مواد غذایی طبیعی برای تقویت قدرت مغز

آیا می‌خواهید باهوش‌تر باشید، سریع‌تر فکر کنید مشخص شده است چندین ماده غذایی واقعاً می‌توانند به بهبود سلامت مغز شما کمک کنند و مهارت شناختی کلی شما را بهتر کنند و حتی محافظت درازمدت بسیار برای مغز فراهم کنند. این لیست که شامل مواد غذایی مغزی سالم است را برای اضافه کردن به وعده‌های غذایی خود به صورت روزانه، بررسی کنید.
پنجشنبه، 15 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی طبیعی برای تقویت قدرت مغز

گردو

تا به حال توجه کرده‌اید که گردوها کمی شبیه مغز هستند؟ احتمالاً این نکته نا مرتبط است، اما گردو برای ماده خاکستری مغز شما مفید است. می دانید چرا؟ گردو به شدت غنی از اسید چرب امگا۳ است – در حقیقت، گردو دارای بالاترین مقدار امگا ۳ در هر ماده غذایی گیاهی دیگر است.

این امگا ۳، و همچنین آنتی اکسیدان های دیگر موجود در گردو، التهاب مغز را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است به عنوان حفاظی در برابر زوال عقل و بیماری آلزایمر عمل کند. لطفاً هر روز حدوداً ۸۵ گرم گردو به رژیم غذایی خود را اضافه کنید.


کافئین

برای تقویت کوتاه مدت مغز، کافئین گزینه مناسبی است. یک فنجان قهوه یا چای می‌تواند بلافاصله مهارت شناختی را افزایش دهد، و در عین حال به شما در تمرکز بهتر کمک کند و به طور همزمان به شما انرژی می‌دهد.

کافئین ممکن است برخی اثرات محافظتی درازمدت هم بر مغز داشته باشد، اگر چه تحقیق در مورد مزایای طولانی مدت مصرف روزانه کافئین هنوز ادامه دارد. فقط در مصرف این ماده زیاده روی نکنید، در غیر اینصورت بدتر از قبل عصبی و مضطرب خواهید شد.


توت‌ها

توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که باعث کاهش استرس در مغز شما می‌شوند، انواع توت‌ها (به ویژه بلو بری)، مانند انواع گردو، ممکن است قادر باشند به از بین بردن بیماری آلزایمر با کاهش استرس اکسیداتیو کمک کنند.

علاوه بر این، مطالعات بر روی موش‌های صحرایی نشان داده‌اند که داشتن رژیم غذایی غنی از بلو بری (زغال اخته) می‌تواند به بهبود حافظه و شناخت در سن پیری کمک کند، و باعث افزایش قدرت مغز همچون افراد جوان‌تر شود.


اسفناج

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج ممکن است به کاهش نقص مهارت شناختی در افراد مسن کمک کنند، و مغز را تا زمانی که ممکن است هوشیار نگه دارند. این امر احتمالاً به دلیل فولات زیاد (نوعی ویتامین B) موجود در اسفناج، سبزیجات و سبزیجات کلمی است.

البته، مصرف سبزیجات هرگز کار بدی نیست – مطالعات همچنین نشان داده‌اند افرادی که سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند، به طور کلی قدرت مغزی بهتری به طور طولانی‌تر در زندگی دارند.


هویج

این گیاه نارنجی که کارایی زیادی دارد، حاوی ترکیبی به نام لوتئولین است که مطالعات نشان داده‌اند می‌تواند التهاب در مغز را کاهش دهد. دانشمندان بر این باورند که با کاهش التهاب، لوتئولین می‌تواند به کاهش حافظه مربوط به سن کمک کند. فلفل و کرفس نیز غنی از لوتئولین هستند، بنابراین در نظر داشته باشید هر سه را به سالاد بعدی و یا به خوراک سرخ کردنی خود اضافه کنید!


ماهی

ماهی‌های روغنی، که در آب‌های عمیق پرورش پیدا می‌کنند مانند ماهی سالمون وحشی یکی از بهترین منابع طبیعی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، که برای عملکرد مغزی مناسب ضروری هستند. امگا ۳ همچنین دارای خواص ضد التهابی است که مانند پنج ماده قبلی غذایی مغز، می‌تواند به ممانعت از زوال عقل و دیگر اشکال کاهش شناختی وابسته به سن کمک کند.1


بادام

بادام حافظه را تقویت می‌کند و اگر در ترکیب با شیر قبل از رفتن به رختخواب و یا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شود تاثیر بهتری دارد.


آب سیب

آب سیب تولید نوعی انتقال دهنده عصبی حیاتی موسوم به استیل کولین را در مغز افزایش داده و از این طریق قدرت حافظه را نیز تشدید می‌کند.


ویتامین ب کمپلکس

این ویتامین حافظه را تقویت می‌کند. از غذا و سبزیجات غنی از این ویتامین مصرف کنید. لازم به ذکر است که مواد غذایی نشاسته‌ای و نان سفید تاثیر مطلوب این ویتامین برای حفظ سلامت حافظه را خنثی می‌کند.


گندم سبوس دار

گندم سبوس‌دار حاوی لسیتین است. این ماده مشکل سخت شدن سرخرگ‌ها را آسان می‌کند و از این طریق موجب بهبود عملکرد مغز می شود.


چهار ادویه مناسب برای تقویت مغز

برخی مواد غذایی، در تولید یاخته های عصبی و حفظ انعطاف پذیری مغز موثر است. زعفران، ریحان، دارچین و زردچوبه چهار ادویه و گیاهی هستند که برای برای مغز و اعصاب مفید می باشند.

ریحان
خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهابی دارد. ریشه ریحان حاوی ترکیبی مشابه داروهای آلزایمر است.

زعفران
با افسردگی مقابله می کند، قدرت حافظه و یادگیری را افزایش می دهد. نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، نشان داد مصرف روزانه زعفران برای درمان افسردگی خفیف موثر است.

مواد غذایی طبیعی برای تقویت قدرت مغز

دارچین
استشمام عطر دارچین، مغز را تقویت می کند. حتی استفاده از آدامس با طعم دارچین، حافظه، قدرت تمرکز، توجه، شناخت را تقویت می کند. این ادویه میزان قند خون را تنظیم می کند، از عفونت قارچی پیشگیری می کند، حاوی ماده معدنی منگنز است و منبع عالی فیبر غذایی، آهن و کلسیم است.

زردچوبه
کورکومین که رنگ زرد در این ادویه ایجاد می کند آنزیم کلیدی است که علاوه بر خاصیت ضدالتهابی با برخی انواع سرطان و ام اس مقابله می کند.2


تخم‌مرغ

حتما در زندگی همه‌ی ما روزهایی بوده است که سر میز صبحانه بنشینیم و تخم‌مرغ آب‌پز بخوریم. از قضا تخم‌مرغ‌ یکی از منابع اساسی کولین به شمار می‌رود. کولین نوعی ماده‌ی مغذی ‌است که به چگونگی عملکرد مغز و حافظه‌ی ما کمک می‌کند و برای رشد حافظه لازم است. ماده‌ی مغذی کولین برای تولید استیل کولین مورد استفاده قرار می‌گیرد که خود یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی ضروری در حافظه‌ می‌باشد.


گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون می‌تواند نقش مهمی در عملکرد و تقویت مغز ما ایفا کند. می‌پرسید چرا؟ زیرا بوقلمون حاوی آمینو اسید است که به تولید یک ماده‌ی شیمیایی در بدن ما کمک می‌کند. این ماده‌ی شیمیایی حافظه و هوشیاری ما را بهبود می‌بخشد. البته بوقلمون تنها منبع این اسید شگفت‌انگیز نیست و اگرچه باورش ممکن سخت باشد اما می‌توان آن را در مرغ، ماهی، پنیر و حتی بادام نیز پیدا کرد.


جینکو، دارویی گیاهی برای تقویت مغز شما

علاوه بر برهمی، می‌توانید از یک گیاه دارویی دیگر به نام جینکو استفاده کنید. درست مانند برهمی، جینکو گردش خون در مغز را بهبود می‌بخشد و در نتیجه به داشتن حافظه‌ی بهتر کمک می‌کند. این گیاه به صورت قرص موجود است و به باز شدن رگ‌ها و اصلاح غلظت خون کمک می‌کند. مطالعات و شواهد نشان می‌دهد مصرف ۱۵۰ میلی‌گرم مکمل غذاییِ عصاره‌ی جینکو بیلوبا (ginko biloba) می‌تواند تا حدودی حافظه‌، سرعت تفکر و میزان توجه را بهبود بخشد.


روغن رزماری بسوزانید

روغن رزماری یکی از روغن‌هایی است که به صورت گسترده‌ در رایحه‌درمانی (aromatherapy) به کار می‌رود، ولی شما می‌توانید از آن برای تقویت مغز و افزایش عملکرد حافظه نیز استفاده کنید. روغن رزماری را می‌توان در شمع‌ها و روغن‌سوز‌ها سوزاند یا حتی در آشپزی از آن استفاده کرد.3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.beytoote.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.