چگونگی داشتن افکار مثبت

دغدغه‌های زندگی بسیارند و استرس زیادی به همراه دارند.با افکار و گفتگوهای منفی فقط و فقط شرایط را برای خود و دیگران سخت‌تر می‌کنیم. این انتخاب ما است که چگونه مسائل را ببینیم. پیشامدی می‌تواند بسیار ناگوار باشد اما این شمایید که تعیین می‌کنید نیمه‌ی بد آن بر شما تاثیر بگذارد یا نیمه‌ی خوب آن.
چهارشنبه، 10 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
چگونگی داشتن افکار مثبت
در این مقاله خواهیم گفت که چگونه می‌‌توانیم افکار مثبت داشته باشیم.


تفکر مثبت: گفتگو‌های منفی درونی را به منظور کاهش استرس متوقف کنید

داشتن افکار مثبت به کنترل استرس و بهبود سلامتی‌تان کمک می‌کند. با مطالبی که گفته می‌شود سعی کنید بر گفتگوهای منفی درونی‌تان غلبه کنید.

نیمه‌ی پر لیوان را می‌بینید یا نیمه‌ی خالی آن را؟ پاسخ شما به این سوال نشان دهنده‌ی دیدتان به زندگی، رفتارتان نسبت به خودتان و تعیین کننده‌ی خوش‌بینی یا بدبینی شما است؛ و حتی ممکن است سلامتی روحی و جسمی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویژگی‌های شخصی، مثل خوش‌بینی یا بدبینی دامنه وسیعی از سلامت و میزان شادی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تفکر مثبت که به طور مستقیم ناشی از خوش‌بینی فرد است، کلید اصلی مدیریت استرس محسوب می‌شود و مدیریت کارآمد استرس، ارتباط مستقیم با سلامتی دارد. اگر تاکنون تفکر منفی داشته‌‌اید و با بدبینی به مسائل نگاه کرده‌اید، ناامید نشوید؛ می‌توانید روش‌های تفکر مثبت و خوش‌بینی را یاد بگیرید.

چگونگی داشتن افکار مثبت


درک تفکر مثبت و گفتگوی درونی

تفکر مثبت به این معنی نیست که سر خود را زیر برف فرو ببرید و از جریانات زندگی و یا وقایع ناخوشایند بی‌اطلاع باشید. تفکر مثبت به معنی برخورد مثبت‌تر و سازنده‌تر با حوادث ناخوشایند زندگی است.

تفکر مثبت معمولا با گفتگوی درونی شروع می‌شود. این صحبت هم‌چون جریانی بی‌پایان از افکاری‌ است که هرگز بیان نشده‌ و در ذهنتان جاری‌ است. این افکار که بی‌اختیار به ذهنتان می‌آیند می‌توانند مثبت و یا منفی باشند. بخشی از این افکار از منطقتان می‌آیند. برخی دیگر از این افکار ممکن است ناشی از تصور غلطی باشد که به علت کمبود اطلاعات در ذهنتان شکل می‌گیرد.

اگر این افکاری که در ذهن‌تان جریان دارد بیشتر منفی باشد، احتمالا نگرش‌تان به زندگی منفی خواهد بود. اگر بیشتر این افکار مثبت باشند، همانند کسی که تفکر مثبت را تمرین می‌کند، نگرش‌تان به زندگی مثبت خواهد بود.


فواید افکار مثبت بر سلامتی

محققان همواره به پژوهش بر روی تفکر مثبت و خوش بینی و تاثیر آن بر سلامتی می‌پردازند. منفعت‌هایی که تفکر مثبت بر سلامتی دارد شامل:

افزایش طول عمر

کاهش سطح استرس

کاهش سطح افسردگی و پریشانی

افزایش مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی

افزایش سلامت فیزیکی و روانی

کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی

مدیریت بهتر در زمان‌های سخت و پر استرس

هنوز علت این موضوع مشخص نیست که چرا افراد با تفکر مثبت از این منافع سلامتی بهره می‌برند. فرضیه ما این است که با دید بهتر به زندگی و با تفکری مثبت، توانایی برخورد با شرایط سخت و پر استرس افزایش می‌یابد که باعث کاهش تاثیرات منفی استرس بر سلامتی می‌شود. همچنین گفته می‌شود که افراد مثبت و خوش‌بین، سبک زندگی سالم‌تری دارند؛ فعالیت‌های فیزیکی بیشتری دارند، رژیم غذایی سالمی را دنبال می‌کنند و الکل و دخانیات در زندگی‌شان جایی ندارد.1

چگونگی داشتن افکار مثبت


شناسایی افکار منفی

هنوز نمی‌دانید صحبت‌های درونی‌تان مثبت‌اند یا منفی؟ تعدادی از شکل‌های رایج گفتگو‌های منفی را در ادامه ذکر می‌کنیم:


تمایل به دیدن نیمه‌ی خالی لیوان

جنبه‌های منفی یک موقعیت را بزرگ و جنبه‌های مثبت آن را به طور کامل حذف می‌کنید. به عنوان مثال، روزِ کاریِ بسیار خوبی را سپری کرده‌اید. تمام فعالیت‌های خود را به طور کامل و زودتر از موعد انجام داده‌اید و بابت آن تشویق شده‌اید اما بقیه‌ی زمان خود را صرف تمرکز بر کار و به انجام رساندن حتی تعداد بیشتری از فعالیت‌های خود می‌کنید و در نهایت تشویق خود را فراموش می‌کنید.


شخصی‌سازی

وقتی مسئله‌ی ناخوشایندی رخ می‌دهد، خود را مقصر دانسته و سرزنش می‌کنید. برای مثال قرارتان با دوستان‌تان لغو می‌شود و فکر می‌کنید که دلیل این مسئله این است که هیچ‌کس نمی‌خواهد کنارتان باشد.


فاجعه‌سازی

به طور خودکار انتظار بدترین‌ها را دارید. در برنامه‌تان، به طور مثال رفتن به کافی شاپ، اختلالی ایجاد می‌شود و فکر می‌کنید که ادامه‌ی روزتان به همین منوال باید بگذرد.


دید تک‌بعدی

به همه چیز فقط به دو صورت خوب یا بد نگاه می‌کنید. هیچ حد وسطی وجود ندارد. حس می‌کنید باید بی‌نقص باشید و در غیر این صورت یک بازنده‌ی به تمام عیارید.2


چگونه افکار مثبت داشته باشیم؟

برای غلبه بر منفی نگری و مثبت اندیشی راه‌های مختلفی وجود دارد. برای اینکه به تدریج از منفی نگری به سمت داشتن تفکر مثبت بروید، باید عادات خوبی در خودتان بسازید. اینکه برخی افراد تنها به شما می‌گویند باید به چیزهای خوب فکر کنید کافی نیست. شما باید این افکار را به «عادت‌ها خوب» تبدیل کنید.

چگونگی داشتن افکار مثبت

حالا می‌خواهیم چند راه ساده اما مؤثر را باهم مرور کنیم و ببینیم چگونه افکار مثبت داشته باشیم .


فهرست کردن جنبه‌های مثبت هر قضیه

یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه یاد بگیریم چگونه افکار مثبت داشته باشیم این است که هر بار تجربه‌ای را پشت سر می‌گذاریم، تلاش کنیم فهرستی از جنبه‌های مثبت آن تجربه را در ذهن مرور کنیم.

این اندازه‌گیری به ذهن ما کمک می‌کند، دریافتی نزدیک به واقعیت را از آن تجربه پیدا کند. هر چه بیشتر فهرست کردن ذهنی را تجربه کنیم، راحت‌تر می‌توانیم آن را تبدیل به یک عادت کنیم. در این صورت زمانی که تجربه‌ای در کل مثبت است از آن لذت می‌بریم و اجازه نمی‌دهیم یک یا دو جنبه منفی کل تجربه را ناخوشایند کند.


به خود فرصت لذت بردن بدهید

راه بعدی برای اینکه چگونه افکار مثبت داشته باشیم این است که وقتی احساس خوبی داریم، تلاش کنیم مدتی آن حس را نگه داریم. به عبارت دیگر به خودمان فرصت لذت بردن از احساسات مثبت را بدهیم.

 بسیاری اوقات وقتی چیزی خوب است انسان دوست دارد سریع تجربه‌اش به اتمام برسد. درحالی‌که وقتی حسی منفی است، تمایل دارد در آن حس مدتی باقی بماند. به همین منوال شخص در زمانی که حس مثبتی دارد می‌تواند کاملاً خودآگاه به خودش زمان بیشتری بدهد و اصطلاحاً حس آن تجربه را زنده نگه دارد.

رؤیاپردازی و مثبت انگاری (حتی مصنوعی) هم در به حداقل رساندن اثر قدرتمند منفی نگری نقشی مهم ایفا می‌کنند.


زمینه‌های قابل تغییرتان را شناسایی کنید

یکی از علت‌های منفی نگری این است که ما همیشه به نقاطی از زندگی فکر می‌کنیم که عملاً نمی‌توانیم تاثیری روی آن‌ها داشته باشیم.

مثلاً وقتی شما به اخبار منفی در مورد سقوط هواپیماها، تعداد کشته‌های رانندگی، نوسان شدید بازار یا چیزهایی از این قبیل فکر می‌کنید. واقعاً ما روی چند درصد از اخباری که در طول روز می‌بینیم و می‌شنویم تسلط داریم؟ چقدر از آن‌ها را می‌توانیم تغییر بدهیم؟

بهتر نیست بیشتر به خودمان بپردازیم تا چیزهایی که تسلطی بر آن‌ها نداریم؟

یک قدم اولیه و بزرگ برای تغییر منفی نگری و حرکت به سوی مثبت اندیشی همین است که بخش‌هایی از زندگی که عملاً تاثیری روی آن نداریم را حذف کنیم. به همین سادگی.

این کار تأثیر عمیقی بر میزان منفی نگری ما دارد. امتحانش کنید.

مثلاً از فردا سعی کنید حجم اخباری که دریافت می‌کنید را کم کنید. از کانال‌های خبری بیرون بیایید. واقعاً اینکه بدانید امروز چه تعداد انسان در تصادفات کشته شده‌اند، چیزی را عوض نمی‌کند. در عوض در مورد این بخوانید که چطور می‌توانید مهارت رانندگی خود را تقویت کنید تا احتمال خطر کمتر شود.. بهتر نیست؟


شوخی کنید و به همه چیز بخندید حتی مصنوعی.

لطفاً نگویید «نفست از جای گرم بلند می‌شود». در هر شرایطی می‌توانیم (تأکید می‌کنم می‌توانیم) مثبت اندیش باشیم.

یک لطیفه فرانسوی هست که می‌گوید: «خوش‌بینی و تفکر مثبت یعنی اینکه وقتی کلاغی روی سر شما یا ماشینتان خراب‌کاری کرد، خدا را شکر کنید که گاو پرواز نمی‌کند!»

می‌بینید که حتی در بدترین شرایط هم می‌توانیم نکته‌ای مثبت را از دل ماجرا بیرون بکشیم.

خندیدن را هرگز از خود دریغ نکنید. به قول چاپلین: «خندیدن و شادی بزرگ‌ترین انتقامی است که می‌توانید از زندگی بگیرید»


سبک زندگی‌تان را تغییر بدهید

سبک زندگی حرفه‌ای به معنای واقعی کلمه می‌تواند در میزان منفی یا مثبت نگری شما اثرگذار باشد. داشتن یک سبک زندگی حرفه‌ای قدرت ذهنی و بدنی شما را به خوبی بهبود می‌بخشد و به مغزتان اجازه نمی‌دهد منفی نگر باشد.

ممکن است بپرسید حرفه‌ای بودن یعنی چه؟

حرفه‌ای زندگی کردن یعنی خوب فکر کنید، خوب بپوشید، خوب تغذیه کنید و به صورت کلی هر آنچه که یک آدم حرفه‌ای نیاز دارد را رعایت کنید.


حضور خلوت انس است و دوستان جمع‌اند...

شما برآیند 5 نفری هستید که بیشترین وقت را با آن‌ها می‌گذرانید.

به عبارت دیگر اطرافیان شما خیلی مهم هستند. تلاش کنید کسانی را برای دوستی یا همکاری انتخاب کنید که روحیه مثبت، شاد و هدفمندی داشته باشند.

ارتباط با افراد منفی سطح استرس شما را زیاد و سطح انرژی‌تان را کاهش می‌دهد.

آن‌ها دائماً غر می‌زنند و از زمین و زمان گلایه می‌کنند. اما با کسانی باشید که دائماً به دنبال بهبود و راه حل هستند. نه غر زدن.


گفتگوهای درونی مثبت را تمرین کنید

واژه‌ها خیلی قدرتمندند. قدرت واژه‌ها را هرگز دستکم نگیرید. اگر بتوانید هر روز یک واژه منفی را از بیانات خودتان کم کنید، به مرور اثر مرکبی درست می‌شود و ناخودآگاه در شما اثر خوب می‌گذارد.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.vista.ir
3.www.bishtarazyek.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما