دستور طرز تهیه مربای انجیر سبز، مربای پوست پسته و مربای برگه زردآلو

مربا در وعده صبحانه بسیار پرطرفدار است مربا انواع مختلفی دارد که در ادامه به طرز تهیه سه نوع از آن ها اشاره میکنیم همراه ما باشید.
جمعه، 17 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور طرز تهیه مربای انجیر سبز، مربای پوست پسته و مربای برگه زردآلو

مربای انجیر سبز


مواد لازم
انجیر 1 کیلو

شکر 280 گرم

هل 2 عدد

چوب دارچین 1 عدد

آب جوش نصف لیوان

وانیل یک هشتم قاشق چای خوری

آبلیمو 1 قاشق غذاخوری

زعفران دمکرده 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول تهیه مربای انجیر خانگی
نکته: برای تهیه مربای انجیر خانگی بهتر است از انجیر سبز استفاده کنیم.

برای شروع کار و تهیه این مربای خوش طعم و رنگ ابتدا لازم است انجیرها را کاملا شسته به طوری که له نشوند و آب نیندازند. همچنین دم آنها را نیز نباید جدا کنیم زیرا اگر دم آنها را از ته بگیریم پوست انجیر جدا شده و در  این صورت بعد از پخته شدن مربا، انجیرها وا می روند و له می شوند. بعد از شستن، آنها را ر یک آب کش ریخته یا روی یک پارچه پهن می کنیم و اجازه می دهیم تا انجیرها کاملا خشک شوند و آب آنها گرفته شود.

وقتی انجیرها خشک شدند آنها را در یک ظرف لعابی ریخته و لابه لای آنها شکر می ریزیم و انجیرها را خوب با شکر مخلوط کرده و اجازه می دهیم به مدت 7 ساعت در یخچال بماند تا شکر خوب به خورد انجیرها برود تا زمان کمتری برای پخت نیاز باشد و داخل انجیرها کاملا شیرین شود.

مرحله دوم تهیه مربای انجیر خانگی
بعد از گذشت 7 ساعت انجیرها را از یخچال بیرون آورده و آنها را به همراه همان شکری که با آن مخلوط شده داخل قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و در این حین نصف لیوان آب به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت 15 دقیقه بجوشد.  ( دقت داشته باشید که نصف لیوان آب کفایت می کند چون خود شکر موقع جوش آمدن آب می اندازد و در این صورت اضافه کردن آب بیش از حد باعث آب افتادن مربا می شود). موقع جوش آمدن مربا و شکر باید مواظب باشیم تا مربا سر نرود و اگر کف کرد، کف آن را با قاشق بگیریم.

بعد از 15 دقیقه که از پخت مربا گذشت چوب دارچین و هل پودر نشده را به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم 15 دقیقه دیگر روی حرارت بجوشد تا کاملا پخته شود و موادی که به آن اضافه کردیم کاملا با شیره مربا و انجیرها تر کیب شود.

بعد از 15 دقیقه دوم پخت مربا، آب لیمو دم کرده زعفران و وانیل  را به شیره اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا 5 دقیقه دیگر بجوشد تا مواد کاملا به خورد انجیرها برود.

(دقت داشته باشید که پخت این مربا نباید بیشتر از 35 دقیقه طول بکشد زیرا انجیرها در پخت بیشتر له می شوند و در این صورت مربای خوش طعمی نخواهید داشت)

بعد از 35 دقیقه این مربای خوش طعم آماده می شود. بعد از آن شما باید زیر گاز را خاموش کرده و مربا را در گوشه ای از آشپزخانه قرار دهید تا حرارت آن گرفته شود و خود را کمی بگیرد و غلیظ شود. سپس بعد از سرد شدن مربا خارج از یخچال، آن را درون یک ظرف در بسته کاملا خشک ریخته (به این دلیل که اگر ظرف خیس باشد مربا کپک می زند) و درون یخچال قرار دهید تا خنک شود. 

شما می توانید این مربای خوش طعم و رنگ را به همراه خانواده در وعده صبحانه میل کنید و از آن لذت ببرید.1

دستور طرز تهیه مربای انجیر سبز، مربای پوست پسته و مربای برگه زردآلو


مربای پوست پسته

پوست پسته خاصیت آرام بخش دارد و تسکین دهنده معده است. پوست پسته تازه، برای درمان بواسیر مفید است و باعث تسکین درد و تخفیف بیماری می شود. مواد لازم برای تهیه مربای پوست پسته شامل، شکر، آبلیمو، هل، پوست سبز و تازه پسته است.

مواد لازم مربای پوست پسته با پسته تازه
پوست پسته تازه  :   1 کیلو

شکر  :   1 کیلو

هل یا وانیل  :   به مقدار لازم

آبلیمو :    نصف استکان

گلاب  :   نصف استکان

خلال پسته  :   1 فنجان

طرز تهیه
پوست پسته تازه را به کمک چاقو یک برش بزنید و با یک فشار کوچک پوست را از پسته جدا کنید . توجه داشته باشید که قسمت های سیاه و لزج را نیز جدا کنید .
 
پوست پسته را با ملایمت شسته و زمانی که آب آن گرفته شد ، پوسته ها را 3 الی 4 بار و هر مرتبه ۲۰ دقیقه بجوشانید تا طعم تلخی پوست گرفته شود و سپس آن را در آب سرد بریزید.
 
اجازه دهید پوسته های جوشانده شده یک ساعت در آب سرد باقی بماند و سپس آن را صاف کنید.
 
همزمان در ظرف جداگانه ، شکر را با ۳ لیوان آب و گلاب بجوشانید تا کمی قوام بیاید و اجازه دهید تا شربت کمی سرد شود.

پس از سرد شدن شربت ، پوست پسته ها را در شربت بریزید و مدت 2 تا 3 ساعت قابلمه را روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید تا مربا جا بیفتد و شربت قوام بیاید.
 
در این مرحله ، یک قاشق از مربا را داخل ظرف کوچکی بریزید و داخل فریزر بگذارید تا خنک شود ، بعد کج کنید اگر شل بود و براحتی توی ظرف حرکت کرد باز هم باید آن را بجوشانید ، ولی اگر شیره به آرامی توی ظرف حرکت کرد ، مربا آماده است.
 
در مرحله آخر ، آبلیمو و خلال پسته را اضافه نموده و بعد از سه تا چهار جوش ظرف را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید مربا خنک شود.2

دستور طرز تهیه مربای انجیر سبز، مربای پوست پسته و مربای برگه زردآلو

مربای برگه زردآلو


مواد لازم
برگه زردآلو : یک کیلو

شکر : ۷۵۰ گرم

آب : ۳ لیتر

جوهر لیمو : کمی

هل : ۶ عدد

طرز تهیه مربای برگه زردآلو
برگ ها را بشویید و اجازه دهید به مدت دو ساعت داخل آب بماند سپس با همان آب رو حرارت قرار دهید تا بجوشد، زمانی که جوشید حرارت راملایم سپس شکر، جوهر لیمو و هل به آن اضافه کنید.

در این مرحله از طرز تهیه مربای برگه زردآلو اجازه دهید مربا بجوشد تا غلیظ شود و حالا هل ها را از داخل آن بردارید و در ظرف شیشه ای در بسته مربا را بریزید.


مربای خوشمزه زرد آلو


مواد لازم
زرد آلو نصف شده و هسته گرفته : یک کیلو

شکر : یک کیلو

آب لیمو : یک قاشق غذا خوری

مغز هسته زرد آلو : به مقدار لازم

آب : سه لیوان

طرز تهیه
زرد آلو ها را همراه با آب داخل قابلمه ای لعابی بریزید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بپزد و حالا شکر را داخل فر گرم کنید به اندازه ای که آب نشود فقط در حدی باشد که وقتی به زرد آلو ها اضافه کنید مایع را از قل نیندازد.

به همراه شکر مغز زرد آلو ها را هم اضافه کنید و بعد از زمان چند دقیقه به آن آب لیمو اضافه کنید و اجازه دهید تا مربای زردآلو غلیظ شود و حالا حرارت را خاموش کنید و مربا را داخل شیشه بریزید و در آن را ببندید و برعکس بگذارید تا خنک شود.3


پی نوشت:
1.www.mamifood.org
2.www.shomanews.com
3.www.arga-mag.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط