آشنایی با انواع اعتماد به نفس

اعتماد به نفس، همیشه در نتیجهٔ نوعی باور و ایمان قلبی به دست می‌آید. به‌طور کلی می‌توانیم این باور را به سه نوع مختلف تقسیم‌بندی کنیم و برای هر پیک، حوزهٔ جداگانه‌ای در نظر بگیریم؛ حوزه‌هایی که در نهایت انواع اعتماد به نفس را به وجود می‌آورند.
پنجشنبه، 15 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با انواع اعتماد به نفس
اعتماد به نفس چیست؟
اعتماد به نفس یعنی شخص نسبت به قابلیت انجام کارهایش چه باوری در درون خویش دارد! شاید شما هم دیده باشید بعضی از اشخاص هنگامی که می خواهند کاری را آغاز کنند، نخست کار را خیلی بزرگ و دشوار و سخت می کنند و بعد احتمال زیاد انجام آنرا به بعد موکول می کنند و یا در اواسط راه خیلی خسته میشوند و رهایش می کنند. این اشخاص نمی دانند که اعتماد به نفس پایینی دارند وگرنه به آسانی از عهده انجام آن کار بر می آیند.
 
اعتماد به نفس یکی از نخستین لازمه های موفقیت است، اشخاص موفق اغلب اعتماد به نفس بالایی دارند.افراد با اعتماد به نفس بالا به آسانی به بیان خواسته های خویش می پردازند و در کارهای خویش و ارتباطات خود موفق تر هستند. اغلب اشخاص برای رسیدن به موقعیت دلخواه خویش و موفقیت تنها به قدری اعتماد به نفس احتیاج دارند.1
 

انواع اعتماد به نفس

اعتماد به نفس انواع گوناگونی دارد و شما با توجه به اینکه می خواهید اقتدار شخصی خودتان را بالا برده و توانایی های خودتان را کامل تر و بهتر پرورش دهید باید همه را بشناسید.
 
1.اعتمادبه نفس رفتاری
اعتماد به نفس رفتاری به این معناست که شما توانایی این را دارید که همه کارها را انجام دهید یا به عبارت ساده تر « من میتوانم » حال این کارها می تواند کارهای مشکل و سخت باشد یا آسان وپیش پا افتاده؛ باید طوری رفتار کنیم که به تمام آرزوهایمان برسیم. با عمل کردن به این طرز فکر به همان اعتماد به نفس بالا که اکثریت مردم انتظار دارند خواهیم رسید.
 
2.اعتماد به نفس عاطفی
اعتمادبه نفس عاطفی به این معناست که ما باید بر روی عواطف و احساسات خود کنترل کافی و لازم داشته باشیم. یعنی بدانیم چه احساسی داریم، آن را کاملا درک کرده و بدانیم در کجا چه رفتاری داشته باشیم و آن را کنترل کنیم. با دیگران رابطه ی صمیمانه و دوستانه داشته باشیم حتی در مواقعی که رنج و درد داریم.
 
3.اعتماد به نفس روحی
یکی از مهمترین عامل ها در بالا بردن اعتماد به نفس که اهمیت به سزایی دارد اهمیت دادن به این بخش مهم یعنی اعتماد به نفس روحی معنوی است. این اعتماد به نفس یعنی اعتماد به جهان هستی ،به آفرینش. این اعتماد و اطمینان داشتن به مبداء آفرینش به شما کمک می کند بدانید تا به این جای زندگی که رسیده اید بیهوده نبوده و هدف مهم و مقصد خاصی داشته است و در کل شما بیهوده آفریده نشده اید و این خود شما هستید که زندگیتان را به بهترین شکل مطلوب رقم خواهید زد.2

آشنایی با انواع اعتماد به نفس

کمبود اعتماد به نفس چه تبعاتی دارد

کمبود اعتماد به نفس می تواند در زندگی مشترک و همچنین زندگی شغلی تأثیر منفی داشته باشد؛ این افراد انگیزه ای برای پیشرفت در کارشان را ندارند. برای بررسی بهتر اعتماد به نفس در یک مقیاس بزرگتر می توان گفت که این گونه از افراد بی هدف هستند و از انجام کارهایی که به آن ها سپرده می شود، سر باز می زنند زیرا فکر می کنند که توان انجام کاری که به آن ها داده شده است را ندارند.

اما زمان آن رسیده است که طرز فکر خود را عوض کنید و به خود باوری دست پیدا کنید و اینکه شما قادر به انجام کارهایی هستید که افراد به شما می سپارند.

باید بگوییم که اعتماد به نفس آن نیست که شما خود را در آیینه ببیند و از دیدن خودتان خوشحال شوید؛ بلکه باید بگوییم که اعتماد به نفس داشتن یعنی این که شما خود را به عنوان یک فرد ارزشمند باور داشته باشید.

قرار گرفتن افراد در محیط های متفاوت بر فقدان اعتماد به نفس آن ها اثر می گذارد که یکی از آن ها شامل محیط اجتماعی پیرامون فرد می شود. ممکن است افرادی مانند دوست یا همکار، قیافه شما را تمسخر کنند و موجب عدم اعتماد به نفس شما شوند. یک مورد دیگر خانواده و محل زندگی شما می باشد.

فردی که در خانواده خود هیچ گاه مورد حمایت والدین خود قرار نگرفته است، با این فکر که هیچ کس او را نمی خواهد و دوست ندارد بزرگ می شود و این ذهنت را همیشه با خود دارد و دلیلی برای پایین آمدن اعتماد به نفس این افراد می شود.

نداشتن اعتماد به نفس شما را تبدیل به یک دشمن علیه خودتان می کند و با فکر کردن به این که اگر من فردی زیبا با قدرت و توانایی زیادی بودم، اگر مانند دیگران طناز بودم، اگر می توانستم هر چیز را آن طور که می خواستم تغییر دهم و… این موارد باعث می شوند همه نقاط مثبت تان در ذهن شما نابود شود. این نوع از فکرها حتی زمانی که افراد دیگر از ما تعریف و تمجید می کنند، همواره با ما خواهد بود و یک ندای درونی وجود دارد که تعریف و تمجیدها را نادیده بگیریم.3
 

روش های ساده برای افزایش اعتماد به نفس

 
با اعتماد رفتار کنید
 سرتان را بالا نگه دارید، قوز نکنید و صاف بنشینید، قدری شانه هایتان را عقب ببرید تا کمرتان صاف باشد و مستقیم به مخاطبتان نگاه کنید.
 
لباس مناسب بپوشید
هنگامی که ظاهر مناسبی دارید حس بهتری هم خواهید داشت. چنانچه لباس و وسایلی انتخاب کنید که مطلوب شما باشند، مطابق با شغل و سبک زندگیتان باشند و سبب شوند حس خوبی داشته باشد، ناخواسته اعتماد به نفس تان افزایش می یابد.
 
با قاطعیّت حرف بزنید
سخنرانان بزرگ با اطمینان و قاطعیّت و با لحنی ثابت و ریتمیک حرف می زنند.
 
مثبت اندیش باشید
انرژی مثبت منجر به شکل شکل گیری نتیجه مثبت می شود، پس نیمهٔ پر لیوان را ببینید و ذهن تان را بر فعل توانستن متمرکز کنید
 
فعالیت کنید
بی تحرکی و انجام ندادن هیچ کاری، ترس و تردید را افزایش می دهد و در برابر فعالیت اعتماد و شهامت را بیش تر می کند.
 
آماده باشید
امادگی مانع عملکرد ضعیف می شود؛ امادگی بیش تر سبب می شود نسبت به توانایی ها و قابلیت های خویش اعتماد و دلگرمی بیش تری داشته باشید.

آشنایی با انواع اعتماد به نفس
 
ورزش کنید
ورزش کردن و داشتن تناسب اندام باعث اعتماد به نفس بالایی خواهد شد.
 
گذشته را بپذیرید و آینده را متحول کنید
 شما باید بدانید که گذشته را نمی توان تغییر داد ولی آینده هنوز افریده نشده است. آینده چیزی نیست جز تفکر های شما و کوشش برای افریدن آنها. منظور ما این است که در بند گذشته نباشید نه این که از تجربیات، اشتباهات و شکست های قبل درس نگیرید. پس باید عاقلانه به قبل نظر کنید و تفکر و وقت خویش را صرف چیزی کنید که توان افریدن و تغییر دادن آنرا دارید.
 
ایجاد چالش برای خودتان
 خودتان را در یک چالش قرار دهید ، چالشی که می دانید چنانچه اندکی تلاش کنید در آن موفق می شوید.اگر شخصی هستید که هنگامی که خرید می کنید از چانه زدن خجالت می کشید، برای خودتان یک چالش به عنوان مثال ۱۰ روزه تعریف کنید و با خودتان عهد کنید که در فروشگاه هایی که از آنها خرید می کنید، تقاضای تخفیف کنید، به عنوان مثال هنگامی که از فروشگاه های زنجیره ای مانند هایپر استار خرید می کنید با اینکه می دانید صندوقدار تخفیف نمی دهد ولی از وی تقاضای تخفیف کنید.

می توانید بگویید:این همه خرید کردیم تخفیف نمی دین؟1

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.virgool.io
3.www.parvaresheafkar.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.