نقش تربيتي زنان و مادران درتربيت ياران حضرت مهدي (ع )
نويسنده:سيد محمدرضا علاء الدين - انسيه شيخ زاده
مقدمه :
مروري بر زندگي شخصيت هاي بزرگ و وارسته تاريخ که نقطه عطفي درتاريخ بشري شمرده مي شود و منشاء خدمات برکات فراواني بوده اند نشان مي دهد که زنان و مادراني تربيت شده و مومنه نقش اساسي و تعيين کننده درتربيت آن شخصيت ها داشته اند .يکي ازعلل و عوامل مهم عدم توفيق جوامع درامر(تربيت نسل پيش رو و آينده)بي توجهي به نقش معجزه آميز و حياتي زن درموقعيت مادري بوده است .درفرهنگ اسلامي موضوع مهدويت و انتظارفرج و ظهورو تشکيل حکومت آن حضرت يکي ازافق هاي بسيار روشن انسان سازو تعالي بخشي است که تحقق عيني و عملي اين موضوع نيازمند انسانهاي تربيت شده اي است که ازهرحيث آمادگي ياري و حضورخالصانه تحت نظر امام عصرخود و قرآن ناطق الهي را داشته باشد و تمامي ابعادي که براي مهدي ياوران متصوراست دروجود آنها جلوه کرده و نسخه اي ازاسوه حسنه قرآني باشند .متعلق تربيت ديني همان تربيت اخلاقي است که پيامبراکرم (ص ) فرمودند :(اني بعثت لاتمم مکارم الااخلاق )همانا من براي کامل کردن کرامتهاي اخلاقي مبعوث شده ام .(2) . مفاهيمي ازقبيل برو نيکي،خير،معروف ،احسان ، عدل ،اجتناب از فحشا ،منکرو ظلم و ...حاکي ازرويکرد اخلاق و تربيت ديني است برخي از آيات دراين باره عبارتند از:اعراف 33 و 199 .بقره 78 و195 و 263 وآل عمران 104 و 193 و 198 .قصص 77 . هود 71 . مومنون 96 . اسراء53 ،بقره169و268، عنکبوت 45 . انعام 151 .
قرآن کسب معرفت را صرفاً ابزاري براي نيل به تحول اخلاق مي داند چه معرفت درسطح جهان شناسي باشد چه آگاهي از امورغيب و چه معرفت ازوقايع تاريخي ( هود 120 . قمر 4 . يوسف 3 . نازعات 34 )ازديگر نگاه قرآن به احکام و شريعت نيزنگاهي حاکي از اخلاق مداري است (و اقم الصلوه ان الصلوه تنهي عن الفحشاء و المنکر)و نماز را به پا دار که نمازازکار زشت و ناپسند باز مي دارد .( عنکبوت 54 . بقره 771 و 183 . توبه 1 تا 3 ) براين مطلب دلالت دارند .
دراين عرصه نقش اخلاق فردي خانوادگي ديني وعبادي مادران حائزاهميت بوده و مهدي باوري و تاسي به اخلاق قرآني امام عصرو معرفت و محبت خالصانه به آن حضرت مي تواند باعث کشش و گرايش و علاقه خانواده به ويژه فرزندان به مکتب اهل بيت عصمت و طهارت به ويژه امام مهدي (ع ) گردد و مسلماً زني مي تواند در ظهور و قيام و نصرت حضرت نقش داشته باشد که با ترسيم افق و چشم انداز زيبايي مهدويت و ظهور و نهضت فراگيرش به تربيت بهترين ياوران براي حضرت اقدام نمايد .
نقش و جايگاه تربيتي زنان، تربيت مهدوي فرزندان
تربيت وراثتي کودکان درنهاد خانواده :
مادر بارزترين منشأ آسايش مهر و عالي ترين منبع سعادت خانوادگي است .مادرمظهر عاطفه و مهرو سنگ صبورو چهره دوست داشتني خانه است که با رافت خود محيط خانه را آرام و اهل منزل را مسرور مي سازد. اوست که درخانه مدينه فاضله مي سازد و به پرورش و سازندگي شخصيت ها مي پردازد . مادر موجب تحول درجسم و روان کودک است و اوست که مي تواند تغييرات مطلوب را در فرزندان ايجاد کند و منتظرواقعي و سرباز امام زمان ( عج ) بسازد .خوشبختي هر جامعه مرهون تربيت خانوادگي افراد آن است و نقش اساسي درخانواده به عهده مادران مي باشد تا آنجا که مي شود گفت مادربا يک دست گهواره کودک و با دست ديگرجهان را به حرکت درمي آورد . (الولد مطبوع علي امه -فرزند ساخته شده مادراست ) (6)ازنظراخلاق و طبيعت و ديانت تربيت را اگرامري دائمي به حساب آوريم و اگرکودک را تا هفت سال اول درخانه و همراه مادربدانيم بايد اعتراف کنيم که بخش اعظم تأثيرگذاري ها ازسوي مادراست و بيشترخلق و خو و رفتارهاي کودکان حتي در سنين جواني وبعد ازآن نشات گرفته از مادراست .
اينچنين اهميت نقش مادر درتربيت و زمينه سازي ظهورحضرت مهدي (عج )مشخص مي شود .مادري که با رفتارالگويي خود انسان مي پرورد و طفل را ازعالم ناپاکي ها دورمي دارد و دراو مهرو صفا ،خيرخواهي و خيرانديشي نسبت به ديگران به وجود مي آورد .مادر شکل دهنده شخصيت کودک مي باشد.کاراو ظريف و حساس است و بايستي براساس معيارهاي دين دراخلاق و تربيت فعاليت کند هيچ عملي شرافت مندانه ترازانجام وظيفه مادري نيست .مادربايد درس تعهد ومسووليت و شرافت و انسان بودن را به فرزند خويش بياموزد .پس بايد خود اول درجنبه خود سازي قيام و اقدام کند.او بايد مظهرعدل و ارزشهاي انساني فکرو برکنارازبدخواهي و بدانديشي باشد .و دريک کلمه انساني تزکيه شده باشد .
«زن بايد موقعيت حساس خويش را در پرورش انسان و حياط انساني جامعه درک کرده باشد و به نقش عظيم خويش درمحيط خانه که محل اجراي مسووليت هاي الهي است واقف باشد و عالي ترين و زيبنده ترين هنرزن در پرورش و تربيت انسان الهي ظهورفعلي مي يابد .(7)
لذا وظيفه زنان درقبال همسر و فرزندان وظيفه بسيارخطيري است نبايد محيط خانه را کوچک شمرد و ازمسووليت تربيت فرزند شانه خالي کرد.زن نمونه رفتارو شخصيت است و همه رفتارو حالات او ميزان الگوي فرزندان است .آري تربيت شدگان دراين مدرسه هر درسي بياموزند درميدان بزرگ اجتماع به مرحله بروزو ظهور درخواهند آورد .درس عملي تقوا وخدا ترسي او ،راهنما و نافذ در قلب اعضاي خانه است و برعکس او مي تواند منشا رذيلت ها باشد .
«زن انسان است ،آن هم يک انسان بزرگ، زن مربي جامعه است از دامن زن ،انسان ها پيدا مي شوند .مربي انسان ها زن است،سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است زن با تربيت صحيح خودش انسان درست مي کند و با تربيت صحيح خودش کشوري را آباد مي کند .قرآن کريم انسان ساز است و زن نيز انسان ساز، وظيفه زن ها انسان سازي است (8)
با توجه به شواهد و مستندات ذکرشده اهميت و جايگاه تربيت فرزند و سهمي که مادر دراين مورد به خصوص درزمينه سازي ظهورامام زمان (عج ) با پرورش وتربيت فرزندان خود دارد معلوم مي گردد .پيامبر اکرم (ص ) فرموده اند :
«کل مولود يولد علي الفطره فابواه يهودانه و ينصرانه »هرکودکي براساس فطرت پاک به دنيا مي آيد و اين پدر و مادرش هستند که او را يهودي و نصراني تربيت مي کنند .(9)
تربيت مهدوي فرزندان :
سيد بن طاووسي ازابن رزين غافقي نقل مي کند که مي گفت از حضرت علي (ع ) شنيدم درتوصيف ياران امام زمان (عج ) فرمودند : «ايشان چون مشعلهاي فروزانند که دلهاي استوارشان بسان قنديل هاي نور درسينه هاشان آويخته است .اين مردان تنها ازخدا مي ترسند ...به هرسوي روي آورند ترس و بيم از هيبت آنان پيشاپيش دردل مردمان افتد و تاب مقاومت ازهمه گرفته شود .آنان ازتلاش هايي که برمصالح منحرفان ضربه مي زند و موجب خشم کافران مي گردد دست نمي کشند و از ملامت هايشان بيمي به خود راه نمي دهند و پيروزي آنان درامتحان الهي نتيجه فداکاري هاي بي دريغ است که درطول حيات خود و براي هدايت و عدالت که بالاترين مقصود ايشان بوده است انجام داده اند .شجاعت ،ويژگي لشکرامام مهدي (عج )است و همگي آنان ازشجاعت درجهاد براي برپايي عدالت برخوردارند.»(11)مادري که هيچ گونه ضعف ونقص ايماني و معنوي نداشته باشد، فرزندي پرورش مي دهد که به عزت نفس دست يافته و حقيقتاً مصادق «اذله علي المومنين و اعزه علي الکافرين »(12)
که اين فروتني درمقابل مومنين و سربلندي در مقابل کافرين و بي دينان ازبارزترين صفات و خصوصيات ياران حضرت مهدي (عج ) است .ايمان پولادين سربازان امام درنهايت آنان را به دو نتيجه قابل تفکيک ،شجاعت و عبادت مي رساند .
مادري که سالها در راه رسيدن به خدا مورد امتحانات سخت واقع شده و درتمام موارد استقامت ورزيده و رذائل راازخود بيرون کرده،و ازغيرخدا ترسي به دل راه نداده شير زني است که مي تواند چونان فرزندان بزرگوار حضرت زهرا (س )و حضرت زينب (س ) و ... تربيت کند که در راه دفاع از ولايت و امام عصر هيچ بيم و ترسي به خود راه نمي دهند .
عبادت صفتي است که براي ايجاد آن زمينه هايي چون عشق به طاعت و شناخت حق خدا و خشيت از مقام پروردگارلازم است .خستگي ناپذيري يک زن مهذب و کامل درراه عبادت حق تعالي و مناجات هاي شبانه و دعا و تسبيح او در روز مانند بانوي بزرگواراسلام حضرت فاطمه ( س )اين زمينه ها را به تدريج در روح فرزندان ايجاد مي کندچرا که فرزندي که از ابتدا و بيش ازهمه درکنارمادر است و بيشترين تاثيرپذيري را ازمادردارد با روح تعبد وحقيقت بندگي آشنا مي شود و همواره دراين طريق مي کوشد .مادري که دراثر تقوا و پرهيزکاري به سرچشمه حکمت دست يافته و تمتم اعمال و رفتارخود را برطبق ميزان صراط مستقيم قرارمي دهد بهترين الگو براي فرزند خود درقرارگيري درجاده حرکت به سوي خداست و جان فرزند را با آب بينش و حکمت الهي سيراب مي گرداند .
نتيجه :
پي نوشت ها:
1-امام خميني (ره ) ،صحيفه نور،ج 16 ،ص 125)
2-(مجلسي ،بحارالانوار،ج 16 ،ص 210 ) .
3-امام خميني، صحيفه نور، ج 7 ،ص 282 .
4-صحيفه نور، ج 6 ،ص 185
5- تبيان دفترهشتم، ص 268 .
6-غررالحکم، ص 76، حکمت 1863 .
7-محمد امين زاده،کتاب اخص و ممتاز زن ،ج2،پائيز 73.
8-امام خميني (ره )، تبيان، ص 57 .
9-علامه مجلسي ،بحارالانوار، ج 67 ،ص 127 .
10-سوره مائده ،آيه 54.
11-سيد بن طاووس ،الملاحم و الفتن ،ص 52،چاپ نجف )
12-سوره مائده ،آيه 54 .
13-علويه همايوني ،زن مظهرخلاقيت الله .
1 -قرآن کريم .
2 -نهج البلاغه .
3 -آمدي ،غررالحکم، ص 67 ،حکمت 3681 .
4 -امين زاده، محمد رضا ،کتاب اخص و ممتاز زن ،ج 2 ،پائيز 37 .
5 -امام خميني روح الله، صحيفه نور، مجلدات متعدد،موسسه تنظيم و نشرآثارامام .
6 -امام خميني روح الله، تبيان ( جايگاه و رسالت زن مسلمان )، موسسه تنظيم و نشر آثارامام .
7 -سيد بن طاووس ،الملاحم و الفتن، ص 25، چاپ نجف .
8 -علامه مجلسي ،بحارالانوار، ج 76 ،ص 721 .
9 - علويه همايوني، زن مظهرخلاقيت الله .
10 -علامه طباطبايي ،محمد حسين، الميزان ،تفسيرسوره نساء و حجرات .
منبع:نشريه کوثر،(فصلنامه قرآني)،شماره 30