فواید و مضرات سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک دارای خواص ضدعفونی کنندگی و ضد میکروبی است و به عنوان سم زدای قوی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری های مختلفی است.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید و مضرات سرکه بالزامیک
سرکه بالزامیک طعمی است جذاب برای انواع ذائقه ها و به نوعی شیرین و ترش را به شکلی متعادل برای ما ترکیب می کند. فرایند تولیدی این نوع سرکه با انواع دیگر کمی متفاوت است و از آب نوع خاصی از انگور شیرین که جوشیده شده و به صورت کامل پخته می شود تهیه می شود.

در مورد اسم این نوع سرکه که کمی متفاوت است باید بگوییم که بالزام در لغت به معنای رزین هایی با ساختار حلقوی که حاوی مقادیر قابل توجهی از چند نوع از اسیدها مانند اسید بنزوییک می باشند است و جزو طعم دهنده هایی است که باید در هر خانه وجود داشته باشد نه تنها به دلیل طعم عالی ان بلکه به دلیل فواید شگفت انگیزی که برای سلامت دارد.


ویتامین ها و ارزش غذایی سرکه بالزامیک

برای شروع در این رابطه بهتر است در مورد آنتی اکسیدان موجود در سرکه بالزامیک که قابل توجه بسیاری است بگوییم ، آنتی اکسیدانی که به آن ها ترکیبات پلی فنولی گفته می شود و حدود 8 نوع آنتی اکسیدان پلی فنولی در سرکه بالزامیک موجود است. پلی فنول ها نقش خنثی کنندگی رادیکال های آزاد تولید شده در بدن را دارند و تمامی انواع آن ضدسرطان بوده به همین دلیل عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند.


هر 100 گرم سرکه بالزامیک حاوی

7.0 آهن

17 گرم کربوهیدرات

23 میلی گرم سدیم

27 میلی گرم کلسیم

12 میلی گرم فسفر

سرکه بالزامیک در دوران باستان "معجون جوانی" محسوب می شده و برای عملکرد همه سیستم های بدن ، از دستگاه تنفسی ، دستگاه گوارش ، به سیستم گردش خون مفید است که در ادامه ی این مطلب به معرفی خواص مهم تر آن نیز خواهیم پرداخت.


بهبود دستگاه گوارش و هضم بهتر غذا

این سرکه که اغلب در سالادها و وعده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد در میان مردم ایتالیا به عنوان یک ماده مناسب برای هضم بهتر غذا شناخته شده است به طوریکه به اندازه یک قاشق چای خوری سرکه بالزامیک بعد از غذا برای کمک به هضم غذا مصرف شود و این به علت اسید استیک موجود در آن است که ترکیبی فعال و دارای پروبیوتیکی برای کمک به هضم غذا است.

فواید و مضرات سرکه بالزامیک


مفید برای افرادی که قسمتی از معده خود را برداشته اند

با مصرف سرکه بالزامیک ، حالت اسیدی در معده به وجود می آید بنابراین مصرف سرکه برای افرادی که میزان ترشح اسید معده ی کم شده مانند افرادی که قسمتی از معده خود را برداشته اند یا افرادی که سن شان بالا است، سبب اسیدی تر شدن محیط معده شده و به فرآیند هضم و جذب بسیاری از مواد مغذی کمک می کند.


نسخه ای رایج برای کاهش وزن است

برای کاهش وزن و لاغری تنها سرکه سیب جزو روش های پیشنهادی نیست بلکه سرکه بالزامیک نیز به دلیل دارا بودن پروبیوتیک ها از روش های طبیعی چربی سوزی است. مصرف بالزامیک موجب احساس سیری طولانی تر در فرد و به دنبال آن کاهش اشتها و لاغری می شود کافیست فرد ازاین سرکه به اندازه ی مناسب همراه غذای خود میل کند.1


از چربی خون می‌کاهد

از میان فوایدی که سرکه‌ بالزامیک دارد، درباره‌ی اثر مثبت آن در کاهش چربی خون، به‌خوبی تحقیق و بررسی شده است. آنتی اکسیدان های موجود در سرکه بالزامیک، سلول‌های بیگانه‌خواری را که برای بدن سمی هستند و سطح کلسترول خون را بالا می‌برند، نابود می‌کنند. با مصرف سرکه بالزامیک به‌عنوان سس، می‌توانید جلوی انسداد رگ‌های خونی بدن‌تان را بگیرید.


مناسب افراد مبتلا به دیابت است

بنابر مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶، مشخص شد که وقتی سرکه بالزامیک به‌همراه غذا مصرف شود، قند خون را تنظیم می‌کند. سرکه بالزامیک، اثرات ضدگلیسمی دارد و باعث می‌شود که بعد از صرف وعده‌ی غذایی، قند خون فرد بیش‌ازحد بالا نرود و سطح آن، پس از ۵ ساعت به حالت طبیعی بازگردد. همچنین استفاده از سرکه بالزامیک به‌عنوان چاشنی در بیشتر غذاها، به‌دلیل اینکه جلوی افزایش ناگهانی قند خون را می‌گیرد، برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است.


گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد

سرکه بالزامیک، حاوی پلی فنول هایی است که می‌توانند سیستم گردش خون در بدن را بهبود بخشند. این سرکه به‌دلیل اینکه از انگور تهیه شده، می‌تواند جلوی حملات قلبی را بگیرد و از ایجاد پلاکت در رگ‌های خونی پیشگیری کند. به‌همین‌دلیل قرن‌هاست که مردمان بومی کشورهای مدیترانه‌ای، این سرکه را «شفابخش» و «ضد پیری» می‌دانند.


برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید است

در بررسی‌های سال ۲۰۰۱، مشخص شده که سرکه‌ بالزامیک می‌تواند از فشار خون بکاهد. افزودن سرکه بالزامیک به غذا به‌مرور زمان موجب پایین آمدن فشار خون بالا می‌شود. همچنین با جایگزین کردن سرکه با چربی و روغن‌های مضر می‌توان تا حد بسیاری از حجم مصرف چربی‌ها کاست. با استفاده از ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری سرکه بالزامیک به‌عنوان سس یا ماریناد، نه‌تنها غذای‌تان خوشمزه‌تر می‌شود، بلکه به حفظ سلامت بدن‌تان کمک می‌کند.


موجب سلامت پوست می‌شود

انواع سرکه‌های انگور می‌توانند مانند سرکه‌ سیب برای درمان‌ آکنه و جوش‌های عفونی و درنتیجه سلامت پوست مؤثر باشند. سرکه بالزامیک حاوی ترکیبات ضدمیکروبی، اسید استیک و آنتی اکسیدان است. این ترکیبات می‌توانند به‌مرور زمان رنگ‌وروی چهره‌ی فرد را بهبود بخشند. همچنین این نوع سرکه را می‌توان برای درمان آکنه به‌صورت موضعی استفاده کرد. البته به‌دلیل اینکه ممکن است موجب ایجاد لکه شود، بهتر است، این سرکه به‌طور مستقیم روی پوست قرار نگیرد. همچنین گنجاندن سرکه بالزامیک در رژیم غذایی، موجب تمیزی و روشن شدن پوست می‌شود.2


درمان جراحت

خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی این سرکه، آن را به ماده‌ای برای درمان زخم و جراحت تبدیل کرده است. البته این موضوع به گفته کارشناسان تغذیه است و هنوز اثبات علمی نشده است.


گرفتگی بینی

اگر دچار گرفتگی بینی می‌شوید، مقداری از این سرکه را داخل آب جوش بریزید و بخار آن را تنفس کنید تا گرفتگی بینی‌تان برطرف شود.


تقویت استخوان‌ها

اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک برای سلامتو استحکام استخوان ها ضروری است. چون جذب ویتامین ها و مواد معدنی را بهبود می بخشد. این سرکه حاوی مقادیری از کلسیم قابل جذب است که به حفظ استخوان‌ها کمک کرده و خطر بروز شکستگی و درد مفاصل و آرتروز را کاهش می‌دهد.3


کبد چرب

مصرف سرکه از جمله سرکه بالزامیک یک روش طبیعی برای سم زدایی بدن و از بین بردن چربی های کبد می باشد. همچنین سرکه بالزامیک برای درمان کبد چرب مفید است.

فواید و مضرات سرکه بالزامیک


بارداری

سرکه بالزامیک برای درمان تهوع صبحگاهی در دوران بارداری مفید می باشد، زنان باردار می توانند یک قطره سرکه بالزامیک را به صبحانه خود اضافه کنند و بخورند. کلسیم موجود در سرکه بالزامیک برای شکل گیری و تقویت استخوان ها و دندان های جنین مفید می باشد. مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در سرکه بالزامیک برای حفظ سلامتی زنان باردار در دوران بارداری مناسب می باشد. توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف سرکه بالزامیک به دلیل خاصیت اسیدی می تواند سوزش سردل را در دوران بارداری تشدید کند.


یبوست

اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک به بهبود هضم غذا کمک کرده و با افزایش حرکات روده باعث درمان یبوست می شود.


آکنه و جوش صورت

سرکه بالزامیک حاوی استیک اسید و ترکیبات ضد میکروبی و همچنین آنتی اکسیدان هاست که به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند و مصرف خوراکی و موضعی آن بر روی پوست صورت، پوست روشن تر و درخشان تر می کند. در یک کاسه یک قاشق چای خوری سرکه بالزامیک و 2 قاشق چای خوری آب را با هم ترکیب کنید، با استفاده از یک پد پنبه ای این محلول را بر روی پوست بمالید فقط از تماس با دور چشم خودداری کنید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.


نرم کننده طبیعی موی سر

ماهیت اسیدی سرکه بالزامیک به عنوان یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی موی سر شناخته می شود. مقداری سرکه بالزامیک را با نسبت 1 به 2 با آب مخلوط کنید ( 1 قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک را با 2 قاشق غذاخوری آب ) و بر روی موها بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.


عوارض و مضرات سرکه بالزامیک

اگر سرکه بالزامیک را به تنهایی بنوشید، گلویتان ممکن است دچار التهاب شود و مری شما آسیب ببیند.

زیاده روی در مصرف سرکه بالزامیک می تواند باعث درد معده شود.

تعادل فراموش نشود. با همه ی خواص ارزشمندی که این نوع سرکه دارد، مصرف افراطی آن می تواند به مرور زمان، به دلیل بالا بودن میزان اسیدیته، زخم هایی را در ناحیه دهان و مری ایجاد کند و سبب کاهش پتاسیم خون شود. کاهش پتاسیم خون، خود بروز مشکلات عملکردی قلب را به دنبال دارد. به علاوه، در درازمدت این اسیدی شدن خون، پوکی استخوان را در پی خواهد داشت.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.kalleh.com
4.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.