آشنایی با پیاز کوهی و خواص آن

پیاز کوهی که به آن سیر کوهی نیز گفته می‌شود، از منابع غذایی طبیعی است. خواص پیاز کوهی بی‌شمار است. پیاز کوهی با داشتن ماده‌ای به نام آلیسین می‌تواند کلسترول و فشار خون بالا را کاهش دهد.
دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با پیاز کوهی و خواص آن

معرفی پیاز کوهی:

گیاهی است به ارتفاع 15 تا 30 سانتی متر که برگ های متعدد فراشته و متراکم دارد. غلاف برگ ها پیازهای مستطیلی دارد. پوست پیاز نازک و سفید است و هنگامی که گیاه به طور کامل می رسد، می ریزد. ساقه این گیاه دایره ای شکل و صاف می باشد. برگهای آن توخالی و گرد می باشد و رنگ آن خاکستری و یا سبز متمایل به خاکستری است. گل های این گیاه دارای گلچه های زیادی است . و به رنگ سفید یا قرمز می باشد. تراکم گلها زیاد است و به صورت گرد و فاقد پیازچه می باشد. قطعات گلپوش به صورت نوک تیز و سرنیزه ای و به رنگهای آبی، سفید و زرد می باشد. پرچم ها کوتاه تر از گلپوش هستند و گلپوش ها همانند یک بادکنک دور کپسول را احاطه کردند. از بخش های هوایی این گیاه برای مصرف دارویی استفاده می شود.


محل رویش پیاز کوهی:

این گیاه بیشتر در مناطق آمریکای شمالی و اروپا به صورت خودرو یافت می شود و در تمام مناطق دیگر جهان به صورت کاشته شده وجود دارد. در ایران، بیشتر در آذربایجان و تهران وجود دارد.

برای استفاده دارویی از این گیاه، می بایست آن را قبل از گلدهی برداشت نمود.

از این گیاه می توان به صورت تازه، خشک شده و یا خرد شده استفاده نمود.


ترکیبات پیاز کوهی:

ترکیبات پیاز کوهی شامل ترکیبات کونژوگه با گاما – گلوتامیل، انواع آلیین ها به ویژه متیل آلیین و پنتیل آلیین و روغن های فرار.

این گیاه گرم و خشک است.1

از پیاز کوهی معمولا به عنوان یک چاشنی در غذا ها  استفاده می شود. آنها یک عطر و طعم متفاوتی را در غذا ایجاد می کنند. اما تنها عطر و طعم ندارند بلکه خواص بسیار زیادی نیز دارند. در اینجا برخی از فواید سلامتی پیاز کوهی که بهتر است آن ها را بدانید ذکر شده است.


به کاهش وزن کمک می کند

کالری بسیار کمی دارد در نتیجه برای یک رژیم غذایی فوق العاده است. 100  گرم پیازچه کوهی تازه 30  کالری دارد اما سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبر، ویتامین، کلسیم و مواد معدنی می باشد که هر کدام مسئولیت متفاوتی در بدن دارند.


به کاهش فشار خون و کلسترول در بدن کمک می کند

درست مثل سیر، پیاز کوهی نیز حاوی آلیسین است. آلیسین مسئول کاهش فشار خون و پایین آوردن کلسترول در بدن است. علاوه بر این، آنها دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی نیز هستند. با حذف باکتری ها و قارچ از دستگاه گوارش عملکرد صحیح سیستم گوارشی را تضمین می کنند.


از یبوست جلوگیری می کند

پیاز کوهی غنی از فیبر غذایی است این بدان معناست که به هضم غذا کمک می کند. به دلیل فیبر بالایی که دارد از بروز یبوست جلوگیری می کند.


از بروز سرطان جلوگیری می کند

پیاز کوهی یک منبع طبیعی از فلاونوئیدها و گوگرد است که به طور موثر از انواع خاصی از سرطان ها جلوگیری می کند. از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. بنابراین از بروز سرطان هایی نظیر روده بزرگ ، سینه ، پروستات، ریه و معده جلوگیری می کند.


مبارزه با مشکلات پوستی

از آنجا که پیازچه کوهی خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد برای پوست و درمان عفونت های پوستی فوق العاده هستند.


سلامت استخوان ها را افزایش می دهد

ویتامین K فراوانی در پیازچه کوهی وجود دارد. این ویتامین مسئول سلامت استخوان ها است. با مصرف منظم پیاز کوهی می توان از دمیلینه استخوان( از بین رفتن مواد معدنی استخوان و دندان) بطور قابل توجهی جلوگیری کرد. زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند. مصرف منظم پیازچه کوهی سبب افزایش تراکم استخوان ها می شود.


از بروز مشکلات در دوران بارداری جلوگیری می کند

پیازچه کوهی تازه یک انباری از فولات است. اسید فولیک نقش مهمی در تقسیم سلولی ایفا می کند. این یکی از دلایلی است که چرا اسید فولیک در دوران بارداری برای همه زنان پیشنهاد می شود.

آشنایی با پیاز کوهی و خواص آن


غنی از مواد مغذی است

پیاز کوهی حاوی ویتامین های B کمپلکس و مواد معدنی قابل توجهی مانند مس، پیریدوکسین، آهن، نیاسین، منگنز، تیامین، کلسیم و ریبوفلاوین است. این مواد مغذی از عملکردهای بدن پشتیبانی می کنند.


ضد باکتری

پیاز کوهی با خاصیت ضد باکتری دستگاه گوارش را در برابر باکتری‌ها مقاوم می‌کند.


رفع کم خونی

پیاز کوهی با آهن فراوانی که دارد می‌تواند کم خونی را رفع کند. مصرف این گیاه دارویی یکی از انواع درمان خانگی کم خونی (درمان کم خونی در طب سنتی) به حساب می‌آید.


جلوگیری از لخته خون

پیاز کوهی سرشار از فلاونوئید‌هایی است که فشار خون را متعادل می کنند. همچنین با داشتن ویتامین ث موجود در خود باعث بالا رفتن جذب آهن در بدن می‌شود. مصرف مداوم پیاز کوهی لخته شدن خون را رفع می‌کند.


پاکسازی پوست

پیاز کوهی از گیاهانی است که بتاکاروتن بالایی دارد و به این دلیل است که از بروز آکنه و جوش بر روی پوست جلوگیری می‌کند و سطح پوست را روشن می‌کند. پیاز کوهی می‌تواند به پاکسازی پوست بپردازد.


مفید برای پوست خشک

پیاز کوهی تازه گزینه مناسبی برای افرادی با پوست خشک است. می‌توانید پیاز کوهی را به خوبی بشویید و برای مدت نیم ساعت بر روی پوست خود قرار دهید. در صورت انجام مداوم این کار می‌توانید به خوبی تفاوت در بافت پوست خود را حس کنید.


رفع سفیدی مو

پیاز کوهی با داشتن منگنز باعث تقویت فولیکول‌های مو شده و جریان خون را در قسمت پوست سر بالا می‌برد. به این سبب است که سفیدی مو را رفع می‌کند.


سهولت در هضم غذا

پیاز کوهی یکی از مواد غذایی حاوی فیبر است که به راحتی در هضم غذا کمک می‌کند. این خاصیت از بروز یبوست در افراد جلوگیری می‌کند.


رفع سنگ کلیه

مصرف پیاز کوهی می‌تواند برای افرادی که سنگ کلیه دارند مفید باشد و به رفع سنگ کلیه در آن‌ها منجر شود.3


گیاه پیاز کوهی و فصل رویش

پیاز کوهی از گیاهان وحشی است و به صورت خودرو رشد می‌کند. ارتفاع پیاز کوهی به ۳۰ سانتی متر می‌رسد. پیاز‌های این گیاه کوتاه است و ضخامت آن‌ها به ۱ سانتی متر می‌رسد، همچنین این پیاز‌ها تخم مرغی باریک بوده و دارای پوسته خارجی چوبی شکل است. این گیاه در جا‌های مرطوب و در مکان‌هایی با نور کم مانند زیر درختان می‌روید. این گیاه در مناطقی که کوهستانی بوده و جنگلی هستند در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار سبز می‌شود.

ترکیبات مغذی پیاز کوهی پیاز کوهی مواد مغذی و مواد معدنی بسیاری دارد. از جمله مواد معدنی موجود در پیاز کوهی آهن، منگنز، مس، نیاسین، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین ب۱ یا تیامین است. همچنین پیاز کوهی حاوی ویتامین B. کمپلکس، ویتامین A،  ویتامین C. و ویتامین K. است.


طریقه مصرف و نگهداری از پیاز کوهی

از آن هم به صورت خام و هم به صورت طعم دهنده طبیعی و قوی در غذا‌ها استفاده می‌شود. اگر بخواهید پیاز کوهی را در فصول دیگر نیز داشته باشید می‌توانید پیاز کوهی را هم فریز و هم خشک کنید. خشک کردن پیاز کوهی را حتما در سایه انجام دهید.4


پی نوشت:
1.www.safiresalamat.com
2.www.verte.ir
3.www.parsine.com
4.www.khabarban.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.