معرفی خواص بی شمار روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین موادمغدی موجود برای تغذیه موها است. این ماده به رشد سالم موها کمک کرده و به آنها شفافیت و زیبایی می بخشد.همچنین روغن نارگیل فوایدی برای سلامتی نیز دارد در ادامه همراه ما باشید.
پنجشنبه، 1 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
معرفی خواص بی شمار روغن نارگیل
روغن نارگیل را می‌توان جزو سوپرغذاها به شمار آورد. کاهش وزن، بهبود عملکرد مغز، سلامت پوست و خواص متعدد دیگر، آن را به غذایی فوق‌العاده تبدیل کرده‌ است. برای آشنایی بیشتر با خواص روغن نارگیل برای پوست، مو و کاهش وزن با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.


بهبود عملکرد مغز

روغن نارگیل یکی از غنی‌ترین منابع چربی‌های اشباع محسوب می‌شود و ۹۰ درصد چربی‌های تشکیل‌دهنده‌ی آن از نوع اشباع هستند. به همین دلیل در گذشته تصور می‌شد که روغن نارگیل ماده‌ی غذایی سالمی نیست. این در حالی است که چربی‌های اشباع موجود در روغن نارگیل با چربی‌های اشباع موجود در پنیر و گوشت متفاوت است. چربی اشباع موجود در روغن نارگیل از نوع تری‌گلیسرید با زنجیره‌ی متوسط است، ولی بیشتر چربی‌های اشباع موجود در رژیم غذایی‌ ما از نوع بلندزنجیر هستند.

متابولیسم چربی‌های اشباع روغن نارگیل با چربی‌های اشباع بلندزنجیر متفاوت است. اطلاعات جدید نشان می‌دهد بیشتر چربی‌های اشباع روغن نارگیل برای سلامتی ضرری ندارند. در مطالعات وسیعی که تاکنون صورت گرفته است بین تری‌گلیسرید با زنجیره‌ی متوسط و بیماری‌های قلبی ارتباطی مشاهده نشده است.
چربی‌های روغن نارگیل پس از دستگاه گوارش به‌طور مستقیم به کبد می‌روند و در آنجا به موادی تبدیل می‌شوند که اصطلاحا «کِتون» نام دارند. کتون‌ها برای اختلالات مغز مانند صرع و آلزایمر خواص درمانی دارند.

بیماری آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است و معمولا در افراد سالخورده رخ می‌دهد. در این بیماری توانایی استفاده از قندها برای تبدیل به انرژی در بخش‌هایی از مغز کاهش می‌یابد. پژوهشگران بر این باورند که کتون‌ها می‌توانند برای سلول‌های مغز به‌عنوان منبع انرژی جایگزین قندها عمل کنند و علائم بیماری آلزایمر را کاهش بدهند.

نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ انجام گرفت نشان می‌دهد که مصرف تری‌گلیسرید با زنجیره‌ی متوسط می‌تواند عملکرد مغز را در بیماران مبتلا به اَشکال خفیف آلزایمر بهبود دهد. مطالعات بعدی نیز این یافته‌ها را تأیید و تری‌گلیسرید با زنجیره‌ی متوسط را به‌عنوان درمان بالقوه برای بیماری آلزایمر معرفی کردند.


کاهش کلسترول بد خون و کمک به سلامت قلب

نارگیل در جهان غرب غذای شگفت‌انگیزی به‌شمار می‌رود و عمدتا توسط افرادی مصرف می‌شود که نسبت به خواص آن برای سلامتی آگاه‌اند. ولی در بعضی نقاط جهان نارگیل بخش مهمی از رژیم غذایی مردم است و مصرف آن از زمان‌های قدیم رواج دارد.

بهترین مثال از مناطقی که مصرف نارگیل در آنجا رایج است، کشور توکلائوست. توکلائو کشور کوچکی در جنوب اقیانوس آرام است. مردم توکلائو ۶۰ درصد کالری خود را از نارگیل به‌دست می‌آورند و بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چربی‌های اشباع در جهان‌ محسوب می‌شوند، اما جالب است بدانید که این افراد بسیار سالم‌اند و شواهدی از بیماری قلبی در آنها مشاهده نشده است.

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می‌توانند کلسترول خون را کنترل کنند. این چربی‌ها مقدار کلسترول خوب خون (HDL) را افزایش می‌دهند. علاوه بر آن با تبدیل کلسترول بد خون (LDL) به اَشکال کم‌ضررتر نقش مهمی در کاهش کلسترول خون دارند.

روغن نارگیل بر سایر عواملی که سلامت قلب را تهدید می‌کنند، تأثیر می‌گذارد و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. در مطالعه‌ای که بر روی ۴۰ زن انجام گرفت روغن نارگیل در مقایسه با روغن سویا تأثیر بیشتری در افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد خون داشت.

آزمایش‌های انجام گرفته بر روی موش‌ها حاکی از نقش روغن نارگیل در کاهش تری‌گلیسرید و کلسترول بد خون، افزایش کلسترول خوب، افزایش فاکتورهای انعقادی خون و افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در خون بوده است.


کمک به چربی‌سوزی

چاقی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامتی در سراسر جهان است. درحالی‌که عده‌ای گمان می‌کنند تنها علت چاقی کالری است، ولی منبع دریافت کالری نیز به‌اندازه‌ی میزان کالری دریافتی مهم است. در واقع غذاهای مختلف به شیوه‌ی متفاوتی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند و کالری‌های دریافتی‌ با یکدیگر برابر نیستند.

تأثیر تری‌گلیسرید با زنجیره‌ی متوسط موجود در روغن نارگیل در سوزاندن کالری با سایر چربی‌ها متفاوت است. این اسید چرب به‌سرعت جذب می‌شود و باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید. مصرف روزانه‌ ۱۵ تا ۳۰ گرم تری‌گلیسرید با زنجیره‌ی متوسط می‌تواند مصرف انرژی را در طول شبانه‌روز ۵ درصد (حدود ۱۲۰ کالری) افزایش دهد.

معرفی خواص بی شمار روغن نارگیل


کمک به کاهش تشنج‌ها

تأثیر رژیم کتوژنیک (رژیمی با چربی زیاد، پروتئین متوسط و قند اندک) در درمان اختلالات زیادی مورد بررسی قرار گرفته است. بهترین مورد درمانی این رژیم، درمان بیماری صرعِ مقاوم به دارو در کودکان است. میزان کم قند و مقدار بالای چربی در این رژیم غذایی باعث افزایش غلظت کتون‌ها در خون می‌شود.

این رژیم غذایی در کودکان مبتلا به صرع که داروهای مختلف در درمان‌شان توفیقی نداشته‌اند، باعث کاهش تشنج‌ می‌شود. با توجه به ویژگی اسید چرب روغن نارگیل و تولید مقدار زیادی کتون در بدن، اغلب از این ماده‌ی غذایی در رژیم غذایی بیماران مبتلا به صرع استفاده می‌شود.1


خواص روغن نارگیل در افزایش ایمنی بدن

روغن نارگیل برای افزایش ایمنی بدن نیز مناسب است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می ‌کند؛ زیرا حاوی چربی‌ های ضدمیکروب، اسید لوریک، اسید کاپریک و اسید کاپریلیک بوده که این‌ ها دارای خاصیت ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروس هستند. بدن انسان، اسید لوریک را به مونولورین تبدیل می‌ کند که تحقیقات نشان داده‌اند برای مقابله با ویروس ‌ها و باکتری ‌هایی که بیماری‌ هایی نظیر تبخال، آنفولانزا، سیتومگالوویروس و حتی ایدز را ایجاد می ‌کنند، بسیار مفید است.
روغن نارگیل به مقابله با باکتری‌ های مضر مانند ﻟﻴﺴﺘﺮﻳﺎ مونوسیتوژنز (Listeria monocytogenes) و هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) و تک سلولی ‌های مضر مانند انگل ژیاردیا (Giardia lamblia) کمک می‌ کند.


خواص روغن نارگیل در بهبود گوارش

یکی از خواص روغن نارگیل بهبود دستگاه گوارش است؛ بنابراین از بسیاری مشکلات مربوط به معده و گوارش مانند سندرم روده ی تحریک پذیر جلوگیری می‌ کند. چربی ‌های اشباع شده‌ ی موجود در آن، خصوصیات ضد میکروبی داشته و به مقابله با بسیاری از باکتری ‌ها، قارچ‌ ها و انگل ‌هایی که می ‌توانند سوء هاضمه ایجاد کنند، کمک می‌ کنند. روغن نارگیل هم ‌چنین به جذب مواد غذایی دیگر همانند ویتامین‌ ها، مواد معدنی و آمینو اسیدها کمک می ‌کند.


روغن نارگیل و محافظت از دندان

کلسیم جزئی مهم از دندان‌ هایمان است. از آنجا که روغن نارگیل به بدن در جذب کلسیم کمک می‌ کند، منجر به تقویت دندان ‌ها شده و از پوسیدگی آن‌ ها جلوگیری می‌ کند. تحقیقات اخیر نشان می‌ دهند که در کاهش تشکیل پلاک و التهاب‌ های ایجاد شده توسط آن ‌ها در لثه نیز موثر است. همچنین برای سفید کردن دندان ها نیز می توان از روغن نارگیل استفاده کرد.


روغن نارگیل و تسریع سرعت بهبود

اگر روغن نارگیل در نواحی آلوده ی بدن مورد استفاده قرار گیرد، لایه ای شیمیایی ایجاد می کند که آن قسمت را از غبار، هوا، قارچ، باکتری ها و ویروس های خارجی محافظت می کند و هم‌ چنین برای کبودی ها نیز موثر است؛ زیرا فرایند بهبود بافت های آسیب دیده را تسریع می بخشد.


روغن نارگیل و کمک به درمان ایدز و سرطان

تصور می شود که روغن نارگیل در کاهش ابتلا به ویروس ایدز و سرطان نقشی موثر ایفا می کند. تحقیقات اولیه، به تاثیر روغن نارگیل در کاهش تعداد بیماران مبتلا به ویروس ایدز اشاره کرده اند.


رفع اضطراب

یکی از خواص روغن نارگیل رفع اظطراب است. روغن نارگیل بسیار آرام بخش بوده و به همین دلیل به رفع اضطراب کمک می کند. مالیدن آن به سر به همراه مالش ملایم، خستگی ذهنی را از بین می برد. طبق تحقیقات انجام شده، روغن نارگیل دست نخورده خصوصیات آنتی اکسیدانی دارد.


روغن نارگیل و مبارزه با آلزایمر

تحقیق انجام شده توسط دکتر نیوپورت (Dr. Newport) بیان می کند که روغن نارگیل در درمان بیماری آلزایمر موثر است. جدای از این، هیچ مدرک علمی یا دانش سنتی برای استفاده از روغن نارگیل در درمان آلزایمر وجود ندارد. در حقیقت، قبلاً تصور نمی شد که عملکرد مغز را در هر شکلی افزایش دهد. موسسات ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا مسئول انجام تحقیقی برای بررسی این ادعا هستند.2

معرفی خواص بی شمار روغن نارگیل


خواص روغن نارگیل برای مو

روغن نارگیل بهترین روغنی است که می‌توانید برای موهای خود استفاده کنید. محافظت از مو در مقابل حرارت، ترمیم موهای شکننده و آسیب دیده، جلوگیری از ریزش و کمک به رشد مو از خواص این روغن است. روغن نارگیل (به دلیل داشتن ویژگی حفظ رطوبت) در موهای شما باقی می‌ماند و تبخیر نمی شود. به همین دلیل، استفاده از روغن نارگیل یکی از مؤثرترین روش های درمان مو است.


به درمان ریزش مو کمک می‌کند.

بیشترین مشکل مو، که مردم از قدیم تا به امروز گرفتارش بوده اند، ریزش آن است. اما از همان زمان نیز، روغن نارگیل همیشه درمانی طبیعی و در دسترس برای ریزش مو بوده است. در هند باستان از این روغن برای آرایش مو و حفظ سلامت آن استفاده می کردند.

گاهی برای درمان ریزش مو روغن نارگیل را گیاهان دیگر ترکیب می کنند. می توانید برگ های گیاه مریم گلی را در روغن نارگیل بجوشانید و مخلوط به دست آمده را برای بهبود وضع پوست سر خود استفاده کنید. همچنین، می توانید این روغن را با آب آهک یا انگور فرنگی (خارتوت) مخلوط کنید تا به بهترین نتیجه را از آن بگیرید.


به درمان شوره سر کمک می‌کند.

شوره ی سر مشکلی رنج آور و گاه، موجب خجالت است. نمی توانید بفهمید تمام این تبلیغاتی که از تلویزیون به عنوان شامپوهای کنترل شوره سر پخش می شوند، چقدر تأثیر گذارند. اینجاست که روغن نارگیل به عنوان یک چاره ی اساسی مطرح می شود.

درمان شوره شر یکی از خواص روغن نارگیل است. اسیدهای چرب مختلفی که در روغن نارگیل وجود دارند، ضد شوره ی سرند، در نتیجه، مصرف مرتب روغن نارگیل، شوره ی سر را از بین می برد. می توانید با مخلوط کردن روغن نارگیل با آب ولرم و روغن کرچک شوره ی سر را درمان کنید.


به درمان موخوره کمک می‌کند.

بهترین درمانی که برای موخوره پیشنهاد می دهند، کوتاه کردن موست. اما، اگر حجم و تعداد موخوره ها زیاد نیست، از روغن نارگیل کمک بگیرید. به این منظور، به راحتی موهایتان را تا چند دقیقه با مخلوط روغن نارگیل و بادام ماساژ دهید، این کار کمک می کند موخوره ها کم شوند.

رطوبت رسانی خاصیت روغن نارگیل است، برای همین کاملا از خشکی و ایجاد موخوره جلوگیری می کند. مصرف این روغن بهترین راه برای کمک به ترمیم خشکی موهای دندانه دار است.


نرم و لطیف کننده پوست

روغن نارگیل یک نرم کننده ی قوی و خوب برای پوست است. این روغن کمک می کند تا از خشکی و زبری پوستتان نجات پیدا کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده، روغن نارگیل علائم اگزما (eczema) و بیماری خشکی پوست (xerosis) را هم به شکل موثری بهبود می‌دهد.

برای آبرسانی و رفع خشکی پوست خود، مقداری از این روغن را روی کف دست های خود بریزید و کف دست هایتان را یک یا دو بار به هم بمالید، بعد آن را به صورت، دست یا هر جایی که می خواهید رطوبت بگیرد، بمالید.


جلوگیری از پیری پوست

از گذشته تا امروز، روغن نارگیل برای صورت به دلیل خواص ضد پیری و جوانسازی آن محبوب بوده است. اثرات آن بر چین و چروک پوست بر هیچکس پوشیده نیست.3


پی نوشت:

1.www.chetor.com
2.www.zoomlife.ir
3.www.lafarrerr.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.