تشخیص و درمان سرطان سینه

امروزه به دلیل شرایط نامناسب زندگی افراد مانند استفاده از غذاهای نامناسب، الودگی هوا، عادت‌های بد زندگی مثل کم خوابی و پرخوری و مشکلات زیادی برای افراد پیش آمده است. امروز ما شاهد این موضوع هستیم که افراد بسیار زیادی هرروز به دلیل بیماری‌های گوناگون و پزشک‌ها مراجعه می‌کنند و خواستار درمان بیماری هستند. ما در ادامه به بررسی بیماری سرطان سینه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
جمعه، 2 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشخیص و درمان سرطان سینه
سرطان سینه چیست؟
 قبل از این ‌که ما بخواهیم در رابطه با سرطان سینه برای شما صحبت کنیم بهتر است که شما آشنایی مختصری با آناتومی سینه داشته باشید تا بتوانید بهتر مطالبی که می‌خواهیم بگوییم را درک نمایید. توجه نمایید که به طور کلی و طبیعی بافت پستان شامل انواع مختلف غدد شیری می باشد که با یک مجاری باریکی به نوک پستان متصل میشود و باعث جریان یافتن شیر به نوک پستان می شود. توجه نمایید که همین بافت ‌ها و مجاری‌ ها تماماً از چربی و مواد فیبری درست شده‌اند که در بستری از یک بافت هم‌ بند و یکپارچه قرار دارد. بقیه ناحیه بافت پستان شما را عروق خونی و انواع مختلف کانال‌ های لنفی و اعصاب تشکیل می‌دهند. توجه نمایید که به طور کل محل آناتومیک بافت سینه در بالای ماهیچه‌ های سینه شما و در زیر پوست شما قرار دارد. توجه نمایید که در تمام انواع مختلف سرطان ‌ها همان سلول‌ های خود بدن شما هستند که به طور غیر عادی و غیر طبیعی رشد می‌کنند و نمی‌میرند و ممکن است که به قسمت های دیگر بدن و مهاجرت کنند. توجه نمایید که هنگامی ‌که سلول ‌هایی در بدن شما برای مدت زمان خاصی زنده زندگی می‌کنند می‌میرند، و سلول ‌های جدیدی جای آن‌ ها را می گیرد. آناتومی بدن انسان همیشه این ‌گونه بوده است، اما هنگامی‌که سلول هایی که تا یه حد مشخصی زندگی می کنند از بین نمی‌روند و به زندگی خودشان ادامه می‌دهند این اختلال در سیستم مرگ ‌و میر سلول ‌ها در بدن شما باعث به وجود آمدن بافت‌ های سرطانی می شود.

نکاتی در رابطه با سرطان سینه
توجه نمایید که سرطان سینه در مراحل اول و ابتدایی در مجاری شیری و یا غدد این ناحیه شما رشد می‌کند. حتی در صورتی که سلول ‌های سرطانی به نواحی دیگر بدن شما نیز انتقال پیدا کردند برای اولین بار این بیماری به عنوان سرطان سینه تشخیص داده می‌شود و پزشکان شروع به درمان می کنند. توجه نمایید که اولین نشانه ‌های مربوط به این بیماری لمس یک توده سینه ای یا رسوب کلسیم و یک ماموگرافی غیر طبیعی در بافت سینه شما می باشد. جالب است بدانید که حدود یک درصد از مبتلایان به سرطان سینه را مردان تشکیل می‌دهند که نکته‌ای بسیار جالب می‌باشد. همچنین از نظر آماری حدود دوازده و نیم درصد از زنانی که بالای هشت و پنج سال سن دارند دو سوم افرادی هستند که سنی بالای پنجاه سال دارند به این بیماری دچار شده‌اند. همچنین حدود نود درصد از زنانی که به سرطان سینه مبتلا می شوند حداقل پنج سال پس از تشخیص این بیماری شانس زندگی کردن را دارند.

تشخیص و درمان سرطان سینه

چه عواملی ممکن در ابتلا به سرطان سینه موثر می‌باشد؟
با وجود این ‌که هنوز دلایل دقیق و مشخصی برای ابتلای افراد به این بیماری مشخص نیست اما عوامل عمده و مشخصی هستند که می‌توانند در ابتلای افراد به این بیماری و یا تشدید شدن شرایط آن ‌ها مؤثر باشند. سن یکی از عواملی است که می‌تواند بر سرطان سینه موثر باشد. به ‌طوری‌ که با افزایش سن میزان افزایش احتمال ابتلای فرد به این بیماری بیشتر می شود.   سابقه شخصی یکی دیگر از عواملی است که بر ابتلای افراد به بیماری سرطان سینه تاثیر گذار می‌باشد به‌ طوری‌ که اگر چه شخص در دوره‌ های قبلی زندگی خود انواع مختلف سرطان رحم تخمدان و یا به سرطان‌ های دیگر مبتلا شده باشد احتمال ابتلاء این شخص به سرطان سینه نیز محتمل می باشد. سابقه خانوادگی و ارثی نیز یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند در ابتدا ابتلای افراد به بیماری سرطان سینه موثر باشد. ژنتیک، چاقی مفرط، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب، و غیره نیز می‌توانند در ابتلای افراد به این بیماری تاثیرگذار باشد همچنین قرص‌های ضد بارداری نیز می توانند در ابتلای افراد به این بیماری تاثیرگذار باشد، به‌ طوری ‌که در نتایج برخی از تحقیقات نشان داده شده‌است که افرادی که به طور مداوم و همیشگی از این قرص ‌ها استفاده می‌کردند بیشتر به سرطان سینه دچار شده اند همچنین هورمون چاپی اگر به‌ صورت ترکیبی از هورمون ‌های مختلف استروژن و پروژسترون باشد نیز می‌تواند احتمال ابتلای افراد به  سرطان سینه را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد. همچنین رادیوتراپی نیز اگر به مدت پانزده تا بیست سال و برای مدت زمان زیادی ادامه داشته باشد خطر ابتلای افراد به سرطان سینه را بسیار افزایش می دهد. همچنین ماموگرافی نیز تاثیر بسیار زیادی در ابتلای افراد به سرطان سینه دارد.

تشخیص و درمان سرطان سینه

علائم سرطان سینه
توجه نمایید که داشتن توده ‌های سینه سفت تنها علامت مبتلا بودن سرطان سینه نمی‌باشد. همچنین در اغلب موارد این توده ‌های سینه خطرناک نیستند و بدخیم نمی‌باشند. توجه نمایید که این توده ‌ها در ضخامتی در نزدیکی پستان پستان شما در دوره‌ های قاعدگی شما ظاهر می‌شود و در نزدیک این دوره شما می‌توانید این حالت ‌ها را مشاهده نمایید، که از علائم و نشانه ‌های داشتن سرطان سینه باشد. توجه نمایید که حتی اگر توده‌ای به اندازه یک نخود لمس شود نیز می‌تواند نشان ‌دهنده داشتن سرطان سینه باشد و شما حتماً باید برای درمان خود اقدام نمایید. توجه نمایید و هرگونه تغییر غیر عادی و غیر طبیعی در سایز، شکل، و یا رنگ پستان نیز می تواند یکی دیگر از نشانه ‌ها و علائم مبتلا بودن به سرطان سینه باشد. توجه نمایید که اگر از نوک پستان شما خون و یا هر نوع مایع شفاف دیگری ترشح شود و همچنین اگر شما تغییری در هنگامی که روی پوست پستان خود را لمس کردید، شدید، احتمال دارد که شما به سرطان سینه دچار باشید و حتماً باید به دکتر سرطان زنان و انکولوژی مراجعه فرمایید. همچنین توجه نمایید که وجود یک ناحیه مانند سنگ مرمر و مرمری شکل روی پوست سینه شما نیز می توانند یکی دیگر از علائم سرطان سینه باشد. همچنین علائم سرطان سینه علاوه ‌بر نشانه‌ هایی که در ناحیه سینه شما دارد علائم دیگری مانند ضعف، بی ‌خوابی، خستگی، کاهش غیر طبیعی اشتها، مشکلات گوارشی، همچنین کم آوردن نفس نیز می توانند علائم و نشانه‌ های ابتلا به بیماری سرطان سینه باشند.

چه بررسی‌ هایی برای تشخیص این بیماری لازم است؟
توجه نمایید که همان طور که ممکن است اکثر بانوان بدانند در رسانه ‌های طبیعی مانند تلویزیون و یا سازمان‌ های بهداشت به بانوان پیشنهاد می‌کنند که هر شش ماه یک ‌بار حتماً برای معاینه این بیماری به پزشک مراجعه نماید اما به طور کل مانع معاینه فیزیکی یکی از روش ‌ها و راه‌های تشخیص پزشک برای ابتلای افراد به بیماری سرطان سینه می باشد. پزشک شما می‌تواند با لمس ناحیه سینه شما و یا حتی با دیدن آن متوجه شود که آیا شما دچار سرطان سینه میباشد یا خیر. ماموگرافی و استفاده از اشعه ایکس ری نیز یکی دیگر از روش ‌های تشخیص این بیماری است. این وسیله با عکس‌برداری از زوایای مختلفی از بافت پستان توده‌ های بسیار کوچک و حتی کوچک ‌ترین تغییر غیر طبیعی در بافت پستان را نیز مشخص می‌کنند و تاثیر بسزایی در تشخیص این بیماری در افراد دارد. اولتراسوند یکی دیگر از فرایند های بدون دردی است که طی آن امواج صوتی وارد بدن فرد می شوند و مشخص می‌کنند که آیا بافت غیرطبیعی در بدن فرد وجود دارد یا خیر و این دستگاه می‌تواند محل دقیق توده سرطانی را مشخص نماید. ام آر آی نیز یکی دیگر از روش ‌هایی است که می‌تواند در تشخیص این بیماری مؤثر باشد. بیوپسی نیز یکی دیگر از راه ‌های تشخیص این بیماری سرطان سینه می باشد که در طی آن نمونه برداری از بافت سینه انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا فرد به سرطان سینه دارد یا خیر.

تشخیص و درمان سرطان سینه



چگونه می‌توانیم سرطان سینه را مدیریت نماییم‌؟
توجه نمایید که افرادی که معمولاً دچار سرطان سینه می‌شوند دچار خستگی ‌های مفرطی می شوند که با هیچ راه و روشی درمان نمی‌شود. توجه نمایید که این خستگی ناشی از داشتن سرطان و یا مراحل مختلف سرطان سینه می‌باشد توجه نمایید که افرادی که دچار این بیماری می باشند باید مرتباً وضعیت خودشان را پیگیری کنند. ما در ادامه به بررسی نکاتی خواهیم پرداخت که در پیگیری و مدیریت این درمان درمان این بیماری بسیار موثر می باشد. توجه نمایند که به افرادی که دچار سرطان سینه هستند باید به مدت دو سال هر سه ماه یک ‌بار، بعد از آن برای سه الی پنج سال هر شش ماه یک ‌بار و پس از آن تا آخر عمرشان سالی یک ‌بار توسط پزشک ویزیت شوند. ماموگرافی این افراد باید به‌صورت مرتب انجام شود تا هر گونه تغییر کوچکی تشخیص داده شود. برای افرادی که شیمی‌درمانی داشته‌اند آزمایش خون باید به صورت منظم برای تایید ریکاوری آنان انجام شود. همچنین معاینات فیزیکی فردی که دارای سرطان سینه نیز می باشد باید به صورت ماهانه انجام شود تا هر گونه تغییری در فرد مشخص باشد. توجه فرمایید که با توجه به درمان ‌ها و دارو هایی که فرد طی درمان خود مصرف می‌کند ممکن است که عوارض گوناگونی مانند استخوان ‌درد، درد پشت، و یا خون‌ریزی واژینال غیر طبیعی به وجود بیاید و حتماً باید در صورت بروز این عوامل این مشکلات را با پزشک خود در میان بگذارد. طبق مطالعات بسیاری که در این زمینه انجام شده است انجام انواع مختلف تمرینات ورزشی که مستمر می باشند در طی درمان و همچنین پس از آن تأثیرات بسیار جدی در بهبود سلامتی کامل فرد دارند. همچنین از نظر تغذیه‌ای نیز رژیم های غذایی گوناگونی که پرپروتئین و پرکالری می باشند می‌توانند به این افراد کمک نمایند و همچنین اگر در اثر داشتن عوارضی مانند یبوست شدید حتماً سعی کنید که مصرف آب را در سیستم قضایی خودتان بیشتر نمایید.

تشخیص و درمان سرطان سینه
 
 
غربالگری و پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه
توجه نمایید، برای شما که نمی‌خواهید به این بیماری دچار شوید حتماً باید شش ماه یک‌ بار توسط پزشک به صورت فیزیکی معاینه شوید. ماموگرافی در صورت مشکوک بودن پزشک شما به داشتن این بیماری برای شما انجام می‌گیرد که معمولاً در زنانی که بالای سی و پنج سال سن دارند این روش توصیه می شود. ام آر آی نیز پس از این ‌که ماموگرافی فرد مشکوک بود می‌تواند در تشخیص نهایی این بیماری در افراد مناسب باشد. ترموگرافی نیز دوربینی است که می‌توانند با توجه با استفاده از آن داشتن سرطان سینه در افراد را تایید و یا رد کنند. این دستگاه حاوی یک دوربین حساس به حرارت می باشد و بافت ‌های سرطانی را که به طور معمول دمایی بیشتر از دمای سایر نقاط بدن دارد کمک ‌کننده باشد با توجه به ریسک افراد در  مبتلا بودن به سرطان سینه افراد می‌توانند روش ‌های پیشگیرانه بسیار مناسبی را اتخاذ نمایند از دچار شدن به این بیماری جلوگیری نماید. برای مثال شما نمی‌توانید عوامل ژنتیکی را درمان نماید اما می‌توانید با کم کردن میزان سیگار کشیدن و یا تغییر سبک زندگی ‌تان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.