با علل ایجاد بوی بد دهان آشنا شوید

بوی بد دهان در مقاطعی از زندگی برای هر شخصی اتفاق می‌افتد و افراد زیادی را آزار می‌دهد. در اصطلاح پزشکی به بوی بد دهان هالیتوز یا (halitosis) یا فتوراوریس (fetor oris)نیز گفته می‌شود. هالیتوز می‌تواند از دهان، دندان ها یا نتیجه یک بیماری و مشکل اساسی باشد. این بوی بد می‌تواند یک مشکل موقتی یا حتی یک بیماری مزمن باشد.
پنجشنبه، 1 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
با علل ایجاد بوی بد دهان آشنا شوید

علل بوی بد دهان

فساد دندانی

زخم های دهانی

عفونت های دهانی

تمیز کردن دندان ها به شیوه غلط

استرس، اضطراب، افسردگی

روزه داری

سیگار کشیدن

چرخه قاعدگی (در وسط چرخه)

گاهی داروها باعث خشکی دهان و بوی بد می شوند

عفونت بینی و گلو

سوء هاضمه باعث ایجاد خلط

خوردن غذا با بوی قوی مانند سیر و پیاز
 

علائم بوی بد دهان در کودکان و بزرگسالان

لثه های سفت و سخت که به راحتی خونریزی می کنند.

پلاک روی دندان

گره های لنفاوی متورم

گلو درد و بینی

دهان خشک

زبان خشک و سفید. 1
 

علائم هالیتوز

علاوه بر بوی بد دهان، افراد ممکن است متوجه طعم بد دهان نیز شوند.

اگر احساس طمع، مزه و بد بویی دهان ناشی از یک بیماری اساسی باشد، حتی اگر شخص مسواک بزند این بو از بین نمی‌رود. 3

با علل ایجاد بوی بد دهان آشنا شوید
 

برای رفع بوی بد دهان چکار کنیم؟

 
۱- بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید
مهم‌ ترین توصیه‌ای که به افراد می‌شود،‌ رعایت بهداشت دهان و دندان است. بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌ها را مسواک کنید و روزانه نخ دندان بزنید.

نخ دندان به اندازه‌ی مسواک زدن اهمیت دارد.

اما به خاطر داشته باشید که توصیه می‌شود بعد از خوردن شیرینی بلافاصله دندان‌ها را مسواک کنید اما بعد از خوردن غذاهای ترش و اسیدی به مدت ۱ ساعت صبر کنید و پس از آن مسواک بزنید. این کار از آسیب رسیدن به دندان‌ها به دلیل وجود لایه‌ی اسیدی روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.
 
حداقل دو دقیقه برای مسواک زدن زمان بگذارید. بعد از مسواک زدن، مستقیما به رختخواب بروید و از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.

هر دو تا سه ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید. با استفاده از مسواک مخصوص زبان هر روز صبح زبان خود را از عقب به سمت جلو تمیز کنید.

زیرا ۸۵ درصد از بوی بد دهان ناشی از زبان است. شست و شوی زبان به کاهش باکتری‌ها، قارچ‌ها و سلول‌های مرده‌ای که می‌توانند باعث ایجاد بو شوند کمک می‌کند.

اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید بهتر است در زمان خوابیدن، آن‌ها از دهانتان خارج کنید و حتما آن‌ها را با مسواک پاک و تمیز کنید تا از تجمع باکتری‌های ناشی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها جلوگیری کنید.

فراموش نکنید که دو بار در سال برای معاینه دندان‌هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید.
 
۲- برخی مواد غذایی برای رفع بوی بد دهان معجزه می‌ کنند
تعداد انگشت شماری میخک و دانه‌ی رازیانه را بجوید. خصوصیات ضد عفونی کننده‌ی آن‌ها به مبارزه با باکتری‌های ایجاد کننده‌ی بوی بد دهان کمک می‌کند.

دارچین نیز خاصیت ضد میکروبی دارد.

چای سبز حاوی یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند باکتری‌ ها را از بین ببرد.

یک تکه لیمو یا پرتقال را برای بهبود عطر و طعم دهان بخورید. اسید سیتریک، غدد بزاقی را تحریک کرده و با بوی بد دهان مبارزه می‌کند. 

جوانه‌ی تازه‌ی جعفری، ریحان و نعنا را بجوید. کلروفیل موجود در این گیاهان سبز، بوها را خنثی می‌کند.

غذاهای ترد و خام، دندان را تمیز می‌کنند. یک نمونه‌ی مفید، سیب است. سیب حاوی پکتین است که به کنترل بوی دهان کمک کرده و تولید بزاق را تقویت می‌کند. میوه، سبزیجات و آجیل‌های غنی از فیبر مانند مسواک کوچکی روی دندان‌ها کشیده می‌شوند.

ترکیبات فعال موجود در ماست در کاهش بوی بد دهان مفید هستند. علاوه بر این ماست به بهبود کارکرد سیستم گوارش نیز کمک می‌کند.

این دستور برای درست کردن یک میان وعده‌ی خوشمزه و سالم، در کاهش بوی بد دهان مفید است.

۱ فنجان سیب رنده شده، ۱ فنجان هویج رنده شده، نصف فنجان زغال اخته خشک، نصف فنجان گردو خرد شده را در یک کاسه‌ی بزرگ مخلوط کنید و سپس ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری ماست ساده و بدون چربی را به آن اضافه کنید. مقداری پودر دارچین روی آن بپاشید و سپس میل کنید.
 
۳- آب بنوشید
مصرف ۸ لیوان آب در طول روز به مرطوب نگه داشتن دهان کمک می‌کند. آب دهان را شستشو می‌دهد و به طور کلی برای بدن مفید است.

از آب گازدار استفاده نکنید زیرا آب کربن دار می‌تواند علائم سوزش سر دل را در برخی افراد تشدید کند.

با علل ایجاد بوی بد دهان آشنا شوید
 
۴- آدامس‌ های بدون قند را امتحان کنید
جویدن آدامس نه تنها به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند بلکه باعث افزایش تولید بزاق نیز می‌شود.

براق به پاک سازی دندان‌ها از هرگونه پلاک‌های مضر و باکتری‌ها کمک می‌کند. مطمئن باشید آدامسی که انتخاب می‌کنید بدون قند باشد. شکر باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شود و به مشکل می‌ افزاید.
 
۵- رفلاکس اسید معده (GERD) را درمان کنید
اگر علت بوی بد دهان رفلاکس اسید معده است باید آن را درمان نمود. بعد از غذا خوردن حداقل ۲ تا ۳ ساعت منتظر بمانید و سریعا دراز نکشید.

از یک بالش بلندتر استفاده کنید یا سر تخت خود را بالا ببرید تا فشار وارد بر LES کاهش یابد. به جای سه وعده‌ی غذایی حجیم، وعده‌های غذایی کوچک‌تری در طول روز مصرف کنید.

داشتن وزن مناسب به کاهش فشار وارد بر LES بسیار کمک می‌کند. از برخی مواد غذایی که تولید اسید معده را افزایش می‌دهند پرهیز کنید مانند: قهوه و چای‌ هایی که حاوی کافئین هستند، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و محصولات آن، غذاهای ادویه دار، شکلات و غذاهای سرخ شده یا چرب.
 
۶- درمان دارویی برای رفع بوی بد دهان
چندین دسته‌ی دارویی برای درمان بیماری زمینه‌ای که باعث بوی بد دهان می‌شوند،‌ وجود دارد. برای درمان GERD می‌توان از داروهایی که باعث کاهش اسید معده می‌شوند استفاده کرد مانند مسدود کننده‌های H2، مهار کننده های پمپ پروتون یا هیدروکسید منیزیم.
 
۷- برای رفع بوی بد دهان به پزشک مراجعه کنید
اگر با وجود تلاش‌های فراوان و به کار گیری پیشنهادات بالا بوی بد دهان ادامه دارد، برای معاینه و انجام بررسی‌های بیش‌تر به پزشک خود مراجعه کنید. 2
 

چگونه می توان از بوی بد دهان جلوگیری کرد؟

شما باید هر روز حداقل دو بار مسواک بزنید. علاوه بر مسواک زدن بهتر است روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید. باید مطمئن شوید که همه مواد غذایی و ذرات کوچک را از لابلای دندان های خارج خواهید کرد.

برای از بین بردن باکتری ها به صورت روزانه از دهانشویه های ضد میکروبی استفاده کنید.

علاوه بر دندان ها شما باید زبان خود را نیز مسواک بزنید زیرا زبان شما حاوی تعداد زیادی باکتری است که میتوانند باعث بد و شدن دهان شما شوند.

به طور معمول هیدراته ماندن و تامین آب مورد نیاز بدن به کاهش خشکی دهان و بد بو شدن آن کمک می‌کند. ترک سیگار نیز می‌تواند به حفظ سلامتی دندان های شما و از بین بردن بوی بد دهان کمک کند. 3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.doctoreto.com
3.www.ideal.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما