عسل را چگونه نگهداری کنیم؟

نگهداری از عسل طبیعی خیلی سخت و پیچیده نیست. کافی است برخی نکات ساده را رعایت کنید تا به سادگی برای مدت طولانی عسل طبیعی را سالم و پرخاصیت نگه دارید.
دوشنبه، 21 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عسل را چگونه نگهداری کنیم؟
سعی کنید عسل تازه تهیه کنید. چه عسل­های بسته­ بندی شده و چه عسل­هایی که به طور مستقیم از کندوداران می­خرید، در صورت تازه بودن ماندگاری کیفی بیشتری خواهند داشت. عسل­ خالص و با کیفیت معمولاً دچار فساد میکروبی نخواهند شد. عسل به دلیل غلظت­ بالای قند، یکی از مواد غذایی است که به طور طبیعی محیط مناسبی برای رشد اغلب میکروارگانیسم­ ها نخواهد بود. همچنین عسل­های با کیفیت، دارای ترکیبات ضد میکروبی می ­باشند. برخی میکروب­ های قند دوست در صورت عدم رعایت شرایط نگهداری عسل و بسته بندی ممکن است باعث فساد آن شوند.


شرایط نگهداری عسل


ظرف نگهداری عسل
بهترین ظرف برای نگهداری عسل ظروف شیشه­ ای با درب­ های محکم و نفودناپذیر به هواست. برای این منظور می­توانید از ظروف سرامیکی یا حتی پلاستیکی هم استفاده کنید اما توجه داشته باشید ظروف فلزی به هیچ وجه برای این منظور مناسب نیستند چرا که فلزات می­ توانند به مرور زمان سبب اکسیداسیون عسل شوند. با این حال استفاده از قاشق ­های فلزی برای برداشتن عسل بلامانع است چرا که عسل تنها چند ثانیه با سطح فلزی در تماس است. ظرف نگهداری عسل قبلاً نباید برای مواد غذائی با بوی شدید مانند ترشی ها یا مرباها استفاده شده باشد.  

هیچ گاه عسل را در نقاط گرم آشپزخانه یا منزل نگهداری نکنید. عسل در دماهای 21-10 درجه سانتی گراد تازه خواهد ماند. همچنین محل نگهداری عسل نباید دارای نوسانات دمائی باشد چرا که عسل تیره شده و عطر و طعم ویژه­ی خود را از دست می­دهد.

عسل را در معرض نور خورشید مثلاً در پشت پنجره نگهداری نکنید. کابینت ­هایی که خیلی باز و بسته نمی شوند برای نگهداری عسل مناسب خواهند بود.

برای بهینه کردن شرایط نگه داری عسل از نفوذ ناپذیری درب ظرف نگهداری آن اطمینان حاصل کنید و سعی کنید میزان ورود هوا به داخل ظرف را به حداقل برسانید. طعم عسل می­تواند با حضور هوا تحت تاثیر قرار بگیرد. همچنین زمانی که عسل در زمان طولانی در معرض هوا قرار بگیرد، می ­تواند رطوبت هوا را جذب کند که با تغییر رنگ و طعم عسل همراه خواهد بود.1

میزان رطوبت را کنترل کنید
به طور کلی باید از نفوذ رطوبت به عسل طبیعی جلوگیری شود. به همین علت است که توصیه می شود از ظروفی استفاده کنید که حتما درب محکم و سالمی داشته باشند. علاوه بر این، محل نگهداری عسل باید در مکانی خشک و با کمترین میزان رطوبت باشد. همچنین زمانی که می خواهید عسل را از درون ظرف خارج کنید، به هیچ وجه قاشق خیس به درون آن وارد نکنید. اضافه شده رطوبت به عسل طبیعی حتی ممکن است به کپک زدن عسل هم منجر شود. عسل به طور عادی کپک نمی زند؛ اما اگر به آن آب یا انواع رطوبت اضافه شود، ممکن است به راحتی باعث خرابی عسل خوشمزه و ارگانیک خود شوید.

محیط مناسبی را از نظر دما انتخاب کنید
برای نگهداری عسل طبیعی، لازم نیست آن را در یخچال قرار دهید. با این حال بهتر است محیطی خنک را برای نگهداری از عسل انتخاب کنید. طبیعتا نگهداری از عسل طبیعی در مکان هایی که نزدیک گاز یا فر هستند، به هیچ وجه مناسب نیست. می توانید خنک ترین مکان در منزل خودتان را که رطوبت کمی نیز در آن جریان دارد را انتخاب نمایید. در آپارتمان های اتاق کولر یا انباری های درون آپارتمانی می توانند گزینه خوبی برای نگهداری از عسل طبیعی باشند. کابینت آشپزخانه که در فاصله با اجاق گاز است نیز گزینه خوبی خواهد بود.

البته نیازی به وسواس برای انتخاب مکان نگهداری عسل نیست. بات این حال اگر بر روی شکرک زدن عسل طبیعی حساس هستید، بهتر است آن را در دمایی زیر 10 درجه  یا بالای 20 درجه نگهداری کنید. در این صورت روند شکرک زدن یا متبلور شدن عسل طبیعی به شدت کند می شود. با این حال برخی عسل های طبیعی مثل عسل اسطوخودوس در هر صورت خیلی سریع شکرک می زنند و این جزئی از ذات این عسل ها است.2

مطلوب‌ترین دما برای نگهداری از عسل
میزان دمایی که باید برای نگهداری از عسل در نظر بگیرید و به آن توجه نمایید این است که دمای عسل نباید نه خیلی سرد و یا نه خیلی گرم باشد. بهترین دما برای نگهداری از عسل تقریباً بین 22 تا 25 درجه می‌باشد. چنانچه عسل را در دمای مطلوبی نگهداری نکنید موجب می‌گردد که شما عسلی نامرغوب و بی کیفیت داشته باشید که رنگ و طعم و آنزیم‌های موجود در عسل به مرور زمان در اثر مناسب نبودن میزان دمای موجود برای نگهداری از عسل موجب گردد.3

عسل را از مواد بودار دور نگهداری کنید
از آنجائی که عسل خیلی زود بوهای خارجی را به خود جذب می کند بنابراین نباید آنرا نزدیک موادی مانند پارافین، قیر ، بنزین و ماهیای دودی نگهداری نمود.

عسل را خارج از یخچال نگهداری کنید
عسل نگهداری شده در یخچال سفت و غلیظ می شود. برای مثال اگر عسل گل گاوزبان را در یخچال نگه دارید، به تدریج بافت آن مانند تافی جویدنی می شود.

عسل را با یک قاشق تمیز و عاری از هرگونه چربی و رطوبت بردارید
برای مصرف عسل از قاشقی تمیز استفاده کنید که عاری از هر گونه رطوبت یا یا چربی باشد، این نکته را به خاطر بسپارید که ورود آب به عسل منجر به تخمیر عسل می شود.4


خصوصیات عسل فاسد

برای این که متوجه شوید که عسل شما فاسد شده است یا خیر می‌توانید با استفاده از رنگ عسل که معمولاً عسل‌هایی که دارای رنگ‌های تیره‌‌تر هستند از عطر و طمع خوبی نیز برخوردار نیستند و همچنین به دلیل درست نگهداری نکردن از عسل، باعث از بین رفتن خاصیت و ویژگی‌های آنتی اکسیدانی آن‌ها شده است در صورتی که عسل را برای مدت بسیار طولانی استفاده نکنید و شرایط مطلوبی برای آن در نظر نگیرید موجب از بین رفتن میزان آنتی باکتریایی آن می‌شود. همچنین ساکارز آن کاهش پیدا می‌کند و بر میزان هیدروکسی متیل فورفورال آن افزایش می‌یابد که علاوه بر این که خاصیت درمانی داشته باشد تمامی خواص خود را از دست می‌دهد و در ضمن می‌تواند برای بدن نیز مضر باشد. به همین دلیل توصیه می‌گردد، هنگام خرید عسل حتماً به تاریخ مصرف و انقضای آن توجه نمایید و شرایط لازم را برای نگهداری از عسل در نظر بگیرید.3


پی نوشت:
1.www.seebmagazine.com
2.www.asalna.ir
3.www.ghandoasal.com
4.www.asalshahed.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.