آشنایی با خواص گیاه شیرین بیان

استفاده از گیاه شیرین بیان خواص و فواید بی نظیری را به همراه دارد، البته شیرین بیان برای سلامت بدن هم بسیار مفید است و به درمان برخی از بیماری ها کمک شایانی می کند.در ادامه با ما همراه باشید.
جمعه، 18 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص گیاه شیرین بیان
شیرین بیان، یکی از طعم دهنده های مواد غذایی و فراورده های غذایی است.شیرین بیان زمانی که به عنوان یک محصول غذایی استفاده می شود, فواید سلامتی یا عوارض جانبی ندارد. زمانی که به عنوان یک محصول دارویی استفاده می شود, ممکن است اثرات نامطلوب و ناخواسته ای بر بدن ایجاد کند.در طب جایگزین به عنوان یک کمک موثر در درمان سوزش معده در ترکیب با گیاهان یا عصاره های دیگر استفاده می شود.

شیرین بیان می تواند در درمان علائم اگزما (خارش, تورم و قرمزی) موثر باشد.سایر استفاده ها با تحقیقات شامل درمان پسوریازیس, زخم شانکر, سندرم روده تحریک پذیر, کلسترول بالا, گرفتگی عضلات, درد ناشی از سرطان, ورم مفاصل, زخم معده و بسیاری از شرایط دیگر است.

مشخص نیست که آیا شیرین بیان در درمان همه بیماری ها موثر است یا خیر چراکه استفاده دارویی از این محصول توسط FDA تایید نشده است برای همین شیرین بیان نباید به جای داروها برای شما تجویز شود بلکه اغلب به عنوان یک مکمل گیاهی فروخته می شود ؛ مکمل های گیاهی سلامتی که باید از یک منبع معتبر خریداری شوند.


تاریخچه و ریشه ی گیاه شیرین بیان

این گیاه بومی جنوب اروپا و آسیا است و به عنوان " ریشه شیرین " منسوب است و ریشه شیرینش بسیار شیرین تر از شکر است.این گیاه هزاران سال است که در سیستم سنتی پزشکی چینی مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان " حافظ صلح " شناخته می شود. شیرین بیان یکی از پرمصرف ترین گیاهان در سراسر جهان است و در حال حاضر در روسیه, اسپانیا, فرانسه, انگلستان, آلمان, خاورمیانه و آسیا رشد می کند.


ویتامین ها و ارزش غذایی شیرین بیان

شیرین بیان طیف وسیعی از مواد مغذی مفید و فلانوئیدها را دارد.

منبع خوبی از ویتامین B1 (تیامین)، B2 (نیاسین)، B3 (ریبوفلاوین)، B5 (پانتوتنیک اسید) و ویتامین E (توکوفرول) است.

همچنین مواد معدنی نظیر فسفر، کلسیم، کلوئین، آهن، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم، سیلیسیم و روی را تامین می کند.

غنی از فیتوناتریشن های ضروری مانند شامل بتا - کاروتن، گلیسیریزین، گلابریدین، ایزولیکویریتیگنین، تیمول، فنول، اسید فورولیک و کورستین است.

شیرین بیان، یک درمان طولانی مدت است و به طور علمی طبیبان سنتی آن را پرورش می دادند که فواید شیرین بیان درباره مشکلات سلامتی شامل موارد زیر است:


درمان زخم های آفتوس یا زخم های دهانی

شیرین بیان برای درمان زخم معده دردناک مکرر که به عنوان زخمهای دهانی نیز شناخته می شوند، مفید هستند.زخم های دهانی، کوچک و غیر مسری هستند که در بافت های داخل دهان و لثه رشد می کنند.علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که عصاره شیرین بیان، باعث بهبود قابل توجهی در درمان و بهبود درد و التهاب می شود.اجزای مفید شیرین بیان به تسریع التیام و کمک به تحریک مکانیزم دفاعی بدن کمک می کنند.


درمان آرتریت روماتوئید

شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و ثابت شده است که در درمان آرتریت روماتوئید موثر است. تحقیقات نشان داده است که می تواند در کاهش سطح پروتئین - سیتوکین های التهابی و نیز تسکین درد و تورم، مفید باشد.


محافظت از کبد

مطالعات نتایج امیدبخشی را در مورد اثر هپاتواستروئیدی شیرین بیان نشان داده اند. حاوی گلیسیریزین است، که در درمان اختلالات کبدی با کاهش سمیت موثر است و به تثبیت وضعیت کارکردی نرمال کبد کمک می کند. یک مطالعه تحقیقاتی دیگر شواهدی مبنی بر فلانوئید ایزولیکویریتیگنین ارائه کرده که در شیرین بیان حضور دارد، و دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی و بازدارندگی است که در حفاظت از سلول های کبد از چربی بالا، آسیب های ناشی از رژیم و آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو، کمک می کند.1


کاهش استرس

استرس طولانی‌مدت و تولید همیشگی آدرنالین و کورتیزول درطول زمان، غدد فوق کلیوی را خسته می‌کند. شیرین بیان می‌تواند به غدد فوق‌کلیوی کمی استراحت بدهد. عصاره‌ی ریشه‌ی شیرین بیان غدد فوق کلیوی را تحریک می‌کند و موجب می‌شود که میزان هورمون کورتیزول در بدن در سطح سالمی قرار داشته باشد.


درمان رماتیسم مفاصل

عصاره‌ی شیرین بیان دارای خواص مفید برای درمان التهاب است و اثرگذاری آن در درمان رماتیسم مفاصل ثابت شده است. پژوهش‌ها نشان داده است که شیرین بیان می‌تواند در کاهش سطح «سیتوکین‌ها» (cytokin، که موجب التهاب می‌شوند) و رهایی از درد و تورم مفید باشد.


پیشگیری از سرطان

شیرین بیان دارای اثرات پیشگیری شیمیایی است و در درمان انواع مختلف سرطان مؤثر است. در بعضی از روش‌های درمان چینی نیز از شیرین بیان در درمان سرطان استفاده می‌شود. مطالعات اثرات ضدتکثیری ریشه‌ی شیرین بیان را در کاهش رشد سلول‌های سرطان سینه در انسان نشان داده است. شیرین بیان دارای «فلاونوئید»هایی مانند «ازوئگوئتیدین» (isoliquiritigenin) است که به جلوگیری از سرطانی‌شدن روده‌ی بزرگ کمک می‌کند و خزان یاخته‌ای یا «آپوپتوز» (apoptosis، مرگ برنامه‌ریزی‌شده‌ی سلول‌هاست) را تحریک می‌کند. درپژوهش‌ها شواهدی ارائه شده که نشان‌دهنده‌ی فعالیت ضدتوموری عصاره‌ی شیرین بیان است و نشان می‌دهد که عصاره‌ی شیرین بیان در کاهش سمّیت ایجادشده توسط داروهای شیمی‌درمانی و مهار تولید سلول‌های سرطانی مؤثر است. ولی بیماران سرطانی که «سیس‌پلاتین» درمانی (cisplatin therapy) می‌شوند، باید از عصاره‌ی شیرین بیان پرهیز کنند. عصاره‌ی شیرین بیان در درمان «پروستاتیت» (prostatitis، التهاب در غده‌ی پروستات) مزمن و سرطان پروستات نیز مفید است.


کمک به درمان سندروم خستگی مزمن

شیرین بیان برای جلوگیری از عملکرد نامناسب غدد فوق کلیوی مفید است و به بهبود عملکرد کلی آن کمک می‌کند. غدد فوق کلیوی مسئول تولید هورمون‌هایی مانند کورتیزول هستند. هورمون کورتیزول در کنترل استرس در بدن نقش دارد. البته باید از مصرف بیش‌ازحد شیرین بیان پرهیز کنیم. شیرین بیان برای افرادی که باید برای مدت طولانی از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند، مفید است، زیرا با اثر سرکوب‌کنندگی استروئیدها بر غدد فوق کلیوی مقابله می‌کند. شیرین بیان (به‌ویژه درطول مرحله‌ی بهبود پس از جراحی) مقاومت بدن را نسبت‌ به استرس افزایش می‌دهد. «اسید گلیسیریزیک» موجود در شیرین بیان در افزایش سطح انرژی و کاهش علائم سندروم خستگی مزمن و «فیبرومیالژی» (fibromyalgia، یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن) مؤثر است.


تقویت سیستم ایمنی بدن

شیرین بیان موجب بهبود مکانیسم دفاعی بدن می‌شود. این گیاه در بالابردن سطح «اینترفرون» (interferon) نیز مؤثر است. «اینترفرون» عاملی ضدویروسی است که همراه با «اسید گلیسیریزیک»، فعالیت سلول‌های ایمنی بدن را تحریک می‌کند و به مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌های عفونی مانند آنفولانزای A کمک می‌کند.


درمان بیماری سل

مطالعات نشان داده است که شیرین بیان در درمان بیماری سل ریوی مؤثر است و به کاهش طول دوره‌ی درمان آن نیز کمک می‌کند. فعالیت ضدمیکوباکتری و ضدمیکروبی مواد موجود در شیرین بیان در درمان عفونت‌های ریوی مؤثر هستند و این گیاه را به عامل ضدسل اثربخشی تبدیل می‌کنند.2


هپاتیت C 

عصاره شیرین بیان حاوی ترکیبات مختلفی بوده که مهمترین آن گلیسریزین می‌باشد. گلیسیریزین ممکن است به درمان هپاتیت C ، ویروسی که کبد را آلوده می کند ، کمک کند. بدون درمان ، هپاتیت C می تواند باعث التهاب و آسیب طولانی مدت کبد شود. محققان گزارش داده اند که گلیسیرریزین فعالیت ضد میکروبی علیه هپاتیت C در نمونه های سلولی را نشان می دهد و ممکن است نوید به عنوان یک درمان آینده برای این ویروس داشته باشد.

پزشکان در ژاپن برای درمان افرادی که به هپاتیت مزمن C مبتلا هستند ، از یک نوع تزریقی گلیسیرریزین استفاده می کنند که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد. نتایج مطالعات آزمایشگاهی در ژاپن نشان می دهد که ممکن است برای این امر مفید باشد.
 


پوسیدگی دندان

برخی تحقیقات نشان می دهد که شیرین بیان ممکن است به از بین بردن باکتری های موجود در دهان که باعث پوسیدگی دندان ها می شود ، کمک کند. با این حال ، اگرچه شیرین بیان فعالیت ضد باکتریایی را در آزمایشگاه نشان داده است ، اما مطالعات انسانی هنوز اثبات نکرده است که دارای هرگونه قدرت مبارزه با پوسیدگی است.  


گلو درد

گلیسیریزین که یکی از ترکیبات مهم موجود در شیرین بیان است به کاهش التهاب در مجاری تنفسی کمک زیادی می کند. این ترکیب مفید مانع رشد و اثرات بیماری زای اکثر ویروس ها می شود. امروزه این ماده در ترکیب داروهای مربوط به بیماری های تنفسی قرار داده می شود و برای تسکین علائمی مانند سرفه و گلودرد موثر عمل می کند. این گیاه همچنین باعث روان شدن خلط شده و مجاری تنفسی را باز می کند. در واقع شیرین بیان ویروس هایی که مجاری هوایی را تهدید می کنند نابود می سازد.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.