مواد غذایی ضد سلولیت را بشناسید

عوامل ژنتیکی، تغذیه و سبک زندگی غلط از علت های شایع سلولیت هستند برای درمان سلولیت باید ورزش کنید و غذاهای ضد آن را بخورید.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی ضد سلولیت را بشناسید

سلولیت چیست؟

سلولیت وضعیتی وحشت‌آور است که در اکثریت خانم‌‌ها اتفاق می‌افتد. این واژه به برآمدگی‌های ظاهر پوست اطلاق می‌شود که در اکثر مواقع بر روی ران‌ها، باسن و سایر قسمت‌هایی که ذخیره چربی در آنها بیشتر است اتفاق می‌افتد. سلولیت با چربی‌های ناهمواری که دقیقاً زیر سطح پوست ایجاد می‌شود اما علت سلولیت فقط چربی نیست و حتی لاغرترین خانم‌ها هم خیلی اوقات دچار سلولیت می‌شوند. سلولیت در اثر تاثیر بافت پیوندی چربی و عضله ایجاد می‌شود. بیشتر بودن چربی‌ها این وضعیت را حادتر می‌کند و برآمدگی و ناهمواری پوست بیشتر به چشم می‌آید.


چرا سلولیت در خانم‌ها بیشتر است؟

درست زیر پوست لایه‌ای بافت وجود دارد که برای وصل کردن پوست به عضله استفاده می‌شود. شکل این بافت در مردها بصورت مورب یا صلیبی است که صاف و پیوسته است. متاسفانه در خانم‌ها، این بافت پیوندی به صورت عمودی است و چون به پوست وصل است، چاله‌هایی ایجاد می‌کند که چربی را به دام انداخته و ظاهر برآمده و ناهموار به آن می‌دهد.


چه چیز موجب سلولیت می‌شود؟


قابلیت ارتجاعی پوست
هر چه سن بالاتر می‌رود، بافت‌های پیوندی پوست ما قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و ظاهر صافی که پوست در جوانی دارد از بین می‌رود. تغییرات هورمونی نیز باعث سفت‌تر شدن بافت‌های پیوندی می‌شوند و این درکنار افزایش سلول‌های چربی موجب بروز سلولیت می‌گردد. با بالاتر رفتن سن، پوست قابلیت ارتجاعی خود را نیز از دست می‌دهد و ظاهر بدشکل سلولیت نمود بیشتری پیدا می‌کند.

رژیم‌غذایی شُل کن سفت کن
این رژیم‌های غذایی هم موجب ایجاد سلولیت می‌شوند زیرا افزایش و کاهش مداوم وزن قابلیت ارتجاعی پوست را کاهش داده و درنتیجه ظاهر سلولیت نمود بیشتری پیدا می‌کند.

ژنتیک
متاسفانه سلولیت با ژنتیک منتقل می‌شود و اگر در خانواده شما وجود داشته باشد، کاری برای مقابله با آن نمی‌توانید انجام دهید. 


آیا بعضی موادغذایی توانایی مقابله با سلولیت را دارند؟

بااینکه در میان متخصصین باور بر این است که یک رژیم‌غذایی سالم با چربی اشباع کم که در آن از میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین خالص و فیبر زیاد استفاده شده و مقدار کمی چربی اشباع و غذاهای فراورده‌ای در آن باشد، به بهبود وضعیت سلولیت کمک می‌کند.

موادغذایی که برای این منظور توصیه می‌شوند معمولاً آنهایی هستند که حاوی موادمغذی هستند و خواصی دارند که به بهبود وضعیت پوست و سلامت بافت‌های پیوندی و کاهش شکل‌گیری چربی کمک می‌کند. به طور کلی، این نوع غذاها معمولاً در یک رژیم‌غذایی سالم و متعادل یافت می‌شود.1


ماهی سالمون

سالمون به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته می شود. این نوع غذا نه تنها حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است، بلکه غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. این ویژگی ها، التهاب را کاهش می دهد و بافت های پوست و فیبرها را تقویت می کند. در نتیجه ، مواد سمی در رگ های خونی را کاهش می دهد و گردش خون را افزایش می دهد و سلولیت را دور نگه می دارد.


توت های تیره

بلوبری و شاتوت باعث افزایش تولید کلاژن و ایجاد بافت های جدید می شوند. آن ها همچنین بافت و رنگ پوست را بهبود می بخشند.

ممکن است ندانید که توت های تیره آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد که چربی محصور شده با بافت همبند را تجزیه می کند. این کار به جلوگیری از توسعه سلولیت کمک می کند.


چای سبز و گیاهی

برخلاف انواع دیگر غذاهایی که باعث سلولیت در ران و بدن می شوند، ماده فعال ECG و EGCG موجود در چای سبز یا زنجبیل متابولیسم را افزایش داده و به سوزاندن چربی کمک می کنند.

این امر باعث توقف رشد سلول های چربی می شود که منجر به سلولیت می شوند. علاوه بر این، یک فنجان چای سبز روزانه به حذف چربی بدن شما کمک می کند.


فلفل قرمز و فلفل کاین

این فلفل ها غنی از ویتامین B هستند که می توانند به بازیابی و تقویت بافت ارتباطی کمک کند و برای مبارزه با سلولیت های ناخواسته عمل می کند.

برخی مطالعات همچنین نشان می دهند که فلفل چیلی و فلفل کاین برای چند ساعت پس از خوردن آن ها، میزان متابولیسم را 25 درصد افزایش می دهند. با این کار بدن شما می تواند کالری بیشتری بسوزاند که باعث کاهش چربی می شود.

هم چنین، جریان خون را بهبود می بخشد، سموم را دفع میکند و رشد سلولیت را کاهش می دهد. 

مواد غذایی ضد سلولیت را بشناسید


روغن زیتون

اغلب زنان همیشه یک ترس از چربی دارند، اما روغن زیتون یک چربی سالم برای بدن است.

این یک روغن تک اشباعی خوب پردازش نشده و پلی فنول برای بدن است که تیروئید شما را سالم نگه می دارند، چربی را می سوزاند و گسترش سلول چربی را کاهش می دهد.

بنابراین، اگر بخواهید از سلولیت جلوگیری کنید، زیتون خوراکی خوبی است.2


سرکه سیب

سرکه سیب برای استفاده در سس‌های سالاد بسیار مناسب است. کلسیم، پتاسیم و منیزیم موجود در سرکه سیب توکسین ها را از بین برده و احتباس آب در اطراف شکم و ران‌ها را کاهش می‌دهد درنتیجه باعث کاهش التهاب و سلولیت می‌شوند.

از بین بردن توکسین ها همچنین کمک می‌کند تا هورمون‌های استرس از بین رفته، کبد پاک‌سازی‌شده و تولید هورمون استروژن را متعادل کند و باعث کاهش ایجاد شدن سلولیت یا درمان سلولیت موجود شود.


شکلات تلخ

کاکائو طبیعی پر از آنتی‌اکسیدان‌ها است که باعث کاهش چربی در سلولیت می‌شود و عملکرد سلول‌ها ازجمله سلول‌های پوست را بهبود می‌بخشد.

خوردن شکلات تلخ 80% به کاهش فرورفتگی‌های پوستی و متابولیزه شدن سلول‌های چربی کمک می‌کند.


زعفران

ادویه در وعده‌های غذایی به تجزیه چربی‌ها کمک می‌کند. زعفران حاوی مواد ضدالتهابی است که مانع گسترش سلول‌های چربی می‌شود. فقط مقدار کمی از این ماده می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد و گردش خون بین بافت را افزایش دهد.

افزایش گردش خون می‌تواند با افزایش تون عضلانی زیر پوست باعث حذف فرورفتگی‌ها و ایجاد یک سطح صاف‌تر و سفت‌تر و درمان سلولیت شود.3


مارچوبه

ستاره‌ی مواد غذایی ضدسلولیت مارچوبه است. به خاطر اینکه این ماده‌ی غذایی کاملاً بدون چربی است. از این گذشته مارچوبه سرشار از فیبر و مواد معدنی می‌باشد. علاوه بر این خاصیت ادرار آوری آن بسیار قوی بوده و با حالت احتباس آب بدن مقابله می‌کند.

مواد غذایی ضد سلولیت را بشناسید


پیاز

شاید باورتان نشود ولی پیاز هم جزو مواد غذایی ضدسلولیت محسوب می‌شود. پیاز باعث تحریک دستگاه گوارش شده، میزان قند خون را کاهش می‌دهد و رگ‌ها و عروق را فعال‌تر می‌کند. توصیه می‌کنیم برای تهیه تمام غذاها و سس‌هایتان از این ماده‌ی غذایی استفاده کنید.


میوه های قرمز رنگ

به خاطر اینکه میوه های قرمز رنگ باعث تحریک جریان خون می‌شود به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارند با سلولیت مقابله می‌کنند. این میوه های خوش‌رنگ و آبدار منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین P محسوب می‌شوند. این ویتامین خاصیت ارتجاعی و نرمی رگ‌ها را بالا می‌برد.


غلات کامل

غلات کامل سرشار از فیبرهای غذایی هستند و باعث دفع چربی‌های انباشته شده در ران‌ها، باسن و شکم می‌شوند. توجه داشته باشید که غلات کامل یا همان سبوس دار منبع فوق‌العاده‌ی آنتی اکسیدان ها نیز محسوب می‌شوند. برای همین شما را از بیماری‌های مختلف دور می‌کنند.


موز

برای این که با لبخند از پسِ سلولیت بر بیایید میوه‌ی خندان را دریابید. بله موز! این میوه سرشار از پتاسیم است و باعث تحریک جریان خون شده و از احتباس آب جلوگیری می‌کند.4


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.news.fitshape.ir
4.www.article.tebyan.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.