دستور پخت چند نوع سوپ فرانسوی

آن‌طور که از شواهد و مدارک پیداست تاریخچه پخت غذایی شبیه «سوپ» در ظروف سفالی و بر روی آتش به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. اقوام مختلف سوپ سنتی خودشان را دارند و آن را در کنار سوپ‌های محبوب بین‌المللی معمولا در مراسم خاص یا روزهای عادی سرو می‌کنند. از سوپ برش روس‌ها گرفته تا سوپ تخم کبوتر در چین از جمله سوپ‌های مشهور و سنتی در سرتاسر دنیا هستند. در ادامه قصد داریم شمارا با چند نوع سوپ فرانسوی آشنا کنیم.
يکشنبه، 21 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت چند نوع سوپ فرانسوی

سوپ شیر فرانسوی


مواد لازم 
جو پرک                                                 ۱ پیمانه

پیاز نگینی خرد شده                                 ۱ عدد متوسط

فیله مرغ                                                ۲۵۰ گرم

هویج متوسط                                         ۲ عدد (رنده شده)

قارچ اسلایس شده                                   ۱ پیمانه

ذرت پخته                                               نصف پیمانه

سس بشامل                                            ۱ پیمانه

خامه                                                      ۱/۳ پیمانه

قرص عصاره مرغ                                      ۲ عدد

نمک، فلفل، پودر سیر                                 به میزان لازم

طرز تهیه 
برای شروع ابتدا حدوداً ۲ لیتر آب سرد و تازه رو داخل قابلمه مناسبی می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا به جوش بیاد. اگر از قبل استاک گوشت یا مرغ تهیه کردین می‌تونین ازش استفاده کنین. بعد از اینکه آب به جوش اومد، حرارت رو ملایم می کنیم و پیاز نگینی خرد شده رو بهش اضافه می‌کنیم.

اگر از استاک استفاده نکرده باشیم، اینجا دو عدد عصاره مرغ رو به آب جوش و پیاز اضافه می‌کنیم و بعد فیله مرغ رو که به تکه‌های باریک خرد کردیم رو اضافه می‌کنیم و حدودا ۳۰ تا ۴۰ دقیقه اجازه می‌دیم تا مرغ بپزه.

بعد از اینکه مرغ‌ها پخته شدن، جو پرک رو اضافه می‌کنیم و مدتی صبر می‌کنیم تا بشکفه و نرم بشه. بعد از اضافه کردن جو، درب قابلمه رو کیپ نکنین، چون به دلیل وجو نشاسته زیادی که درونش وجود داره موقع جوش اومدن سوپ، از سر قابلمه سرریز می‌کنه و گازتون رو حسابی کثیف می‌کنه.

مرحله بعدی اضافه کردن هویج رنده شده است، من هویج رو با دنده ریز رنده می‌کنم. شما اگر مایلین تا هویج توی سوپ بیشتر دیده بشه با دنده درشت‌تر رنده کنین.

و بعد قارچ ورقه شده رو اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دیم تا هویج و قارچ بپزن و نرم بشن و جو به سوپ لعاب بده.

در اواخر پخت ذرت پخنه شده رو اضافه می‌کنیم و اجازه میدیم تا همه مواد با هم مخلوط بشن و مزه دار بشن.

در ۱۵ دقیقه پایانی سس بشامل رو که با نمک و فلفل مزه دار کردیم به سوپ اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دیم تا سوپ با حرارت ملایم جا بیفته سپس حرارت رو خاموش می‌کنیم.

بعد از اینکه سوپ از جوش افتاد، خامه رو به سوپ اضافه می‌کنیم و خیلی سریع هم می‌زنیم تا خامه به خوبی با سوپ مخلوط بشه و گلوله نشه.

بعد از این مرحله مزه سوپ رو تست می‌کنیم و در صورت نیاز نمک و فلفل اضافه کرده و سپس درب قابلمه رو قرار می‌دیم و ۴-۵ دقیقه صبر می‌کنیم و بعد در ظرف مورد نظر ریخته و سرو می‌کنیم. این سوپ به همراه لیمو ترش تازه طعم بسیار فوق العاده‌. 1


دستور پخت چند نوع سوپ فرانسوی

سوپ فرانسوی پارمانتیه


مواد لازم
سیب‌زمینی                                                 نیم کیلو

پیاز ساطوری                                               ۲۵۰ گرم

آب مرغ یا گوشت                                         پنج پیمانه

جعفری ساطوری                                           سه قاشق غذاخوری

شیر پرچرب                                                 یک پیمانه

آرد                                                             دو قاشق غذاخوری

کره                                                             دو قاشق غذاخوری

نمک و فلفل                                                 به مقدار لازم

طرز تهیه
مرحله اول
روش تهیه سوپ پارمانتیه، به سوپ سیب‌زمینی ایرلندی شباهت دارد اما در تهیه پارمانتیه از مواد غذایی محدودتری استفاده می‌شود. برای شروع سیب‌زمینی را با کمی نمک آبپر کرده و بعد از پوست گرفتن، له کنید. می‌توانید این کار را با گوشت‌کوب یا رنده انجام دهید. وقتی سیب‌زمینی‌های له شده آمده شدند، کره را در یک قابلمه روی شعله ملایم آب کنید. پیاز را در کره تفت دهید تا بلوری شود و کمی رنگ بگرداند. سپس آرد را اضافه کنید و بچرخانید تا رنگ بگیرد. حالا آب مرغ یا آب گوشت را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا آرد گلوله نشود. تا زمانی که این مایع به جوش بیاید، یعنی حدود پنج دقیقه بعد، باید به همزدن ادامه دهید.

مرحله دوم
حالا سیب‌زمینی را به مواد اضافه کنید و پنج دقیقه دیگر به همزدن ادامه دهید تا مایع غلیظ روی گاز شروع به جوشیدن کند. حالا شیر را همراه با نمک و فلفل اضافه کنید. سوپ شما ۱۰ دقیقه بعد از اضافه کردن شیر آماده است. می‌بینید؟ برای آماده کردن این پیش‌غذای فرانسوی خوشمزه به صرف وقت زیادی نیاز ندارید و با مواد غذایی محدود می‌توانید آن را آماده کنید.

مرحله سوم
شعله را خاموش کنید تا حرارت سوپ پایین بیاید. سپس آن را در مخلوط‌کن ریخته و ترکیب یکدستی را آماده کنید. بعد از سرو این سوپ در ظرف دلخواه، روی آن را با جعفری ساطوری یا تره فرنگی خرد شده تزیین کنید. بر خلاف روش تهیه سوپ تره فرنگی، سوپ فرانسوی با پیاز فراوان و بدون نیاز به خامه تهیه می‌شود. 2


سوپ فرانسوی خامه‌ای با تره فرنگی و سیب زمینی


مواد لازم
کره                                                   یک قاشق غذاخوری

تره‌ فرنگی                                          ۳ عدد حلقه‌ای خرد شده

پیاز                                                   یک عدد ریز خرد شده

سیب‌زمینی                                         ۵ عدد پوست گرفته و نازک خرد شده

نمک و فلفل قرمز و سیاه                       به مقدار دلخواه

پودر آویشن                                        ¼ قاشق مرباخوری

مرزنگوش خشک شده                          ½ قاشق چایخوری

برگ بو                                               ۱ عدد

آب مرغ                                             ۵ فنجان

خامه سنگین زده شده                          ¼ فنجان

طرز تهیه
برای تهیه سوپ ساده فرانسوی خامه‌ای با تره فرنگی و سیب زمینی، ابتدا در یک قابلمه بزرگ کره را روی حرارت ملایم گاز آب کنید. تره فرنگی و پیازهای خرد شده را به کره اضافه کنید و تفت دهید. درب قابلمه را به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا پیاز و تره فرنگی روی شعله ملایم گاز نرم و سبک شوند. بعد از ده دقیقه سیب زمینی‌های ریز و نازک خرده شده را اضافه کنید و با نمک و فلفل سیاه و قرمز به اندازه دلخواه مزه‌دار کنید. حالا آویشن، مرزنگوش و برگ بو را اضافه کنید و خوب هم بزنید. به مدت ۱۲ دقیقه دیگر درب قابلمه را بگذارید تا تمام مواد روی حرارت ملایم بپزند. در مرحله بعد آب مرغ را اضافه کنید و حرارت را کمی زیاد کنید تا محتویات قابلمه به جوش بیاید.

بعد از جوش آمدن حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت کامل سوپ در این مرحله کافی است. بعد از ۳۰ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و سوپ را در غذاساز یا میکسر بریزید و میکس کنید. اجازه دهید سوپ سرد شود و سپس قنادی سنگین و زده شده را به سوپ اضافه کنید. اگر دوست دارید سوپ را داغ میل کنید بعد از اضافه کردن خامه و هم زدن آن دوباره سوپ را روی شعله ملایم گاز گرم کنید. شعله گاز باید آن‌قدر ملایم باشد که خامه داخل سوپ تغییر شکل ندهد و به اصطلاح بریده نشود. ممکن است دستورهای دیگری هم برای پخت سوپ فرانسوی خامه‌ای با تره فرنگی و سیب زمینی وجود داشته باشد، اما این دستور طرز تهیه کلاسیک سوپ فرانسوی خامه‌ای با تره فرنگی و سیب زمینی است، . این سوپ ساده فرانسوی خامه‌ای خوشمزه را می‌توانید با نان میل کنید. 3


دستور پخت چند نوع سوپ فرانسوی

سوپ پیاز فرانسوی


مواد لازم
پیاز متوسط                                         ۶ عدد

نان باگت                                             ۱ عدد

استاک                                                ۸ پیمانه

کره                                                     ۳ قاشق سوپ خوری

نمک                                                   ۱ قاشق چای خوری

آرد                                                      ۳ قاشق سوپ خوری

فلفل سیاه                                            به اندازه لازم

شکر                                                    نصف قاشق چای خوری

روغن زیتون                                          ۲ قاشق سوپ خوری

پنیر چدار یا پارمیزان                               به اندازه لازم

دستور پخت
ابتدا پیازها را پوست می گیریم سپس میشوییم و آنها را با چاقو از وسط نصف می کنیم و هر دو قسمت برش زده پیاز را روی تخته میگزاریم اول یک نصف از پیاز را خرد می کنیم و سپس نصف دیگر آن را،به این صورت که با یک دست پیاز را می گیریم.

و در دست دیگر چاقو را و نوک تیز چاقو را روی پیاز می کشید و به صورت ورقه ورقه برش میزنید تا نیمه پیاز تمامش خرد شود و سپس نصف دیگر پیاز را نیز به همین شکل ورقه ورقه ای خرد می کنیم که اگر دقت کنید می بینید پیاز های خرد شده شبیه نیم دایره شده اند.

از زیاد شدن پیاز ها نگران نباشید شما باید حداقل ۶ پیمانه پیاز ورقه شده داشته باشید. سپس یک تابه را روی شعله کم گاز میگذاریم و روغن زیتون را داخل آن میریزیم،وبعد کره را به آن اضافه کرده و صبر می کنیم تا کره کاملا آب شود.

و بعد پیاز را به مواد می افزاییم و با یک قاشق پیاز را تفت میدهیم تا کاملا با روغن زیتون و کره آغشته شود و در تابه را میگذاریم و حرارت شعله را کم میکنیم تا به مدت ۱۵ دقیقه پیازها خوب پخته و نرم شوند.پس از گذشت ۱۵ دقیقه در تابه را برمی داریم.

و نمک و فلفل سیاه و شکر را اضافه میکنیم و با قاشق تفت میدهیم و زیر شعله را کم کنید و اجازه دهید به مدت تقریبا ۵۰دقیقه پیاز با مواد همچنان بپزد و گه گاه مواد را هم بزنید. به هیچ عنوان در تابه را نگذارید چون ممکن است پیاز ها بسوزد.

زمانی که مشاهده کردیم پیاز ها نزدیک است که کاراملی بشوند،قابلمه را روی حرارت کم شعله می گذاریم و استاک رو که یا از قبل آماده خریده ایم و یا در منزل آماده کرده ایم را داخل قابلمه می ریزیم و صبر می کنیم تا گرم شود. (استاک مرغ ،سبزیجات و یا گوشت هر کدام که ذائقه تان دوست دارد).

حال به مواد و پیاز کاراملی شده داخل تابه آرد را می افزایم و با هم مخلوط می کنیم بمدت ۱ دقیقه تفت می دهیم و زیر شعله قابلمه را خاموش می کنیم و استاک را به مواد داخل تابه اضافه میکنیم و شعله را زیاد کرده و تامل میکنیم تا مواد سوپ جوش بیاید.

سپس زیر شعله را کم می کنیم تا بمدت تقریبا ۱ ساعت سوپ خوب بپزد و جا بیفتد.پس از گذشت ۱ساعت کمی از سوپ را بچشید تا اگر نمک یا فلفل آن کم بود به آن اضافه کنید. یک عدد نان باگت را از عرض برش بزنید تا قطری به اندازه نان تست به شما بدهد.

سپس آن را در تستر تست کنید و یا اینکه می توانید از خود نان تست که در تستر تست شده است استفاده کیند ولی طعم نان باگت تست شده بهتر است. سوپ آماده شده را در کاسه های کوچک با عمق زیاد می ریزیم.

(توجه داشته باشید که کاسه باید تحمل دمای فر را داشته باشد)و یک عدد از نان باگت تست شده را روی کاسه سوپ می گذاریم و روی نان را پنیر رنده شده چدار یا پارمیزان می ریزیم و فر را روشن می کنیم تا گرم شود و کاسه های سوپ را در سینی می چینیم.

و داخل فر میگذاریم و صبر میکنیم تا پنیر کاملا آب شودو سپس بیرون میاوریم و یا اگر تمایل دارید پنیر برشته شود میتوانید درجه فر را زیاد کنید تا برشته شود و بعد کاسه سوپ ها را خارج کرده و پس از کمی خنک شدن این سوپ دلپذیر را نوش جان کنید. 4


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.kalleh.com
3.www.blog.okcs.com
4.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.