مدیریت زمان و مزایای آن

زمان از گرانبها ترین داشته های هر فرد است.بسیاری از ما در انجام کارهای روزانه دچار کمبود زمان می شویم و نمی توانیم کارهایمان را به موقع و درست به پایان برسانیم در چنین زمانی نیاز به مدیریت زمان احساس می شود . مدیریت زمان عنوان مهارتی است که به شما کمک میکند تمام کارهای خود را سر وقت و به موقع انجام دهید و هیچ گاه دچار کمبود زمان نشوید.
پنجشنبه، 6 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
مدیریت زمان و مزایای آن

مدیریت زمان چیست؟

پتانسیل عملیاتی در بیش از 80 درصد شرکت های پر بازده دنیا، بیش از آن چیزی است که در حال حاضر به آن می پردازنه. یعنی، به زبان ساده ، ما در اکثر کسب و کارهای بزرگ دنیا، شاهد نتایجی هستیم که باید در ده سال اخیر به آن دست پیدا می کردند، ولی به دلیل عدم مدیریت زمان، هنوز نتونستند به عبارتی به تمام ظرفیت هاشون دست پیدا کنند.

پس میتوان نتیجه گرفت که مسئله ی زمان و بهره وری در زمان،.یکی از مسائلی است که باید به طور جدی به آن پرداخت تا مفهوم توسعه ی فردی رو به ثمر برسانیم.

فرقی هم نمی کند که شما یک دانش آموز باشید و برای درس خواندن یک مدیریت زمانی درست نداشته باشید.یا اینکه یک تاجر مشهور باشید و چندین برند مطرح داشته باشید.و نتونید میان کارهاتون و برنامه هاتون یک هماهنگی زمانی درست برقرار کنید،.چیزی که در بحث مدیریت زمان مهم است،.ارتباط بین پتانسیل یا همان توانایی ها و مفهوم زمان است.

یعنی تمام هدف ما از مدیریت زمان، به طور مستقیم،.توازن میان توانایی های یک انسان و به ثمر رسیدن توانایی ها در یک زمان مشخص است..اگر شما بتونید میان آن چه که قادر به انجام آن هستید.و آن چه که زمان انجام یک کار است، یک ارتباط درست و صحیح برقرار کنید،.مطمئن باشید که موفقیت از آن شماست.1

مدیریت زمان و مزایای آن

تکنیک های مدیریت زمان

اتخاذ تکنیک های مدیریت زمان صحیح در زندگی شما به معنای فشردن هر چه بیشتر کارهایتان نیست. این تکنیک‌ها، کارهای امروز، فردا و فرداها را ساده‌تر کرده و باعث می‌شوند که تک تک آن‌ها را سریع‌تر و البته بهتر، انجام دهید. با استفاده از این تکنیک‌ها، در نهایت می‌توانید زمان بیشتری در اختیار داشته و آن را به امور دیگر اختصاص دهید.

در حقیقت به جای این که بسیار سخت کار کرده و همیشه خسته بوده و وقت کم داشته باشید، کافی است کمی هوش خود را به کار گرفته و با مدیریت زمان، ساده‌تر و سریع‌تر به وظایف خود برسید. این درست مانند همان فرمولی است که افراد با ذکاوت زیاد، با کار کمتر، پول بیشتری به دست می‌آورند و افراد کم هوش‌تر با انجام دادن کار سنگین‌تر و زیادتر، درآمد کمتری دارند.

در ادامه لیستی از تکنیک های مدیریت زمان را آورده‌ایم که هر یک به نوعی می‌توانند در زندگی رومزه شخصی و کاری شما، موثر ظاهر شوند.

با افزایش بهره‌وری و پایین آوردن هدررفت زمان، در نهایت انسان موفق‌تر و خوشحال‌تری خواهید بود. اما به یاد داشته باشید که همه ما متفاوت هستیم و به طور دقیق مشخص نیست که کدام یک از این تکنیک‌ها برای شما کاربرد بیشتری داشته و کدام یک به واقع در زندگی‌تان ناکارآمد باشند.
 
کارها را با سطح انرژی خود، ساماندهی کنید
به یاد داشته باشید که بهره‌وری به طور مستقیم با سطح انرژی شما، در ارتباط است. پربارترین ساعت‌های شبانه روز خود را یافته و زمان اوج انرژی را از میان آن‌ها پیدا کنید. سپس مهم‌ترین کارهای خود که نیاز به انرژی بیشتری دارند را در این ساعت‌ها برنامه‌ریزی کنید. همین طور کارهایی که به انرژی کمتری نیاز دارند را به ساعت‌های دیگری موکول کنید که خسته تر بوده و انرژی کمتری دارید.3
 
برنامه روزانه خود را از شب قبل، آماده کنید
قبل از رفتن به رختخواب، 5 دقیقه وقت خود را به نوشتن لیست کارهای فردا اختصاص دهید. این برنامه ریزی از شب قبل، به شما کمک می‌کند تا اهداف حرفه‌ای و شخصی خود را تعیین کنید.

با برنامه ریزی از شب قبل، ذهنی باز برای انجام کارهای صبح و روز بعد خود خواهید داشت و با آمادگی بیشتری برای انجام آن‌ها، حاضر می‌شوید. دقت داشته باشید که در غیر این صورت، صبح را باید با فکر این که کدام کار را ابتدا انجام دهید و برای کدام یک فرصت کمتری دارید، آغاز کنید.3
 
مهم ترین کارهایتان رو همان اول صبح انجام دهید
یکی از رازهای موفقیت افراد موفق، این است که همه ی کارهای مهم خود رو در صبح ها انجام میدهند..پس شما هم می  تونید از این تجربه ی بزرگان در خصوص مدیریت زمان استفاده کنید.

سعی کنید همه ی کارهای اولویت دار، از قرار های کاری ،.کارهای اداری، حتی مطالعه و خرید کردن رو در صبح انجام دهید.و برای هر روز صبح تون یک برنامه فشرده و دقیق ترتیب دهید.این کار به شما کمک می کنه که در نیمه ی روز، بخش مهمی از کارهاتون رو انجام داده باشید.و با انعطاف بیشتری به باقی کارهاتون بپردازید.1
 
تمام حواس‌تان را به کاری که انجام می‌دهید متمرکز کنید
تمام پنجره‌های ویندوز را ببندید و تلفن خود را در جایی دور از چشم و به حالت بی صدا قرار دهید. تا حد امکان سعی کنید مکانی دنج و بی سرو صدا برای کارتان پیدا کنید یا اگر مانند خود من جزو افرادی هستید که گوش دادن به موسیقی ملایم در انجام کارها کمک‌تان می‌کند؛ می توانید از موسیقی‌های کلاسیک یا صدای طبیعت در حین انجام کار بهره بگیرید.

سعی کنید تا به کاری که انجام می‌دهید متمرکز شوید و خود را در آن غرق کنید و به چیز دیگری فکر نکنید.4
 
وظایف مهم و کلیدی را در خود تبدیل به عادت نمایید
نویسنده‌ای را در نظر بگیرید که مدام در حال نوشتن است و نوشتن امری منظم و همیشگی برای او به شمار می‌رود. به عنوان مثال تکمیل و بروزرسانی مقالات و رسیدگی به کارهای دانشجویان و تهیه و ارسال متون مختلف و مکاتبات اداری جزئی از کارهای روزمره‌ی این فرد به شمار می‌رود.

شاید به لحاظ کمی، حجم نوشتن این فرد همانند بسیاری افراد دیگر باشد اما به دلیل ماهیت منظم و همیشگی، این کار برای او قابل کنترل‌تر است زیرا نوشتن برای او تبدیل به یک عادت شده است. چنین روالی به ندرت به هم می‌خورد زیرا این کار در ذهن او تبدیل به عادت شده است. عادت کردن به امور مهم و کلیدی باعث می‌شود تا از انجام آن‌ها لذت ببریم.4

مدیریت زمان و مزایای آن
 
نه گفتن را بیاموزید
بیشتر ما عادت به نه گفتن نداریم و به اجبار همیشه در مقابل هر درخواستی، علی رغم میل باطنی خود، جواب مثبت می‌دهیم. مشکل اینجاست که غالبا با یک بله گفتن، وظایف جدیدی به شخص محول می‌شود که برای انجام دادن هر یک از آن‌ها، باید وقت بیشتری اختصاص داده شود. اما در صورتی که به موقع از واژه نه استفاده کنید، وقت خود را به انجام کارهایی که نتیجه‌ای برایتان ندارند، اختصاص نخواهید داد. به خاطر بسپارید که شما یک منبع محدود هستید و نمی‌توانید به سایر افراد اجازه دهید که برآورد خروجی آن را مخدوش سازند.3
 

مزایای مدیریت زمان چیست؟

اهمیّت مدیریت زمان به روشی اشاره دارد که شما زمان خود را بین فعالیت‌های خاص نظم‌دهی و برنامه‌ریزی می‌کنید. مدیریت زمان از آنجا اهمیت پیدا می کند که اگر به یک زندگی معمولی تزریق شود، نتایج جدید و متفاوت از گذشته را در زندگی فرد ایجاد می کند.

آیا این برای پر رنگ کردن انگیزه ما برای بکارگیری تکنیک های مدیریت زمان کافی نیست. شاید برای بسیاری افراد ضد و نقیض به نظر برسد که زمان ارزشمند خود را به جای رسیدگی به کارهای مهم، صرف یادگیری در مورد مهارت ها و تکنیکهای مدیریت زمان کنیم، اما مزایای یادگیری مدیریت زمان بسیار تا بسیار فراوان است.

مهم ترین مزایای بکار بردن تکنیک های مدیریت زمان عبارتند از:

مدیریت زمان منجر به بهره‌وری و کارایی بیشتر می شود.

مدیریت زمان وجهۀ حرفه‌ای بهتری به شما می دهد.

مدیریت زمان استرس کمتری را به شما تحمیل می کند.

مدیریت زمان باعث افزایش موقعیت‌ها برای پیشرفت می شود.

مدیریت زمان مساوی است با استفاده بیشتر از فرصت ها

مدیریت زمان منجر به ایجاد احساس رضایتمندی فردی می شود.

مدیریت زمان باعث کسب تعداد نتایج موفق بیش از قبل می گردد.

مدیریت زمان و مزایای آن

مدیریت زمان باعث تقویت اعتماد به نفس می شود.

مدیریت زمان موقعیت‌های بهتر برای دستیابی به اهداف مهم زندگی و اهداف شغلی را فراهم می آورد.2

پینوشتها
1.www.mahanteymouri.com
2.www.razemovafaghiat.com
3.www.setare.com
4.www.bartarinha.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.