موارد مصرف و عوارض جانبی کلونازپام

از کلونازپام برای پیشگیری و کنترل تشنج استفاده می شود. این دارو به عنوان داروی ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می شود. همچنین برای درمان حملات هراس استفاده می شود. کلونازپام با آرام کردن مغز و اعصاب شما کار می کند. این دارو متعلق به دسته ای از داروها موسوم به بنزودیازپین است.
چهارشنبه، 1 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی کلونازپام

کلونازپام چیست و چه کاربردی دارد؟

کلونازپام به منظور کنترل تشنج و پیش‌گیری از آن استفاده می‌شود. این دارو به عنوان داروی ضد اضطراب، ضد تشنج و ضد صرع شناخته می‌شود. همچنین از کلونازپام برای درمان حملات پنیک یا وحشت‌زدگی استفاده می‌شود.


نحوه‌ی عملکرد داروی کلونازپام

کلونازپام از طریق آرام کردن مغز و اعصاب انسان عمل می‌کند. داروی کلونازپام از خانواده‌ی داروهای بنزودیازپین است.


نحوه‌ی مصرف داروی کلونازپام و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف کلونازپام و قبل از هر بار مصرف مجدد راهنمای استفاده از دارو را مطالعه کنید. در صورتی که با سوالی مواجه شدید از دکتر اعصاب و روان خود یا دکتر داروخانه سوال کنید.

داروی کلونازپام را به صورت خوراکی، معمولا دو یا سه بار در روز، طبق دستور پزشک مصرف کنید.

دوز مصرف داروی کلونازپام به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. برای مصرف کودکان دوز دارو بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود. به خاطر جلوگیری از ابتلا به عوارض جانبی داروی کلونازپام برای سال‌مندان معمولا با دوزهای پایین‌تر تجویز می‌شود. دوز تجویزی پزشک را به صورت خودسرانه افزایش ندهید و آن را برای مدت زمان طولانی‌تر مصرف نفرمایید.

به منظور تاثیرگذاری بیش‌تر دارو کلونازپام را به صورت منظم مصرف کنید. به یاد داشته باشید که هر روز دارو را در زمان مقرر استفاده نمایید.

مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. با توقف ناگهانی مصرف داروی کلونازپام ممکن است علائم بیماری شما شدیدتر شود. ممکن است پزشک شما این‌طور صلاح ببیند که مصرف دارو را به صورت تدریجی متوقف کند.

در صورتی که داروی کلونازپام را برای مدت طولانی، به طور منظم یا در دوزهای بالا استفاده می‌کنید توقف ناگهانی مصرف دارو ممکن است موجب بروز علائم ترک ناگهانی مثل تشنج، تغییرات روحی و روانی، لرزش و گرفتگی عضلات معده و شکم شود. ممکن است پزشک شما برای جلوگیری از بروز این مشکلات دوز داروی کلونازپام را به تدریج کاهش دهد. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروخانه مشورت کنید و هر زمان که به علائم ترک ناگهانی دارو دچار شدید به سرعت به پزشک اطلاع دهید.

اگر داروی کلونازپام به مدت طولانی استفاده شود ممکن است به خوبی قبل عمل نکند. در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

گرچه داروی کلونازپام برای درمان به بسیاری از انسان‌ها کمک می‌کند اما گاهی اوقات ممکن است مصرف آن به صورت اعتیاد دربیاید. برای جلوگیری از این مسئله داروی کلونازپام را دقیقا طبق دستور پزشک و همان‌طور که برای کاهش خطر اعتیاد در نظر گرفته شده مصرف کنید. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

در صورتی که به چندین نوع متفاوت از اختلالات تشنج مبتلا هستید در اولین مصرف دارو وخیم‌تر شدن تشنج را تجربه کنید. در صورتی که چنین اتفاقی افتاد به سرعت به پزشک‌تان اطلاع دهید. ممکن است برای کنترل تشنج نیاز به تغییر و تنظیم دوز سایر داروهای مصرفی داشته باشید.

در صورتی که علائم بیماری شما ادامه پیدا کرد یا حال‌تان وخیم‌تر شد به پزشک خود اطلاع دهید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی کلونازپام

 عوارض جانبی

با مصرف این دارو، خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، عدم هماهنگی یا افزایش تولید بزاق ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض همچنان ادامه پیدا کردند یا بدتر شدند، فورا پزشک یا داروساز خود را مطلع کنید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

تعداد کمی از افرادی که داروهای ضد تشنج برای هر گونه بیماری (مانند تشنج، اختلال دوقطبی، درد) مصرف میکنند، ممکن است افسردگی، افکار / اقدامات برای خودکشی یا سایر مشکلات ذهنی / روحی را تجربه کنند. در صورتی که شما یا اعضای خانواده / مراقب شما متوجه هرگونه تغییرات غیرمعمول / ناگهانی در حالت، افکار یا رفتار شما شد، از جمله: سردرگمی، مشکلات حافظه، علائم افسردگی، افکار / تلاش برای خودکشی، افکاری در مورد صدمه به خود، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر هر کدام از این عوارض غیرمنتظره اما جدی بروز کرد، به پزشک خود اطلاع دهید: کبودی / خونریزی آسان، علائم عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم).

در صورت وجود عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: تنفس آهسته یا کم عمق، فورا به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

در اینجا ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. 2


موارد احتیاط مصرف داروی کلونازپام

پیش از مصرف داروی کلونازپام در صورتی که به این دارو یا به سایر بنزودیازپین‌ها مانند دیازپام و لورازپام حساسیت دارید به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید. داروی کلونازپام ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای جزئیات بیش‌تر با دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو سوابق پزشکی خود از جمله انواع بیماری‌های چشمی مانند گلوکوم زاویه بسته، بیماری‌های خاص خونی مانند پورفیری، بیماری‌های کبدی، امراض کلیوی، مشکلات ریوی و تنفسی، مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی و افکار خودکشی، سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید.

داروی کلونازپام ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری و تاری دید شما بشود. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند تا زمانی‌که در هشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.

قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

مصرف داروی کلونازپام برای کودکان ممکن است بر رشد فیزیکی و روحی و روانی تاثیرات نامشخصی بگذارد که بعد از چندین سال مشاهده شود. بنابراین درمورد خطرات و مزایای کلونازپام با پزشک خود صحبت کنید.

سالمندان ممکن است حساسیت بیش‌تری نسبت به اثرات این دارو خصوصا خواب‌آلودگی و گیجی نشان دهند. این اثرات جانبی می‌تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد.

چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی کلونازپام را استفاده کنید. با این حال تشنج درمان نشده مشکلی جدی است که هم به زن باردار و هم به جنین آسیب می‌رساند. تا زمانی که پزشک شما درمان را متوقف نکرده مصرف دارو را قطع نکنید. در مورد فواید و مضرات آن با پزشک خود مشورت کنید. در مورد مصرف داروی کلونازپام در دوران شیردهی از پزشک خود سوال کنید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی کلونازپام

تداخل دارویی کلونازپام

این دارو ممکن است با بسیاری از داروهایی مربوط به مغز و سیستم عصبی تداخل داشته باشد، از جمله:

داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های مونوآمین اکسیداز، داروی های ضد افسردگی سه حلقه ای و برخی مهار کننده های بازجذب سروتونین خاص مانند فلووکسامین

سایر داروهای ضد تشنج از جمله کاربامازپین (تگرتول)، فنوباربیتال (لومینال، سلولوتون) و فنیتوین (دیلانتین)

داروهای مورد استفاده برای بیماری های روحی روانی از جمله فنوتیازین، تیوکسانتن و بوتیروفنون

آرامبخش های عضلانی

داروهای خواب مانند مورفین، کدئین و غیره

داروهای ضد اضطراب

داروهای درمان عفونت های قارچی مانند ایتراکونازول (اسپورانوکس) و کتوکونازول (نیزورال)

داروهای ضد درد مخدر

برخی آنتی بیوتیک ها مانند کلاریترومایسین (بیوکسین، پروپاک) و اریترومایسین (اریتروسین، ای مایسین)

داروی تپش قلب نامنظم آمیودارون (کوردارون، پاکرون)

مسدود کننده های کانال کلسیم مانند دیلتیازم (کاردیزم، دیلاکور، تیازاک) و وراپامیل (کالان، ایزوپتین، ورلان)

داروهای ایدز از جمله ایندیناویر (کرکسی وان)، نلفیناویر (ویراسپت) و ریتوناویر (نورویر، کالترا)

داروی سوزش سر دل سایمتیدین (تاگامت)

مخمر سنت جان

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد. توصیه می شود قبل از مصرف کلونازپام حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره مطلع کرده و از شروع، قطع یا تغییر دوز دارو بدون مشورت پزشک جدا خودداری کنید.


آیا کلونازپام کشنده است؟

تداخل دارویی کلونازپام با برخی داروها ممکن است باعث کند شدن تنفس شده و عوارض جانبی خطرناک و حتی مرگ به دنبال داشته باشد. 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.rastineh.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.