آشنایی با خربزه تلخ و فواید آن

خربزه تلخ دارای خواص و فواید درمانی بسیاری می باشد و برای سلامت بدن هم بسیار مفید است، از خواص خربزه تلخ می توان کمک به سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن و جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد.
جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خربزه تلخ و فواید آن
خربزه تلخ از میوه های گرمسیری پرخاصیت و بومی چین و هند می باشد. این میوه به خانواده خربزه، خیار و کدو تعلق داشته و رنگ سبز روشن یا تیره، پوست خشن و پر چین و چروک و طعم بسیار تلخ از ویژگی های منحصر به فرد آن می باشد.

از جمله خواص دارویی خربزه تلخ می توان به لاغری، کنترل دیابت، سلامت کبد، کلیه و قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرماخوردگی، درمان آسم و سلامت و زیبایی پوست و مو اشاره کرد.


جالب است بدانید:

انواع مختلف خربزه تلخ در شکل و میزان تلخی با هم متفاوت هستند.

درخت خربزه تلخ ساقه نازک و گل های زرد رنگی دارد که تنها یک روز شکوفه می دهد.

میوه های نارس خربزه تلخ سبز رنگ بوده و به مرور به رنگ زرد یا نارنجی تغییر می کند.

در ادامه با ما همراه شوید تا با خواص خربزه تلخ برای سلامتی آشنا شده و درباره ارزش غذایی و مضرات آن بیشتر بدانیم.


ارزش غذایی خربزه تلخ

مواد مغذی موجود در 100 گرم خربزه تلخ به صورت زیر است:

کالری: 17 گرم

کربوهیدرات: 3.7 گرم

چربی: 0.1 گرم

پروتئین: 1 گرم

فیبر: 2.8 گرم


خواص خربزه تلخ برای دیابت

خربزه تلخ از میوه های کاهنده قند خون است و تحقیقات نشان داده عصاره محلول در آب این میوه گلوکز خون را تا حد خوبی کاهش می دهد و به افزایش تولید انسولین در بدن بیماران دیابتی کمک می کند.

مصرف آب و میوه خربزه تلخ در پیشگیری از عوارض شایع دیابت از جمله نفروپاتی، آب مروارید و کم آبی بدن در بیماران دیابتی بسیار مفید است.

هشدار: خربزه تلخ ممکن است با داروهای کاهنده قند خون تداخل داشته و باعث کاهش شدید و خطرناک قند خون بخصوص در افراد دیابتی شود. بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.


خواص خربزه تلخ برای لاغری

خربزه تلخ از میوه های کم کالری با خاصیت آنتی اکسیدانی است که به افزایش سوخت و ساز بدن و بهبود هضم کمک کرده و فیبر موجود در آن با کاهش اشتها و احساس سیری طولانی مدت در فرد باعث کاهش اشتها شده و برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مفید می باشد.

آشنایی با خربزه تلخ و فواید آن


سرطان

خربزه تلخ به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی با رادیکال های آزاد مقابله کرده و به کاهش رشد تومورهای سرطانی در سرطان پروستات و سینه کمک می کند.

عصاره خربزه تلخ در رژیم های غذایی چینی و هندی برای کاهش رشد سلول های سرطان گردن و سر استفاده می شود.


بواسیر

خربزه تلخ به دلیل خاصیت ضد التهابی برای درمان و تسکین درد ناشی از هموروئید مفید است.

برای درمان بواسیر کافیست ریشه گیاه را کوبیده و خمیر حاصل را به صورت موضعی روی ناحیه قرار دهید تا التهاب، درد و خونریزی را کاهش دهد.
نوشیدن آب خربزه تلخ نیز اثر مشابهی دارد.


تقویت سیستم ایمنی بدن

خربزه تلخ منبع غنی آنتی اکسیدان ها است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با خنثی سازی اثر رادیکال های آزاد از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند.

افزودن خربزه تلخ به رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری های جدی همچون آسیب های کلیوی، نارسایی کبدی و حمله قلبی را تا حد خوبی کاهش می دهد.1


سنگ کلیه

سنگ کلیه یک بیماری بی‌نهایت دردناک است. خربزه تلخ می‌تواند به طور طبیعی سنگ‌ها را خرد کند و بدن را از شر آنها خلاص کند. خربزه تلخ مقدار اسید موجود در بدن را که به تولید سنگ‌های دردناک کلیه کمک می‌کنند، کاهش می‌دهد. مقداری پودر خربزه تلخ را با آب مخلوط کنید و چای مفیدی تهیه کنید. این چای دارای عطر و طعم فوق‌العاده‌ای است و با کمال شگفتی نیازی نیست که آن را شیرین کنید.


کلسترول بد را کاهش می‌دهد

خربزه تلخ به پایین آمدن سطح کلسترل خطرناک کمک می‌کند. کاهش کلسترول به طور قابل‌توجهی حملات قلبی، بیماری‌های قلبی، و سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، خربزه تلخ برای جلوگیری از ریسک‌هایی که در برابر سلامتی‌تان قرار دارند، به طور کاملا طبیعی روی بدن کار می‌کند. کلسترول بالا را تنها می‌توانید با آزمایش خون تشخیص بدهید.


پوست

مواد غذایی یا نوشیدنی‌های تهیه شده از خربزه تلخ برای پوست نیز فوایدی دارد. گفته می‌شود که مصرف خربزه تلخ به طور منظم، باعث درخشان شدن پوست می‌شود و در درمان آکنه، پسوریازیس و اگزما مفید است. با مصرف خربزه تلخ، تسکین طبیعی و آرامش‌بخشی را تجربه کنید. سوپ خربزه تلخ را برای رهایی از هر یک از این اختلالات پوستی یا برای داشتن پوست زیباتر امتحان کنید. علاوه بر این‌ها، خربزه تلخ یک عامل تصفیه‌ی خون است.


داروی مقوی کبد

مصرف منظم نوشیدنی تهیه شده از خربزه تلخ، چندین و چند فایده برای کبد و به طور کلی بدن دارد. این نوشیدنی به فرآیند هضم غذا کمک می‌کند، عملکرد کیسه صفرا را بهبود می‌دهد، و باعث کاهش احتباس مایعات می‌شود. با استفاده از این داروی مقوی کبد، می‌توانید از شر سیروز کبدی، هپاتیت، و یبوست خلاص شوید. نوشیدنی خربزه تلخ را دست کم یک بار در روز بنوشید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. مصرف این نوشیدنی همچنین به کاهش وزن کمک می‌کند، و می‌تواند علائم و نشانه‌های سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر را کاهش دهد.

می‌توانید آب خربزه تلخ را به تنهایی بنوشید یا با اضافه کردن میوه‌های دیگری یک اسموتی برای خودتان آماده کنید.


به هضم کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند

این یکی برای کسانی که مبتلا به دیابت نوع دوم هستند، فایده‌ی پراهمیتی است. کربوهیدرات‌ها تبدیل به قند می‌شوند و خربزه تلخ قند را می‌سوزاند. سوخت و ساز سریع‌تر کربوهیدرات‌ها به این معنا است که چربی کم‌تری در بدن ذخیره می‌شود و همین به نوبه‌ی خود منجر به از دست دادن وزن، و حفظ وزن مناسب می‌شود. هضم درست کربوهیدرات‌ها نیز به رشد و توسعه‌ی عضلات کمک می‌کند. خربزه تلخ را به روش تفت روغن داغ طبخ کنید و از فواید بی‌نظیر آن برخوردار شوید.2


مالاریا و زردی را درمان می کند

مطالعات نشان داده اند که تلخ خربزه می تواند در درمان شرایط سلامتی مانند مالاریا و زردی مؤثر باشد.


درمان HIV

RIP (پروتئینهای غیرفعال کننده ریبوزومها) موجود در خربزه تلخ در درمان ضد ویروسی نویدبخش است و بنابراین می تواند در درمان HIV مفید باشد.

آشنایی با خربزه تلخ و فواید آن


سلامت قلبی عروقی

فیبر موجود در خربزه تلخ با کاهش کلسترول می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. علاوه بر این، مقدار ویتامین K در نقش لخته شدن خون ضروری است.


جلوگیری ریزش مو

به طور طبیعی آب میوه خربزه تلخ درد درمان ریزش مو بسیار موثر است بنابراین برای اینکه این میوه را به این منظور استفاده کنید بایستی مقداری از آب و آن را با کمی شکر مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید و ماساژ دهید.


اگزما و پسوریازیس

تحقیقات بسیاری ثابت کرده اند که این میوه از ترکیبات ضد التهابی قوی برخوردار است به خاطر همین ویژگی می توان در درمان بیماری های التهابی پوست همچون پسوریازیس و اگزما از آن استفاده کرد.


درمان زخم های پوستی

این میوه تلخ به دلیل برخورداری از خاصیت ضد باکتری قوی در طب سنتی برای درمان سریع زخم های پوستی به صورت موضعی به کار میرود و زخم را از خطر عفونت در امان نگه می دارد.


درمان افسردگی

این میوه تلخ در درمان بسیاری از اختلالات روحی و روانی تاثیر زیادی دارد چرا که به خاطر داشتن ویتامین B9 و مصرف منظم آن موجب کاهش علایم افسردگی و اضطراب می شود.


خواص ضد پیری

چنانچه بخش سلامت نمناک عنوان کرده است خربزه تلخ همچنین حاوی ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که در برابر آسیب دیدگی با اشعه ماوراء بنفش (UV) و مهمترین عامل خطر در ایجاد سرطان پوست مبارزه می کند. نگه داشتن سلولهای آسیب دیده نمی تواند روند پیری را کندتر کند. ویتامین C نیز در تولید کلاژن نقش دارد. کلاژن پروتئینی است که به حفظ ساختار استخوان، تاندون، پوست، غضروف و سایر بافت پیوندی دیگر نیز کمک می کند. مطالعات متعددی نتیجه گرفته اند که مصرف زیاد ویتامین C به ظاهر بهتر پوست و کاهش در چین و چروک پوست کمک می کند.


درمان اختلالات چشم

با توجه به وجود بتا کاروتن و برخی ترکیبات دیگر در خربزه تلخ، در نظر گرفته می شود که این خربزه تلخ می تواند به کاهش یا درمان برخی از انواع اختلالات چشم کمک کند.


خطرات و عوارض بالقوه خربزه تلخ

از خربزه تلخ با احتیاط فراتر از استفاده های گاه و بی گاه در رژیم غذایی خود استفاده کنید. خربزه تلخ می تواند عوارض جانبی ایجاد کند و با سایر داروها تداخل پیدا کند.

برخی از خطرات و عوارض خربزه تلخ شامل موارد زیر است:

اسهال، استفراغ و سایر مشکلات روده

خونریزی واژن، انقباضات و سقط جنین

کاهش خطرناک قند خون در صورت مصرف انسولین

آسیب کبدی

فاویسم (که می تواند باعث کم خونی شود)

مخلوط کردن با سایر داروها برای اثربخشی آنها

مشکل در کنترل قند خون در افرادی که اخیراً جراحی انجام داده اند.3


پی نوشت:
1.www.persian-star.org
2.www.yjc.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.