آشنایی با امگا3 و فواید آن

مصرف امگا 3 فواید و خواص فوق العاده ای را برای بدن به همراه دارد، از خواص امگا 3 می توان به کمک به کاهش وزن، تسکین افسردگی، درمان بیماری آلزایمر، کنترل دیابت و مراقب از پوست و مو اشاره کرد.
جمعه، 25 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با امگا3 و فواید آن
این روزها کمتر کسی است که نام امگا 3 را نشنیده باشد. مصرف این ماده سبب بهبود توان ذهنی و حافظه، جلوگیری از پیری زودرس و ... و می شود. به همین منظور بهتر است که سیر تا پیاز مصرف امگا 3 را بدانید. فواید سلامتی روغن ماهی، شامل مزایای آن برای کمک به کاهش وزن و بارداری سالم است. هم چنین باعث تقویت در باروری و سلامت پوست می شود (به ویژه برای پسوریازیس و آکنه). در درمان بیماری های قلبی، کلسترول بالا، افسردگی، اختلال کم توجهی، بیش فعالی، سیستم ایمنی ضعیف، دیابت، ورم مفاصل، بیماری آلزایمر، اختلالات چشمی، انحطاط ماکولار و زخم مفید است.

طبق گزارشات پایگاه ملی مواد مغذی وزارت کشاورزی آمریکا، بیشتر فواید روغن ماهی را می توان به وجود اسیدهای چرب ضروری امگا 3 مانند دوکوزاهگزانوئیک اسید (مرجع پشتیبانی مسکن) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) در آن نسبت داد.دیگر اسیدهای چرب ضروری در روغن ماهی شامل اسید آلفا - لینولنیک یا ALA و گاما - لینولئیک یا GLA است. انواع مختلفی از ماهی ها که منبع خوبی از روغن ماهی هستند، شامل ماهی ماکرو، ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ماهی ساردین، اره ماهی، صدف، ماهی تن آلباکور، ماهی تن زرد، ماهی پهن، ماهی کولی و ماهی سالمون میباشند.کیفیت روغن ماهی به میزان زیادی به نوع ماهی که از آن گرفته می شود، بستگی دارد.

روغن ماهی تاثیر زیادی بر بدن ما دارد چون به کاهش وزن، مراقبت از پوست، بهبود بینایی و دیگر مسائل سلامتی کمک می کند که در قسمت پایین شرح داده می شوند.


ارزش غذایی روغن ماهی منبع اصلی امگا 3

آب ؛ صفر گرم

انرژی 902

پروتیین :صفر گرم

کل چربی:100 گرم

کربوهیدرات:صفر گرم

فیبر، کل رژیم غذایی:صفرگرم

کلسیم:صفر میلی گرم

آهن:صفر میلی گرم

منیزیم:صفر میلیگرم

فسفر:صفر میلی گرم

پتاسیم؛صفر میلی گرم

سدیم:صفر میلی گرم

روی:صفر میلی گرم

ویتامین C، مجموع اسید ascorbic :صفر میلی گرم

تیامین:صفر میلی گرم

ریبوفلاوین:صفر میلی گرم

نیاسین:صفر میلیگرم

ویتامین ب 6:صفر میلی گرم

فولات :0 میلیگرم

ویتامین B - 12 [μg] 0]

ویتامین A، RAE [μg] 0]

اسیده ای چرب، اشباع شده کلی:21.29 گرم

اسیده ای چرب، تک اشباعی :56.56 گرم

اسیده ای چرب، اشباع نشده چند گانه:15.6 گرم

کلسترول؛ 766 میلی گرم


تقویت سلامت قلب

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، آزمایش ها کلینیکی نشان داده اند که امگا 3 در کاهش مشکلات بیماری های قلبی عروقی موثر است (CVD). روغن ماهی منبع عالی امگا 3 است و بنابراین خطر بیماری های قلبی و آریتمی های قلبی را کاهش می دهد. همچنین سطح کلسترول بد را کاهش می دهد و سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد (HDL). روغن ماهی از انباشت تری تری گلیسیرید جلوگیری می کند و همچنین سطح تری از تری تری گلیسیرید اضافی را کاهش می دهد.


کاهش وزن

تحقیقات انجام شده نشان داده است که روغن ماهی تاثیر خوبی بر ورزش برای کاهش وزن دارد. داوطلبانی که در رژیم غذایی خود روغن ماهی داشتند، کاهش وزن بیشتری نسبت به کسانی داشتند که به طور منظم آن را مصرف نمی کردند.


تقویت سیستم ایمنی

مصرف منظم روغن ماهی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در نتیجه باعث می شود که شما در برابر بیماری های شایعی مثل سرماخوردگی، سرفه و انفلانزا مقاومت کنید. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی فعالیت و مقدار سیتوکین ها و ایکوزانوئیدهای موجود در بدن که مسئول سیستم ایمنی بدن هستند را تقویت می کنند. روغن ماهی برای بیمارانی که از لوپوس رنج می برند مفید است، که یک بیماری خود ایمنی است.1


می تواند با افسردگی و اضطراب مبارزه کند

افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی در جهان است.

علائم آن شامل غم و اندوه ، بی حالی و از بین رفتن علاقه به زندگی است. اضطراب نیز یک اختلال بسیار شایع است و با نگرانی و عصبی بودن مداوم مشخص می شود . جالب است که مطالعات نشان داده است که افرادی که به طور مرتب امگا 3 مصرف می کنند کمتر دچار افسردگی می شوند.


می تواند سلامت چشم را بهبود بخشد

DHA ، نوعی امگا 3 ، یکی از اجزای اصلی ساختاری مغز و شبکیه چشم است . 

وقتی DHA را به اندازه کافی دریافت نکنید ، ممکن است مشکلات بینایی ایجاد شود. جالب اینجاست که دریافت امگا 3 کافی به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا ، یکی از دلایل عمده آسیب دیدگی و نابینایی چشم در جهان مرتبط است. 


باعث تقویت سلامت مغز در دوران بارداری و اوایل زندگی می شود

امگا 3 برای رشد و نمو مغز در نوزادان بسیار مهم است. DHA 40٪ از اسیدهای چرب اشباع نشده مغز و 60٪ شبکیه چشم را تشکیل می دهد. بنابراین ، جای تعجب نیست که نوزادانی که از یک فرمول غنی شده DHA تغذیه می شوند ، از بینایی بهتری نسبت به نوزادانی که بدون آن فرمول تغذیه می کنند ، دارند .


می تواند با بیماری های خود ایمنی مبارزه کند

در بیماریهای خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن سلولهای سالم را با سلولهای خارجی اشتباه می کند و شروع به حمله به آنها می کند. دیابت نوع 1 یک نمونه بارز است. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به سلولهای تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله می کند. امگا 3 می تواند به مقابله با برخی از این بیماری ها کمک کند ، و ممکن است در دوران اولیه زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.


می تواند اختلالات روانی را بهبود بخشد

سطح پایین امگا 3 در افراد دارای اختلالات روانی گزارش شده است . مطالعات نشان داده اند که مکمل های امگا 3 می توانند دفعات نوسانات روانی و عود در افراد دارای اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی را کاهش دهند. مکمل اسیدهای چرب امگا 3 نیز ممکن است باعث کاهش رفتار خشونت آمیز شود .2


کاهش خطر ابتلا به سرطان

استفاده از غذاهایی که حاوی مقادیر بالایی از امگا ۳ بوده، احتمالا در کاهش سرطان‌های کولون، پروستات و سینه موثر است. اگرچه هنوز تمامی تحقیقات، این موضوع را تایید نمی‌کنند.


کمک به درمان کبد چرب

مصرف مکمل‌های اسیدهای چرب امگا ۳، می‌تواند در رهایی از چربی اضافه‌ی کبد موثر باشد.


کاهش التهاب و درد

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند التهاب و نشانه‌های بیماری‌های مختلف خود ایمنی، نظیر روماتیسم مفصلی را کاهش دهند. علاوه بر این، مصرف این اسیدهای چرب می‌تواند در کاهش درد در دوران قاعدگی نیز موثر باشد.


کمک به درمان اختلال بیش فعالی یا کم توجهی (ADHD)

در کودکان مبتلا به ADHD، مصرف مکمل امگا ۳ می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای به کاهش بسیاری از علائم بیانجامد.


پیشگیری از آسم

مصرف امگا ۳ احتمالا در پیشگیری از آسم در کودکان و نوجوانان، موثر و یاری کننده است.


تقویت سلامت استخوان

انتظار می‌رود افرادی که به میزان بالاتری امگا ۳ مصرف کرده و سطح بالایی از این ماده در خون‌شان دارند، تراکم استخوانی بالاتری داشته باشند.


کاهش وزن و سایز

یکی دیگر از خواص امگا ۳ نقش آن در کنترل وزن و کاهش سایز است. علی رغم بهبود تعدادی از عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی، اسیدهای چرب امگا ۳ در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، تاثیری نشان نداده‌اند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.lafarrerr.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.