اطفال در رفع افسردگی پس از زایمان چیست؟
طبق مطالعه ای که اخیراً صورت گرفته مشخص شده است که متخصصان اطفال می توانند نقش مهمی در تشخیص زودرس افسردگی پس از زایمان و ارجاع آنها به پزشک متخصص داشته باشند.
 
این مقاله با عنوان «تشخیص علائم افسردگی پس از زایمان با غربالگری در زمان معاینات سلامت کودک» نشان می دهد که افسردگی شدید پس از زایمان در زنانی که تازه مادر شده اند می تواند در ویزیتهای کودک در طول سال اول زندگی، توسط متخصصان اطفال با استفاده از پرسشنامه های استاندارد قابل تشخیص باشد.
 
به گفته دکتر لیندا چادرون (Linda H. Chaudron) نویسنده این مطالعه و استادیار روانپزشکی، متخصص اطفال و متخصص زنان و زایمان از دانشکده پزشکی روچستر: «افسردگی پس از زایمان مشکل نسبتاً شایعی است که حدود 10 تا 15 درصد از زنان را درگیر خود می سازد. در طول معاینه هفته چهارم تا ششم پس از زایمان در مطب متخصص زنان و زایمان علاقه اندکی برای غربالگری وجود دارد و نیز بسیاری از زنان ممکن است به مطب مراجعه نکرده یا احتمال دارد در آن زمان احساس افسردگی نداشته باشند». «در هر صورت بسیاری از متخصصان زنان و زایمان برای این مشکل، غربالگری رسمی را انجام نمی دهند و از آنجا که متخصصان اطفال بر خانواده و همچنین کودک تمرکز دارند، فکر کردیم که استفاده از وقت ملاقات نوزاد با پزشک اطفال می تواند به عنوان فرصتی برای غربالگری مادران تلقی شده و شاید بتوان به آنها در این مکان کمک کرد».
 
دکتر چادرون عنوان می کنند که: «بازخوردی که از پزشکان بالینی در انجام این کار دریافت کردم آن است که این پرسشنامه امکان باز کردن بحث در خصوص سلامت مادر را فراهم ساخته و این پزشکان فرصت ارزیابی سلامت مادران را بدست می آورند، به طوری که می توانند در مطرح ساختن این سؤالات احساس راحتی بیشتری کرده و نیز به پزشک در پیگیری سلامت مادران کمک شود. آنها می توانند از مادر بخواهند در خصوص احساسات خود صحبت کرده و اینکه آیا احساسات او تنها برای یک مرتبه به این صورت بوده است یا همچنان این مشکل ادامه دارد؟ این کار راه نظارت بر ناپایداری این وضعیت یا تداوم آن را می گشاید».
 
به عقیده دکتر چادرون دلایل مختلفی می تواند موجب شود بسیاری از موارد افسردگی پس از زایمان در حال حاضر شناسایی نشوند، از جمله آنکه بسیاری از زنان در جلسات معاینه زنان و زایمان هفته چهارم تا ششم پس از زایمان شرکت نکرده به این دلیل که احساس می کنند حالشان خوب است و نیازی نیست به پزشک مراجعه کنند. و بعد از انجام این کار، هیچ فرایند استانداردی برای غربالگری وجود ندارد به گونه ای که بعضی از پزشکان تنها یک سؤال از بیمار می پرسند و بعضی دیگر هیچ سؤالی در این زمینه مطرح نمی کنند به این دلیل که جزء روال کار آنها به حساب نمی آید. ایشان عنوان می کنند که اغلب اوقات زنان علائم این مشکل را تشخیص نمی دهند و بنابراین با پزشک خود در خصوص آنچه تجربه می کنند و طبیعی بودن یا ناشی از افسردگی بودن آن صحبت نمی کنند.
 
به گفته دکتر چادرون زنانی که به تازگی مادر شده اند بایستی حواسشان به برخی علائم باشد. «اگر احساس غم و ناراحتی می کنید،  چنانچه احساس اضطراب دارید، در صورتی که به طور مکرر افکار منفی یا ترس (به ویژه در خصوص کودک) در سر دارید، اگر در به خواب رفتن یا تداوم خواب دچار مشکل شده اید (نه به این دلیل که کودک شما را از خواب بیدار کرده است)، اگر اشتهای خود را از دست داده اید یا تمام مدت به خوردن مشغول هستید، چنانچه قادر به تمرکز نیستید، در صورتی که هرگونه افکاری مبنی بر صدمه رساندن به خود یا کودک در سر می پرورانید یا اگر پیش از این سابقه ابتلاء به افسردگی داشتید و اگر هر یک از این علائم بیش از دو هفته ادامه داشته باشند، می تواند نگران کننده باشد».
 
دکتر چادرون در ادامه می افزاید که تمایل دارد در جهت انجام غربالگری جهانی در خصوص افسردگی پس از زایمان اقداماتی انجام دهد، اما اذعان می کند که هنوز سؤالات بی پاسخ بسیاری در این راه وجود دارد.
 
چنانچه نگران سلامتی خود هستید یا دلواپس این موضوع می باشید که ممکن است مبتلا به افسردگی پس از زایمان شده باشید، می توانید با پزشک متخصص زنان و زایمان خود، پزشک عمومی یا پزشک متخصص اطفال کودکتان صحبت کنید. آنها می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.
 
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.