افسردگی بعد از طلاق چیست و چگونه درمان میشود؟

پایان یک رابطه عاطفی می‌تواند تأثیری جدی بر سلامت روان و روح شما داشته باشد. جدایی نه‌تنها می‌تواند منجر به تغییرات اساسی در وضعیت مالی و زندگی شود، بلکه ممکن است آشفتگیِ روحیِ عظیمی نیز برجا بگذارد. بعضی از جدایی‌ها آسان‌تر از بقیه هستند. شاید بتوانید زود فراموش کنید و به راه خود ادامه دهید. در بعضی از موارد، ممکن است احساس خشم، ناراحتی روحی، کینه‌جویی، اضطراب و دل‌شکستگی کنید.
يکشنبه، 27 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
افسردگی بعد از طلاق چیست و چگونه درمان میشود؟

افسردگی بعد از طلاق

ماهیت طلاق و جدایی برای هر انسانی ناخوشایند است. طلاق از جمله عواملی است که به میزان زیادی باعث افسردگی می‌شود و زندگی و احوالات فرد را تا مدت‌ها تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. افسردگی بعد از طلاق نشانه‌ها و پیامدهایی را برای فرد به دنبال دارد که لازم است آن‌ها را شناسایی کنید؛ چرا که در صورت عدم درمان ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد و باعث ابتلا به اختلالات دیگر شود.1
 

افسردگی بعد از طلاق چه علائمی دارد؟

باید مواظب باشید ناراحتی بعد از جدایی را با افسردگی اشتباه نگیرید. احساس ناراحتی و غم پس از طلاق طبیعی است و یکی از پیامدهای این واقعه تلقی می‌شود. شایع ترین علائم افسردگی بالینی عبارتند از:
 
1. بی اشتهایی
تغییر اشتها و کاهش تمایل به غذا خوردن حتی برای آن دسته از غذاهایی که یک زمان جزو محبوب‌ترین غذاهای زندگیتان بوده‌اند از اتفاقاتی است که در اثر افسردگی پس از جدایی رخ می‌دهد. البته در بعضی از افراد این اتفاق برعکس است و باعث پرخوری و افزایش وزن ناگهانی می‌شود.
 
2.حساس و زودرنج شدن
این اتفاق بیشتر برای کسانی می‌افتد که بعد از طلاق مجددا تصمیم می‌گیرند با خانواده ی خود زندگی کنند. آن‌ها بعد از شنیدن هر حرفی حتی بدون منظور، احساس سربار بودن می‌کنند و خیلی زود رنج می‌شوند.
 
3. گریه کردن بدون دلیل در افسردگی
بعد از جدایی بسیاری از افراد دچار احساس پوچی می‌شوند و حال خوبی که نسبت به زندگی داشتند را از دست می‌دهند. به دلیل احساس تنهایی و پوچی و احساس بی انگیزگی، بدون دلیل گریه می‌کنند و گاهی ممکن است کنترل اشک‌های خود را از دست بدهند و در حضور دیگران هم بی‌قرار شوند.
 
4. احساس ناامیدی و ترس از آینده در افسردگی
بسیاری از افرادی که پس از جدایی دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند احساس ترس از آینده دارند. این احساس ناامیدی بیشتر در زنان دیده می‌شود زیرا از طرز فکر اطرافیان و فامیل می‌ترسند و ممکن است با خود بگویند (مرد زندگی من چیزی را از دست نداد در حقیقت این فقط من بودم که زنانگی ام را باختم.) البته باید بدانید این طرز فکر کاملا غلط است و هر دو جنس مرد و زن از طلاق آسیب می‌بینند.
 
5.اختلالات خواب یا بی‌خوابی
خیلی‌ها بعد از طلاق گمان می‌کنند که زندگی آن‌ها به پوچی و تباهی رسیده و دلیلی برای ادامه‌ی زندگی ندارند. بسیاری از آن‌ها با قرص های خواب آور مدام می‌خوابند و دیگر تلاشی برای بهتر شدن اوضاع نمی‌کنند.
 
6. افسردگی و دشواری در تمرکز کردن
از دست دادن تمرکز و کاهش کنترل برای توجه کردن روی یک مسئله و پرت شدن حواس از دیگر علائم افسردگی پس از طلاق است.
 
7. عدم تمایل به تفریح و افسردگی
این احساس زمانی بیشتر به چشم می‌آید که متوجه می‌شوید انجام فعالیت‌هایی که یک زمانی بسیار خوشحالتان می‌کرد دیگر برایتان جذابیتی ندارد و حاضر به انجام آن‌ها نیستید.
 
8. فکر کردن زیاد به تنهایی و تمایل به خودکشی
اگر کسی به همسر سابق خود وابسته و علاقه‌مند باشد این افکار را بیشتر تجربه خواهد کرد و طی کردن این دوران برایش سخت‌تر می‌شود. نحوه‌ی برخورد اطرافیان با فردی که تازه طلاق گرفته در این مورد بسیار موثر است.

9. کج خلقی و عصبانیت
این نشانه که در مردان بیشتر ظهور می‌کند باعث می‌شود فرد بعد از طلاق در برابر کوچیک‌ترین‌ حرف‌های اطرافیان احساس عصبانیت کند و واکنش پرخاشگرانه داشته باشد. این واکنش در زن‌ها بیشتر به صورت گریه کردن بروز می‌کند.1
 

علل افسردگی بعد از جدایی

- از دست دادن مصاحبت همسر و از بین رفتن امکان خلق تجربیات مشترکی

- از دست دادن حمایت عاطفی، مالی، اجتماعی یا ذهنی

- بر باد رفتن امیدها، رویاها و برنامه‌ها( نقش بر آب شدن آرزوها )

پایان رابطه عاطفی، به عنوان شکلی از افسردگی ، سبب به‌وجود آمدن این احساسات می شود. البته جدایی می‌تواند یک نقطه‌ٔ آغاز برای ایجاد تغییرات اساسی در زندگی باشد. پایان رابطه می‌تواند منجر به یک‌سری تغییرات اساسی در زندگی شود. شاید مجبور شوید وضعیت مالی‌ یا وضعیت زندگی‌تان را تغییر دهید یا حتی با چالش حضانت فرزندان‌ به صورت اشتراکی نیز کنار بیایید.

جدایی حتی ممکن است دیدگاه‌‌ شما نسبت به خودتان را تغییر دهد. جدایی خودانگاره را تغییر می‌دهد و افرادی که ازهم‌گسیختگی بیشتری در خودانگاره‌شان به وجود می‌آید، بعد از پایان رابطه، بیشتر دچار اندوه می‌شوند. ممکن است همه‌ٔ این تغییرات باعث ایجاد افسردگی باشند. آنها می‌توانند باعث احساس سردرگمی، ناامنی، اضطراب و اندوه شوند و، در برخی موارد، ممکن است منجر به دورۀ جدی‌تر افسردگی شوند.2
 

تشخیص ها

افسردگیِ جدایی واژه یا تشخیصِ پزشکیِ دقیقی نیست. اما به این معنی نیست که احساسی که بعد از جدایی دارید اختلالی جدی نیست. وقتی تصمیم می گیرید که با پزشک یا روان درمان خود دربارۀ آن صحبت کنید، آنها چند سؤال دربارۀ علایم تان از شما خواهند پرسید. باید توضیح دهید که چه علایمی دارید، چند وقت است که آنها را احساس می کنید و اینکه چقدر جدی هستند.

بسته به علایم تان، ممکن است پزشک اختلال ناسازگاری با حالت افسرده (که گاهی به آن افسردگیِ موقعیتی می گویند) را تشخیص دهد. اختلالاتِ ناسازگاری زمانی روی می دهند که نمی توانید با رویداد دردناکی در زندگی تان کنار بیایید. علایم تشخیص این اختلال شامل موارد زیر هستند:

مشاهده ٔ علایم در طول سه ماه پس از اتفاقی دردناک (جدایی)

داشتن علایمی که بدتر از حد انتظار هستند و در روند زندگی عادی اختلال ایجاد می کنند

داشتن علایمی که حاصل اختلالات روحی دیگر یا مربوط به استفاده از الکل یا مواد مخدر نیستند.3
 

چگونه می‌توان افسردگی بعد از طلاق را درمان کرد؟

 
1.مراجعه به روانشناس
مراجعه کردن به رواشناس و درمیان گذاشتن احساسات خود با او اولین قدمی است که باید بردارید. اگر میزان افسردگی شما شدید باشد احتمالا در کنار آن باید به روان‌پزشک هم مراجعه کنید و از داروهای درمانی او استفاده کنید. مشاوره افسردگی کمک زیادی به شما در درمان و کنار آمدن با طلاق می‌کند.
 
2. به خودتان اجازه‌‌ی سوگواری بدهید
ممکن است بخاطر داشتن احساسات شدید و ناراحت کننده‌ی خود نگران باشید و بترسید که این احساسات تا آخر عمر همراه شما باشند. چیزی که برای التیام این درد لازم و ضروری است، این است که به خودتان برای سوگواری حق بدهید و احساساتتان را تخلیه کنید. به شما قول می‌دهیم این غم و ناراحتی همیشگی نیست و درد شما به مرور زمان از بین خواهد رفت.
 
3.درباره‌ی احساساتتان صحبت کنید
برای راحت شدن و تخلیه‌ی خودتان می‌توانید احساساتتان را با افراد نزدیک و قابل اعتماد در میان بگذارید.دریافت حمایت و حس همدردی از جانب دیگران باعث ایجاد آرامش روانی در شما می‌شود.

نوشتن در دفتر خاطرات یا نوشتن در وبلاگ هم می‌تواند کمک کننده باشد. سعی کنید به هر طریقی که می‌توانید احساساتتان را بیان کنید و از سرکوب آن‌ها بپرهیزید.1

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.tebyan.ne
3.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.