همه چیز راجع به دندان عقل

اگر دندان عقل جایی برای رشد نداشته و منجر به بروز درد، عفونت یا دیگر مشکلات مرتبط با دندان شود، در این شرایط، احتمالاً دندانپزشک یا جراح، دندان عقل را خواهد کشید. در این مقاله با عوارض و مراقبت‌های پس از کشیدن دندان عقل بیشتر آشنا خواهیم شد.
يکشنبه، 2 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به دندان عقل

دندان عقل چیست؟

سومین دندان آسیا را دندان عقل می گویند. از آنجاییکه این دندان حدود در 17 سالگی رشد می کند، به همین علت آن را دندان عقل نام داده اند. چهاردندان عقل در 2 فک هر انسان وجود دارد که در واقع آخرین دندان ها در قوس فکی هستند.1
 

انواع دندان عقل

به طور کلی دندان های عقل به چهار صورت مختلف می توانند رشد کنند که بسته به آن، روش درمان نیز تعیین می شود:
 
دندان عقل نفهته جزئی
این نوع از رایج ترین انواع رشد دندان عقل است و دندان عقل به سمت جلوی دهان شما زاویه گرفته است. این دندان ممکن است به مولار کناری فشار وارد آورد. در بیشتر موارد این حالت، تنها تاج دندان از لثه بیرون می آید. در برخی موارد، نیازی به خارج کردن دندان نیست تا کم کم دندان به صورت خود به خود از لثه خارج شود. تشخیص لزوم جراحی بر عهده دندانپزشک شماست.
 
دندان عقل عمودی
در این حالت جهت دندان تقریبا نرمال است. 

در این حالت نیازی به خارج کردن دندان نیست زیرا دندان تقریباً زاویه نرمالی دارد و احتمال اینکه بدون ایجاد مشکل و ناراحتی در کنار دندان های دیگر شما قرار گیرد زیاد است. در صورتی دندان عقل عمودی به مولار سوم فشار وارد آورد نیاز به جراحی دیده می شود.
 
دندان عقل نهفته زاویه دار
زاویه دندان به سمت عقب دهان است.

این نوع دندان عقل بسیار نادر است و زاویه آن بر خلاف دندان عقل نهفته جزئی است. خارج کردن و کشیدن این نوع دندان عقل بستگی به زاویه قرار گیری دندان دارد. در برخی از موارد دندانپزشک ممکن است یک تا دو سال صبر کند و سپس اقدام به کشیدن دندان کند.
 
دندان عقل نهفته افقی
در این حالت دندان عقل به صورت افقی بر روی یک طرف خود قرار گرفته است. 

این حالت، در واقع به عنوان بدترین حالت قرارگیری دندان عقل شناخته می شود. دندان عقل در این حالت به صورت کاملاً افقی قرار گرفته و در مقابل مولار دوم قرار دارد بنابراین احتمال فشار وارد کردن بر دندان کناری زیاد بوده و نیاز به جراحی دارد.2

همه چیز راجع به دندان عقل

علت کشیدن دندان عقل

دندان های عقل سومین سری دندان های آسیاب در پشت دهان شما هستند و آن ها معمولاً بین سنین 17 تا 25 سالگی رشد می کنند و در پرتو ایکس دیده می شوند.اکثر مردم به این دلایل آنها را می کشند:  

آن ها مشکل دارند.

چون خیلی عقب هستند،نرمال نمی مانند.

آن ها می توانند در استخوان فک یا لثه بمانند که می تواند دردآور باشد.

آن ها زاویه ای هستند:ممکن است به طرف دندان های دیگر شما فشار بیاورند.

دهان شما به اندازه کافی بزرگ نیست:فک هیچ جایی برای یک مجموعه آسیاب اضافی ندارد.

کرم خوردگی دندان خواهید داشت:ممکن است قادر به رسیدگی به دندان های عقلتان نباشید.3
 

توصیه هایی در مورد غذا خوردن بعد از کشیدن دندان عقل

اما توصیه هایی که برای غذا خوردن شما می توان بعد از کشیدن دندان عقل داشت بدین شرح است:

1-بعد از عمل جراحی فوق به هیچ وجه غذای گرم مصرف نکنید. شما می توانید یک سوپ پر از مواد مغذی را بگذارید تا خنک شود و سپس میل نمایید.

2-سعی کنید در همان روز اول مقدار زیادی شیر و مایعات و آب میوه میل کنید تا جبران آب از دست رفته بدنتان را کند.

3-دوست دارید کمی از دردتان التیام یابد کافیست30 دقیقه بعد از عمل یک بستی میل نمایید.

4بعد از یک روز مجددا به رژیم غذایی قبلی خود بازگشته و تا جایی که می توانید از سمت مخالف که دندان را کشیده اید برای خوردن و جویدن استفاده نمایید.

5-یک روز بعد از عمل می توانید با کمی اب نمک محیط دهان خود را شستشو دهید تا از هر گونه میکروب و خون آبه پاک شود.1
 

خطرات و عوارض احتمالی کشیدن دندان عقل

بیشتر دندان های عقل می توانند منجر به عوارض طولانی مدت شوند با این حال،کشیدن دندان های عقل گاهی نیاز به جراحی دارند که شامل ایجاد یک برش در بافت لثه و برداشتن استخوان می باشد. به ندرت، پیچیدگی می تواند شامل موارد زیر باشند: 

حفره دردناک و خشک

قرار گرفتن استخوان زمانی که لخته خونی پس از جراحی از محل زخم جراحی از دست می رود (حفره).

عفونت در حفره با باکتری ها یا گیر کردن ذرات مواد غذایی .

آسیب به دندان های نزدیک، اعصاب، استخوان فک یا سینوس.3
 

فواید کشیدن دندان عقل

در صورتی که دندان عقل شما دارد به صورت کج رشد می‌کند یا تحت فشار است، دندانپزشک شما برای محافظت از لثه، بقیه‌ی دندان‌ها و ردیف دندان‌های شما تصمیم خواهد گرفت دندان عقل را بکشد.

همچنین دندان‌های عقل در برخی موارد می‌توانند منجر به کیست، پوسیدگی دندان، عفونت و التهاب لثه شوند. همچنان که دندان‌های شما در حال رشد هستند، دندانپزشک به صورت زمانبندی شده از عکسبرداری اشعه‌ی ایکس استفاده می‌کند تا به طور دقیق در جریان اتفاقات باشد.

 اگر تصویرها نشان دهد که مشکلی وجود دارد یا شما دچار دندان‌درد شدید شده‌اید، ممکن است نیاز به کشیدن دندان‌های عقل داشته باشید. انتخاب کشیدن پیشگیرانه‌ی دندان عقل باعث کاهش ریسک درد لثه، آسیب‌های عصب کشی دندان، یا مشکلات مربوط به بر هم زدن ردیف دندان‌ها به خاطر الگوی نادرست رشدی می‌شود.

حتی کشیدن دندان‌های عقل پیش از بروز هرگونه مشکل و نشانه‌ای، می‌تواند با پیشگیری از بروز مشکلات دندانی اورژانسی، منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه شود. اگر بعد از هفته‌ها و ماه‌ها تلاش برای کنترل دقیق شرایط دندان‌ها، از کشیدن دندان منصرف شوید همه‌ی آن تلاش‌ها هیچ خواهد شد. به علاوه، کشیدن دندان‌های عقلی که تازه در حال جوانه زدن هستند، خیلی راحت‌تر از وقتی است که همه‌ی دندان‌ها به طور کامل رشد کرده باشند.

کشیدن دندان عقل برای همه‌ی افراد توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال، در صورتی که سن شما بین ۱۷ تا ۲۵ سال باشد، ممکن است بر سر کشیدن دندان‌های عقل شما توافق نظر وجود نداشته باشد. با این که مزایای اثبات‌شده‌ی بسیاری برای کشیدن دندان عقل وجود دارد، اما بسیاری از دندانپزشکان همچنان توصیه می‌کنند که اگر دندان‌های عقل سالم و ردیف هستند دندان را نگهدارید و در عوض، به دقت آن‌ها را تحت نظر داشته باشد. بنابراین پیش از هر کاری باید در مورد مزایا و معایب این کار با دندانپزشک خود مشورت کنید.2

همه چیز راجع به دندان عقل

زمان مراجعه به دندانپزشک پس از کشیدن دندان عقل

اگر پس از جراحی دندان عقل، علائم زیر را مشاهده کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مشکل در بلع یا تنفس

خون ریزی بیش از حد

تب

درد شدید که با دارو برطرف نشود

تورمی که بعد از دو یا سه روز بدتر شود

بوی بد دهان 

بروز چرک و عفونت از حفره دندان  

بی حسی دهان  

بروز خون یا چرک از ترشحات بینی.4

پینوشتها
1.www.drsojodi.com
2.www.drsamanehshirani.com
3.www.namnak.com
4.www.setare.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.