عوارض مصرف استامینوفن در دوران بارداری

مصرف داروی استامینوفن در دوران بارداری عوارض و تاثیرات منفی بر کودک دارد که باید بدانید و فقط با تجویز پزشک این دارو را مصرف کنید.
سه‌شنبه، 2 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
عوارض مصرف استامینوفن در دوران بارداری

آیا مصرف استامینوفن در بارداری خطرناک است ؟

دوران بارداری یکی از دوره های سخت از نظر مراقبت برای خانم ها بشمار می رود شاید در این دوران دردهای متفاوتی را تجربه کنید که می خواهید هر چه زودتر آنها را درمان و از شر آنها خلاص شوید اما لازم به ذکر است به دلیل حساسیت این دوره از خود درمانی اجتناب کنید و به پزشک مراجعه تا راه کارهای لازم را برایتان تجویز کند. حتی در مصرف یک قرص استامینوفن که دارویی تب بر و ضد درد است دقت کنید که در این بخش از نمناک به عوارض مصرف آن در دوران بارداری می پردازیم .

اداره غذا و دارو همیشه توصیه می کند قبل از استفاده از هر نوع داروی مسکن در دوران بارداری، با پزشک مشورت کنید.

استامینوفن که به نام پاراستامول نیز شناخته می شود، یک مسکن قابل دسترس است که 65 تا 70 درصد زنان باردار در ایالات متحده استفاده می کنند.

اما همچنین جزئی از داروهای دیگر است، مانند آن هایی که برای درمان علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا، آلرژی ها و مشکلات خواب استفاده می شوند.

تحقیقات در مورد ایمنی داروها در دوران بارداری در حال انجام و به دنبال نتیجه گیری قطعی است.

اداره غذا و دارو بیان داشت درد شدید و مداوم که در دوران بارداری به طور موثر درمان نمی شود می تواند منجر به افسردگی، اضطراب، و فشار خون بالا در مادر شود.

این بیانیه ادامه می دهد:" با این حال مهم است که به دقت فواید و خطرات استفاده از داروهای تجویزی و را در دوران بارداری را ارزیابی کنیم." 1


عوارض مصرف استامینوفن در دوران بارداری

مصرف استامینوفن در دوران بارداری منجر به بروز مشکلات زیر در کودک می شود:

اختلالات رفتاری کودک
مصرف استامینوفن بویژه با دوز بالا یا در اواخر دوران بارداری می تواند منجر به بروز اختلالات رفتاری مانند بیش فعالی، کم توجهی (ADHD) و اختلال حرکتی در کودک شود. اما در برخی موارد این مشکل ایجاد نشده است. با این حال به تحقیقات بیشتری نیاز است. یک پژوهش­ جدید در این حوزه حاکی از آن است که استفاده از استامینوفن در سه ماهه اول بارداری، احتمال بروز اختلال بیش­ فعالی را در کودک پس از تولد افزایش می­ دهد.

آسم کودک
محققان معتقدند مصرف استامینوفن در دوران بارداری می تواند منجر به ابتلا کودک به آسم شود. اما آنها تردید دارند که آیا مصرف استامینوفن در بارداری منجر به بیماری آسم در کودک می شود یا بیماری که مادر باردار برای درمان آن از این دارو استفاده کرده است. به همین دلیل برای اثبات این فرضیه به تحقیقات و پژوهش های بیشتری نیاز است.

عوارض مصرف استامینوفن در دوران بارداری

اختلال رشد دستگاه تناسلی کودک
کریپتورکیدیسم عارضه ای است که در آن یکی یا هر دو بیضه نوزاد پسر درون شکم باقی مانده و به دورن کیسه بیضه پایین نیامده باشند. برخی از تحقیقات نشان می دهند که مصرف استامینوفن در بارداری بویژه قبل از 6 ماهگی و یا مصرف مداوم آن بیش از 4 هفته می تواند منجر به بروز بیماری مادرزادی نهان بیضگی در کودک پسر شود.

کارشناسان عنوان می کنند که نتایج این پژوهش ها به این معنا نیست که نباید به هیچ عنوان در دوران بارداری برای رفع تب یا درد از استامینوفن استفاده کرد، اما توصیه می کنند این دارو حتماً باید تحت نظر پزشک و با تجویز او استفاده شود، به ویژه اگر باید به دفعات زیاد مصرف شود.

مادر باردار باید توجه داشته باشد که تا حد ممکن هیچ دارویی مصرف نکند و در صورت دستور پزشک حتماً با دوز بسیار پایین استفاده شود. مصرف بیش از حد استامینوفن در دوران بارداری می تواند به کبد شما آسیب برساند و اگر در سه ماهه سوم بارداری مصرف شود می تواند کبد جنین را نیز تحت تاثیر قرار دهد.


استامینوفن کدئین در بارداری

توجه داشته باشید که مصرف هر نوع مسکن و به خصوص مسکن هایی که ترکیبی از چند دارو در درمان سردرد، بدن درد، تب، ضدسرفه، رفع آبریزش بینی و ضد احتقان و غیره هستند مانند استامینوفن کدئین، سرماخوردگی بزرگسالان، ادویل (Advil) ، آدالت کولد (Adult cold)، کلد استاپ در دوران بارداری می توانند مشکل ساز باشند، به همین دلیل حتماً باید در مواقع ضروری و تحت نظر پزشک مصرف شوند. زیرا مصرف این داروها در دوران بارداری ممکن است خطرناک باشند.

همچنین مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (به انگلیسی: NSAIDs ) در دوران بارداری باید حتماً به دستور پزشک باشد، این داروها نام های زیر در بازار تولید می شوند:

ایبوپروفن
ناپروکسن
آسپیرین
سدیم سالیسیلات

زیرا این نوع داروها می توانند با توجه به سن سه ماهه بارداری شما اثرات متفاوتی داشته باشند.


مصرف استامینوفن 500 در بارداری

در بارداری نیز مانند تمامی دوران ها، دردهای زیادی ممکن است یک روز زیبای شما را مختل کنند. برای رهایی از این دردها گاهاً مصرف دارو ضرورت پیدا می کند. گرچه بهترین راهکار این است که تا حد امکان از مصرف دارو پرهیز کنید، اما یکی از گزینه های انتخابی در این زمان قرص استامینوفن است. برای جلوگیری از هرگونه عوارض احتمالی بر روی سلامتی و رشد جنین، لازم است پیش از مصرف هر دارویی اول با پزشک خود مشورت نمایید.

برای برطرف کردن درد های نظیر سردرد، کمر درد و ... می توانید در روز هر 4 ساعت یکبار استامینوفن 500 بخورید. به یاد داشته باشید که نباید دوز مصرف روزانه ی شما از 4000 میلی گرم بیشتر باشد و حتی توصیه می شود که به این مقدار نیز نرسد.

عوارض مصرف استامینوفن در دوران بارداری


مصرف استامینوفن 325 در بارداری

برای تسکین دردهایی همچون کمر درد، سر درد، بدن درد و ... در دوران بارداری می توانید از استامینوفن 325 استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که همانند تمامی داروها، مصرف آن بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود. در صورت مشورت با پزشک متخصص می توانید هر 4 ساعت یک عدد از این قرص مصرف کنید. توصیه می شود که مصرف مداوم این قرص از 3 تا 5 روز بیشتر نشود. درصورت ادامه پیدا کردن درد، برای مصرف بیشتر از آن مشورت با پزشک متخصص الزامی است.


مقدار مناسب استامینوفن در بارداری

یکی از داروهایی که برای درمان مشکلات رایج از جمله سردرد، سرماخوردگی، تب خفیف، کمر درد یا آنفولانزا برای مادران باردار تجویز می­ شود، استامینوفن است. اما نباید فراموش کرد که میزان مصرف آن بسیار اهمیت دارد، زیرا منجر به بروز مشکلاتی در مادر و جنین می شود، پس فراموش نکنید که حتماً باید به میزان تجویز پزشک مصرف کنید.

استامینوفن، ایبوپروفن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در عین بی خطر بودن می توانند عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

بهتر است بدانید مصرف بیش از حد استامینوفن در دوران بارداری می تواند به مشکلات بسیار مهم مانند نارسایی کبدی در مادر و جنین منجر شود.

یک قرص معمولی استامینوفن 500 میلی­گرم است، اما بهتر است آن را نصف کنید و فقط نیمی از آن را 1 بار مصرف کنید. البته دستور پزشک در اولویت است.

در صورت تب بالا پزشکان توصیه می­ کنند هر چهار ساعت یکبار یا حداقل چهار بار در روز استامینوفن مصرف شود. (با احتیاط)

مصرف بیش از 300 میلی گرم استامینوفن در روز می تواند خطرناک باشد.2


راهنمای مصرف مسکن در بارداری

در اینجا برخی دستورالعمل‌های کلی برای مصرف مسکن در سه ماهه های مختلف بارداری را می‌خوانید:

سه ماهه اول بارداری
استامینوفن بدون ترکیب شدن با هیچ داروی دیگر قابل استفاده در بارداری است. از خوردن استامینوفن کدئین در این دوره خودداری کنید چون خطر اسپینابیفیدا و نقص قلب در سه ماهه اول بارداری بالا میرود.

سه ماهه دوم بارداری
در طول بارداری باید از خوردن داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی اجتناب شود زیرا آنها با سقط جنین و اختلالات مادرزادی ارتباط دارند. استفاده از ترامادول در سه ماهه دوم ممکن است تاحدی ایمن باشد.

سه ماهه سوم بارداری
از مصرف ایبوپروفن در سه ماهه سوم بارداری جدا خودداری کنید زیرا مشکلات قلبی ایجاد کرده و باعث بالا رفتن فشار خون در ریه های جنین میشود و مایع آمنیوتیک را نیز کاهش میدهد. از مصرف ترامادول در سه ماهه سوم بارداری خودداری کنید تا مشکلات تنفسی برای جنین ایجاد نشود.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.niniplus.com
3.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.