از علت تا درمان میگرن قاعدگی

معمولا زنان سه برابر بیش از مردان از بیماری میگرن رنج می برند و میگرن قاعدگی نیز ۶۰ درصد از زنان دچار میگرن را تحت تاثیر قرار می دهد. این سردرد ها ممکن است پیش از دوره قاعدگی، در طول آن و یا بلافاصله بعد از تمام شدن این دوره و یا در روزهای تخمک گذاری رخ دهند.
شنبه، 2 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان میگرن قاعدگی

میگرن قاعدگی چیست؟

میگرن در زنان سه برابر در مردان شایع است. طبق خدمات سلامت ملی انگلستان (NHS)، بیش از نیمی از زنان مبتلا به میگرن متوجه ارتباطی بین علائم و چرخه قاعدگی خود می شوند. اصطلاح “میگرن قاعدگی” قسمت هایی را توصیف می کند که به نظر می رسد ناشی از نوسانات هورمونی باشد.

نویسندگان در یک بررسی در سال 2016 گزارش کردند که دو زیر گروه میگرن قاعدگی وجود دارد. کسانی که دچار میگرن قاعدگی خالص هستند فقط در دوره قاعدگی اپیزودهایی دارند و محققان بروز1٪ را ذکر می کنند.

زیر گروه دوم میگرن مربوط به قاعدگی نام دارد. در این حالت، قسمت های میگرن اغلب در طی یک دوره زمانی رخ می دهد. به نظر می رسد قاعدگی یکی از چندین عامل موثر باشد. حدود 6–7٪ افراد به این نوع میگرن مبتلا هستند.

میگرن قاعدگی همچنین می تواند در اثر تغییرات هورمونی در دوران یائسگی، بارداری یا دوره پیشگیری از بارداری خوراکی ایجاد شود.1
 

علائم میگرن قاعدگی و انواع آن

میگرن قاعدگی انواعی مختلفی دارد:

در میگرن قاعدگی واقعی سیکل حملات میگرن از 2 روز قبل از قاعدگی تا 2-3 روز بعد از آن اتفاق می افتد که این نوع تقریبا 7 درصد از سردرد های قاعدگی را شامل می شود.

میگرن قاعدگی غیر سیکلی در سراسر یک سیکل ماهانه دیده می شود ولی تعداد و شدت حملات در زمان قاعدگی افزایش می یابد.

میگرن قبل از قاعدگی 7 تا 3 روز قبل از قاعدگی رخ می دهد. این نوع از میگرن در واقع جزئی از سندرم پیش از قاعدگی یا PMS محسوب می شود و معمولا با سایر علائم مانند افسردگی، تغییرات خلق و خو، خستگی، تغییر اشتها، درد سینه یا درد در نواحی مختلف بدو و تهوع همراه می باشد.2

از علت تا درمان میگرن قاعدگی

علل میگرن قاعدگی

دانشمندان کاملاً مطمئن نیستند که علت میگرن در دوره های قاعدگی چیست. با این حال، التهاب ممکن است نقش موثری در بروز آن داشته باشد.

به نظر می رسد، مواد شیمیایی موجود در مغز شاید باعث تورم رگ های خونی در منطقه شود. اگر تورم باعث تحریک اعصاب اطراف سر شود، می تواند باعث تغییرات عصبی و درد گردد.

هورمون ها بر میزان التهاب تأثیر می گذارند. آنها به عنوان پیام رسان عمل می کنند و می توانند نحوه رفتار اعضای بدن، از جمله رگ های خونی را تغییر دهند.

محققان دو روش احتمالی را برای تأثیر هورمون های جنسی زنان در میگرن مطرح کرده اند. علائم ممکن است توسط استروژن یا پروستاگلاندین ها ایجاد شود.

سطح استروژن دقیقاً قبل از یک دوره، در دوران یائسگی و هنگامی که فرد مصرف داروی حاوی استروژن را متوقف می کند، کاهش می یابد. به عنوان مثال، این میزان در طول هفته بدون قرص در بسیاری از رژیم های کنترل بارداری کاهش می یابد.

استروژن می تواند احساس درد را تحت تأثیر قرار دهد، به همین علت ممکن است باعث کاهش سطح میگرن شود. پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی مسئول افزایش سطح التهاب هستند و بدن آنها را قبل از پریودی آزاد می کند.

موارد دیگری که احتمال خطر ابتلا به میگرن را افزایش دهد، عبارتند از:

عوامل ژنتیکی

جنسیت زن

بیماری های زمینه ای که باعث التهاب یا میگرن می شوند.

برای برخی از افراد مبتلا به میگرن قاعدگی، یک دوره قاعدگی ممکن است تنها عامل محرک باشد. افراد ممکن است چندین عامل فراتر از تغییرات هورمونی داشته باشند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

استرس

اضطراب

آپنه خواب

بوهای شدید

چراغ های روشن

تغییرات آب و هوا

اختلالات مفصل فک

خواب زیاد یا خیلی کم

گرسنگی یا کمبود آب بدن

دندان قروچه یا بروکسیم

برخی از غذاها و نوشیدنی ها، از جمله غذاهای حاوی الکل یا کافئین

شاید یک عامل به تنهایی نتواند در بروز میگرن تاثیری داشته باشد، اما ترکیبی از عوامل می تواند در بروز آن دخالت داشته باشد. همچنین، شاید فرد نسبت به سایر عوامل محرک قبل یا در طی دوره پریودی حساسیت بیشتری داشته باشد.1
 

سردرد میگرنی چگونه درمان می شود؟

درمان میگرن قاعدگی شامل درمان دارویی و غیر دارویی است. خانم هایی که سردردهای شان بیشتر حول و حوش زمان قاعدگی رخ می دهد باید داروهای خود را پنج روز قبل از شروع قاعدگی آغاز کنند و تا پایان زمان قاعدگی ادامه دهند.

در این زمینه ثابت شده که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ناپروکسن و بروفن در کاهش سردرد موثر هستند و باید دو تا سه بار در روز مصرف شوند.

بعضی از بیماران نیز حتی با مصرف یک بار در روز پاسخ خوبی به نسل جدید ضد التهاب های غیر استروئیدی مثل سلبرکس می دهند. این داروها اثربخشی طولانی تری داشته و اثرات جانبی کمتری روی دستگاه گوارش دارند.3
 

تغییر سبک زندگی برای کنترل میگرن و سردرد

 همه مواردی که مربوط به اصلاح سبک زندگی است مورد بررسی قرار نگرفته است اما مواردی در بخش زیر به آنها اشاره می‌‌کنیم جزو موارد استانداردی هستند که به شما برای کنترل سردرد کمک خواهند کرد. آنها را امتحان کنید شاید باعث بهبود شما شدند.

از علت تا درمان میگرن قاعدگی
 
 به اندازه کافی بخوابید
 از آن جایی که خستگی و اختلالات خواب با تحریک سردرد و میگرن ارتباط دارند باید بتوانید برنامه خود را به نحوی تنظیم کنید که به اندازه کافی بخوابید و استراحت نمایید. اگر شما صبح پس از بیدار شدن از خواب معمولاً دچار سردرد می‌شوید بهتر است به لحاظ آپنه خواب بررسی شوید.
 
 از قرار گرفتن در هوای خیلی سرد و گرم خودداری کنید
 تغییرات هوا و قرارگرفتن در هوای خیلی سرد و خیلی گرم باعث تحریک میگرن و سردرد می‌شود. اگر قصد دارید بیرون بروید ابتدا به بررسی هواشناسی بپردازید سپس برنامه ریزی کنید. در هوای خیلی گرم از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید خودداری کنید زیرا خستگی و کم آبی بدن می‌تواند باعث بروز سردرد شود.
 
 در یک مکان تاریک و ساکت استراحت کنید
 افرادی که دچار سردردهای میگرنی هستند سر و صدا و نور باعث بدتر شدن شرایط آنها می‌‌شود و برخی از آنها با استراحت کردن در اتاق تاریک و ساکت بهبود پیدا می‌کنند.4
 

6 توصیه ضد سردرد!

برای کاهش شدت حملات میگرن به توصیه های زیر عمل کنید:

هر روز سه وعده غذایی و یک میان وعده در آخر شب بخورید یا شش وعده غذایی کوچک در طول روز بخورید و از گرسنگی پرهیز کنید.

از کشیدن سیگار بپرهیزید چراکه می تواند باعث سردرد یا تشدید آن شود.

از خوردن مواد غذایی شیرین با شکم خالی بپرهیزید و آنها را به هیچ عنوان جایگزین وعده غذایی نکنید.

برای مصرف غذا زمان خاصی را مشخص کنید. خوردن وعده غذایی را به تاخیر نیندازید یا آن را حذف نکنید. انجام ورزش روزانه را هم فراموش نکنید.

تمامی مواد غذایی به خصوص مواد پروتئینی باید تازه تهیه و آماده شود. در خوردن غذایی که بیش از دو یا سه روز در یخچال مانده است، احتیاط کنید.

داروهای تجویز شده را مصرف کنید و زمان مصرف آنها را تغییر ندهید. همچنین دوز آنها را بدون مشورت پزشک افزایش ندهید.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.dorvana.com
3.www.namnak.com
4.www.drsolmazmohamadi.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.