علل بوی بد دهان و چگونگی رفع آن

بوی بد دهان در بسیاری از افراد یک مشکل غیر قابل تحمل است و باعث کاهش اعتماد به نفس در فرد و آزردگی اطرافیان می‌شود. این موضوع زمانی که فرد از بوی بد دهان خود آگاه نباشد برای اطرافیان آزار دهنده‌تر است. جای تعجب نیست که در همه‌ی فروشگاه‌ها قفسه‌هایی مملو از انواع آدامس و خوشبو کننده‌های دهان برای رفع بوی بد دهان وجود دارد. اما این محصولات راه حل موقت هستند زیرا علت اصلی این مشکل را برطرف نمی‌کنند. اگرچه بدبویی دهان یک فوریت پزشکی نیست، اما لازم است که درمان شود زیرا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از جمعیت جهان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.
جمعه، 28 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
علل بوی بد دهان و چگونگی رفع آن
تنفس بدبو یک بیماری است که وقتی یک فرد دهانش را باز می کند و تنفسش را آزاد می کند بوی بدی می دهد و موقع صحبت کردن، حس ناخوشایندی را ایجاد می کند.گفته می شود که شایع ترین علل بوی بد دهان، به دلیل مشکلات مربوط به دندان است و 20 درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند.

بوی بد دهان یک مشکل رایج در زندگی می باشد که طبق تحقیقات موسسه عمومی دندانپزشکان ، در بیش از 90% موارد، این بو از دهان، گلو و لوزه ها می باشد. بوی بد دهان یک بیماری است که باعث درد و یا سایر مشکلات جدی نمی شود .

اما به اندازه کافی بر کیفیت زندگی کسانی که از این بیماری رنج می برند،تاثیر می گذارد.  بوی بد دهان یک نشانه ی رایج در اکثر مردم است که معمولا وقتی صبح از خواب بیدار می شوند با آن مواجه هستند.

هالیتوز نام پزشکی این مشکل است و می تواند باعث خجالت فرد و یا حتی منزوی شدن او شود اکثرا تصور می کنند که این بوی بد فقط از دهان ایجاد می شود و به همان جا نیز ختم می شود اما این موضوع می تواند بخاطر مشکلات مختلفی در زبان، بینی، لثه ها، لوزه ها، مجاری گوارشی ، معده اایجاد شود.

بوی بد دهان می تواند موقت باشد و یا می تواند به دلایل مختلف ادامه داشته باشد این مشکل یک بیماری دندان است. اما می تواند نشانه ای از یک شرایط پاتولوژیک جدی نیز باشد .در دهان هر فرد انواع مختلف باکتری ها که توسط تجزیه پروتئین به اسیدهای آمینه تشکیل شده اند، وجود دارد که این یکی از علل مستقیم بوی بد دهان می باشد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با علل ایجاد و راه های درمان بوی بد دهان آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.1


چرا دهان بد بو می‌شود؟


خواب و تغییرات دهان در خواب
در زمان خواب دهان خشک می‌شود و تولید بزاق کاهش می‌یابد به همین دلیل باکتری‌های عامل بوی بد در دهان بیش‌تر شده و بعد از بیدار شدن، دهان بد بو می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که آپنه خواب نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.

بیماری‌های داخلی
برخی بیماری‌ها باعث بدبویی دهان می‌شوند مثل: دیابت کنترل نشده، کتواسیدوز دیابتی، خشکی دهان (بزاق اثر ضد میکروبی دارد)، عفونت‌ گلو، سینوزیت یا عفونت سینوس‌ها. و همچنین سرطان‌ها، اختلالات دستگاه گوارش مانند سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده (GERD)، استفراغ، زخم معده، انسداد روده، عدم تحمل لاکتوز، نارسایی کبد، نارسایی کلیه و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا تحتانی.

بیماری‌های دهان و دندان
سنگ‌های لوزه که محل رایج تجمع باکتری‌ها هستند می‌توانند منبع بوی بد دهان باشند. عفونت در دهان، زخم‌های جراحی بعد از عمل جراحی در دهان، کشیدن دندان، پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم‌های دهان می‌توانند در دهان بوی بد ایجاد کنند.

داروها
برخی داروها با کاهش بزاق باعث بوی بد دهان می‌شوند. تجزیه‌ی برخی داروها مانند نیترات‌ها که در درمان درد قلبی استفاده می‌شوند، بعضی از داروهای شیمی درمانی و برخی مواد آرام بخش مانند فنوتیازین‌ها از داروهایی هستند که می‌توانند باعث بد بویی دهان شوند. افرادی که مکمل‌های ویتامینی را در دوزهای بالا مصرف می‌کنند نیز مستعد ابتلا به بوی بد دهان هستند.

مواد غذایی
پیاز و سیر رایج‌ترین و شناخته شده‌ترین تحریک کننده‌های بوی بد دهان یا هالیتوز هستند، اما موارد دیگری مانند قهوه و الکل به طور موقت باعث بوی بد دهان می‌شوند. پیاز و سیر حاوی روغن‌های تند و تیزی هستند که از طریق جریان خون به ریه‌ها منتقل می‌شوند. وقتی نفس می‌کشید، باقی مانده‌های این مواد با بازدم خارج می‌شوند.

دخانیات
افراد سیگاری نیز از این مشکل رنج می‌برند. استعمال دخانیات نه تنها باعث خشک شدن بزاق می‌شود بلکه می‌تواند درجه حرارت دهان را نیز بالا ببرد. در نتیجه دهان، محل پرورش باکتری‌ها می‌شود. نیکوتین موجود در سیگار و سایر دخانیات باعث شل شدن دریچه‌ی بین مری و معده (LES) می‌شود. این امر باعث رفلاکس اسید معده (بازگشت اسید معده به مری) می‌شود. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، معده  لوزالمعده، کبد و روده‌ی بزرگ را افزایش می‌دهد. این موارد را به لیست دلایل خود برای ترک سیگار اضافه کنید.

بارداری
بارداری به خودی خود باعث بوی بد دهان نمی‌شود، اما حالت تهوع و بیماری صبحگاهی که در دوران بارداری شایع است ممکن است باعث بوی بد دهان شوند. علاوه بر این، تغییرات هورمونی، کمبود آب بدن و خوردن غذاهای مختلف به دلیل هوس یا ویار حاملگی نیز ممکن است بوی بد دهان در دوران بارداری را تشدید کنند.

آلرژی
مخاطی که در پشت حلق جمع می‌شود، منبع تغذیه‌ی باکتری‌هاست. این مشکل در آلرژی و عفونت سینوس‌ها (سینوزیت) دیده می‌شود.2


برای رفع بوی بد دهان چکار کنیم؟


بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید
مهم‌ترین توصیه‌ای که به افراد می‌شود،‌ رعایت بهداشت دهان و دندان است. بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌ها را مسواک کنید و روزانه نخ دندان بزنید. نخ دندان به اندازه‌ی مسواک زدن اهمیت دارد.2

و اما درمان های خانگی برای درمان نفس بدبو و رفع بوی بد دهان

سبزیجات تازه
جعفری یکی از شناخته‌شده‌ترین سبزیجات برای از بین بردن بوی بد دهان است اما به این مفهوم نیست که دیگر سبزی‌های تازه از این خاصیت برخوردار نیستند. می‌توان سبزیجات تازه همچون جعفری، نعنا و پونه را به تنهایی یا همراه غذا خورد و یا به صورت دم‌نوش مصرف کرد.

ماست
مصرف روزانه ماست می‌تواند برخی از باکتری‌های ناسالم در دهان را از بین ببرد. همچنین نتایج یک بررسی نشان می‌دهد در افرادی که ماست بیشتر مصرف می‌کنند میزان پلاک‌های دهان و بیماری‌های لثه کمتر است.

سیب و سایر موادخوراکی ترد
این‌ گروه از موادخوراکی تاثیر مفید بر کاهش بوی بد دهان دارند. سیب، هویج و موادخوراکی مشابه که باعث افزایش تولید بزاق دهان می‌شوند به شست‌وشوی آن کمک می‌کنند.

زنجبیل
زنجبیل از مدت‌ها پیش برای درمان مشکلات گوارشی استفاده شده است. همچنین ترکیب زنجبیل تازه با لیمو و آب گرم می‌تواند یک محلول شستشوی مناسب برای دهان باشد.

فلفل قرمز و موادخوراکی حاوی ویتامین C
ویتامین C عنصر خوراکی مهمی برای پیشگیری از بیماری‌های لثه است که می‌توان با مصرف پرتقال و مواد خوراکی حاوی آن، این نیاز بدن را برطرف کرد.

چای سبز
در حالی‌ که اسیدها و آنزیم‌های موجود در قهوه طعم دهان را نامطبوع می‌کنند، چای سبز از بوی بد دهان می‌کاهد.

دانه رازیانه
دانه رازیانه در میان بسیاری از افراد به عنوان خوردنی مفید برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش شناخته شده است اما می‌تواند با خنثی‌ کردن بوی نامطبوع دهان، آن را از بین ببرد زیرا مصرف آن باعث افزایش بزاق شده و نقش شوینده را ایفا می‌کند.

آب
به طور کلی آب به عنوان شوینده و تمیزکننده عمل می‌کند و ترشح بزاق دهان را نیز افزایش می‌دهد.

آدامس نعناعی
آدامس‌های بدون قند با افزایش ترشح بزاق، باکتری‌ها و پلاک‌های موجود در دهان را از بین می‌برند. همچنین باید توجه داشت آدامس‌های حاوی قند خود موجب ایجاد پلاک‌ در دهان می‌شوند به همین دلیل باید از مصرف این نوع آدامس خودداری کرد.3

جوش شیرین
این یکی از بهترین داروهای خانگی برای بوی بد دهان است. جوش شیرین، همچنین به عنوان بی کربنات شناخته شده است، یک راه حل عالی برای از بین بردن و جلوگیری از نفس بد است.
کمک می کند تا سطوح اسیدی که موجب نفس بد می شود را متعادل کند علاوه بر این،با باکتری های دهانی که باعث بوی بد دهان می شوند، مبارزه می کند.

روغن درخت چای
روغن درخت چای، یک عامل قوی آنتی اکسیدان و ضد باکتری است در برابر انواع باکتری ها کار می کند و آنها را می کشد.آنچه شما باید انجام دهید عبارتند از:
1-2 قطره از روغن را به آب گرم اضافه کنید.
برای 3-5 دقیقه شستشو دهید.
همچنین می توانید چند قطره از روغن درخت چای را به خمیر دندان خود اضافه کنید.
هر روز آنرا تکرار کنید تا بوی بد از بین برود.

آووکادو
مصرف آووکادو ،باکتری های موجود در معده شما را کاهش می دهد و در نتیجه تصحیح عمل هضم را بهبود میبخشد و مانع بوی بد دهان میشود.

گواوا 
گواوا، یکی از میوه هایی است که با تعداد زیادی مواد مغذی مثل منگنز، کلسیم و اگزالات همراه است.علاوه بر این، غنی از اسید مالیک و اسید اسکالیک است که بسیار قوی در برابر هالیتوز است ؛ همچنین، برای ارتقاء سلامت دندانها و لثه مفید است.

میخک
یکی دیگر از گزینه های لیست درمان های خانگی بوی بد دهان است. میخک می تواند تنفس شما را تازه کند .میخک ها ضد باکتری هستند، بنابراین به خوبی برای حذف یا جلوگیری از نفس بد عمل می کنند.

عصاره دانه گریپ فروت
موجب از بین رفتن هر گونه باکتری میشود که ممکن است در دهان رشد کند دندان های خود را تمیز کنید.مقدار کافی گریپ فروت را به مسواک بزنید و به آرامی مسواک کنید.توجه داشته باشید که شما باید این عمل را به آرامی انجام دهید ،تا از مینای دندان ها محافظت شود. دهان خود را با آب بشویید و روزانه انجام دهید.

نمک اپسوم یا سولفات
این درمان یکی از داروهای خانگی شناخته شده برای نفس بد است. نمک های Epsom دارای خواص ضد باکتری طبیعی هستند سموم را از بین می برد و در برابر نفس بد مقاومت می کند روش استفاده:
1 قاشق چای خوری نمک اپسیم را در یک لیوان آب گرم بریزید.
دهان را با این محلول شستشو دهید.
این کار را در ابتدای روز انجام دهید.1


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.doctoreto.com
3.www.mashreghnews.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.